Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door Jheronimus
Vandaag om 07:09:01
Her-(her-)beginnen door Frits C
Vandaag om 06:48:10
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40

Auteur Topic: Tillig overgang smalspoor naar normaalspoor vraagje  (gelezen 2966 keer)

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Tillig overgang smalspoor naar normaalspoor vraagje
« Gepost op: 16 December 2014, 08:51:52 »
Ik ben wat tekeningen en ideeën aan het verzamelen om een diorama te maken met een station waar normaalspoor overgaat in smalspoor.

Passagiers moeten overstappen, lading wordt overgeladen en soms gaat een normaal-spoor-wagon op een rollwagen.
Een van de elementen die ik wil verwerken is een stukje 3 staven-rails. Dreischienengleis zoals onze buren zo mooi zeggen.
Dat stukje rails kan ik gelijk mooi gebruiken als programmeerrails.

Ik wil zo veel mogelijk met Tillig maken. Vind het prachtig materiaal. De passieve "wissel" om smal en normaal-spoor samen te brengen heb ik inmiddels liggen.
Het normaalspoor gaat over in 3 rails en het smalspoor voegt daar op in.
Het liefst wil ik netjes parallel hieraan een stuk smalspoor laten lopen. Ik heb dan een wissel nodig met EXACT dezelfde wisselhoek als de Tillig "wissel"

Het liefst natuurlijk ook een wissel met erg goede looks omdat dit tafereel helemaal aan de voorkant van het diorama geplaatst gaat worden.

Ik heb een hele berg N-wissels geprobeerd maar niks "past" lekker omdat 15 graden blijkbaar niet altijd 15 graden is. Iemand een suggestie voor een wissel?
Omdat het maar om 1 geval gaat ga ik desnoods zelf aan het frezen maar als er iets "pan klaar" te koop is gaat daar m'n m'n voorkeur naar uit omdat ik liever tijd in scenery stop dan in railbouw.

Een van de oplossing een actieve Tillig wissel te kopen waarbij smalspoor en gewoon spoor rechtdoor gaat en smalspoor afslaat. Ik kan de de buitenste railstaaf (rechtdoor normaal spoor) verwijderen en de bielzen inkorten. Alleen zo'n wissel is niet goedkoop. Een hobby mag geld kosten maar voor 2 tientjes moet er toch een passende wissel te koop zijn?

Even als schema wat er in de voorgrond van het diorama (minibaan) moet gaan gebeuren:
Rood: normaal spoor
Zacht lente gras: smalspoor
Mint groen: gemengd spoor

Ik kan nog wel wat spelen maar m'n voorkeur gaat er naar uit deze drie sporen netjes parallel naast elkaar te leggen.

Iemand een idee?

Alvast bedankt voor het meedenken.

« Laatst bewerkt op: 16 December 2014, 08:54:09 door Gastheerg »

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
Re: Tillig overgang smalspoor naar normaalspoor vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2014, 08:55:07 »
Tillig heeft ook een h0e programma, als ik me niet vergis. En anders het lange h0e wissel van Roco.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

4k

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2014, 08:56:49 »
 ;) Wellicht dat via Bemo wat te verkijgen is???
succes   groetjes IvK smalspoor HOe

Wisselwachter

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 December 2014, 09:29:13 »
Ik heb nog wel enkele adressen in Duitsland waar ze wissels op maat maken n.l. g-weller.de en weichen-walter.de, maar of je daar voor € 20,00 terecht kunt waag ik te betwijfelen. Je krijgt daar dan wel, denk ik, precies datgene wat je wilt.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 December 2014, 09:35:33 »
Waarom niet gewoon een Tillig wissel er in . Die heeft zowel overgangs-wissels van normaal/smal  naar smalspoor. Maar ook een enkel smalspoor wissel.

Zit je in dezelfde rail soort, zelfde bielzen.
De hoek kun je dan zelf wel aanpassen. 1 van de 2 gewoon iets verder door laten draaien waardoor ze allebei weer goed overeen komen. Is denk ik makkelijker dan helemaal zelf een wissel maken. en ook nog wel eenvoudiger dan 1 spoorstaaf normaal spoor weg te halen. En goedkoper dan die oplossing.
Ze zijn er zelfs als bouwpakket verkrijgbaar, scheelt je nog weer wat geld, en dan kun je ook makkelijker misschien de juiste hoek maken?

Groet,
Roelco

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #5 Gepost op: 16 December 2014, 10:47:11 »
Mensen dank voor de snelle en lekker diverse reacties  (y) (y) (y) (y)

Tillig heeft ook een h0e programma, als ik me niet vergis. En anders het lange h0e wissel van Roco.

Klopt. Die wissel is alleen 18graden en de Roco (heb ik meerdere van liggen) sluit niet goed aan. Zit een graad (net niet?) tussen.

;) Wellicht dat via Bemo wat te verkijgen is???

Die zijn 12 graden. Wordt de "uitdaging" nog groter ;)

Ik heb nog wel enkele adressen in Duitsland waar ze wissels op maat maken n.l. g-weller.de en weichen-walter.de, maar of je daar voor € 20,00 terecht kunt waag ik te betwijfelen. Je krijgt daar dan wel, denk ik, precies datgene wat je wilt.

