Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
Vandaag om 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:08:01
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:05:04
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
  

Auteur Topic: NL seinbeelden op het "tegenspoor"  (gelezen 8849 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6724
NL seinbeelden op het "tegenspoor"
« Gepost op: 11 December 2014, 17:57:41 »
Op mijn baantje Frotterdam ben ik aan het prutsen met seintjes. Ik vroeg me af hoe in het grootbedrijf de seinbeelden zijn op het "tegenspoor".



Het linkersein is rood door de plan T die nadert. Maar wanneer wordt dit seinbeeld geel en voorts groen? Ik wil het meenemen in de automatisering en hooguit 2 blokken terug "kijken".

Iemand die me daarbij kan raden?

Gr, Ben.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: NL seinbeelden op het "tegenspoor"
« Reactie #1 Gepost op: 11 December 2014, 18:00:23 »
Een hoofdsein is het voorsein van het vorige/volgende sein.

Op deze website staat het netjes uitgelegd: http://www.marcrpieters.nl/seinen.html

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NL seinbeelden op het "tegenspoor"
« Reactie #2 Gepost op: 11 December 2014, 18:02:07 »
Ik denk dat je hier, veel, zo niet alles, kan vinden wat je zoekt.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: NL seinbeelden op het "tegenspoor"
« Reactie #3 Gepost op: 11 December 2014, 18:09:12 »
Een P-sein toont automatisch het best mogelijke seinbeeld. Zodra er een rijweg is ingesteld waarbij dit sein van de achterzijde wordt aangereden valt het sein op onveilig. Als er geen rijweg is dan zal het sein geel of beter tonen. Beter is afhankelijk van het volgende sein, als dat geel of beter toont en de remweg is voldoende dan toont dit sein groen.

Als die remweg niet voldoende is dan zou dit sein bijvoorbeeld geel-8 kunnen tonen, wat betekent dat het volgende sein met maximaal 80km/h mag worden gepasseerd. Maar wat volgens mij vaker voorkomt in zo'n geval is geel met een knipperend getal, dat betekent dat er moet worden geremd om de aangegeven snelheid te bereiken maar dat die snelheid nog niet bij het volgende sein bereikt hoeft te zijn, het remmen mag echter niet onderbroken worden.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: NL seinbeelden op het "tegenspoor"
« Reactie #4 Gepost op: 11 December 2014, 18:20:32 »
Als er een rijweg wordt ingesteld, vallen alle seinen in tegengestelde richting terug op rood. Wanneer de trein verder rijdt, zullen de seinen in tegengestelde richting achter hem weer 1 voor 1 uit de stand stop komen, mits dat blok waar het sein naartoe wijst natuurlijk vrij is.

Edit: Ik zie net dat er ook verwezen is daar de PDF van IRSE, daar staat het heel duidelijk uitgelegd op pagina 4 (y)
Vriendelijke groet, Servé.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6724
Re: NL seinbeelden op het "tegenspoor"
« Reactie #5 Gepost op: 11 December 2014, 18:31:12 »
Bedankt voor de reacties en met name het document, het kwartje valt nu ik het schematisch zie. (y)

Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6724
Re: NL seinbeelden op het "tegenspoor"
« Reactie #6 Gepost op: 12 December 2014, 19:43:18 »
Toch nog een vraag. ;D

Stel dat het getoonde tegensein op mijn baantje het laatste sein is voor het emplacement en ik rij nooit op het tegenspoor: dan is dit sein nooit groen omdat die rijweg dan nooit gemaakt wordt. Toch?

Ik vraag dat omdat me dat een pin op m'n decoder spaart en dat komt nu net goed uit.

