Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 17:34:15
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 16:46:28
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:40:12
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:38
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
  

Auteur Topic: Zelfbouw Benelux WRDk  (gelezen 9303 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3841
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Zelfbouw Benelux WRDk
« Gepost op: 16 December 2014, 18:00:16 »
Naar aanleiding van het matereelbesprekingsdraadje over de Benelux WRDk van Elotrains, waarin nogal wat reacties staan met zelfbouw van de WRDk, mijn zelfbouwen maar eens opgezocht.
Halverwege de zeventiger jaren ben ik maar eens begonnen deze typische rijtuigen na te bouwen naar aanleiding van deze tekeningen;


De Lima hondekoppen waren nog niet zo lang uit en de draaistellen daarvan leken wel wat op de plan D’s dus prima te gebruiken. Ook de bodemplaat van de hondekoppen was best te gebruiken want je had meteen de schortplaten. Helaas was de bak te breed dus deze werd doormidden gezaagd, versmald, op lengte gemaakt en weer aan elkaar gelijmd.
De wanden werden uitgetekend op printplaat want dat was makkelijk te bewerken en toch te solderen, raampjes uitvijlen enz. enz.

Dan kwam de nieuwe kop. Gelukkig werd er door een familielid nog sigaren gerookt zodat er best wat blikjes overbleven. Daar kon mooi de kop van gevormd worden en heel makkelijk aan de printplaten worden gesoldeerd. Op de foto zie je nog de sporen van Ritmeester zitten.
De stuurstand was wat moeilijker maar uiteindelijk had je het ding toch redelijk in vorm en onder de juiste hoeken. Telkens op de tekening leggen om te zien of de vorm nog wel volgde. Mocht er ergens een deuk zitten of een lijn niet helemaal recht dan smolt je er wat soldeer op en ging weer stevig aan het vijlen.
Ook het hele dak van blik gemaakt en in de juiste bolling gebogen. Mastica maakte ook losse torpedo's en die op het dak gemonteerd. Regengoten en raamstijlen werden van gestript schelledraad gemaakt en opgesoldeerd.

In het begin nog een zelfgemaakt kortkoppelingmechanisme erin gebouwd maar dat voldeed matig en later er een Ribu oid ingezet.
Kartonnen wanden erin en afgezaagde banken van een hondekop interieur gezet.
Om de buitenkant mooi te maken verende buffers gedraaid en voorop een Weinert koppeling gehangen. De remslangen werden van schelledraad met isolatiekous gemaakt en zwart geverfd. In het begin gloeilampjes met lichtgeleider gebruikt voor de front- en sluitseinen maar die werden later vervangen door de veel modernere Led’s.

Voor de draaistellen werden nog allerlei imitaties van cilinders en dynamo gedraaid om de toch wat kale Lima draaistellen wat op te vrolijken en op het frontdraaistel werd een baanruimer gefabriekt.
Het hele spul werd met de kwast geschilderd met Humbrol wat gewoon op het oog werd gemengd.
Uiteindelijk stond er toch best een herkenbare Benelux stuurstand.
Door de jaren heen heeft het ding best wat geleden en ook in de opbergtijd verdwijnt er het een en ander wat het kale front verklaard.

Toen de Roco plan D’s wat betaalbaarder werden de hele exercitie herhaald voor wat betreft de stuurstand maar nu van styreen.

Alles zag er nu wat fijner uit en direct Led’s toegepast.
080629 Benelux WRDk by G. van Vliet, on Flickr

080629 Benelux by G. van Vliet, on Flickr



Toch ook maar een Elotrains WRDk gekocht waar gelukkig ook het één en ander aan te verbeteren viel.
Nu konden alle exemplaren ook eens naast elkaar worden gezet waarbij de zelfbouw niet zo maatvast blijkt

Voor Elotrains, midden verbouwde Roco en achter zelfbouw.







Van links naar rechts; eigenbouw, Roco verbouw en Elotrains.



