Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:28:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 12:24:04
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door Eric v C
Vandaag om 12:07:42
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 12:02:50
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MaraNCS
Vandaag om 12:01:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 11:47:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:47:01
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 10:10:06
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
  

Auteur Topic: Biem's schaduwstation - (Baanplan H0)  (gelezen 4452 keer)

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Biem's schaduwstation - (Baanplan H0)
« Gepost op: 23 September 2007, 17:00:07 »
Eindelijk komt er schot in de zaak, de kamer waar de baan komt is verbouwd, centrale verwarming komt er half october in , dus ben ik nu eens begonnen met het maken van een schaduwstation



Bij A verlaat de trein het schaduwstation en komt op de hoofdbaan, vandaar naar C en dus naar het schaduwstation, of om C heen weer terug naar B.

Is dit een beetje realiseerbaar ?

Bvd Geert
« Laatst bewerkt op: 01 January 2008, 20:24:49 door Hans van de Burgt »
Groeten uit Hoogeveen

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: 04 October 2007, 15:24:55 »
ik denk dat wat je wilt, wel realiseerbaar is, ook wat afwisseling.

Servé
« Laatst bewerkt op: 01 January 2008, 12:11:49 door Peter van der Leek »
Vriendelijke groet, Servé.

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #2 Gepost op: 01 January 2008, 12:05:51 »
Begin dan morgen eindelijk eens met het bouwe, nu is mijn vraag, wat voor een afstand kan ik aanhouden tussen 2 sporen in het schaduwstation
Groeten uit Hoogeveen

theomeeuwsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #3 Gepost op: 01 January 2008, 12:57:01 »

ReesCees

  • Gast
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #4 Gepost op: 01 January 2008, 13:02:49 »
De afstand tussen de sporen: gewoon de geometrie van je rails aanhouden, dat werkt het makkelijkst.

Kees-Jan

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #5 Gepost op: 01 January 2008, 13:10:11 »
@Biem; Heb je ook een baanplan met alle rails enz erop?
Ik vind deze een beetje onduidelijk ::)

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #6 Gepost op: 01 January 2008, 13:36:05 »
 2Theo nem 112 , merci ,zie dat de afstand tussen 2 parallelle sporen ,hart op hart 46 mm is.

@Peter H , baanplan met rails erop ,ben ik eigenlijk niet van plan om te maken voor het schaduwstation, ik ben van plan om eerst de wissels te leggen, en de rest vol te leggen met flex rail, afhankelijk van de breedte van de tafel (wordt waarschijnlijk +/- 80 cm) , zie ik dan wel hoeveel rails ik naast mekaar kan leggen
Groeten uit Hoogeveen

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #7 Gepost op: 01 January 2008, 13:47:27 »
De afstand tussen de sporen: gewoon de geometrie van je rails aanhouden, dat werkt het makkelijkst.

Kees-Jan

Heb het door, als ik gewoon de flexrail aansluit op een stel wissels naast elkaar, rolt daar vanzelf een parallelle afstand uit.
Groeten uit Hoogeveen

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #8 Gepost op: 01 January 2008, 14:04:10 »
Oke ;)

ReesCees

  • Gast
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #9 Gepost op: 01 January 2008, 14:45:09 »
Klopt Biem. Zo doe ik het ook. Als je geen railafstandhouder hebt om het tweede spoor er netjes naast te leggen kun je ook een mal maken of een schuifmaat als meetinstrumentje gebruiken (iets lastiger maar werkt ook).

Succes

Kees-Jan

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #10 Gepost op: 02 January 2008, 16:46:40 »
merci ,zie dat de afstand tussen 2 parallelle sporen ,hart op hart 46 mm is.

Als verder uit elkaar liggend kan, zou ik het zeker doen.
Voor vrijliggend spoor is de aanbevolen afstand voor H0 46 mm.
Voor rails in (schaduw) stations is dit 52mm(!) (NEM 112) (1e blad)
Ben zelf een schaduwstation aan het bouwen met erg beperkte ruimte en heb net vanmorgen alles uit elkaar getrokken  >:(  :( omdat ik met een hartafstand van ca. 44 mm niet uit kwam met de langste wagons langs afgestelde treinen. Met 52mm lukt  het om net een (lange) wagon per opstelrail meer neer te zetten. Dus als de ruimte beperkt is, zou ik voor (schaduw) stations tenminste naar 52 mm gaan. (8mm meer maakt bij mij veel uit) Wellicht bij jou ook. Suc6 met bouwen! Greetz, Paul

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Biem's schaduwstation - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 02 January 2008, 16:52:36 »
@Paul , bedankt voor de de tip, mijn schaduwstation wordt max 80 cm breed, dus kan ik inderdaad de sporen beter wat verder uit elkaar leggen.
Groeten uit Hoogeveen

ReesCees

  • Gast
Re: Biem's schaduwstation - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 02 January 2008, 17:24:56 »
Test naast of de sporen goed liggen ook de bereikbaarheid van alle sporen. 80 cm is best wel breed en als je er maar van één kant bij kunt moet je erg lange armen hebben.

Kees-Jan

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Biem's schaduwstation - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 02 January 2008, 18:29:48 »
@Kees Jan, die tip heb ik al eerder hier gehoord  ;) maar toch bedankt hoor, ik heb dat opgelost door  het lange stuk, vanaf de "achterzijde"een strook van 30 cm vrij te houden, voordat de baan het dak raakt, dus daar kan ik me net tussen door wurmen om erzo bij te kunnen.
De beide uiteinden van de "u" worden spiralen met een diam van +/- 110 cm, dus daar komt in het midden een gat ,zodat ik vanuit het midden in de spiraal overal bij kan.
Het schaduwstation komt op een hoogt van 70 cm, wil dan de hoofdbaan een 30 cm hoger maken, zodat deze dus 100 cm vanaf de grond komt
« Laatst bewerkt op: 02 January 2008, 18:36:31 door Biem »
Groeten uit Hoogeveen

ReesCees

  • Gast
Re: Biem's schaduwstation - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 02 January 2008, 18:41:10 »
Dus je hebt er goed over na gedacht, mooi zo. Het is alleen maar ellende als je er om wat voor reden straks niet meer bij kunt.

Ik ga zelfs over tot demonabele delen landschap in het nieuw te bouwen deel van mijn baan zodat ik er altijd bij kan.

succes met bouwen verder,

Kees-Jan