Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: Geoline wissels elektrificeren  (gelezen 18919 keer)

Yuri166

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Geoline wissels elektrificeren
« Gepost op: 20 december 2014, 00:01:41 »
Hallo allen, ik ben tegen een probleempje opgelopen met wat wissels...

Ik zit nog altijd in het verzamelstadium, maar dacht dat het nu leuk was om een klein baantje om de kerstboom te bouwen, met een klein schaduwstation om af en toe van treintje te kunnen wisselen.

Ik had eigenlijk alles in huis, maar het leek me makkelijker de wissels elektrisch te maken. Aangezien al mijn spoor Roco Geoline is, was het dus makkelijk om een aantal Geoline wisselmotoren te bestellen, en dat heb ik dus gedaan. Afgelopen week in huis, en nu aan het klussen geslagen.

De eerste wissel ging perfect, motor er in, en aangesloten op het juist gemaakte bedieningspaneel. Werkt zonder enige problemen. De overige drie wissels volgen, en niets werkt naar behoren... De motortjes ratelen bij bekrachtiging, en de wissels willen niet (altijd) om. Soms doen ze het wel, soms niet, soms hebben ze een aantal pogingen nodig... Eventueel een beetje druk op het manuele hendeltje zetten helpt wel. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling...
Ook is er een motortje bij dat maar een kant op werkt. Aanvankelijk niet, maar nu wel... En nee, ik ben voorzichtig geweest met de bekrachtigingstijden, de spoel zal niet verbrand zijn... Eerder het idee dat er iets is los gekomen door het geratel/geklapper...

Is dit een veel voorkomend probleem voor de Geoline wissels en motoren? Doe ik iets fout? Is het eenvoudig op te lossen? Of is het een kwestie van Terug sturen en garantie vragen? Dat laatste gooit dan wel roet in het eten voor de kerst natuurlijk... Heb ik gewoon een slecht partij te pakken, of kan ik mijn geld in het vervolg beter aan een andere motor geven?

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2014, 00:23:38 »
Zomaar een idee: probeer je soms alle vier de wissels tegelijk om te zetten?
Doe ze dan eens stuk voor stuk zodat de spanning minder inzakt.

Freek.

Yuri166

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2014, 00:33:50 »
Thanks for the tip.
Maar nee, het is individueel.

Yuri166

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2014, 22:08:21 »
Vandaag een paar dingen geprobeerd...

Wisselmechaniek smeren zodat de weerstand op het motortje minder is, zonder resultaat.
Motortje weer uit een wissel gehaald, en los geprobeerd, werkt naar behoren, motortje in een nieuwe, ongebruikte wissel gemonteerd, weer hetzelfde verhaal...

Ben bang dus dat ik een slechte partij heb getroffen. 3 van de 4 niet goed. Maandag eens contact opnemen met de leverancier, maar denk dat ze terug kunnen...

De vraag die rest, is dit normaal voor Roco wissels en motoren? Komt het vaker voor, of hebben ze een slechte reputatie? Kan het me haast niet voorstellen, maar als het zo is, wil ik het wel weten voordat ik straks alle wissels met deze motoren uit rust. Vooralsnog ga ik er van uit dat ik pech heb...

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2014, 22:13:34 »
Hoi,

Ik denk dat je een pechpartij hebt. Zelf heb ik een stuk of 12 van die roco wisselmotoren en ze werken allemaal prima. Ik schakel ze dmv drukknopjes. Lekker makkelijk.


Groet,
Chris

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2014, 22:17:00 »
Yuri,

Wat bedoel je precies met "de motor" ? Heb je het over de standaard spoelen-aandrijving ?

Hoe heb je dat minimaal kleine stekkertje van de wissel aangesloten op de spoelen ? Jouw probleem klinkt een beetje alsof die aansluiting niet helemaal juist is - het snoertje is verbonden met een klein schakelaartje tussen de rails van de wissel.

Kijk eens goed naar de manier waarom je dat stekkertje hebt ingeprikt.

Sander

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1091
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2014, 22:18:21 »
Ik ken het probleem maar al te goed. Tot op de dag van vandaag weet ik nog steeds niet de oorzaak. Alles, werkelijk alles geprobeerd toen.
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Yuri166

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2014, 23:25:18 »
Yuri,

Wat bedoel je precies met "de motor" ? Heb je het over de standaard spoelen-aandrijving ?

Hoe heb je dat minimaal kleine stekkertje van de wissel aangesloten op de spoelen ? Jouw probleem klinkt een beetje alsof die aansluiting niet helemaal juist is - het snoertje is verbonden met een klein schakelaartje tussen de rails van de wissel.

Kijk eens goed naar de manier waarom je dat stekkertje hebt ingeprikt.

Sander

Hallo Sander, bedankt voor het mee denken.

Motortje is inderdaad niet de goede naam... wisselaandrijving... Het gaat om de Roco 61195, de aandrijving speciaal voor de Roco Geoline wissels, en in die combinatie pas ik ze ook toe. Dus, het zou, zoals Chris aan geeft, prima moeten werken... En dat mag ook wel, het  is niet bepaald gratis.

