Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 23:41:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Pauldg
Vandaag
om 23:05:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
Vandaag
om 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
janw
Vandaag
om 21:44:27
Led schakeling ed.
door
Albert de Heer
Vandaag
om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1
door
daempfer
Vandaag
om 20:42:19
Au bord de la Cèze
door
Paul1969
Vandaag
om 19:23:18
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Ronald69
Vandaag
om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
_Sjors_
Vandaag
om 17:32:31
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 16:41:42
't Boemeltje
door
Huup
Vandaag
om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 14:36:26
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:03:58
Klompentrein
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Martijn193
Vandaag
om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:59:26
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 10:18:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
valse meldingen bezetmelders
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: valse meldingen bezetmelders (gelezen 12418 keer)
fredamsterdam
Offline
Berichten: 138
valse meldingen bezetmelders
«
Gepost op:
17 July 2006, 21:47:14 »
ik maak gebruik van I.B, koploper en LDT S88. Nu krijg ik geregeld een bezetmelding van een blok wat op dat moment totaal leeg is. Wie herkend dit gegeven en wat is de remedie?
groeten Fred
Gelogd
Davy
Gast
Re: valse meldingen bezetmelders
«
Reactie #1 Gepost op:
17 July 2006, 22:24:09 »
Op onze marklin module baan met een IB en koploper hebben wij daar ook last van. Reden er wordt toch nog contact gemaakt. Loopt dit na en verbetert de scheidingen.
Gelogd
FredS
Offline
Berichten: 91
Re: valse meldingen bezetmelders
«
Reactie #2 Gepost op:
17 July 2006, 23:01:36 »
Ligt natuurlijk ook aan de wijze waarop de melders gemaakt zijn?
Contact-rail, bezetmelders, anders?
Welke kabels zijn gebruikt tussen de S88 modules?
Hoe zijn deze gelegd?
Er kan héél veel fout gaat bij S88!
Gelogd
fredamsterdam
Offline
Berichten: 138
Re: valse meldingen bezetmelders
«
Reactie #3 Gepost op:
17 July 2006, 23:13:27 »
ik maak gebruik van m rails en heb 1 gedeelte van een rail geisoleerd als terugmeldpunt. nagemeten met de multimeter geeft een prima isolatie aan. Dus de scheidingen zijn o.k. . De leiding van de S 88 bestaat uit 6 aderige telefoonkabel. Deze ligt ver van de overige stroom doorvoerende kabels om interferentie te voorkomen. Nu is het wel zo dat de verbindings kabels iets langer zijn dan 2 meter, er zit er 1 bij van 4 meter. Ik heb aangenomen dat dit alleen signaal doorgaven beinvloedt en deze is prima.
groeten Fred
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26818
Re: valse meldingen bezetmelders
«
Reactie #4 Gepost op:
17 July 2006, 23:40:21 »
Fred, heb je bij M-rail een stuk rail geïsoleerd? Mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
fredamsterdam
Offline
Berichten: 138
Re: valse meldingen bezetmelders
«
Reactie #5 Gepost op:
17 July 2006, 23:56:07 »
allereerst dien ik te melden dat het toch een interferentie probleem was en dat nu alles weer functioneerd.
Het isoleren van een stukje rail bij Mrails is zeer eenvoudig, na wat routine opgebouwd te hebben. Allereerst frees je 2 sleuven in de spoorstaf, ongeveer 3 tot 4 railstaaf klemmetjes lang. dit gedeelte wip je er met een schroevedraaiertje uit en de lipjes, waar de railstaaf tussen zat buig je iets verder uit elkaar. Hiertussen plak je een isolerend strookje, ik zelf gebruik dubbelzijdige tape maar een stukje papier, isolatie tape etct etc kan ook. Soldeer een draadje aan het spoorstaafje dat eruit gehaald is, een stukje blank frezen vergemakkelijkt het solderen. Plaats het staafje terug in de lipjes en deze samenknijpen met gepaste kracht. Meet even na met de multimeter en voila een prima terugmeld punt is gecreerd. Ik heb er 60 in gebruik en het werkt prima.
Voordeel is tevens dat ik waar ik maar wil terugmeld punten kan maken. en de kosten zijn nihil.
succes
groeten Fred
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4026
Re: valse meldingen bezetmelders
«
Reactie #6 Gepost op:
18 July 2006, 12:08:41 »
Hallo Fred,
Vraagje: Hoe stevig zit dat stukje rail vast? Kan het niet gaan schuiven en een valse melding geven?
Ik zou op een of andere manier daarom de opening dichten met isolatiemateriaal,als je al niet iets anders hebt gedaan.
-Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
FredS
Offline
Berichten: 91
Re: valse meldingen bezetmelders
«
Reactie #7 Gepost op:
18 July 2006, 20:02:59 »
Interferentie ?
telefoon kabel: Jakkes, dat is ook vragen om problemen, zeker met lengte méér dan 1 meter.
Beste oplossing is nog altijd afgescherm kabel, zoals toegepast bij RS232 verbindingen.
Maar goed, het probleem is dus opgelost. Mooi!
Gelogd
laurent
Offline
Berichten: 2789
Broem broem!
