Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 15:10:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 15:04:24
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 15:01:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 14:54:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 14:43:29
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:27:14
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
VAM containerwagens spoor-0 door cor_b
Vandaag om 13:01:51
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
  

Auteur Topic: Power 7 booster uhlenbrock  (gelezen 2860 keer)

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Power 7 booster uhlenbrock
« Gepost op: 29 December 2014, 17:11:49 »
Ik lees in de handleiding van de power 7 van UH dat je er 7 keerlussen op aan kan sluiten.
Ook lees ik dat er van de 7 aangesloten keerlussen slechts 1 gelijktijdig bereden kan worden.
Dat is opzich niet handig als je meedere keerlussen hebt.
Maar lees ik het goed en  kan er slechts 1 keerlus per keer bereden worden?
Ik ben bang van wel maar misschien lees ik het niet goed? ???
Graag duidelijkheid (y)

Groetjes marco

N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Power 7 booster uhlenbrock
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2014, 17:29:30 »
Ook lees ik dat er van de 7 aangesloten keerlussen slechts 1 gelijktijdig bereden kan worden.
Waar zie je dat staan? Ik kan dat niet vinden in de hndleiding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Power 7 booster uhlenbrock
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2014, 17:38:20 »
Blz 21 klaas  hoofdstuk 5.2
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Power 7 booster uhlenbrock
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2014, 19:19:56 »
O,  maar dat staat er niet. Er staat dat je elke keerlus moet aansturen via een relaisunit 61080. En elke 61080 kan maar één keerlus aansturen.
Ik denk dat het misverstand zit in het woord "drive", dat heeft in het Engels meerdere betekenissen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Power 7 booster uhlenbrock
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2014, 20:08:43 »
Klaas ik heb de duitse gelezen ;D
Daar staat als laatste zin :" Von den Angeschlossenen Kehrschleifen kan immer nur eine befahren werden"
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Power 7 booster uhlenbrock
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2014, 20:18:42 »
Dat is interessant. Waar heb je die handleiding gevonden? Normaal kijk ik bij een Duitse fabrikant bij voorkeur in de Duitse handleiding, maar die kan ik op de site van Uhlenbrock niet vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Power 7 booster uhlenbrock
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2014, 20:23:49 »
Dat klopt ja. Het werkt namelijk zo: de booster gebruikt zijn kortsluitdetectie als keerlusschakeling.

Zodra de booster een kortsluiting detecteert, gooit hij het relais om dat de spanning in de keerlus ompoolt. Verdwijnt de kortsluiting, dan reed er inderdaad een trein de keerlus binnen en is er niets aan de hand. Blijft de kortsluiting, dan is er wel iets mis. De booster schakelt uit en meldt een kortsluiting.

De booster heeft één uitgang voor relais, waar je er wel meerdere op aan kunt sluiten. Deze relais gaan dan allemaal tegelijk om.

Eigenlijk is dit hetzelfde als bijvoorbeeld de keerlusmodule van Lenz, maar dan ingebouwd in de booster.

O ja, je hoeft niet die module van Uhlenbrock te gebruiken. De meeste monostabiele relais met 2 wisselcontacten en een spoelspanning van 12 tot 24 Volt voldoen. Zie ook: http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm

Grtz!

Huib
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 08:52:53 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Power 7 booster uhlenbrock
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2014, 20:31:47 »
Ik heb inmiddels de Duitse handleiding bekeken. En ook van de Power 8 de Duitse en de Engelse vergeleken.
Voor beide boosters is paragraaf 5.2 identiek. Maar in het Engels staat er echt iets anders dan in het Duits.
Dus ik weet het even niet meer. De uitleg van Huib lijkt mij wel plausibel. Hoewel ik van dat relais 61080 ook geen handleiding kan vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Power 7 booster uhlenbrock
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2014, 20:32:32 »
PS. Ik zie in je onderschrift dat je N spoor hebt. Is 7A niet wat veel van het goede voor N? Bij kortsluiting loop je de kans op vers gegrilde loc. Je kunt beter een kleinere booster nemen, bijvoorbeeld de Power4 of nog een maatje minder.

Grtz,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Power 7 booster uhlenbrock
« Reactie #10 Gepost op: 29 December 2014, 20:35:26 »
Hoewel ik van dat relais 61080 ook geen handleiding kan vinden.

Meer dan een relais is het niet:
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Power 7 booster uhlenbrock
« Reactie #11 Gepost op: 29 December 2014, 21:42:29 »
ik heb de power 7 op aanraden van wim ros gekocht en nog gevraagd of dit wel goed was omdat deze booster idd voor grotere schalen is.
Volgens wim kan dit geen kwaad en heb ik met de power 7 zoveel power dat meerdere boosters niet nodig zijn.
inmiddels ruim een jaar ingebruik zonder problemen ook bij kortsluiting.
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
    • Zilverdam
Re: Power 7 booster uhlenbrock
« Reactie #12 Gepost op: 29 December 2014, 23:43:29 »
Ahha,

Nu wordt het één en ander mij duidelijk. Ik heb 2 keerlussen aangesloten op een power 4 booster en tweemaal de keerlus relais aangeschaft en aangesloten. Als twee treinen exact op hetzelfde moment in zowel de sectie aan de relais en ook in een sectie voor of achter de relais stroom afnemen ik inderdaad kortsluiting heb.

Ik heb me al enige tijd afgevraagd of ik niet iets verkeerd had aangesloten en alles al een paar keer nagelopen. De Engelse vertaling lijkt mij inderdaad niet goed. "to drive only one reversing loop" betekent dat elke relais slechts één keerlus kan aansturen, niet dat er slechts één tegelijkertijd bereden kan worden. De vertaling van de handleiding klopt dus niet.
Zilverdam, H0 modeltreinbaan naar Nederlands voorbeeld

Bezoek mijn projectpagina voor updates en foto's: https://www.zilverdam.nl