Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: valse meldingen bezetmelders  (gelezen 11133 keer)

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
valse meldingen bezetmelders
« Gepost op: 17 juli 2006, 21:47:14 »
ik maak gebruik van I.B, koploper en LDT S88. Nu krijg ik geregeld een bezetmelding van een blok wat op dat moment totaal leeg is.  Wie herkend dit gegeven en wat is de remedie?

groeten Fred

Davy

  • Gast
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2006, 22:24:09 »
Op onze marklin module baan met een IB en koploper hebben wij daar ook last van. Reden er wordt toch nog contact gemaakt. Loopt dit na en verbetert de scheidingen.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2006, 23:01:36 »
Ligt natuurlijk ook aan de wijze waarop de melders gemaakt zijn?
Contact-rail, bezetmelders, anders?

Welke kabels zijn gebruikt tussen de S88 modules?
Hoe zijn deze gelegd?

Er kan héél veel fout gaat bij S88!

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2006, 23:13:27 »
ik maak gebruik van m rails en heb 1 gedeelte van een rail geisoleerd als terugmeldpunt. nagemeten met de multimeter geeft een prima isolatie aan. Dus de scheidingen zijn o.k. . De leiding van de S 88 bestaat uit 6 aderige telefoonkabel. Deze ligt ver van de overige stroom doorvoerende kabels om interferentie te voorkomen. Nu is het wel zo dat de verbindings kabels iets langer zijn dan 2 meter, er zit er 1 bij van 4 meter. Ik heb aangenomen dat dit alleen signaal doorgaven beinvloedt en deze is prima.

groeten Fred

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2006, 23:40:21 »
Fred, heb je bij M-rail een stuk rail geïsoleerd? Mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2006, 23:56:07 »
allereerst dien ik te melden dat het toch een interferentie probleem was en dat nu alles weer functioneerd.
Het isoleren van een stukje rail bij Mrails is zeer eenvoudig, na wat routine opgebouwd te hebben. Allereerst frees je 2 sleuven in de spoorstaf, ongeveer 3 tot 4 railstaaf klemmetjes lang. dit gedeelte wip je er met een schroevedraaiertje uit en de lipjes, waar de railstaaf tussen zat buig je iets verder uit elkaar. Hiertussen plak je een isolerend strookje, ik zelf gebruik dubbelzijdige tape maar een stukje papier, isolatie tape etct etc kan ook. Soldeer een draadje aan het spoorstaafje dat eruit gehaald is, een stukje blank frezen vergemakkelijkt het solderen. Plaats het staafje terug in de lipjes en deze samenknijpen met gepaste kracht. Meet even na met de multimeter en voila een prima terugmeld punt is gecreerd. Ik heb er 60 in gebruik en het werkt prima.
Voordeel is tevens dat ik waar ik maar wil terugmeld punten kan maken. en de kosten zijn nihil.

succes
groeten Fred

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2006, 12:08:41 »
 Hallo Fred,  ;)
 Vraagje: Hoe stevig zit dat stukje rail vast? Kan het niet gaan schuiven en een valse melding geven?
Ik zou op een of andere manier daarom de opening dichten met isolatiemateriaal,als je al niet iets anders hebt gedaan.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2006, 20:02:59 »
Interferentie ?
telefoon kabel: Jakkes, dat is ook vragen om problemen, zeker met lengte méér dan 1 meter.
Beste oplossing is nog altijd afgescherm kabel, zoals toegepast bij RS232 verbindingen.
Maar goed, het probleem is dus opgelost. Mooi!

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2006, 21:50:51 »
met m-rail kan je beter stukjes papier tussen de middengeleidercontacten doen, en daaraan draadjes solderen, is veel makkelijker te isoleren, en ook nihile kosten. moet je alleen ff een weerstand tussen de draadjes en de S88 plaatsen, volgens mij, ik heb nog geen ervaring bij mezelf, maar dit is van vrienden die de middengeleider hebben gedaan. als je een stukje tussen de 2 sporen plaatst, moet je zorgen dat dit een kort stukje is, waarover alle sleepcontacten gaan ;D dan ziet je computer hem, moet je wel iets anders instellen.

laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2006, 23:27:54 »
goed om te lezen dat het vragen oproept.
Of de geisoleerde stukjes verschuiven: ik gebruik zeer regelmatig de roco clean wagon. deze gaat met zijn reinigingsmatje zonder problemen de gehele baan rond en er verschuift niets.
De middenrail isoleren heb ik ook geprobeerd.
1  hier heb ik geen goede methode voor gevonden om dit gemakkelijk te doen.
2 er wordt alleen een sleper gedetecteerd dit geeft problemen t.a.v zit de sleper aan de voorkant van de lok en in een volgende geval als de lok gekeerd is zit die aan de achterzijde van de lok en dus loopt deze verder door.
3 je hebt S88 nodig met opto couplers
4 bij een treinstel dient aan beide zijde een sleper te zitten


al deze problemen heb je niet als je de railstaaf isoleerd. Nu zijn het de wielen die de s88 aansturen.

over gebruik van een telefoonkabel misschien het volgende: het is goedkoop en misschien is het niet de allerbeste oplossing i.v.m stoorsignalen. Ik heb daar geen antwoord op.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2006, 00:11:34 »
Het type kabel doet er niet zo veel toe. Belangrijker is de manier waarop je hem aansluit.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2006, 15:33:13 »
Het type kabel doet er niet zo veel toe. Belangrijker is de manier waarop je hem aansluit.
Ligt ook aan de lengte en wijze van plaatsen. leg een telefoon kabel maar eens parallel aan het spoor! Met afgescherm kabel is dat geen probleem!
Het is het éérste wat ik vervang als ik ergens storingen ontdek en veelal het enigste wat ik behoef te doen.
Vergeet niet, het zijn maar 5v digitale signaaltjes.. kan echt niet veel hebben, daarom hebben ze ooit ook RS232 uitgevonden!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2006, 16:39:25 »
FredS,

wat ik o.a. bedoel met de manier van aansluiten is b.v. dat je een telefoonkabel gebruikt op de manier waarvoor hij is bedoeld, nl. per aderpaar. Als je met een ader een signaal overbrengt moet je de bijbehorende ader gebruiken voor de referentiespanning, ook wel massa genoemd. Desnoods sluit je hem éénzijdig aan, maar die extra ader fungeert dan ook als een soort afscherming.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #13 Gepost op: 21 juli 2006, 17:57:22 »
Maar dat is juist het probleem Klaas,
vele gebruiken die 'slechte", kabels als zodanig en koppelen er maar op los. Zelfde euvel met UTP kabels/RJ45.. worden ook te pas en onpas daarvoor gebruikt, terwijl het gros niet is afgeschermd. Het is twisted pair kabel, hetgeen betekend dat intern telkens 2 adres met elkaar zijn verdraaid. (twisted). Dat heeft alleen effect als er ook een juist signaal op wordt aangeboden. ga je zo'n kabel zondermeer gebruiken voor S88 en je twist Clock met Data, dan zijn storingen toch bijna onvermijdelijk.
In principe maakt het draad type/soort niet uit, maar de samenvoeging van meerdere aders draad tot een kabel, maken de problemen.
S88 is bewust dermate opgezet, dat bij gebruik van een band/lint kabel er een massa tussen data en andere lijnen zit. Neem je andere draad dan wordt dit effect veelal teniet gedaan. (Niet dat het nu zo'n perfecte keuze was van de S88 designers!)
Ik heb op de club wat ervaring mogen opdoen met "slechte", kabels. Daar waren vaak grote lengtes nodig (>5 meter) en dan is de kabel keuze toch doorslaggevend bij S88... het blijft behelpen dit systeem, maar met enige goede keuze werkt het toch betrouwbaar.

Zelf heb ik RS232 kabel gebruikt met afscherming. De maximale lengte tussen 2 S88 units is ca. 2,5 meter. Alleen de DATA lijn heb ik doorgeknipt om afzonderlijk op IN en UITgang van de S88 unit te "solderen". De andere adres zijn alleen gestript en toen gesoldeerd. Vanzelfsprekend is de afschermmantel van het kabel aan massa gelegd.
Werkt perfect!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #14 Gepost op: 21 juli 2006, 19:30:46 »
Fred,

jij hebt het nu over de s88 buskabel, maar ik dacht meer aan de verbindingen tussen de railsecties en de s88 ingangen. Daar ging dit topic volgens mij over.