Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 15:03:06
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 14:58:42
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:53:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:55
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 14:15:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:14:00
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Leubachtalbahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:48:33
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:39:15
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
  

Auteur Topic: Biem's schaduwstation - (Baanplan H0)  (gelezen 4552 keer)

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Biem's schaduwstation - (Baanplan H0)
« Gepost op: 23 September 2007, 17:00:07 »
Eindelijk komt er schot in de zaak, de kamer waar de baan komt is verbouwd, centrale verwarming komt er half october in , dus ben ik nu eens begonnen met het maken van een schaduwstation



Bij A verlaat de trein het schaduwstation en komt op de hoofdbaan, vandaar naar C en dus naar het schaduwstation, of om C heen weer terug naar B.

Is dit een beetje realiseerbaar ?

Bvd Geert
« Laatst bewerkt op: 01 January 2008, 20:24:49 door Hans van de Burgt »
Groeten uit Hoogeveen

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: 04 October 2007, 15:24:55 »
ik denk dat wat je wilt, wel realiseerbaar is, ook wat afwisseling.

Servé
« Laatst bewerkt op: 01 January 2008, 12:11:49 door Peter van der Leek »
Vriendelijke groet, Servé.

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #2 Gepost op: 01 January 2008, 12:05:51 »
Begin dan morgen eindelijk eens met het bouwe, nu is mijn vraag, wat voor een afstand kan ik aanhouden tussen 2 sporen in het schaduwstation
Groeten uit Hoogeveen

theomeeuwsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #3 Gepost op: 01 January 2008, 12:57:01 »

ReesCees

  • Gast
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #4 Gepost op: 01 January 2008, 13:02:49 »
De afstand tussen de sporen: gewoon de geometrie van je rails aanhouden, dat werkt het makkelijkst.

Kees-Jan

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #5 Gepost op: 01 January 2008, 13:10:11 »
@Biem; Heb je ook een baanplan met alle rails enz erop?
Ik vind deze een beetje onduidelijk ::)

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #6 Gepost op: 01 January 2008, 13:36:05 »
 2Theo nem 112 , merci ,zie dat de afstand tussen 2 parallelle sporen ,hart op hart 46 mm is.

@Peter H , baanplan met rails erop ,ben ik eigenlijk niet van plan om te maken voor het schaduwstation, ik ben van plan om eerst de wissels te leggen, en de rest vol te leggen met flex rail, afhankelijk van de breedte van de tafel (wordt waarschijnlijk +/- 80 cm) , zie ik dan wel hoeveel rails ik naast mekaar kan leggen
Groeten uit Hoogeveen

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #7 Gepost op: 01 January 2008, 13:47:27 »
De afstand tussen de sporen: gewoon de geometrie van je rails aanhouden, dat werkt het makkelijkst.

Kees-Jan

Heb het door, als ik gewoon de flexrail aansluit op een stel wissels naast elkaar, rolt daar vanzelf een parallelle afstand uit.
Groeten uit Hoogeveen

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #8 Gepost op: 01 January 2008, 14:04:10 »
Oke ;)

ReesCees

  • Gast
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #9 Gepost op: 01 January 2008, 14:45:09 »
Klopt Biem. Zo doe ik het ook. Als je geen railafstandhouder hebt om het tweede spoor er netjes naast te leggen kun je ook een mal maken of een schuifmaat als meetinstrumentje gebruiken (iets lastiger maar werkt ook).

Succes

Kees-Jan

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Biem's schaduwstation
« Reactie #10 Gepost op: 02 January 2008, 16:46:40 »
merci ,zie dat de afstand tussen 2 parallelle sporen ,hart op hart 46 mm is.

Als verder uit elkaar liggend kan, zou ik het zeker doen.
Voor vrijliggend spoor is de aanbevolen afstand voor H0 46 mm.
Voor rails in (schaduw) stations is dit 52mm(!) (NEM 112) (1e blad)
Ben zelf een schaduwstation aan het bouwen met erg beperkte ruimte en heb net vanmorgen alles uit elkaar getrokken  >:(  :( omdat ik met een hartafstand van ca. 44 mm niet uit kwam met de langste wagons langs afgestelde treinen. Met 52mm lukt  het om net een (lange) wagon per opstelrail meer neer te zetten. Dus als de ruimte beperkt is, zou ik voor (schaduw) stations tenminste naar 52 mm gaan. (8mm meer maakt bij mij veel uit) Wellicht bij jou ook. Suc6 met bouwen! Greetz, Paul

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Biem's schaduwstation - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 02 January 2008, 16:52:36 »
@Paul , bedankt voor de de tip, mijn schaduwstation wordt max 80 cm breed, dus kan ik inderdaad de sporen beter wat verder uit elkaar leggen.
Groeten uit Hoogeveen

ReesCees

  • Gast
Re: Biem's schaduwstation - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 02 January 2008, 17:24:56 »
Test naast of de sporen goed liggen ook de bereikbaarheid van alle sporen. 80 cm is best wel breed en als je er maar van één kant bij kunt moet je erg lange armen hebben.

Kees-Jan

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Biem's schaduwstation - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 02 January 2008, 18:29:48 »
@Kees Jan, die tip heb ik al eerder hier gehoord  ;) maar toch bedankt hoor, ik heb dat opgelost door  het lange stuk, vanaf de "achterzijde"een strook van 30 cm vrij te houden, voordat de baan het dak raakt, dus daar kan ik me net tussen door wurmen om erzo bij te kunnen.
De beide uiteinden van de "u" worden spiralen met een diam van +/- 110 cm, dus daar komt in het midden een gat ,zodat ik vanuit het midden in de spiraal overal bij kan.
Het schaduwstation komt op een hoogt van 70 cm, wil dan de hoofdbaan een 30 cm hoger maken, zodat deze dus 100 cm vanaf de grond komt
« Laatst bewerkt op: 02 January 2008, 18:36:31 door Biem »
Groeten uit Hoogeveen

ReesCees

  • Gast
Re: Biem's schaduwstation - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 02 January 2008, 18:41:10 »
Dus je hebt er goed over na gedacht, mooi zo. Het is alleen maar ellende als je er om wat voor reden straks niet meer bij kunt.

Ik ga zelfs over tot demonabele delen landschap in het nieuw te bouwen deel van mijn baan zodat ik er altijd bij kan.

succes met bouwen verder,

Kees-Jan