De stekkertjes heb ik ondertussen al tig keer gecheckt... Kan eigenlijk niet mis gaan, want is met kleurcodes precies aangegeven welke draad in welk gaatje moet, en zo zit het ook. Zo zit het bij alle vier de wissels, dus ook bij die ene die het wel goed doet...
Ik dacht overigens wel dat het stekkertje van de wissel voor de puntstukpolarisatie was... Maar kan het mis hebben, maakt ook niet uit, als het stekkertje goed zit, moet het werken.

Het lijkt er op dat de aandrijvingen niet genoeg kracht hebben om over het zware punt van de wisselomzetting te komen. Hij begint er aan, en valt weer terug, wordt dan gelijk weer aangestuurd, en een ratelend geluid en een bibberende wisseltong zijn het gevolg. Totdat je of het knopje los laat, of hij soms wel alsnog over gaat. En soms werkt het ook wel gewoon een of twee keer goed, om' dat weer in ratelen te vervallen...

Thanks Rinus voor de feedback...
Duidelijk dat ik dus niet de enige ben. Deze aandrijvingen gaan terug, en wil er goede voor in de plaats hebben, want zoals Chris aan geeft, het kan dus wel goed werken. Ik zal dus bij het verzamelen elke aandrijving die binnen komt controleren op de werking, en ze niet nieuw in de doos weg leggen tot de dag dt ik kan gaan bouwen, maar de grantie al lang verlopen is...

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2014, 23:33:52 »
Yuri,

Als ik het goed begrijp heb je een werkende en (minstens) een niet werkende wissel. Heb je de aandrijvingen van die wissels al eens omgewisseld - de werkende aandrijving naar de 'slechte' wissel ?

De ervaring van Rinus H0 deel ik zeker niet, hier werken alle wissels (22 stuks) en aandrijvingen probleemloos.

Sander

Yuri166

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #9 Gepost op: 20 december 2014, 23:41:22 »
Dat is een goede tip, tnx.

Ga ik morgen nog even proberen.

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2014, 14:22:00 »
Hallo Yuri,
Zelf heb ik geen ervaring met Geoline. Toch even een opmerking: Is je voedingsspanning wel in orde?
Als ik het verhaal zo lees zou ik zeggen dat de voeding te kort schiet of ergens zit een slechte verbinding. Wat voor voeding gebruik je?
Wisselspoelen trekken een behoorlijke stroom. Geen idee wat voor stekkertjes bij Geoline een rol spelen, maar een stekkerverbinding die niet strak klemt kan meteen een probleem zijn.

Ik zelf zou niet gauw twijfelen aan de technische kwaliteit van de Rocoproducten.

Groeten en succes
Henk

Yuri166

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2014, 15:49:17 »
Goed punt Henk.

Ook bedankt voor het mee denken. Ik gebruik een Fleischmann 6735 trafo. Net gemeten, en die levert 16,5 VAC op de accessoire aansluiting. Zou toch genoeg moeten zijn?

In de tussentijd heb ik de suggestie van Sander ook geprobeerd, en een van de slechte aandrijvingen in de "goede" wissel gezet, en de goede aandrijving in een van de "slechte" wissels. Maar het blijft hetzelfde, dwz, de "slechte" aandrijving is de gene die problemen blijft geven. De goede aandrijving doet het in de "slechte" wissel goed...

LouisH

  • Gast
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #12 Gepost op: 21 december 2014, 16:29:56 »
Mijn wisselaandrijvingen (Roco 61195) zijn gisteren bezorgd. Ik heb hetzelfde probleem, precies zoals hier omschreven. Ik blijf het topic volgen, maar ik denk dat ik die van mij alvast maar terugstuur naar de leverancier.

groet
Louis

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #13 Gepost op: 21 december 2014, 16:32:58 »
Ik gebruik een Fleischmann 6735 trafo. Net gemeten, en die levert 16,5 VAC op de accessoire aansluiting. Zou toch genoeg moeten zijn?

Het gaat niet alleen om de spanning, de stroom is ook belangrijk !
Vermogen is spanning keer stroom (P = U x I  of  W = V x A).
En als een trafo de gewenste stroom niet kan leveren kakt de spanning in of
als het echt te bont gaat schakelt de thermische beveiliging in.

*edit*
Als die wisselaandrijvingen ook 18V ac kunnen verdragen weet ik betaalbaar
120VA ringkern trafo's (zo lang de voorraad strekt ?)
http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/transformatoren/ringkerntrafo-18volt-6-6amp-120va.html
Ik ben zelf gestaag met een variant op de EDITS booster aan het bouwen en gebruik
er daar in 4 stuks.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2014, 16:48:28 door Calimero »
Groet, Ronald.

LouisH

  • Gast
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #14 Gepost op: 21 december 2014, 17:15:43 »
Net nog even geprobeerd: de werking van de aandrijving is niet O.K. als hij in de wissel is geschroefd. Maar op dezelfde manier aangesloten en dan los in de hand is de werking 100%. De kracht is zo te voelen meer dan voldoende, om de zeer licht bewegende wissel heen en weer te bewegen. Het kan bijna niet anders of ik zie iets simpels over het hoofd. Ik blijf het volgen.

groet
Louis