Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:16:15
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Sikko
Vandaag om 18:12:47
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:06:58
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door verst107
Vandaag om 18:03:37
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Rondom Charlois door 741230
Vandaag om 17:43:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:26:15
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 17:25:44
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:52
Zelfgemaakt BiDiB modules door AlbertG
Vandaag om 16:57:24
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41

Auteur Topic: Welke schaal, H0 of N?  (gelezen 7816 keer)

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
Re: Welke schaal, H0 of N?
« Reactie #15 Gepost op: 15 December 2014, 15:26:55 »
Een argument dat ook een rol kan spelen, is de vraag of je zelf dingen wilt gaan bouwen of niet.

Ik maak mijn huisjes uit styreenplaat, en in h0 lukt dat aardig. Ik zou er niet aan moeten denken om dat kleine gepriegel in schaal N te moeten doen. In schaal N ben je (naar mijn mening) meer gedwongen om alle dingen aan te kopen i.p.v. zelf te maken (alhoewel de betere modelbouwers ook in deze schaal prachtige resultaten kunnen toveren, mij lukt dat niet).

Wim K

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #16 Gepost op: 15 December 2014, 15:59:34 »
Ik ben het met Wim eens. Ook ik maak wel eens dingen zelf. In H0 is dat nog goed te doen.
Ga je ook Duits materiaal rijden? Of wordt het toch Nederlands?

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #17 Gepost op: 15 December 2014, 16:41:42 »
Mijn kleinste H0-baan was 60x70cm...
Een enkel ovaaltje, een lokje en wat rijtuigjes die zich door de bocht wrongen in een lullig sneeuwlandschapje.

Op 2,5x1m kun je best een bescheiden h0-baan kwijt. Je hebt daar vooral veel creativiteit bij het plannen voor nodig.
Zelfs een spoorspiraal naar een lager gelegen schaduwstation is mogelijk.

Het is maar wat je wilt; lange expresstreinen in een fraai landschap? Neem schaal N, want dat gaat je op dit oppervlak in h0 nooit lukken.
Een lokaallijntje met wat rangeerwerk op een paar spooraansluitingen kan prima in H0, ook op 2,5x1m.

Het is maar wat je wilt.

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #18 Gepost op: 15 December 2014, 21:36:29 »
Sluit me helemaal aan bij Hendrik Jan. Op 3.5m x 1m in H0 kun je al hele mooie dingen kwijt.

Zelf bouwen in H0 is inderdaad een stuk makkelijker dan in N mocht het je ook wat lijken. Ikzelf ben van N-spoor ook overgestapt naar H0, omdat H0 gewoon veel meer body heeft en je in de detaillering en scenery meer kwijt kan. Overigens rij ik nu H0e, dus smalspoor. Is misschien ook een optie, je hebt voor je treinen net iets minder ruimte nodig maar rijdt wel in schaal H0.

Kijk anders eens naar de banen die hier op het forum staan, vergelijking de gebruikte schaal en het vloeroppervlak en kijk naar wat je daar al op kwijt kan aan treinen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #19 Gepost op: 16 December 2014, 09:53:55 »
@ Hendrik Jan en VFR:

De topic-starter heeft het over rondrijden en spiralen. Dan is 2,5 x 1 meter in H0 toch wel een beetje aan de krappe kant. Of zien jullie met deze afmetingen toch nog mogelijkheden?

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #20 Gepost op: 16 December 2014, 10:16:49 »
Aangezien Internet toch je winkel wordt, waarom niet TT (1:120)? Dat is een hanteerbare schaal, je hebt het gevoel dat je nog iets ziet :D. Zelfbouw is niet gelijk gepriegel en je kunt er een aardige rijbaan mee opzetten in de ruimte die je hebt. Voor ideeën, er zijn naar mijn weten zeker 3 TT banen op dit forum: Opeldorf, Jakes TT baan en TT baan Heinenoord.
Want op h0 voor een rijbaan kom je niet ver in deze ruimte. Veel bogen, weinig rechte stukken, nauwelijks ruimte voor een beetje station. Rangeerbanen of een lokaalbaantje is absoluut geen probleem op h0 op dit oppervlakte.

Groet,
Michel

Spanje

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 16 December 2014, 10:30:07 »
Een argument dat ook een rol kan spelen, is de vraag of je zelf dingen wilt gaan bouwen of niet.

Ik maak mijn huisjes uit styreenplaat, en in h0 lukt dat aardig. Ik zou er niet aan moeten denken om dat kleine gepriegel in schaal N te moeten doen. In schaal N ben je (naar mijn mening) meer gedwongen om alle dingen aan te kopen i.p.v. zelf te maken (alhoewel de betere modelbouwers ook in deze schaal prachtige resultaten kunnen toveren, mij lukt dat niet).

Wim K
Halllo Wim,
Inderdaad wil ik zelf dingen gaan maken, dus ook een reden voor HO. Maar ik worstel nog met de ruimte, misschien kan het.
Gr Henk

Spanje

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 16 December 2014, 10:32:05 »
Ik ben het met Wim eens. Ook ik maak wel eens dingen zelf. In H0 is dat nog goed te doen.
Ga je ook Duits materiaal rijden? Of wordt het toch Nederlands?
Ik heb Duits materiaal en een heuvellandschap voor ogen

Spanje

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 16 December 2014, 10:33:21 »
Mijn kleinste H0-baan was 60x70cm...
Een enkel ovaaltje, een lokje en wat rijtuigjes die zich door de bocht wrongen in een lullig sneeuwlandschapje.

