Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Deetrein
Vandaag om 23:18:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:31
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V  (gelezen 17955 keer)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
« Reactie #30 Gepost op: 03 januari 2015, 22:50:05 »
Zo veel maakt dat in de praktijk niet uit, een 6,3V is vaak nauwelijks
kleiner dan een 16V omdat je beide keren de behuizing van de elco
toch kwijt moet (als fabrikant). Daarbij zijn de 6,3V types vaak alleen
in de duurdere "low ESR" types te krijgen die onnodig duur zijn voor
een paar LEDjes.
En als je de gevraagde stroom lager houdt heb je minder µF nodig
voor hetzelfde resultaat.

*edit*
Ook hier de onzin weggehaald omdat ik topics door lekaar gehaald had.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 18:59:22 door Calimero »
Groet, Ronald.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
« Reactie #31 Gepost op: 04 januari 2015, 13:52:48 »
De zelfde waarde kan idd wel kleiner zijn als je (uitgaande van 12v uitgangsspanning) een 16v pak ipv een 25v voor de ingang. Maar aan de ingang is hij vele maken effectiever.

Als hij aan de uitgang zit wordt hij opgeladen tot de spanning die je wilt gebruiken. Is er een onderbreking zal deze spanning al snel zakken en dat zie je snel terug in de hoeveelheid licht. Je kan natuurlijk een grotere elco kiezen om dit een beetje op te vangen maar de spanning zal zakken.

Doe je dit nu aan de ingang van de DCDC dan wordt hij veel verder opgeladen. Zeg dat hij op een digitale baan opgeladen wordt tot 18V en je een uitgangsspanning wilt van 12V. Ook nu zal de condensator leeglopen bij een onderbreking en zal dus zakken in spanning. Alleen de DCDC wilt de uitgang gewoon op dezelfde spanning houden. Je zal het pas gaan zien als (ruwweg, zal iets eerder zijn) als de ingangsspanning onder de uitgangsspanning wilt zakken. De elco mag dus 6v verliezen voor je ook maar iets aan de uitgang en dus aan het licht gaat zien.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
« Reactie #32 Gepost op: 04 januari 2015, 14:27:22 »
Zo veel maakt dat in de praktijk niet uit, een 6,3V is vaak nauwelijks kleiner dan een 16V omdat je beide keren de behuizing van de elco toch kwijt moet (als fabrikant).
Uhm? Er zit wel degelijk (flink) verschil tussen. Ik krijg vaak zelfs de indruk dat het formaat van de behuizing veel sterker verschilt ten opzichte van 'bedrade' versies. Je moet er vaak wel speciaal naar zoeken, erg makkelijk zijn ze niet te krijgen, maar het verschil in spanning kan zeker in modelbouwland het verschil maken tussen 'past' en 'past niet'.
Als het echt raar gaat heb je op 12V zelfs nog "ruimte" (headroom) om een LM137 of zo als stroombron in te zetten, iets wat niet lukt op 5V als je een 3V of 3,3V LED wil voeden.
En dan ga je dus wél gewoon ordinair vermogen verstoken, terwijl je net zo zuinig doet met een schakelende regelaar, om onder andere de dissipatie binnen grenzen te houden.

@ Allen op de vorige pagina: ik wist het ook niet zeker, met die dissipatie. Gezien het feit dat niets verliesloos is, vroeg ik me af of dat een probleem kon worden. Dan is het natuurlijk mooi om te lezen dat het ding niet warm wordt.

@ haradigi (op vorige pagina): ik snap maar half wat je bedoelt... Zou je misschien iets meer aandacht aan hetgene wat je schrijft willen besteden voordat je het op het forum plaatst?