Ja websites ken ik. Prachtig spul trouwens! Los van de prijs ga ik dan zelf aan de knutsel. Omdat het om 1 exemplaar gaat (op andere plaatsen paar ik gewoon dezelfde wissels) mag het wel wat kosten maar normale HOe en N wissels koop je voor 10-25 Euro dus binnen die range zoek ik een eerste oplossing.

Waarom niet gewoon een Tillig wissel er in . Die heeft zowel overgangs-wissels van normaal/smal  naar smalspoor. Maar ook een enkel smalspoor wissel.

Zit je in dezelfde rail soort, zelfde bielzen.
De hoek kun je dan zelf wel aanpassen. 1 van de 2 gewoon iets verder door laten draaien waardoor ze allebei weer goed overeen komen. Is denk ik makkelijker dan helemaal zelf een wissel maken. en ook nog wel eenvoudiger dan 1 spoorstaaf normaal spoor weg te halen. En goedkoper dan die oplossing.
Ze zijn er zelfs als bouwpakket verkrijgbaar, scheelt je nog weer wat geld, en dan kun je ook makkelijker misschien de juiste hoek maken?

Dit ga ik maar eens proberen. Past ook wel bij de doener die ik ben. Heb een paar oude N-wissels liggen waar ik voor een definitieve versie maak eens mee kan experimenteren. Tillig railstaven zijn natuurlijk wel heerlijk flexibel!

Dank voor jullie bijdrages en als het plan wat concreter wordt zal ik een topic openen en natuurlijk plaatjes. Ben nu nog met tekenen, testen, aanschaffen bezig en zo nu en dat wat passen, diverse proef opstellingen rollwagen-anlage gemaakt. Nog niet concreet genoeg voor een topic in diorama's maar...............gaat wel gebeuren.

Omdat het wat groter wordt moet ik ook in m'n hobbykamer nog wat maatregelen nemen ;D

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #6 Gepost op: 16 December 2014, 11:40:34 »
Gerard,
het is maar 1° verschil maar je zou deze eens kunnen proberen en voldoet aan de <€20 eis  ;D. Wisselhoek 14°

Allie
« Laatst bewerkt op: 16 December 2014, 11:44:29 door Railroadtycoon. Reden: Link geplaatst »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #7 Gepost op: 16 December 2014, 11:53:19 »
140 kan je dan in N goedkoper krijgen. Maar ik denk niet dat het de oplossing is.

Groet,
Michel

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #8 Gepost op: 16 December 2014, 12:24:41 »
Doel 1: mooi passen bij de rest (Tillig)
Doel 2: technisch ok - Peco lastig=code 80 Tillig code 83
Doel 3: kosten

Ik ga beginnen met ene gewone N wissel te modificeren als test. Dan pak ik een Tillig H0e voor het definitieve kunstje ;D

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #9 Gepost op: 16 December 2014, 12:42:06 »
Vermits er een goederenperron tusen je sporen ligt worden je wissels toch niet koud tegen elkaar gelegd.
Kan je dan tussen de beide wissels dat kleine hoekverschil niet opvangen door een stukje flexrail?
In extremis pas je zelfs gewoon de lengte van het afbuigend wpoor in je wissel aan door de sporen af te slijpen met een dremel.
Het gaat toch over modelspoorBOUW, dus een kleine aanpassing mag toch onoverkomelijk probleem zijn.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 16 December 2014, 12:56:38 »
Doel 2: technisch ok - Peco lastig=code 80 Tillig code 83
Het verschil is minder dan 0,1 mm. Kun je zo laten, en als het je stoort even een vijltje er over.
Verder ben ik het eens met Frans, tussen de wissels zit genoeg speelruimte om die ene graad verschil weg te werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #11 Gepost op: 16 December 2014, 13:27:02 »
Tussen de twee sporen komt een perron. Ik heb wat ruimte om dat evt wat breder te maken om zo meer speling te krijgen. Ik heb net een bouwpakket van een Tillig wissel besteld en ga deze op maat inpassen. Resultaat laat ik natuurlijk weten.

@Frans: ik ga zelfs de bouw van een wissel niet uit de weg alleen in ben liever met landschap bezig dan met rails  ;) Dus BOUW graag maar mijn voorkeur ligt bij het groen (gek want ik doe nooit wat in de tuin ;D)
« Laatst bewerkt op: 16 December 2014, 13:33:35 door Gastheerg »

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #12 Gepost op: 16 December 2014, 13:41:13 »
Tilig en Peco gebruik ik in H0e door elkaar heen. Tillig H0/H0e (3rail) met de uitwijken en wissels en de gewone H0e van Peco. Hoogte is nagenoeg niet waarneembaar. Daarnaast gecombineerd met de H0 van Peco code 75. Gaat allemaal prima  :P

Waarom niet alles Tillig? Omdat de Peco in mijn ogen beter rijdt en daar gaat het in mijn geval uiteindelijk om  ;D
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....