Zoals ik je verhaal lees blijft dat sein inderdaad rood ja!
Emiel,Amsterdam - Utrecht en Woerden - Harmelen zijn in strikte zin geen vrije banen meer omdat alle seinen bediend worden. Het is dus ook geen dubbelenkelspoor. Ze horen daarom in dit verhaal niet meer thuis.Mijn verhaal over de impact van storingen klopt wel degelijk. Laten we het er maar op houden dat ik beroepshalve met treinbeveiliging bezig ben en daarom weet waar ik in dit geval over praat. Volgens mij maak je de fout die vaker gemaakt wordt, zelfs door machinisten: dat een baanvak is beveiligd met linkerspoorbeveiliging zegt helemaal niets over het aantal linkerspoorseinen. Zoals ik al schreef werden bij beveiligd linkerspoorrijden in den beginne meestal geen linkerspoorseinen geplaatst en werd het inrijdsein voorafgegaan door een voorsein en is het vanaf de jaren '80 het gebruikelijk dat langs linker- en rechterspoor een normale blokindeling wordt gemaakt. Je opmerking dat op veel baanvakken de enkelspoorbeveiliging juist hetzelfde uitgevoerd is als linkerspoorbeveiliging, klopt dus ook niet. (Dubbel)enkelspoorbeveiliging kan ook - net als beveiligd linkerspoor - alleen met twee voorseinen worden gebouwd. Sterker nog: er zijn heel veel stukken enkelspoorbeveiliging in Nederland waar helemaal geen seinen op staan. Enkelspoorbeveiliging wordt namelijk geregeld gebruikt als aanpassing tussen twee verschillende emplacementsbeveiligingen. Een voorbeeld hiervan is de koppeling tussen Sloterdijk en Singelgracht (Overbrakerpolder).
Tussen Sauwerd en Groningen Noord kan men linkerspoor rijden middelsdubbel enkelspoor beveiliging, gewoon netjes een rijtje seinen op blokafstand.
Als ik sporenplan.nl moet geloven is er tussen Sauwerd en Groningen Noord maar 1 blok.
Oplossing 1 is het gemakkelijkst. Geen linkerspoorseinen en niet vergeten om een bord Verkeerd Spoor (vierkant wit bord, zwarte rand en zwarte letters VS) neer te zetten op de plaats waar je de vrije baan op rijdt.