Een argument dat ook een rol kan spelen, is de vraag of je zelf dingen wilt gaan bouwen of niet. Ik maak mijn huisjes uit styreenplaat, en in h0 lukt dat aardig. Ik zou er niet aan moeten denken om dat kleine gepriegel in schaal N te moeten doen. In schaal N ben je (naar mijn mening) meer gedwongen om alle dingen aan te kopen i.p.v. zelf te maken (alhoewel de betere modelbouwers ook in deze schaal prachtige resultaten kunnen toveren, mij lukt dat niet).Wim K
Ik ben het met Wim eens. Ook ik maak wel eens dingen zelf. In H0 is dat nog goed te doen.Ga je ook Duits materiaal rijden? Of wordt het toch Nederlands?
Mijn kleinste H0-baan was 60x70cm...Een enkel ovaaltje, een lokje en wat rijtuigjes die zich door de bocht wrongen in een lullig sneeuwlandschapje.Op 2,5x1m kun je best een bescheiden h0-baan kwijt. Je hebt daar vooral veel creativiteit bij het plannen voor nodig.Zelfs een spoorspiraal naar een lager gelegen schaduwstation is mogelijk.Het is maar wat je wilt; lange expresstreinen in een fraai landschap? Neem schaal N, want dat gaat je op dit oppervlak in h0 nooit lukken.Een lokaallijntje met wat rangeerwerk op een paar spooraansluitingen kan prima in H0, ook op 2,5x1m.Ik heb misschien de beschikking over 3,5 x 1 m, dus iets meer ruimte.Gr HenkHet is maar wat je wilt.groetenHendrik Jan
Aangezien Internet toch je winkel wordt, waarom niet TT (1:120)? Dat is een hanteerbare schaal, je hebt het gevoel dat je nog iets ziet . Zelfbouw is niet gelijk gepriegel en je kunt er een aardige rijbaan mee opzetten in de ruimte die je hebt. Voor ideeën, er zijn naar mijn weten zeker 3 TT banen op dit forum: Opeldorf, Jakes TT baan en TT baan Heinenoord.Want op h0 voor een rijbaan kom je niet ver in deze ruimte. Veel bogen, weinig rechte stukken, nauwelijks ruimte voor een beetje station. Rangeerbanen of een lokaalbaantje is absoluut geen probleem op h0 op dit oppervlakte. Groet,Michel
Sluit me helemaal aan bij Hendrik Jan. Op 3.5m x 1m in H0 kun je al hele mooie dingen kwijt. Zelf bouwen in H0 is inderdaad een stuk makkelijker dan in N mocht het je ook wat lijken. Ikzelf ben van N-spoor ook overgestapt naar H0, omdat H0 gewoon veel meer body heeft en je in de detaillering en scenery meer kwijt kan. Overigens rij ik nu H0e, dus smalspoor. Is misschien ook een optie, je hebt voor je treinen net iets minder ruimte nodig maar rijdt wel in schaal H0. Kijk anders eens naar de banen die hier op het forum staan, vergelijking de gebruikte schaal en het vloeroppervlak en kijk naar wat je daar al op kwijt kan aan treinen.