Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door schipcas
Vandaag om 12:48:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 12:37:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:35:50
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 12:25:27
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:03:00
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:40:26
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:27:18
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 11:17:51
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:55:31
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
  

Auteur Topic: valse meldingen bezetmelders  (gelezen 12156 keer)

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
valse meldingen bezetmelders
« Gepost op: 17 July 2006, 21:47:14 »
ik maak gebruik van I.B, koploper en LDT S88. Nu krijg ik geregeld een bezetmelding van een blok wat op dat moment totaal leeg is.  Wie herkend dit gegeven en wat is de remedie?

groeten Fred

Davy

  • Gast
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #1 Gepost op: 17 July 2006, 22:24:09 »
Op onze marklin module baan met een IB en koploper hebben wij daar ook last van. Reden er wordt toch nog contact gemaakt. Loopt dit na en verbetert de scheidingen.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #2 Gepost op: 17 July 2006, 23:01:36 »
Ligt natuurlijk ook aan de wijze waarop de melders gemaakt zijn?
Contact-rail, bezetmelders, anders?

Welke kabels zijn gebruikt tussen de S88 modules?
Hoe zijn deze gelegd?

Er kan héél veel fout gaat bij S88!

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #3 Gepost op: 17 July 2006, 23:13:27 »
ik maak gebruik van m rails en heb 1 gedeelte van een rail geisoleerd als terugmeldpunt. nagemeten met de multimeter geeft een prima isolatie aan. Dus de scheidingen zijn o.k. . De leiding van de S 88 bestaat uit 6 aderige telefoonkabel. Deze ligt ver van de overige stroom doorvoerende kabels om interferentie te voorkomen. Nu is het wel zo dat de verbindings kabels iets langer zijn dan 2 meter, er zit er 1 bij van 4 meter. Ik heb aangenomen dat dit alleen signaal doorgaven beinvloedt en deze is prima.

groeten Fred

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26609
    • Pagina van klaas
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #4 Gepost op: 17 July 2006, 23:40:21 »
Fred, heb je bij M-rail een stuk rail geïsoleerd? Mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #5 Gepost op: 17 July 2006, 23:56:07 »
allereerst dien ik te melden dat het toch een interferentie probleem was en dat nu alles weer functioneerd.
Het isoleren van een stukje rail bij Mrails is zeer eenvoudig, na wat routine opgebouwd te hebben. Allereerst frees je 2 sleuven in de spoorstaf, ongeveer 3 tot 4 railstaaf klemmetjes lang. dit gedeelte wip je er met een schroevedraaiertje uit en de lipjes, waar de railstaaf tussen zat buig je iets verder uit elkaar. Hiertussen plak je een isolerend strookje, ik zelf gebruik dubbelzijdige tape maar een stukje papier, isolatie tape etct etc kan ook. Soldeer een draadje aan het spoorstaafje dat eruit gehaald is, een stukje blank frezen vergemakkelijkt het solderen. Plaats het staafje terug in de lipjes en deze samenknijpen met gepaste kracht. Meet even na met de multimeter en voila een prima terugmeld punt is gecreerd. Ik heb er 60 in gebruik en het werkt prima.
Voordeel is tevens dat ik waar ik maar wil terugmeld punten kan maken. en de kosten zijn nihil.

succes
groeten Fred

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #6 Gepost op: 18 July 2006, 12:08:41 »
 Hallo Fred,  ;)
 Vraagje: Hoe stevig zit dat stukje rail vast? Kan het niet gaan schuiven en een valse melding geven?
Ik zou op een of andere manier daarom de opening dichten met isolatiemateriaal,als je al niet iets anders hebt gedaan.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #7 Gepost op: 18 July 2006, 20:02:59 »
Interferentie ?
telefoon kabel: Jakkes, dat is ook vragen om problemen, zeker met lengte méér dan 1 meter.
Beste oplossing is nog altijd afgescherm kabel, zoals toegepast bij RS232 verbindingen.
Maar goed, het probleem is dus opgelost. Mooi!

