Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door johanw
Vandaag om 21:33:42
Da's Daz 2 door Tjalling
Vandaag om 21:30:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 21:14:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door MaraNCS
Vandaag om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: NL seinbeelden op het "tegenspoor"  (gelezen 8845 keer)

Ben

• Offline Offline
Re: NL seinbeelden op het "tegenspoor"
« Reactie #15 Gepost op: 14 December 2014, 06:47:46 »

Zoals ik je verhaal lees blijft dat sein inderdaad rood ja!

(y)

Gr, Ben.

Zaandam-Zuid

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 14 December 2014, 23:56:01 »
Emiel,

Amsterdam - Utrecht en Woerden - Harmelen zijn in strikte zin geen vrije banen meer omdat alle seinen bediend worden. Het is dus ook geen dubbelenkelspoor.  Ze horen daarom in dit verhaal niet meer thuis.

Mijn verhaal over de impact van storingen klopt wel degelijk. Laten we het er maar op houden dat ik beroepshalve met treinbeveiliging bezig ben en daarom weet waar ik in dit geval over praat. Volgens mij maak je de fout die vaker gemaakt wordt, zelfs door machinisten: dat een baanvak is beveiligd met linkerspoorbeveiliging zegt helemaal niets over het aantal linkerspoorseinen. Zoals ik al schreef werden bij beveiligd linkerspoorrijden in den beginne meestal geen linkerspoorseinen geplaatst en werd het inrijdsein voorafgegaan door een voorsein en is het vanaf de jaren '80 het gebruikelijk dat langs linker- en rechterspoor een normale blokindeling wordt gemaakt. Je opmerking dat op veel baanvakken de enkelspoorbeveiliging juist hetzelfde uitgevoerd is als linkerspoorbeveiliging, klopt dus ook niet. (Dubbel)enkelspoorbeveiliging kan ook - net als beveiligd linkerspoor - alleen met twee voorseinen worden gebouwd. Sterker nog: er zijn heel veel stukken enkelspoorbeveiliging in Nederland waar helemaal geen seinen op staan. Enkelspoorbeveiliging wordt namelijk geregeld gebruikt als aanpassing tussen twee verschillende emplacementsbeveiligingen. Een voorbeeld hiervan is de koppeling tussen Sloterdijk en Singelgracht (Overbrakerpolder).

Jouw enige nuancering die klopt (maar in de praktijk weinig voorkomt en daarom door mij niet genoemd werd) is dat als de rijrichting op beveiligd linkerspoorrijden is ingesteld voor linkerspoorrijden, een sectiestoring inderdaad over de gehele vrije baan overlast kan geven - tenzij sprake is van tussenseinen. In dat geval geldt hetzelfde als wanneer de storing optreedt bij een voor rechterspoorrijden ingestelde rijweg: alleen het sein voor de sectiestoring toont dan rood.

Kort door de bocht resumerend:
  • enkelspoorbeveiliging en dubbelenkelspoorbeveiliging zijn technisch gezien identiek (bij viersporige baanvakken zou het eigen "viervoudigenkelspoorbeveiliging" moeten heten :)), de rijrichting wordt vastgelegd door rijweginstelling, bij sectiestoringen vallen alle toeleidende seinen in de stand stop en achter de trein komen de tegenseinen veilig.
  • bij linkerspoorbeveiliging wordt de rijrichting ingesteld door een handmatige actie van de treindienstleider (ook bij Automatische Rijweginstelling), bij sectiestoringen valt alleen het sein voor de storing in de stand stop en achter de trein blijven de tegenseinen in de stand stop staan.

In het cursusboek op de IRSE-site staat voorgaand verhaal uitgebreider en met wat meer nuanceringen in paragraaf 1.1. In de paragrafen 1.2 t/m 1.4 staat het een en ander over het toepassen van tussen- en blokseinen.

Groeten,
Peter

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 15 December 2014, 13:20:20 »
Emiel,

Amsterdam - Utrecht en Woerden - Harmelen zijn in strikte zin geen vrije banen meer omdat alle seinen bediend worden. Het is dus ook geen dubbelenkelspoor.  Ze horen daarom in dit verhaal niet meer thuis.

