Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frankie
Vandaag om 17:11:00
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 16:53:25
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 16:30:43
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 16:28:19
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 14:29:11
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25

Auteur Topic: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model  (gelezen 70775 keer)

Tomasso

• Moderator
  • Offline Offline
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #75 Gepost op: 07 June 2015, 17:25:08 »

2e deurtje er in en gedaan op de manier zoals ik hiervoor had beschreven. Niks van te zien, maar de boel zit een stuk beter vast, lekker stevig dus. Het was een kleine aanpassing, dus die ga ik bij het andere deurtje ook nog maken, zo wordt dat in ieder geval hufterproof. Vanavond eens kijken of ik nog een deurtje kan maken (misschien wel 2), dan is dat af. Zal ik ook nog ff foto's maken van de aanpassing voor de duidelijkheid.

Wat ik wel jammer vind is dat het wel een stuk minder net wordt dan de standaard meegeëtste delen, want het is nu knip en plakwerk. Maar goed, de wieltjes en de rails worden toch zwart, dan valt het straks nog minder op. Het is dan in ieder geval kloppend en dat is (voor mij als nerd/autist heel) fijn om te weten ;D

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spoor 0 adept

Tomasso

• Moderator
  • Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 07 June 2015, 23:00:56 »
4 deurtjes klaar lukt niet, ben toch zo 2 uur met een deurtje bezig, maar goed, nu nog 1 te gaan.

Wat ik eerst heb gedaan is sleufjes in het achterste plaatje (wat zorgt voor verdikking) van de deur gevijld

Dat zag er dus eerst zo uit en nu dus zo

Daarna heb ik het deurtje ontdaan van de wielen aan de zijkant en ook de rails verwijderd

Toen heb ik het plaatje achter het deurtje gesoldeerd

In de sleufjes heb ik een klein stripje messing gesoldeerd

Wat is nu zo handig hier aan? Die minuscule wieltjes kan ik nu op dat dunne stripje leggen en daaraan vast solderen. Ook kan ik de rails op die stripjes messing vastzetten. Eerst had ik de wieltjes gewoon aan de onderkant van de deur gesoldeerd en de rails weer aan de onderkant van de wieltjes. Naast nodeloos gepiel leverde dat ook extreem breekbare verbindingen op. Nu zit alles vast aan die stripjes die weer vast zitten aan het deurtje. Vele malen steviger en toch onzichtbaar. Zo wordt het nog eens wat...

Nog 1 deurtje te gaan...

Spoor 0 adept

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #77 Gepost op: 07 June 2015, 23:19:38 »
goed gedaan hoor  (y) ;D

Tomasso

• Moderator
  • Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 08 June 2015, 23:03:42 »
En ook de laatste deur zit er inmiddels in, waarbij gebleken is dat het echt noodzakelijk is om deze aanpassing te doen. Het eerste deurtje waar de aanpassingen nog niet in zitten, daar is het wieltje aan de onderzijde inmiddels los gegaan. Dus ook die pak ik nog ff aan. Vanavond ook nog eens bezig geweest met een trapje. Tsja, de passing van de kit is af en toe goed en af en toe gewoon niet goed. De boel wringt dan en dat zorgt voor lelijke verbindingen of in dit geval trapjes die bol staan. Hier moet ik nog ff wat aan doen, de boel zit nog niet gemonteerd, dus het zal vast goed komen. Wel leuk, want nu kan het rijtuig gedetailleerd worden, dak er op, wielen er onder en karren maar. Geinig hoor, m'n eigen buikje (naast m'n eigen buikje so to speak) ;D
Spoor 0 adept

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #79 Gepost op: 09 June 2015, 09:49:58 »
Zie je wel , de aanhouder wint . (y)
We zijn trots op jou . ;D

Tomasso

• Moderator
  • Offline Offline
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #80 Gepost op: 09 June 2015, 15:15:43 »
;D

Laatste deurtje ook gebeurt, finito. Maar nu zit ik te hannesen met het dak. Met klodders soldeer vastgezet aan de binnenkant. Stom natuurlijk, had het dak en de randjes van de bak gewoon moeten voorvertinnen. Ff verhitten en de boel zit mooi aan elkaar. Nou ja, eens kijken hoe ik dit mooi ga oplossen (met de nadruk op mooi)...

Spoor 0 adept

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #81 Gepost op: 09 June 2015, 15:20:59 »
Moet je een dak wel helemaal rondom vastzetten of is dit gewoonte?

Wat gebeurt er met het dak of de wanden bij het solderen als die hitte opnemen en niet meer afstaan? Dan heb je de poppen aan het dansen. Passing... dat is van belang. Montage een tweede.

