Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door spoorijzer
Vandaag om 14:01:22
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 13:59:38
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 13:46:19
Sikje 225 door DH1-3104
Vandaag om 13:45:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door R1954
Vandaag om 13:10:11
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 12:48:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 12:45:02
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:38:40
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
  

Auteur Topic: Roco 2015  (gelezen 126700 keer)

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re: Roco 2015
« Reactie #135 Gepost op: 27 March 2015, 12:15:35 »
De baanruimers schijnen verwijderbaar te zijn, al heb ik dat zelf nog niet geprobeerd.
Zelf rij ik er meestal met een Roco NS 1611 voor, gaat & staat prima!  ;) (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Roco 2015
« Reactie #136 Gepost op: 27 March 2015, 12:19:42 »
Het rooster zal een ander verhaal worden om die te verwijderen.

Zelf rij ik er meestal met een Roco NS 1611 voor, gaat & staat prima!  ;) (y)

Daarom schreef ik al: Eigenlijk niet......  :P

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Roco 2015
« Reactie #137 Gepost op: 27 March 2015, 13:58:54 »
Diegenen die hier de discussie missen over de Roco 1600, dat die het "net niet is".....

Dat klopt, die staat hier niet meer. Die discussie is te vaak gevoerd en hoort niet in dit draadje thuis..

Gr, Bert

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1548
Re: Roco 2015
« Reactie #138 Gepost op: 27 March 2015, 18:28:20 »
Wellicht off-topic zou ik hier graag een lans willen breken voor de toepassing van hoogwaardige kunststof grondstoffen (het liefst 'virgin material') om een hoge breukvastheid te bereiken. Het is opvallend dat de laatste jaren onderdelen van gloednieuwe modellen al in de originele verpakking breuk tonen. Zijn de modellen al enige jaren in bedrijf (of in de vitrine of verpakking) dan blijken na een ontsporing of een andere handeling ineens een aantal onderdelen 'in onderdelen' ligt.

Bij huishoudelijke kunststof producten merkt men ook dat de weekmakers op termijn verdampen waardoor er een broze structuur overblijft. In modelspoorland is dit effect zeker niet gewenst; dit geldt ook voor zinkpest die niet alleen antieke modellen teisteren maar ook recentelijk geproduceerde producten. Vandaar hier mijn pleidooi om de beste grondstoffen bij de spuitgiet producten in te zetten.

Als langer meelopende modelbouwer - mijn bouwjaar ligt nog in het stoomtijdperk... - ben ik gecharmeerd van de filosofie en de creaties van W. Ade. Ade was naast modelbouwer een kunststof spuitgiet specialist die geen compromissen voor grondstoffen maakte. Dit hield ook in dat dit een impact op de prijs had. Gezien mijn ervaringen blijken de producten van Röwa uit de periode 1967-75 alsmede de vanaf 1975 door Ade op bouwpakket basis geproduceerde 1:87 rijtuigen qua toegepaste kunststof op termijn beter dan wat er vandaag de dag op de markt verschijnt.   

Groet, Rob


 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22498
Re: Roco 2015
« Reactie #139 Gepost op: 27 March 2015, 19:07:13 »
Zou het? Ade-rijtuigen zijn maar al te vaak krom.
Ik geloof onmiddelijk dat Willy Ade zijn best deed en dat er tegenwoordig soms slordiger, vooral haastiger, wordt gewerkt. Staat tegenover dat we wel 50 jaar verder zijn wat betreft materiaalkennis en spuitgiettechnieken. Ik heb een paar Ade-rijtuigen inmiddels vervangen. Als je ze sloopt hou je wel handige details als fraaie bagagenetten voor de rommeldoos over.
« Laatst bewerkt op: 27 March 2015, 19:20:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Roco 2015
« Reactie #140 Gepost op: 27 March 2015, 19:33:10 »
Ik zag bij "nieuw in de winkel" een foto van de nieuwe 2200. Het viel mij op dat er geen nummers op staan.  Krijg je er afwrijf nummers bij? Dat zou ik een zeer goede zet vinden van roco.  Of is het een foto shop? Ben benieuwd. ..
« Laatst bewerkt op: 28 March 2015, 10:31:57 door Floris »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6683
Re: Roco 2015
« Reactie #141 Gepost op: 27 March 2015, 19:39:53 »