Mijn verhaal over de impact van storingen klopt wel degelijk. Laten we het er maar op houden dat ik beroepshalve met treinbeveiliging bezig ben en daarom weet waar ik in dit geval over praat. Volgens mij maak je de fout die vaker gemaakt wordt, zelfs door machinisten: dat een baanvak is beveiligd met linkerspoorbeveiliging zegt helemaal niets over het aantal linkerspoorseinen. Zoals ik al schreef werden bij beveiligd linkerspoorrijden in den beginne meestal geen linkerspoorseinen geplaatst en werd het inrijdsein voorafgegaan door een voorsein en is het vanaf de jaren '80 het gebruikelijk dat langs linker- en rechterspoor een normale blokindeling wordt gemaakt. Je opmerking dat op veel baanvakken de enkelspoorbeveiliging juist hetzelfde uitgevoerd is als linkerspoorbeveiliging, klopt dus ook niet. (Dubbel)enkelspoorbeveiliging kan ook - net als beveiligd linkerspoor - alleen met twee voorseinen worden gebouwd. Sterker nog: er zijn heel veel stukken enkelspoorbeveiliging in Nederland waar helemaal geen seinen op staan. Enkelspoorbeveiliging wordt namelijk geregeld gebruikt als aanpassing tussen twee verschillende emplacementsbeveiligingen. Een voorbeeld hiervan is de koppeling tussen Sloterdijk en Singelgracht (Overbrakerpolder).
In feite klopt het praktich gezien wel dat er tal van linkerspoorbeveligingen hetzelfde zijn uitgevoerd als enkelspoorbeveiligingen. Je komt namelijk hetzelfde tegen: hoofdsein als uitrijsein, één blok zonder seinen, voorsein, opgevolgd door een hoofdsein als inrijsein van het volgende emplacement. Dat zie je dus op Woerden Aansluiting-Leiden, maar ook op tal van baanvakken waar het linkerspoor zo is uitgevoerd. Wellicht dat de achterliggende beveiliging anders in elkaar steekt, maar daar heb ik als machinist op de trein natuurlijk in wezen geen boodschap aan. Maar er zijn er dus evengoed ook baanvakken waarbij het enkelspoor wel is opgedeeld in blokken met P-seinen, zoals Deventer-Olst. Dat onderscheid maak ik dus zeker. Dat er ongetwijfeld meer achter steekt en hier en daar seintechnisch bepaalde uitvoeringen gebruikt worden wat praktisch niet te zien is, dat zal ongetwijfeld.

Als machinist zijnde kijk ik dus praktisch naar de beveiliging. En baanvakken bekijk ik in de zin van seinopvolging. Dan zie je verschillen, maar evengoed ook overeenkomsten.
Groetjes,
Emiel

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #18 Gepost op: 15 December 2014, 14:34:16 »
Ter overvloede wellicht een praktijkvoorbeeld.

Tussen Sauwerd en Groningen Noord kan men linkerspoor rijden middels
dubbel enkelspoor beveiliging, gewoon netjes een rijtje seinen op blokafstand.
Dit zijn hoofdzakelijk P seinen (met of zonder cijfer), met uiteraard een bediend
hoofdsein aan het einde van het "baanvak" voorafgaande aan de overloopwissels.

De seinen voor het rijden op linkerspoor blijven altijd rood behalve als er een
rijweg wordt ingesteld om linkerspoor te gaan rijden.
Dit geld zowel voor een rijweg van Sauwerd naar Groningen Noord alsmede omgekeerd.

Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Zaandam-Zuid

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 15 December 2014, 15:13:35 »
Even helemaal terug naar de vraag van Ben. Je kunt kiezen uit drie smaken:
1. dubbelspoorbeveiliging;
2. dubbelenkelspoorbeveiliging;
3. beveiligd linkerspoor.

Oplossing 1 is het gemakkelijkst. Geen linkerspoorseinen en niet vergeten om een bord Verkeerd Spoor (vierkant wit bord, zwarte rand en zwarte letters VS) neer te zetten op de plaats waar je de vrije baan op rijdt.