« Laatst bewerkt op: 09 June 2015, 15:24:15 door FritsT »

Tomasso

• Moderator
  • Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 09 June 2015, 15:46:27 »
Eh ja, dus wat moet ik dan wel doen? Zo'n dak met van die kieren is toch ook geen gezicht? Ikke niet begrijpe (ben nieuwschierig, wellicht dat het in schrijftaal wat bot overkomt, niet de bedoeling dus).
Spoor 0 adept

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #83 Gepost op: 09 June 2015, 17:27:02 »
Het is dun messing Frits, dat koelt sneller af dan het opwarmt. Het enige risico dat je loopt is dat als je eerst de kopwanden vastsoldeert en daarna het stuk tussenin, dat je dan rare vervormingen zou kunnen krijgen. Maar daar moet je ( is mijn ervaring) serieus moeite voor doen.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #84 Gepost op: 09 June 2015, 18:33:50 »
Vervorming is nou net wat ik bedoel. Kan je helemaal voorkomen door wel op kritische punten te solderen en verder helemaal niet.
Kijk maar eens hoe sommige kleinserie-fabrikanten dat doen.

Net zoiets zijn stelbalken onder een vloerplaat. Moet je ook niet volledig willen solderen. Kan wel, maar.......

En kieren moet je dus niet zien. Kwestie van goed aansluiten en aangesloten houden tijdens de montage.
« Laatst bewerkt op: 09 June 2015, 18:35:38 door FritsT »

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #85 Gepost op: 09 June 2015, 19:14:38 »
Ik heb tot nu toe geen last van vervorming tgv hitte gehad. Bovendien zijn de daken vaak bol en dus behoorlijk vormvast. De enige kit waarbij dat vormvaste wat te wensen overliet was ik blij dat ik alles kon solderen, dan kon je een en ander nog richten. Maar bijvoorbeeld de ex Staats C10c , die heeft een dak met meervoudige kromming. Dat moet goed op de bak aansluiten, anders ziet het er niet uit. Dus doorsolderen . Maar dat kost in H0 geen kubus soldeer.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 09 June 2015, 21:09:33 »
Dit is een van de lastigste punten van de Philotrain kits. Je kunt bij hen namelijk vrijwel nooit aan de binnenkant van de dakrand komen om deze te solderen. Ik ben het met Frits eens dat je moet oppassen voor vervorming, maar een beetje bijbuigen van het geheel is in H0 nog wel te doen. Ik krijg bijvoorbeeld het dak van een 3 as ex HSM buik niet echt goed gesoldeerd. Het vertinnen aan de binnenkant is aardig, maar vlak aanliggen wordt dan een uitdaging en om dat vervolgens goed vast te solderen gaat niet zomaar. Ik heb net weer een ovaalramer dak helemaal rondom vastgezet met gewoon de soldeerbout. Kleine stukjes doen (2 cm per keer) en veel schoonmaken aan de buitenkant met een glasvezelpotlood lukt wel, maar het blijft een beetje knoeiwerk. Voordeel is dat dit dan een stompe las is, waar je aan de buitenkant bij kunt. Het lastige van het dak van de 4 as buik is dat je eigenlijk onder de rand de soldeerbout moet houden en dat leidt tot soldeer op plekken waar je het niet hebben wilt en met een glasvezelpotlood kom je daar slecht bij en stralen onder die rand lukt ook niet echt

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

• Moderator
  • Offline Offline
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #87 Gepost op: 09 June 2015, 21:59:48 »
Ha Ivo, op de manier zoals ik het heb gedaan gaat het goed. Ik heb namelijk de onderkant van het dak voorvertind. Daarna heb ik de bovenkant van de bak voorvertind. Ook de randjes van de bak heb ik wat voorvertind, zodat de boel lekker kan samensmelten (het lijkt potdikkie expeditie robinson wel ;D). En dat ziet er dan zo uit:

Links het dak, midden de bak, rechts hoe het straks (of nu eigenlijk al gedeeltelijk) vast komt te zitten. Het grijze is het soldeer trouwens. Zoals het nu gaat zie je er eigenlijk weinig van en vloeit het soldeer mooi zonder teveel overtollig soldeer. Ook ik doe telkens kleine stukjes en werk van het midden naar buiten toe. Maar eens zien wat het wordt, vooralsnog lijkt het een mooie en goedwerkende oplossing zonder dat (al teveel) nabewerking nodig is...
« Laatst bewerkt op: 09 June 2015, 22:56:27 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #88 Gepost op: 09 June 2015, 23:15:40 »
Zo doe ik het ook, alleen smeer ik de tin er iets strakker op ;D

Tomasso

• Moderator
  • Offline Offline