Op 2,5x1m kun je best een bescheiden h0-baan kwijt. Je hebt daar vooral veel creativiteit bij het plannen voor nodig.
Zelfs een spoorspiraal naar een lager gelegen schaduwstation is mogelijk.

Het is maar wat je wilt; lange expresstreinen in een fraai landschap? Neem schaal N, want dat gaat je op dit oppervlak in h0 nooit lukken.
Een lokaallijntje met wat rangeerwerk op een paar spooraansluitingen kan prima in H0, ook op 2,5x1m.
Ik heb misschien de beschikking over 3,5 x 1 m, dus iets meer ruimte.
Gr Henk

Het is maar wat je wilt.

groeten
Hendrik Jan

Spanje

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 16 December 2014, 10:35:38 »
Aangezien Internet toch je winkel wordt, waarom niet TT (1:120)? Dat is een hanteerbare schaal, je hebt het gevoel dat je nog iets ziet :D. Zelfbouw is niet gelijk gepriegel en je kunt er een aardige rijbaan mee opzetten in de ruimte die je hebt. Voor ideeën, er zijn naar mijn weten zeker 3 TT banen op dit forum: Opeldorf, Jakes TT baan en TT baan Heinenoord.
Want op h0 voor een rijbaan kom je niet ver in deze ruimte. Veel bogen, weinig rechte stukken, nauwelijks ruimte voor een beetje station. Rangeerbanen of een lokaalbaantje is absoluut geen probleem op h0 op dit oppervlakte.

Groet,
Michel
Bedankt, ga ik ook naar kijken, zoals gezegd heb ik misschien de beschikking over 3,5 x 1m dus iets meer ruimte
Groet
Henk

Spanje

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 16 December 2014, 10:41:48 »
Sluit me helemaal aan bij Hendrik Jan. Op 3.5m x 1m in H0 kun je al hele mooie dingen kwijt.

Zelf bouwen in H0 is inderdaad een stuk makkelijker dan in N mocht het je ook wat lijken. Ikzelf ben van N-spoor ook overgestapt naar H0, omdat H0 gewoon veel meer body heeft en je in de detaillering en scenery meer kwijt kan. Overigens rij ik nu H0e, dus smalspoor. Is misschien ook een optie, je hebt voor je treinen net iets minder ruimte nodig maar rijdt wel in schaal H0.

Kijk anders eens naar de banen die hier op het forum staan, vergelijking de gebruikte schaal en het vloeroppervlak en kijk naar wat je daar al op kwijt kan aan treinen.
Bedankt,
Ik ga eens kijken (heb ik al veel gedaan de laatste dagen, het valt niet mee, jammer dat er hier niks in de buurt is, maar ja, je kan niet alles hebben nietwaar?
Groetjes,
Henk

Almar

• Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
« Reactie #26 Gepost op: 16 December 2014, 11:07:48 »
Hallo Henk,

Mijn advies is zeker om eens goed te kijken naar TT. Als je voornamelijk met Duits materiaal wilt gaan rijden is er tegenwoordig zat keuze. TT is sterk in opmars en de laatste jaren is er heel veel aanbod bijgekomen. Kopen van spullen gaat ook vanuit Nederland het beste via internet. Mijn keus voor TT heb ik jaren terug gemaakt toen ik met dezelfde vraag zat. Ik vond spoor N prachtig maar te klein voor mijn grote handen  ;) en in hO kon ik niet realiseren wat ik wilde omdat ik te weinig ruimte had. Op 1 x 2,5 meter kan je in TT al je tot nu toe omschreven wensen kwijt. De standaard railradiussen van Tillig zijn 310, 354, en 396 mm dus een dubbelsporige helix is geen probleem. Mijn baan is in aanbouw en te volgen via http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61733.0.html.

Succes met je keuze!
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Spanje

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 16 December 2014, 11:10:42 »
Dank je wel Almar,

Ik heb al wat zitten kijken, is ook een mooie schaal!
Maar er komt wel heel veel op me af nu hahahaha.
Groetjes,
Henk

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #28 Gepost op: 16 December 2014, 11:18:50 »
Hoi Henk,

Een helix (klimspiraal) heeft al snel een doorsnee van 1m. Heb je er 1 dan hou je 2.5 meter over. Heb je er aan elke kant 1, dan zit er 1.5m tussen beide helixen in. En dat is niet veel.
Je zou een helix aan 1 kant kunnen hebben en die voor opgaand en dalend verkeer kunnen gebruiken. Dan zal je of een kopstation kunnen ontwerpen (zie o.m. Bad Harzberg) of een boog aan de andere kant moeten neerleggen om de helix weer te kunnen bereiken. Een boog is grofweg een halve Helix, dus een halve meter. Hou je twee meter over. Is ook niet veel, een roco wissel van 15o is 23,0cm lang. Een eenvoudig 2 sporig station heeft dan een maximale nuttige lengte van rond de 150cm. Dat is dan nog een lok met 4 rijtuigen. Meer sporen verkleind deze nuttige lengte. Een kleinere schaal geeft je de ruimte voor langere treinen.
Ter illustratie:

Groet,
michel

(mijn h0 rangeerbaan heeft een grootte van 250cm lengte, breedte varieert van 55cm tot 44cm).

Spanje

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 16 December 2014, 11:30:16 »
Bedankt Michel,

Ook dit neem ik mee. Fijn dat jullie allemaal zo aardig zijn om mee te denken. Dit had ik niet verwacht!
Groetjes,
Henk
PS Ik kreeg een optie voor schaal TT. Lijkt ook wel iets.