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Roco 2015
« Reactie #142 Gepost op: 27 March 2015, 19:48:24 »
Prima model, maar ze zijn een stukje zwarte tampondruk vergeten om de raamrubbers en de armsteunen onder de cabinezijramen te accentueren. Dat was bij eerdere uitgaven wel zo. Simpel te verhelpen, maar toch.
En weer een 224x (na de 2246 en 2241). En ook nog een nummer dat eigenlijk niet echt in de jaren '80 inzetbaar is (vanwege het ontbrekende lage derde frontsein). In die geel/grijze versie heeft Roco alleen de 2246 uitgebracht in 1992. Wordt tijd dat daar na 23 jaar eens een nummervariant van komt.
Grtz!
Tedo

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Roco 2015
« Reactie #143 Gepost op: 27 March 2015, 19:56:15 »
Ach ja, die goeie ouwe 2200...
Waar ik nu zo benieuwd naar ben is de nieuw uitgebrachte 03.10, die schijnt inmiddels uitgeleverd te zijn.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: Roco 2015
« Reactie #144 Gepost op: 27 March 2015, 20:31:20 »
Als langer meelopende modelbouwer - mijn bouwjaar ligt nog in het stoomtijdperk... - ben ik gecharmeerd van de filosofie en de creaties van W. Ade. Ade was naast modelbouwer een kunststof spuitgiet specialist die geen compromissen voor grondstoffen maakte. Dit hield ook in dat dit een impact op de prijs had. Gezien mijn ervaringen blijken de producten van Röwa uit de periode 1967-75 alsmede de vanaf 1975 door Ade op bouwpakket basis geproduceerde 1:87 rijtuigen qua toegepaste kunststof op termijn beter dan wat er vandaag de dag op de markt verschijnt.

Pas geleden na 11 jaar als onderdeel in de doos te hebben gelegen de groene Mr-a bahnpostwagen in elkaar gezet met stroomafname op alle 8! wielen met in het dak een led strip.
Schitterende wagen.
Alleen braken de railingen in het gietstuk allemaal doormidden.
Naadloos kunnen repareren, maar wel een giet foutje.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: Roco 2015
« Reactie #145 Gepost op: 27 March 2015, 20:34:04 »
Rob,

De loonkosten zijn tegenwoordig in Oost-Europa, Polen uitgezonderd (snelst groeiende economie van Oost-Europa) lager dan in China. En ergens op dit topic viel ook al te lezen dat de mensen van ROCO betere kwaliteitscontrole wilde hebben. Dan is Hongarije een aardige optie.

Roco en kwaliteitscontrole........die combinatie klopt niet meer.
Roco is een te dure B merk geworden.

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: Roco 2015
« Reactie #146 Gepost op: 27 March 2015, 20:46:28 »

Hier sluit ik mij volledig bij aan...helaas.
Als Roco op deze wijze doordendert met falende kwaliteit en juweliersprijzen zijn ze snel failliet.
Natuurlijk is er een markt voor max aan details die schitterend staan in je vitrine, maar die onzichtbaar zijn zodra je model gaat rijden.
Ik ben daarom reuze benieuwd hoe die Piko 103-tjes eruit gaan zien...
« Laatst bewerkt op: 27 March 2015, 20:48:11 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »
mvg Jan

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Roco 2015
« Reactie #147 Gepost op: 27 March 2015, 20:47:25 »
Daar is een ander draadje voor. Die discussie gaan we hier niet voeren...;)

Gr, Bert

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Roco 2015
« Reactie #148 Gepost op: 28 March 2015, 10:15:43 »
Over de vergeten zwarte randjes op de 2200.

Eigenlijk zou het een heel simpele 2200 worden met alleen een nummer op de lok en verder niets,
Dus ook geen witte opschriften op de stelbalk.
Die zijn toch nog aangebracht maar niet de zwarte opdrukken onder de ramen en rond de ramen.
Dat is echter niet vergeten, maar bewust zo gebracht omdat het hier een budgetmodel gaat.

bron : Roco.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Roco 2015
« Reactie #149 Gepost op: 28 March 2015, 10:24:02 »
Grappig dat blijkbaar alleen dat zwarte randje dan zoveel moet kosten.....
Kan me nog een budget 2200 van vroeger herinneren met een niet gespoten knalgele cabine, dat was in mijn ogen echt budget  ;)

Overigens is de demper nog steeds verkeerd om gemonteerd zo te zien op de foto die Ben gelinkt heeft....
« Laatst bewerkt op: 28 March 2015, 10:26:11 door Floris. Reden: toevoeging »