Gr, Ben.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: NL seinbeelden op het "tegenspoor"
« Reactie #7 Gepost op: 12 December 2014, 19:44:40 »
Als het het laatste sein is voor je emplacement, dan dekt dat sein een gevaarpunt en komt het alleen veilig als er een rijweg is ingesteld vanaf het sein.
Als je bedoelt dat dit het laatste sein is vòòr het inrijsein van je emplacement, dan toont ie alleen geel als er geen tegengestelde rijweg is, anders rood.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: NL seinbeelden op het "tegenspoor"
« Reactie #8 Gepost op: 12 December 2014, 20:00:50 »
Als die remweg niet voldoende is dan zou dit sein bijvoorbeeld geel-8 kunnen tonen, wat betekent dat het volgende sein met maximaal 80km/h mag worden gepasseerd. Maar wat volgens mij vaker voorkomt in zo'n geval is geel met een knipperend getal, dat betekent dat er moet worden geremd om de aangegeven snelheid te bereiken maar dat die snelheid nog niet bij het volgende sein bereikt hoeft te zijn, het remmen mag echter niet onderbroken worden.
Opzich komt het seinbeeld "geel+knipperend cijfer" niet zo heel veel voor. Het niet onderbreken van de remming is alleen als het volgende sein (dus het sein na het sein met het knipperende cijfer) een verdere remming oplegt. Overigens hebben beide hierboven beschreven situaties met de remwegafstand te maken. Met een snelheid van 130 km/h en de seinopvolging geel-8, geel, rood is er voldoende remwegafstand tussen de seinen om aan de gestelde snelheden te voldoen. In het geval van een snelheid van 130 km/h en de seinopvolging geel+knipperende 8, geel, rood, is er onvoldoende remwegafstand tussen het eerste en tweede sein om 80 km/h te rijden, maar de totale remwegafstand tot het rode sein is wel voldoende.
Groetjes,
Emiel

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6724
Re: NL seinbeelden op het "tegenspoor"
« Reactie #9 Gepost op: 12 December 2014, 20:14:35 »
Ok bedankt Peter.

Gr, Ben.

guest7823

  • Gast
Re: NL seinbeelden op het "tegenspoor"
« Reactie #10 Gepost op: 12 December 2014, 20:31:52 »
Als er een rijweg wordt ingesteld, vallen alle seinen in tegengestelde richting terug op rood. Wanneer de trein verder rijdt, zullen de seinen in tegengestelde richting achter hem weer 1 voor 1 uit de stand stop komen, mits dat blok waar het sein naartoe wijst natuurlijk vrij is.
Ahhhh, zo dus. Me altijd afgevraagd hoe dat gebeurt / werkt. Had op een gegeven moment me afgevraagd hoe e.a. werkte want als je twee treinen op elkaar afstuurt (zonder iets dergelijks) loop je de meer dan theoretische kans dat je na een groen een rood of de koplampen van je tegentrein voor je neus hebt.

Met het door jou gemelde systeem voorkom je dat  (y)

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: NL seinbeelden op het "tegenspoor"
« Reactie #11 Gepost op: 12 December 2014, 22:58:36 »
De genoemde pdf van de IRSE gaat over (dubbel)enkelspoorbeveiliging. Dat is één van de twee nu nog in gebruik zijnde soorten vrijebaanbeveiliging in Nederland. De andere is automatisch blokstelsel met de mogelijkheid tot beveiligd linkerspoorrijden en is ook beschreven in een cursusboek op de IRSE-site. Overigens in seinwezenjargon verkort tot linkerspoorrijden, beveiligd linkerspoorrijden of linkerspoorbeveiliging. Het verschil tussen dubbelenkelspoorbeveiliging en linkerspoorbeveiliging zit in de manier waarop de seinen in de tegenrichting in en uit de stand stop komen. Bij dubbelenkelspoor (in jargon: 4-draads APB) staan alle seinen op de vrije baan in rust uit de stand stop. Zodra een rijweg wordt ingesteld vanaf een van de twee naastliggende emplacementen, vallen alle seinen in de tegenrichting in de stand stop. Ze komen weer uit de stand stop als de trein gepasseerd is (mits er niet al een volgende trein is ingesteld). Bij linkerspoorrijden is altijd een rijrichting ingesteld en staan de seinen in de tegenrichting in rust in de stand stop. Ze blijven in de stand stop tot de treindienstleider de rijrichting keert om het baanvak in de andere richting te kunnen berijden. Pas na het keren van de rijrichting kan hij de rijweg naar de vrije baan instellen. Het keren van de rijrichting is overigens redelijk zeldzaam: normaal gesproken wordt er uiteraard rechts gereden (en dus staan de linkerspoorseinen vrijwel altijd in de stand stop).