Oplossing 2 is de lastigste van de drie. Dezelfde seinindeling op beide sporen. Achter de trein mag het sein veilig komen, maar dat maakt het moeilijker te bouwen. Ook moet de rijrichting automatisch worden ingesteld door rijweginstelling.

Oplossing 3 is een stuk eenvoudiger dan oplossing 2. De blokindeling op het linkerspoor kan dezelfde zijn als op het rechterspoor, maar alleen een voorsein mag ook (dat voorsein kan overigens geen rood tonen). De rijrichting keer je met de hand. Een eenvoudiger variant: net doen alsof je de rijrichting kunt keren, maar dat niet inbouwen en alleen rechterspoor rijden. Alle seinen op het linkerpoor vast rood laten tonen en het voorsein geel. Daarmee is oplossing 3 eigenlijk dezelfde als oplossing 1, alleen staan er "dummy-seinen" langs het linkerspoor.

Groeten,
Peter

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 15 December 2014, 15:18:35 »
Tussen Sauwerd en Groningen Noord kan men linkerspoor rijden middels
dubbel enkelspoor beveiliging, gewoon netjes een rijtje seinen op blokafstand.
Als ik sporenplan.nl moet geloven is er tussen Sauwerd en Groningen Noord maar 1 blok. ::)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mark7758

• Offline Offline
    • Rogeville.be
« Reactie #21 Gepost op: 15 December 2014, 15:25:51 »
Gn-Swd heeft meerder seinen en ze staan allemaal op de zelfde kilometering. Het is 1 Spoornummer als vrije baan. Dat wil niets zeggen hoeveel treinen er op de vrije baan staan/rijden,
vr gr. Mark7758

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #22 Gepost op: 15 December 2014, 15:32:59 »
Wel apart. Op sporenplan.nl zie ik tussen Gnn en Swd 2 seinen per spoor per richting, dus totaal 8 seinen.
Maar als ik dat baanvak in google maps volg zie ik er veel meer. Het lijkt erop dat het aantal blokken is uitgebreid, maar dat dat in sporenplan.nl nog niet is verwerkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mark7758

• Offline Offline
    • Rogeville.be
« Reactie #23 Gepost op: 15 December 2014, 15:42:41 »
Sporenplan is ook niet een officieel document. Maar erg handig voor modelbouwers.
vr gr. Mark7758

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 15 December 2014, 16:17:09 »
Als ik sporenplan.nl moet geloven is er tussen Sauwerd en Groningen Noord maar 1 blok. ::)
Op sporenplan punt nl staan geen P-seinen op de tekening. Vandaar dat het maar één blok lijkt. Kijk maar eens op de tekening van het spoor tussen Hilversum en Baarn. Dan zie je alleen maar de uitrijseinen van Hilversum en twee inrijseinen bij Baarn (links en rechts) met niets er tussen. Maar er staan dus zeker P-seinen op de rechtersporen op dat baanvak.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 15 December 2014, 16:23:22 door Emiel_nl »

MAGG

• Offline Offline
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
« Reactie #25 Gepost op: 14 January 2015, 09:56:10 »

Oplossing 1 is het gemakkelijkst. Geen linkerspoorseinen en niet vergeten om een bord Verkeerd Spoor (vierkant wit bord, zwarte rand en zwarte letters VS) neer te zetten op de plaats waar je de vrije baan op rijdt.

Wel een laag sein voor het punt waar VS op houdt. (Dus voor een wissel)

En bij het bord VS hoort dan natuurlijk een telefoonkastje waar de papieren beeldinstructie van de aanwijzing VS/ lastgeving VS (afhankelijk van het tijdperk ;) ) in zit.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 10:00:04 door MAGG »
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 14 January 2015, 22:09:45 »
VS-borden zijn er pas gekomen naar aanleiding van de botsing op 28 augustus 1979 bij Nijmegen. Een van de oorzaken was de onduidelijkheid over verkeerd spoor rijden (de hoofdoorzaak was een defect in de beveiliging waardoor de wisselstand niet klopte). VS-borden zijn dus pas gekomen eind 1979, begin 1980. Voor die tijd waren ze er gewoon niet.
Groetjes,
Emiel