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
« Reactie #33 Gepost op: 04 januari 2015, 15:21:48 »
Hi Menno,

Sorry dat is maar een klein beetje vaktaal.
serie = achter elkaar geschakeld
R = resistor = weerstand
5V = vijf volt
Stab. = stabilisator (stabiliseert een stroom of spanning, in ons geval de spanning)
elco = electrolitische condensator is er een die gepolariseerd is dus met een + (plus) en een - (min)

groet
Harald

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
« Reactie #34 Gepost op: 04 januari 2015, 15:38:57 »
Harald, ik denk dat Menno niet zoveel problemen heeft met de afkortingen die je gebruikt. Maar meer met de zinsopbouw. Het is wel erg in telegramstijl, en ik snap ook maar half wat je wil zeggen.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
« Reactie #35 Gepost op: 04 januari 2015, 17:18:33 »
Uhm? Er zit wel degelijk (flink) verschil tussen. Ik krijg vaak zelfs de indruk dat het formaat van de behuizing veel sterker verschilt ten opzichte van 'bedrade' versies. Je moet er vaak wel speciaal naar zoeken, erg makkelijk zijn ze niet te krijgen, maar het verschil in spanning kan zeker in modelbouwland het verschil maken tussen 'past' en 'past niet'.

Ik stam nog uit het "bedrade tijdperk" en vergeet wel eens dat SMD's mogelijk "another cook" is.
Bedraad zijn er vaak "gewone" elco's die kleiner zijn dan de low ESR varianten.

En dan ga je dus wél gewoon ordinair vermogen verstoken, terwijl je net zo zuinig doet met een schakelende regelaar, om onder andere de dissipatie binnen grenzen te houden.

Dat een stroombron niet ideaal is m.b.t. de dissipatie kan onmogelijk ontkennen
maar om dat gelijk ordinair te noemen vind ik wat ver gaan.

*edit*
Ik zat in gedachten in een ander topic en snap je opmerking in deze
context nu volledig en je hebt gelijk Menno !!

Ik heb mijn posts inmiddels opgeschoond.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 18:58:10 door Calimero »
Groet, Ronald.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
« Reactie #36 Gepost op: 10 januari 2015, 15:31:51 »
Een heel mooi project Piet, met een mooi en professioneel resultaat. Dat DCDC convertertje is een goede vondst.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Aan / uit schakelen
« Reactie #37 Gepost op: 28 juli 2015, 23:16:31 »
Piet, ik ga ook led-strips inbouwen in m'n coaches. Dat geeft toch een mooier egaal verdeeld licht dan de kerstboom ledjes die er nu in zitten. Die geven wel licht, maar het schijnt alle kanten op. Prototype ... meestal weggooien. :)

Meteen ook maar twee DC-DC convertjes aangeschaft voor inderdaad 'geen geld', dan kan ik de vrijkomende LiPo batterijen mooi gebruiken voor sluitlicht op goederen wagonnetjes.

Nu had jij het ook over het remote aan/uit schakelen. Da's natuurlijk leuk. Pen 5 moet daarvoor van GND los gehaald worden. Heb je dat inderdaad gedaan en is het gelukt? Ben benieuwd hoe je de pen nu aangesloten hebt en aanstuurt? Het enige dat ik beschikbaar heb is een AUX uitgang van de LokPilot decoder in de loc. Maar die 'zweeft' t.o.v. de DC-DC converter en ik zie op de decoder geen GND om ze aan elkaar te leggen?

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
« Reactie #38 Gepost op: 29 juli 2015, 00:14:00 »
De tekst uit de datasheet m.b.t. pin5:

Allows the switching regulator circuit to be shut down using logic level signals thus dropping
the total input supply current to approximately 80 μA. Pulling this pin below a threshold
ON /OFF voltage of approximately 1.3V turns the regulator on, and pulling this pin above 1.3V (up to a maximum of 25V) shuts the regulator down. If this shutdown feature is not needed, the ON
/OFF pin can be wired to the ground pin or it can be left open, in either case the regulator will
be in the ON condition.

M.a.w. Als met je AUX uitgang in staat bent de LED in een opto coupler aan te sturen dan is de transistor in de coupler
prima in staat pin 5 aan massa te koppelen. Eventueel m.b.v. een pull up weerstand.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2015, 12:53:57 door Calimero »
Groet, Ronald.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Aan / uit schakelen
« Reactie #39 Gepost op: 29 juli 2015, 10:51:29 »
Nu had jij het ook over het remote aan/uit schakelen.
Heb je dat inderdaad gedaan en is het gelukt?
Hoi Rudy,
Neen dat heb ik (nog) niet gedaan, ik denk dat ik de komende winter de loc met de stepdown weer eens open maak om daar verder mee te experimenteren.
Maar op dit moment heeft dat niet mijn hoogste prioriteit.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
« Reactie #40 Gepost op: 29 juli 2015, 14:51:51 »
Nouw, zoals ik kan lezen ken het gewoon direct aan elkaar. De step down is active low, een normale versterkte functie uitgang is active low. Alleen nog een pull up van pin 5 naar de voeding en je bent er :)