Dubbelenkelspoor wordt niet meer nieuw gebouwd, maar bij wijzigingsprojecten ook niet omgebouwd naar beveiligd linkerspoor. Het nadeel van 4-draads APB is dat bij een sectiestoring op de vrije baan alle seinen tot aan de storing in de stand stop komen. Als dat aan het einde van de vrije baan gebeurt levert dat heel veel overlast op. Bij een sectiestoring op beveiligd linkerspoor valt alleen het sein dat toegang geeft tot het gestoorde blok in de stand stop. Het daaraan voorafgaande sein tot geel en de seinen voor dit sein tonen hun normale beeld. De overlast is hier dus feitelijk beperkt tot twee blokken.
Bij beveiligd linkerspoorrijden werden in den beginne meestal geen linkerspoorseinen geplaatst en werd het inrijdsein voorafgegaan door een voorsein. Het linkerspoor was daarmee één groot blok. Vanaf de jaren '80 is het gebruikelijk dat langs linker- en rechterspoor een normale blokindeling wordt gemaakt, alhoewel het de laatste jaren voorkomt dat vanuit financiële overwegingen toch weer gekozen wordt voor minder blokken lings het linkerspoor.

Voor enkelsporige baanvakken is 4-draads APB nog wel de gebruikelijke beveiliging, alleen heet het dan enkelspoorbeveiliging. De technische opbouw is hetzelfde. Omdat de rijrichting op enkelsporige baanvakken in de regel na elke trein omgekeerd moet worden, is beveiligd linkerspoor hier minder gewenst. Er wordt overigens wel gedacht aan een vorm van beveiligd linkerspoor met automatische rijrichtingkering. Ook in dit geval vanwege het gedrag bij sectiestoringen.

Tot enkele jaren geleden was er ook nog dubbelspoorbeveiliging. Bij dit type beveiliging kon alleen beveiligd over het rechterspoor gereden worden. Voor rijwegen over linkerspoor moest een lastgeving worden afgegeven. Voor zo ver ik weet is het laatste stukje dubbelspoorbeveiliging verdwenen bij het buiten dienst nemen van een van de twee sporen op de Maliebaan.

Groeten,
Peter
« Laatst bewerkt op: 12 December 2014, 23:08:21 door Zaandam-Zuid »

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: NL seinbeelden op het "tegenspoor"
« Reactie #12 Gepost op: 13 December 2014, 09:36:21 »
 (y) Emiel en Peter!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: NL seinbeelden op het "tegenspoor"
« Reactie #13 Gepost op: 13 December 2014, 11:23:54 »
Toch nog een vraag. ;D

Stel dat het getoonde tegensein op mijn baantje het laatste sein is voor het emplacement en ik rij nooit op het tegenspoor: dan is dit sein nooit groen omdat die rijweg dan nooit gemaakt wordt. Toch?

Ik vraag dat omdat me dat een pin op m'n decoder spaart en dat komt nu net goed uit.

Gr, Ben.

Zoals ik je verhaal lees blijft dat sein inderdaad rood ja!

