Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 09:26:36
Rails roestig verven door Ronald Halma
Vandaag om 09:23:47
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Handregelaar aan IB Basic door VAM65
Vandaag om 08:04:14
Bauarbeiten im gange door Rob S.
Vandaag om 07:23:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
  

Auteur Topic: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model  (gelezen 69366 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
    • Dwangrail.nl
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #120 Gepost op: 24 June 2015, 07:27:30 »
Hoi Tom,

Bij de eerste bouwserie zaten de luchtslangen hoog, zoals op de HSM D van het spoorwegmuseum te zien is.
Als je links op je foto kijkt, zijn de hoge luchtslangen door het hekje zichtbaar.
Wat je omcirkeld, is een houten schraag achter de wagen....

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #121 Gepost op: 24 June 2015, 08:26:10 »
Houten schraag, heb ik dat... Maar je hebt gelijk, het is goed zoeken en turen, maar ze zijn inderdaad erect ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #122 Gepost op: 11 July 2015, 17:18:34 »
Zeau, vandaan lekker binnen aan dit rijtuig geknutseld. De ketel er weer afgehaald en daarna andersom gemonteerd, dat ziet er een stuk beter uit. Daarnaast een deel van het remwerk aan de voetplaat gesoldeerd en de treeplanken aangebracht. Dat ging *** want mijn gasbrandertje houdt het ineens voor gezien. Gas genoeg, maar de vlam doet het gewoon niet meer. Dus de boel met de soldeerbout aangebracht en daar krijg je dan weer van die lelijke soldeer resten van. Enfin, de boel zit vast. Daarna de treeplanken gebogen en dat ziet er dan echt zo leuk uit! Het wordt nu echt een klassiek rijtuig. Het blijft echter allemaal slecht passen, dat bleek ook nu maar weer. Nou ja, leuk rijtuig voor erbij en dan maar hopen dat een grootseriefabrikant hem nog eens uitbreng, dan kan deze weer de deur uit ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #123 Gepost op: 13 July 2015, 23:16:04 »
Zonder gasbrander blijft het klooien, veel te veel soldeer, waarom dat stomme ding het nu niet doet, ik snap er niks van. Hoe dan ook, vandaag weer verder gegaan, maar met de soldeerbout. Wat een gedoe als je een brander gewend bent. Enfin, het hekwerk zit er op en eigenlijk is het chassis nu klaar. Ook de mooie remslangen van Erwin Werps zitten er op, dat geeft de boel toch wel cachet.

Iets wat me echter gruwelijk irriteert is dat het chassis ineens krom is. De boel sluit niet lekker op de bak aan, waarbij dat met het vastschroeven heus wel wordt rechtgetrokken, maar ineens staat er spanning op het chassis. Waar het nu vandaan komt? Bij het solderen van de stelbalken heb ik vanuit het midden naar de zijkanten gewerkt om zo de boel mooi recht te krijgen. Elke keer heb ik de bak weer gepast en elke keer zat het goed. Ook met de treeplanken heb ik gezorgd dat alles keurig recht vast gesoldeerd zou worden, waarbij ik er elke keer rekening mee heb gehouden dat de boel mooi recht en zonder spanning gefixeerd werd. Desalniettemin is het chassis nu toch lichtelijk krom. Zoals ik al zei, als de boel aan elkaar geschroefd wordt komt het wel goed, maar ik hou er gewoon niet van, de boel moet gewoon pas zijn... Daarentegen heb ik geen zin om de hele zaak weer uit elkaar te solderen, het is al zulk broddelwerk, straks maak ik het nog erger.. Enfin, ik slaap er nog eens een nachtje over. Eerste aankoop binnen nu en een paar dagen is in ieder geval een nieuwe brander, want dit is waardeloos. Hoe dan ook, ff een paar foto's van het hekwerk en de leuke remslangen:





Ook de 3300 heeft nu zo'n mooie remslang:



Morgen nieuwe ronden, nieuwe kansen, ben er nu even klaar mee...
« Laatst bewerkt op: 13 July 2015, 23:42:10 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #124 Gepost op: 13 July 2015, 23:57:11 »
Tom gewoon cremebrulee branders bij de action halen (5,95 ze liggen bij de keukenspullen)
Ik had ook de ervaring dat de dure branders van matige kwaliteit zijn.
Met die ervaring in het achterhoofd  heb ik 3 jaar geleden 4 van die action dingen gekocht en de eerste doet het nu nog steeds  ;D
Er liggen er hier dus nog steeds 3 nieuw in de verpakking.