Re: valse meldingen bezetmelders
«
Reactie #8 Gepost op:
18 July 2006, 21:50:51 »
met m-rail kan je beter stukjes papier tussen de middengeleidercontacten doen, en daaraan draadjes solderen, is veel makkelijker te isoleren, en ook nihile kosten. moet je alleen ff een weerstand tussen de draadjes en de S88 plaatsen, volgens mij, ik heb nog geen ervaring bij mezelf, maar dit is van vrienden die de middengeleider hebben gedaan. als je een stukje tussen de 2 sporen plaatst, moet je zorgen dat dit een kort stukje is, waarover alle sleepcontacten gaan
dan ziet je computer hem, moet je wel iets anders instellen.
laurent
Gelogd
Neem ook eens een kijkje op mijn
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH
Tischbahning.de
fredamsterdam
Offline
Berichten: 138
Re: valse meldingen bezetmelders
«
Reactie #9 Gepost op:
18 July 2006, 23:27:54 »
goed om te lezen dat het vragen oproept.
Of de geisoleerde stukjes verschuiven: ik gebruik zeer regelmatig de roco clean wagon. deze gaat met zijn reinigingsmatje zonder problemen de gehele baan rond en er verschuift niets.
De middenrail isoleren heb ik ook geprobeerd.
1 hier heb ik geen goede methode voor gevonden om dit gemakkelijk te doen.
2 er wordt alleen een sleper gedetecteerd dit geeft problemen t.a.v zit de sleper aan de voorkant van de lok en in een volgende geval als de lok gekeerd is zit die aan de achterzijde van de lok en dus loopt deze verder door.
3 je hebt S88 nodig met opto couplers
4 bij een treinstel dient aan beide zijde een sleper te zitten
al deze problemen heb je niet als je de railstaaf isoleerd. Nu zijn het de wielen die de s88 aansturen.
over gebruik van een telefoonkabel misschien het volgende: het is goedkoop en misschien is het niet de allerbeste oplossing i.v.m stoorsignalen. Ik heb daar geen antwoord op.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26818
Re: valse meldingen bezetmelders
«
Reactie #10 Gepost op:
19 July 2006, 00:11:34 »
Het type kabel doet er niet zo veel toe. Belangrijker is de manier waarop je hem aansluit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
FredS
Offline
Berichten: 91
Re: valse meldingen bezetmelders
«
Reactie #11 Gepost op:
21 July 2006, 15:33:13 »
Citaat van: Klaas Zondervan op 19 July 2006, 00:11:34
Het type kabel doet er niet zo veel toe. Belangrijker is de manier waarop je hem aansluit.
Ligt ook aan de lengte en wijze van plaatsen. leg een telefoon kabel maar eens parallel aan het spoor! Met afgescherm kabel is dat geen probleem!
Het is het éérste wat ik vervang als ik ergens storingen ontdek en veelal het enigste wat ik behoef te doen.
Vergeet niet, het zijn maar 5v digitale signaaltjes.. kan echt niet veel hebben, daarom hebben ze ooit ook RS232 uitgevonden!
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26818
Re: valse meldingen bezetmelders
«
Reactie #12 Gepost op:
21 July 2006, 16:39:25 »
FredS,
wat ik o.a. bedoel met de manier van aansluiten is b.v. dat je een telefoonkabel gebruikt op de manier waarvoor hij is bedoeld, nl. per aderpaar. Als je met een ader een signaal overbrengt moet je de bijbehorende ader gebruiken voor de referentiespanning, ook wel massa genoemd. Desnoods sluit je hem éénzijdig aan, maar die extra ader fungeert dan ook als een soort afscherming.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
FredS
Offline
Berichten: 91
Re: valse meldingen bezetmelders
«
Reactie #13 Gepost op:
21 July 2006, 17:57:22 »
Maar dat is juist het probleem Klaas,
vele gebruiken die 'slechte", kabels als zodanig en koppelen er maar op los. Zelfde euvel met UTP kabels/RJ45.. worden ook te pas en onpas daarvoor gebruikt, terwijl het gros niet is afgeschermd. Het is twisted pair kabel, hetgeen betekend dat intern telkens 2 adres met elkaar zijn verdraaid. (twisted). Dat heeft alleen effect als er ook een juist signaal op wordt aangeboden. ga je zo'n kabel zondermeer gebruiken voor S88 en je twist Clock met Data, dan zijn storingen toch bijna onvermijdelijk.
In principe maakt het draad type/soort niet uit, maar de samenvoeging van meerdere aders draad tot een kabel, maken de problemen.
S88 is bewust dermate opgezet, dat bij gebruik van een band/lint kabel er een massa tussen data en andere lijnen zit. Neem je andere draad dan wordt dit effect veelal teniet gedaan. (Niet dat het nu zo'n perfecte keuze was van de S88 designers!)
Ik heb op de club wat ervaring mogen opdoen met "slechte", kabels. Daar waren vaak grote lengtes nodig (>5 meter) en dan is de kabel keuze toch doorslaggevend bij S88... het blijft behelpen dit systeem, maar met enige goede keuze werkt het toch betrouwbaar.
Zelf heb ik RS232 kabel gebruikt met afscherming. De maximale lengte tussen 2 S88 units is ca. 2,5 meter. Alleen de DATA lijn heb ik doorgeknipt om afzonderlijk op IN en UITgang van de S88 unit te "solderen". De andere adres zijn alleen gestript en toen gesoldeerd. Vanzelfsprekend is de afschermmantel van het kabel aan massa gelegd.
Werkt perfect!
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26818
Re: valse meldingen bezetmelders
«
Reactie #14 Gepost op:
21 July 2006, 19:30:46 »
Fred,
jij hebt het nu over de s88 buskabel, maar ik dacht meer aan de verbindingen tussen de railsecties en de s88 ingangen. Daar ging dit topic volgens mij over.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
valse meldingen bezetmelders