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: NL seinbeelden op het "tegenspoor"
« Reactie #14 Gepost op: 13 December 2014, 14:46:10 »
Dubbelenkelspoor wordt niet meer nieuw gebouwd, maar bij wijzigingsprojecten ook niet omgebouwd naar beveiligd linkerspoor. Het nadeel van 4-draads APB is dat bij een sectiestoring op de vrije baan alle seinen tot aan de storing in de stand stop komen. Als dat aan het einde van de vrije baan gebeurt levert dat heel veel overlast op. Bij een sectiestoring op beveiligd linkerspoor valt alleen het sein dat toegang geeft tot het gestoorde blok in de stand stop. Het daaraan voorafgaande sein tot geel en de seinen voor dit sein tonen hun normale beeld. De overlast is hier dus feitelijk beperkt tot twee blokken.
Opzich wordt dubbelenkelspoor nog wel toepepast, maar niet in de vorm van "een husje P-seinen achter elkaar aan". Utrecht-Woerden en Utrecht-Amsterdam bijvoorbeeld ziet er uit als dubbelenkelspoor, maar het zijn allemaal bediende seinen.

Overigens, praktisch gezien klopt het niet helemaal. Juist bij dubbelenkelspoor kun je juist tot aan de sectiestoring komen omdat een sectiestoring alleen plaatselijk leidt tot een onterechte bezetmelding. Dat heb ik vaak genoeg gezien en levert doorgaans niet echt veel problemen op. Juist een sectiestoring op linkerspoorbeveliging is lastig, omdat deze door de plaatselijke onterechte bezetmelding het hele blok bezet houdt. En juist bij linkerspoorbeveiliging zijn de blokken vaak ellenlang. Als je van Leiden linkerspoor naar Schiphol moet, staat na vertrek in Leiden het eerstvolgende hoofdsein pas voorbij Nieuw Vennep. Zit de sectiestoring bij Nieuw Vennep, dan kun je hooguit met geel-knipper vertrekken in Leiden. Zit de sectiestoring bij Nieuw Vennep op het rechterspoor, dan kun je nog tot vlak voor Nieuw Vennep komen, omdat bij het instellen van de rijweg de boel gewoon veilig komt tot aan de plek waar de sectiestoring zit. Want een sectiestoring en feitelijk niet meer dat een bezetmelding die blijft hangen nadat een trein de sectie verlaten heeft.

Voor enkelsporige baanvakken is 4-draads APB nog wel de gebruikelijke beveiliging, alleen heet het dan enkelspoorbeveiliging. De technische opbouw is hetzelfde. Omdat de rijrichting op enkelsporige baanvakken in de regel na elke trein omgekeerd moet worden, is beveiligd linkerspoor hier minder gewenst. Er wordt overigens wel gedacht aan een vorm van beveiligd linkerspoor met automatische rijrichtingkering. Ook in dit geval vanwege het gedrag bij sectiestoringen.
In feite is op veel baanvakken de enkelspoorbeveiliging juist hetzelfde uitgevoerd als linkerspoorbeveiliging. Alleen een uitrijsein, één blok tot het volgende station en aan het eind van een blok een voorsein en hoofdsein. Woerden aansluiting-Leiden is op die manier beveiligd. Daar komt geen enkel P-sein voor. Al zijn er ook wel enkelspoorbaanvakken die wel middels P-seinen in blokken verdeeld zijn, Den Dolder-Baarn (deels) en Deventer-Olst.

Tot enkele jaren geleden was er ook nog dubbelspoorbeveiliging. Bij dit type beveiliging kon alleen beveiligd over het rechterspoor gereden worden. Voor rijwegen over linkerspoor moest een lastgeving worden afgegeven. Voor zo ver ik weet is het laatste stukje dubbelspoorbeveiliging verdwenen bij het buiten dienst nemen van een van de twee sporen op de Maliebaan.
Het laatste nog bestaande stukje dubbelspoorbeveiliging is aanwezig op Zwolle-Olst, inclusief de VS-borden op het linkerspoor. Alleen wordt het niet meer toegepast en zijn er ook geen aanwijzingen meer voor. De enige manier waarop het nog kan en enige tijd geleden nog gebeurd is, is als een trein op het baanvak moet keren. Dan komt er een begeleider van Prorail die de machinist assisteert bij het terugrijden.
Groetjes,
Emiel