Als die remweg niet voldoende is dan zou dit sein bijvoorbeeld geel-8 kunnen tonen, wat betekent dat het volgende sein met maximaal 80km/h mag worden gepasseerd. Maar wat volgens mij vaker voorkomt in zo'n geval is geel met een knipperend getal, dat betekent dat er moet worden geremd om de aangegeven snelheid te bereiken maar dat die snelheid nog niet bij het volgende sein bereikt hoeft te zijn, het remmen mag echter niet onderbroken worden.
Als er een rijweg wordt ingesteld, vallen alle seinen in tegengestelde richting terug op rood. Wanneer de trein verder rijdt, zullen de seinen in tegengestelde richting achter hem weer 1 voor 1 uit de stand stop komen, mits dat blok waar het sein naartoe wijst natuurlijk vrij is.
Toch nog een vraag. Stel dat het getoonde tegensein op mijn baantje het laatste sein is voor het emplacement en ik rij nooit op het tegenspoor: dan is dit sein nooit groen omdat die rijweg dan nooit gemaakt wordt. Toch?Ik vraag dat omdat me dat een pin op m'n decoder spaart en dat komt nu net goed uit.Gr, Ben.
Dubbelenkelspoor wordt niet meer nieuw gebouwd, maar bij wijzigingsprojecten ook niet omgebouwd naar beveiligd linkerspoor. Het nadeel van 4-draads APB is dat bij een sectiestoring op de vrije baan alle seinen tot aan de storing in de stand stop komen. Als dat aan het einde van de vrije baan gebeurt levert dat heel veel overlast op. Bij een sectiestoring op beveiligd linkerspoor valt alleen het sein dat toegang geeft tot het gestoorde blok in de stand stop. Het daaraan voorafgaande sein tot geel en de seinen voor dit sein tonen hun normale beeld. De overlast is hier dus feitelijk beperkt tot twee blokken.
Voor enkelsporige baanvakken is 4-draads APB nog wel de gebruikelijke beveiliging, alleen heet het dan enkelspoorbeveiliging. De technische opbouw is hetzelfde. Omdat de rijrichting op enkelsporige baanvakken in de regel na elke trein omgekeerd moet worden, is beveiligd linkerspoor hier minder gewenst. Er wordt overigens wel gedacht aan een vorm van beveiligd linkerspoor met automatische rijrichtingkering. Ook in dit geval vanwege het gedrag bij sectiestoringen.
Tot enkele jaren geleden was er ook nog dubbelspoorbeveiliging. Bij dit type beveiliging kon alleen beveiligd over het rechterspoor gereden worden. Voor rijwegen over linkerspoor moest een lastgeving worden afgegeven. Voor zo ver ik weet is het laatste stukje dubbelspoorbeveiliging verdwenen bij het buiten dienst nemen van een van de twee sporen op de Maliebaan.