Ook nog eens een Meetrijtuig voor iemand gebouwd met een vacuümgevormde kap van de stuurstand maar die vond ik minder fraai;


Ben wel benieuwd naar ander zelfbouwsels van dit eerste stuurstandrijtuig van de moderne NS, vooral naar de bouwwijzen en wanneer ze gebouwd werden.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Zelfbouw Benelux WRDk
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2014, 21:32:54 »
De tekening komt me bekend voor. Die heb ik ooit gebruikt voor een zelfbouw op basis van een Roco Plan D.
Hiervan is ook nog een artikel gemaakt, dat destijds in Railhobby is gepubliceerd.
Lange tijd daarvoor heb ik ooit een stuurstand gebouwd op basis van een Fleischmann Plan K. Dat is al lichtjaren geleden. Maar als jongeman van 16 was ik er behoorlijk trots op. Ik heb dit ding nog ergens liggen. De overige Beneluxrijtuigen waren gemaakt op basis van de Fleischmann Plan W (24 hele cm lang!) en twee Franse rijtuigen van Jouef als I4-vervangers.
Tja, dat waren nog eens tijden...

CKLX

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re: Zelfbouw Benelux WRDk
« Reactie #2 Gepost op: 17 December 2014, 00:48:34 »
 (y) Ik vind dat de je eigenbouw zich nog steeds kan meten met de nieuwe Elotrains, ondanks het verschil in tijd. Knap gebouwd (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Zelfbouw Benelux WRDk
« Reactie #3 Gepost op: 17 December 2014, 08:59:32 »
 (y)
Mijn exemplaar op basis van het THS kapje is al lang niet meer.
Die tekeningen zijn top. Het lijkt wel alsof ze die bij Elotrains nooit hebben bekeken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Zelfbouw Benelux WRDk
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2014, 09:45:31 »
Erg mooi gebouwd !  (y)
Het valt mij op dat bij de meeste zelfbouw WRDk's de frontcabineramen beter getroffen zijn dan bij Elotrack.

Vr. groeten,
Bob

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Zelfbouw Benelux WRDk
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2014, 10:10:56 »
Het is niet mijn bedoeling de Elotrains af te branden, maar bovenstaande foto's geven t.o.v. de beide zelfbouw-wagens precies aan wat er aan de Elotrains mankeert.
De grootste afwijkingen zijn de (zij)frontramen en het gele vlak op de neus wat te ver om de hoek door loopt.
Daardoor smoelt te Elotrains duidelijk minder dan de zelfbouw uit de Roco, die ik van dit drietal de mooiste vind  (y)
Moeilijk te zien, maar in vermoed ook dat de radius van de neus bij de Elotrains ook wat te groot is waardoor ze het gele vlak verder doorgetrokken hebben naar de zijkant.
gr. Ed

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Zelfbouw Benelux WRDk
« Reactie #6 Gepost op: 17 December 2014, 11:33:09 »
@eichddraig, als je googelt op wrdk dan zie je ( ik tenminste wel) toevalligerwijs 2 foto's naastelkaar. Een van de zelfbouw van de bovenstaande Roco naast en zwartwit foto van een echte. Niks ten nadele van de bouwer van het model, maar ik kan niet anders dan concluderen dat de zelfbouw Roco vwb het gele vlak niet klopt. Deze moet verder 'de hoek om' lopen. Dus is dat detail feitelijk onjuist tov de echte, kijk maar;



(met dank aan Patrick Esselink)

Ik ben niet betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze Elotrains WRDk, maar heb wel zijdelings de overwegingen mbt de kop en de breedte van het gele vlak meegemaakt en die is ruim uitgebreider dan de gemiddelde modelspoorder eraan besteedt  ;D .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Zelfbouw Benelux WRDk
« Reactie #7 Gepost op: 17 December 2014, 12:09:15 »
Ik ging eigenklijk meer uit van deze foto's uit de andere draad:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51021.msg3221522127.html#msg3221522127

en die uit het bericht er onder, die geven toch zeker de indruk van anders om..

Grz. Ed
      \/
      \/
gr. Ed

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Zelfbouw Benelux WRDk
« Reactie #8 Gepost op: 17 December 2014, 12:21:11 »
Gert,

Ik ben het met je eens dat het gele vlak op het verbouwde Roco model wat meer de hoek om zou moeten. Maar Elotrains heeft het in mijn beleving weer te ver doorgetrokken. Op de tekening en op foto's zie je dat de verticale scheiding tussen het gele vlak en de blauwe zijwand precies boven het uiteinde van de front- en sluitseinhouder hoort te lopen. Bij Elotrains begint op dat punt de afronding van het vlak. Bij het ombouwproject is de verticale lijn keurig in lijn gebracht met het uiteinde van de seinenhouder, alleen is die seinenhouder naar mijn idee te kort. Deze had verder naar achteren door moeten lopen.