Je kunt ook een onversterkte uitgang gebruiken kan dat ook. Alleen dan is het gedrach omgekeerg (licht aan als functie uit staat). Maar als je een LoPi 4 hebt is ook dat geen probleem omdat je daar een functie om kan draaien met functiemapping.  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
« Reactie #41 Gepost op: 29 juli 2015, 15:11:39 »
Pen 5 moet daarvoor van GND los gehaald worden.

Zo als uit de datasheet blijkt is dat niet voldoende. Je zal pin 5minimaal op 1,3V of hoger moeten zetten om de converter
"uit" te zetten. Pin 5 mag max. 25V worden dus dat is geen probleem lijkt me. Dat is met een enkel eenpull up weerstand
goed te doen.

Het enige dat ik beschikbaar heb is een AUX uitgang van de LokPilot decoder in de loc. Maar die 'zweeft' t.o.v. de DC-DC converter en ik zie op de decoder geen GND om ze aan elkaar te leggen?

Op basis van deze uitspraak leek me een opto coupler een goed idee maar als het ook zonder kan, zo al Timo oppert, dan
is dat natuurlijk nog makkelijker.
Groet, Ronald.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Nog niet
« Reactie #42 Gepost op: 29 juli 2015, 17:33:45 »
@Piet: OK, duidelijk. Als je nog geen schakeling in gedachten had, de kans bestaat dat Calimero, Timo en ik er samen iets voor kunnen verzinnen. :)

@Calimero: Ja, een optocoupler is natuurlijk een optie, met als enige nadeel twee extra in te bouwen componenten, maar da's te overzien.

@Timo: Als het simpeler kan, dan zou dat mooi zijn. Je tekst was weliswaar beschrijvend, maar voor mij is daarmee nog niet duidelijk wat nu aan wat te solderen? Heb je een idee?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V
« Reactie #43 Gepost op: 29 juli 2015, 17:58:16 »
Volgens de omschrijving van de step down moet de enable pin naar GND getrokken worden (of mag zweven) om aan te staan. Hij moet boven de 1,3V komen (en maximaal 25V worden) om de module uit te zetten.

Wel nu, je haalt inderdaad de enable pin los en maakt deze met een weerstand vast aan de (positieve) voedingsspanning (aka, ingang van de module). Dit zal de module dus uit zetten. De geschakelde uitgangen van een decoder kunnen zoals je zegt alleen alleen laag getrokken worden (low active, sink only). Dus als deze verbind met de enable van de module trek je dus de enable laag als je de functie aan zet en gaat de module aan.

Over de GND hoef je geen zorgen te maken. De GND van de module komt (neem ik aan) van een gelijkrichter van de railspanning. Zelfde doet de decoder ook. GND is dus al gelijk.

Als je een onversterkte uitgang wil gebruiken kan het ook. Dan moet je de pull up weerstand juist niet plaatsen. de decoder schakelt op de onversterkte uitgangen tussen 0V en (ik meen) 3,3V (bij aan). Dit zou dus ook al moeten werken alleen omgedraaid. In de functiemapping van een LoPi 4 kan je dit weer goed zetten (door de NOT Fx).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
GND
« Reactie #44 Gepost op: 29 juli 2015, 19:43:31 »
Hoi Timo. OK, dat is een poging waard. Ik zat in twijfel over het gebrek aan een '0 V' op de decoder. Maar inderdaad hangt de DCDC converter (ook) via een gelijkrichter aan de DCC en zal dezelfde '0 V' hebben als de decoder. Dan ga ik er maar van uit dat de 'plus' aan beide zijden ook ongeveer gelijk is en geen probleem geeft bij de functie-uitgang van de decoder.

Nu eerst eens kijken hoe ik enigzins toonbaar een draadje naar buiten gevoerd krijg van de loc naar de coach.