Mooie remslangen idd (y)
« Laatst bewerkt op: 13 July 2015, 23:58:51 door roadster36 »

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #125 Gepost op: 14 July 2015, 00:00:06 »
Grussgott ;D

Dat had je laten zien ja, morgen maar eens op pad...
Spoor 0 adept

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #126 Gepost op: 14 July 2015, 12:30:34 »
Mijn ervaring is dat juist die goedkope brandertjes gaan lekken .

Daartegenover staat dat ze zo goedkoop zijn , dat je makkelijker een nieuwe koopt als er wat aan mankeert .

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4353
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #127 Gepost op: 14 July 2015, 14:30:03 »
Mijn ervaring is dat dit probleem wel vaker besproken is. ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #128 Gepost op: 19 July 2015, 10:38:18 »
Goedkoop brandertje gekocht bij de Xenos, we kunnen weer. Ook ff goed nagedacht, maar je bouwt zo'n ding maar 1 keer, dus de treeplanken en stelbalken gaan er nog ff onder uit, dan kan ik kijken of ik de boel nog recht kan krijgen. Dat scheelt achteraf weer jaren ellende en frustraties... Dus vanavond eens ff lekker aan de slag. Nog ff een vraagje, Ewout, welke draaistellen had jij er nu onder zitten?
« Laatst bewerkt op: 19 July 2015, 10:39:57 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #129 Gepost op: 19 July 2015, 11:32:36 »
Ik ben Ewout niet, maar daar gaan toch van de J draaistellen onder? Er zijn waarschijnlijk Philo-gietstukken bij de kit gevoegd, maar die lopen nogal zwaar. Alternatief; gecoupeerde Fleischmann' s of natuurlijk deze draaistellen als ge-etst kitje, maar kom daar maar eens aan  ;) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #130 Gepost op: 19 July 2015, 11:34:55 »
Ja maar, ik wil graag kunststof, geen last van kortsluiting. Zijn die Fleischmann dingen dan los te bestellen?
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #131 Gepost op: 19 July 2015, 11:49:42 »
Nee, al jaren niet meer. Ewout heeft een poging gdaan  om aan Brawa pruisjes te komen, maar ontving zwanenhals draaistellen. Als je geen kortsluiting wilt zul je ofwel een Fl*derehandsje moeten scoren. Of secuurder leren solderen natuurlijk  ;D .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #132 Gepost op: 19 July 2015, 11:52:31 »
Zit aan de top van mijn kunnen, fyi aan de onderkant van mitropa normen zeg maar ;D
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #133 Gepost op: 19 July 2015, 13:45:03 »
We voeden je wel op  8) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #134 Gepost op: 17 August 2015, 23:13:21 »
Zo, vanavond de hele avond bezig geweest met voorbereidingen te treffen voor de handrails. De gaten die Philotrain heeft gemaakt zitten allemaal op de verkeerde plek, dus ik heb eerst overal nieuwe gaten geboord en de oude daarna dichtgemaakt met soldeer. Dat ging vrij goed, dus binnenkort kunnen de handrails er op. Dan de rest van de accessoires, zoals de 4 sluitseinijzers en de gasleiding, nog de handgrepen op de kop en nog 1 op het dak en de kap is volgens mij klaar. Dan het chassis nog even voorzien van een paar extra details, 4 zijdig opengewerkte buffers van Weinert zijn al besteld en het ding is klaar. Oh ja, draaistellen... Als je het zo leest is het toch nog veel werk ;D Hoe dan ook, het ding nadert zijn voltooiing, ik ben benieuwd naar het resultaat...
Spoor 0 adept