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #8 Gepost op: 18 July 2006, 21:50:51 »
met m-rail kan je beter stukjes papier tussen de middengeleidercontacten doen, en daaraan draadjes solderen, is veel makkelijker te isoleren, en ook nihile kosten. moet je alleen ff een weerstand tussen de draadjes en de S88 plaatsen, volgens mij, ik heb nog geen ervaring bij mezelf, maar dit is van vrienden die de middengeleider hebben gedaan. als je een stukje tussen de 2 sporen plaatst, moet je zorgen dat dit een kort stukje is, waarover alle sleepcontacten gaan ;D dan ziet je computer hem, moet je wel iets anders instellen.

laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #9 Gepost op: 18 July 2006, 23:27:54 »
goed om te lezen dat het vragen oproept.
Of de geisoleerde stukjes verschuiven: ik gebruik zeer regelmatig de roco clean wagon. deze gaat met zijn reinigingsmatje zonder problemen de gehele baan rond en er verschuift niets.
De middenrail isoleren heb ik ook geprobeerd.
1  hier heb ik geen goede methode voor gevonden om dit gemakkelijk te doen.
2 er wordt alleen een sleper gedetecteerd dit geeft problemen t.a.v zit de sleper aan de voorkant van de lok en in een volgende geval als de lok gekeerd is zit die aan de achterzijde van de lok en dus loopt deze verder door.
3 je hebt S88 nodig met opto couplers
4 bij een treinstel dient aan beide zijde een sleper te zitten


al deze problemen heb je niet als je de railstaaf isoleerd. Nu zijn het de wielen die de s88 aansturen.

over gebruik van een telefoonkabel misschien het volgende: het is goedkoop en misschien is het niet de allerbeste oplossing i.v.m stoorsignalen. Ik heb daar geen antwoord op.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26609
    • Pagina van klaas
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #10 Gepost op: 19 July 2006, 00:11:34 »
Het type kabel doet er niet zo veel toe. Belangrijker is de manier waarop je hem aansluit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #11 Gepost op: 21 July 2006, 15:33:13 »
Het type kabel doet er niet zo veel toe. Belangrijker is de manier waarop je hem aansluit.
Ligt ook aan de lengte en wijze van plaatsen. leg een telefoon kabel maar eens parallel aan het spoor! Met afgescherm kabel is dat geen probleem!
Het is het éérste wat ik vervang als ik ergens storingen ontdek en veelal het enigste wat ik behoef te doen.
Vergeet niet, het zijn maar 5v digitale signaaltjes.. kan echt niet veel hebben, daarom hebben ze ooit ook RS232 uitgevonden!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26609
    • Pagina van klaas
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #12 Gepost op: 21 July 2006, 16:39:25 »
FredS,

wat ik o.a. bedoel met de manier van aansluiten is b.v. dat je een telefoonkabel gebruikt op de manier waarvoor hij is bedoeld, nl. per aderpaar. Als je met een ader een signaal overbrengt moet je de bijbehorende ader gebruiken voor de referentiespanning, ook wel massa genoemd. Desnoods sluit je hem éénzijdig aan, maar die extra ader fungeert dan ook als een soort afscherming.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #13 Gepost op: 21 July 2006, 17:57:22 »
Maar dat is juist het probleem Klaas,
vele gebruiken die 'slechte", kabels als zodanig en koppelen er maar op los. Zelfde euvel met UTP kabels/RJ45.. worden ook te pas en onpas daarvoor gebruikt, terwijl het gros niet is afgeschermd. Het is twisted pair kabel, hetgeen betekend dat intern telkens 2 adres met elkaar zijn verdraaid. (twisted). Dat heeft alleen effect als er ook een juist signaal op wordt aangeboden. ga je zo'n kabel zondermeer gebruiken voor S88 en je twist Clock met Data, dan zijn storingen toch bijna onvermijdelijk.
In principe maakt het draad type/soort niet uit, maar de samenvoeging van meerdere aders draad tot een kabel, maken de problemen.
S88 is bewust dermate opgezet, dat bij gebruik van een band/lint kabel er een massa tussen data en andere lijnen zit. Neem je andere draad dan wordt dit effect veelal teniet gedaan. (Niet dat het nu zo'n perfecte keuze was van de S88 designers!)
Ik heb op de club wat ervaring mogen opdoen met "slechte", kabels. Daar waren vaak grote lengtes nodig (>5 meter) en dan is de kabel keuze toch doorslaggevend bij S88... het blijft behelpen dit systeem, maar met enige goede keuze werkt het toch betrouwbaar.

Zelf heb ik RS232 kabel gebruikt met afscherming. De maximale lengte tussen 2 S88 units is ca. 2,5 meter. Alleen de DATA lijn heb ik doorgeknipt om afzonderlijk op IN en UITgang van de S88 unit te "solderen". De andere adres zijn alleen gestript en toen gesoldeerd. Vanzelfsprekend is de afschermmantel van het kabel aan massa gelegd.
Werkt perfect!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26609
    • Pagina van klaas
Re: valse meldingen bezetmelders
« Reactie #14 Gepost op: 21 July 2006, 19:30:46 »
Fred,

jij hebt het nu over de s88 buskabel, maar ik dacht meer aan de verbindingen tussen de railsecties en de s88 ingangen. Daar ging dit topic volgens mij over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.