Wat ik echter velemalen storender vind aan het Elotrains model is de hele vorm van de machinistencabine. De zijfrontruiten zijn in het model bijna driehoeken, daar waar dit bij de echter rijtugien er echt zo niet uitziet. Ik heb dan ook het gevoel dat de zijkanten van de Elotrains cabines veel te schuin lopen.

Al met al hou ik het bij mijn door Railkees gebouwde Kleinspoor model. Ook die is zeker niet perfect, maar ik vind de Elotrains er op essentiele punten duidelijk naast zitten. De afrondingen in het gele vlak vind ik bij EloTrains er wel heel fraai uitzien, dat is m.i. ook de grootste misser aan mijn Kleinspoormodel. Het is bij de EloTrains wel weer jammer dat men het gele vlak om het typhoonrooster te smal heeft gehouden. Hier had het vlak iets dichter bij de seinenhouders mogen lopen. 





Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Zelfbouw Benelux WRDk
« Reactie #9 Gepost op: 17 December 2014, 12:28:36 »
Ook mee eens.

Het Elotrainmodel is ontegenzeggelijk een Benelux stuurstandrijtuig maar het gaat vooral mis bij de koepel. 

De tekening komt me bekend voor. Die heb ik ooit gebruikt voor een zelfbouw op basis van een Roco Plan D.

Elotrains had die tekening ook moeten hebben of op zijn minst aangereikt moeten hebben gekregen. Eigenlijk zou er een soort adviesgroep moeten zijn waar fabrikanten informatie in zouden kunnen winnen om de voorbereiding van een model te ondersteunen teneinde dit soort fouten te kunnen voorkomen. Verder ziet het model er fraai uit.   
« Laatst bewerkt op: 17 December 2014, 12:30:26 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Zelfbouw Benelux WRDk
« Reactie #10 Gepost op: 17 December 2014, 12:40:38 »
Eigenlijk zou er een soort adviesgroep moeten zijn waar fabrikanten informatie in zouden kunnen winnen om de voorbereiding van een model te ondersteunen teneinde dit soort fouten te kunnen voorkomen.

Kunnen we dat niet vanuit BNLS opzetten? Je hoeft hier alleen maar op woorden als Azijnzeiker e.d. te zoeken en je hebt de juiste personen zo te pakken (en ik bedoel dit absoluut NIET negatief, integendeel, ik word hier zelf ook geregeld voor azijnzeiker uitgemaakt.... ;D ;D ;D)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Zelfbouw Benelux WRDk
« Reactie #11 Gepost op: 17 December 2014, 13:06:14 »
Goed plan  (y)
Dat zo iets niet al bestaat, is een misser van de branche m.i.
gr. Ed

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Zelfbouw Benelux WRDk
« Reactie #12 Gepost op: 17 December 2014, 13:18:55 »
Als het al zou bestaan, dan lijkt het in ieder geval niet erg te functioneren. Er komen de laatste tijd erg veel modellen uit met tekortkomingen die m.i. niet nodig waren geweest, mits er zorgvuldige controle op het uit te brengen model was geweest. En dat reken ik een fabrikant, zeker een buitenlandse fabrikant, nog niet eens heel erg aan. Maar als er een groep vrijwilligers de fabrikanten op een goede manier kunnen helpen, dan hadden bepaalde fouten zeker voorkomen kunnen worden. Hierbij uiteraard wel onderscheid maken tussen compromissen die een fabrikant bewust doorvoert en fouten die ronduit onnodig zijn.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Zelfbouw Benelux WRDk
« Reactie #13 Gepost op: 17 December 2014, 13:20:51 »
Eigenlijk zou er een soort adviesgroep moeten zijn waar fabrikanten informatie in zouden kunnen winnen om de voorbereiding van een model te ondersteunen teneinde dit soort fouten te kunnen voorkomen. Verder ziet het model er fraai uit.   

Is die er dan al niet?

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2218
  • Bruggen-IG:
Re: Zelfbouw Benelux WRDk
« Reactie #14 Gepost op: 17 December 2014, 13:32:40 »
Van het drietal dat Gerard toont ben ik het meest onder de indruk van de oudste, de geheel zelfgebouwde. Alleen al om die reden, en omdat de vorm van het dakje van de kap het best is (niet te plat) en de breedte-hoogte verhoudingen van de kop in vooraanzicht mij het beste lijken. Fraai werk!

Hier is de mijne voor de volledigheid ook in dit draadje. Het is ook een verbouwde Roco restauratie. Kapje uit karton en doorzichtig plastic.



zie het draadje:  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15293.msg230903.html#msg230903