Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
  

Auteur Topic: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd  (gelezen 12413 keer)

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 10 December 2014, 21:31:41 »
...
vergelijk St.Pancras Station. De Eurostar komt daar ook in de kelder aan.
...

De Eurostars (vroeger alle treinen) komen aan 1 verdieping boven straat niveau. Een niveau onder straat niveau stopt de undergound. IK zal later even een schetsje maken hoe de verschillende city widened lines (parallel aan de undergound) aangesloten waren op de Great Northern (Kings X) en Midland (St Pancras).

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 11 December 2014, 13:05:04 »
Zoals beloofd een situatie schets van de ondergrondse spoorlijnen voor Kings X.


Gebaseerd op:
Simpson, B., 2003, A History of the Metropolitan Railway Volume One: The Circle and the Extended Lines to Rickmansworth. Lampright Publications, WItney, 160 pp.

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 21 December 2014, 23:28:56 »
Zoals beloofd een update van het baanplan voor mijn nieuwe layout. Ik heb mij wat adviezen ter harte genomen en meer bochtenwerk en hoogteverschillen aangebracht. De lus langs Kings Cross ligt nu in een tunnel. Kijk maar eens en laat weten wat je er van vindt.



En een 3D view

Ed

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 22 December 2014, 12:29:59 »
Wat ik zo mooi vindt aan die engelse plannen, en dat zie je ook aan die archiefplaatjes, is dat het allemaal zo mooi glooiend ligt en in lange flauwe bochten... dat mis ik dus totaal in je baanplan. Misschien moet je dat eens proberen, hier een snel opzetje, gewoon dat wat je hebt, wat rekken en in mooie glooiende bochten leggen, en niet de rechte randen van je onderbouw laten volgen, integendeel.



Het kan nog veel vloeiender denk ik maar het is een opzetje.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 22 December 2014, 13:50:46 »
Ed:

Even wat vragen
Die kruising/engels wissel ( :P) rechts van de draaischijf, wat is de bedoeling? M.i. enigszins overbodig, tenzij je daar misschien dmu/emu wil stallen.
Kun je de bovenste poot niet even lang en breed maken als de onderste? Je fiddle yard kan dan onder je halte komen en deel uitmaken van het rondlopende spoor.

even snel:


Oh ja zou je de rijrichting op je sporen kunnen aangeven.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2014, 13:52:20 door Jeronimos »
Jeroen

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 22 December 2014, 17:25:10 »
Jowi, Jeroen,
Dank voor jullie commentaar. Allereerst even reagerend op Jowi; je hebt volkomen gelijk als je wenst dat het wat meer glooiend moet zijn. Bij het kopstation is dat alleen wat lastig, dan moet ik de zaak gaan draaien en dan kom ik waarschijnlijk niet meer uit met de beschikbare ruimte. De engine shed heb ik al 30 graden gedraaid. Ik ga er eens over nadenken.
Jeroen, die kruising rechts van de draaischijf ligt er puur en alleen omdat ik hem heb en nog nooit heb gebruikt. Het lijkt me wel leuk  ;D
De buitenmaten van de layout maken al gebruik van de maximaal beschikbare ruimte. Daar zit geen rek meer in. Ik zal op mijn volgende tekening de rijrichting aangeven.
Ed

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 22 December 2014, 17:32:17 »
Je moet nu niet ineens alles zoveel graden draaien, als je begint met zaken in lange flauwe bochten te leggen, inclusief het station. Maak het meer organisch. Dat neemt amper meer ruimte in, en je hebt genoeg ruimte om mee te spelen zo zien.

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 24 December 2014, 15:10:55 »
Een compleet nieuw idee. Jullie hebben me flink aan het denken gezet. Ben van Kings Cross afgestapt en heb iets totaal nieuws gekozen. Schiet er maar op!  ;D  (y)
Ed


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 24 December 2014, 15:22:57 »
Interessant. Ik zie een totaal ander concept en dus een compleet ander ontwerp.
Zonder op het baanplan zelf in te gaan vraag ik me af of je wel een grote baan moet willen bouwen in deze fase van je modelbouwcarrière. De ontwerpen gaan nog alle kanten op en dan is het risico groot dat je na een jaar (of twee   ;D) bouwen tegen de beperkingen van je ontwerp aanloopt óf dat je ideeën weer zijn verandert. Wellicht klein beginnen en dan na een tijdje kijken of dat bevalt en wat de plannen dan zijn.
No dress rehearsel, this is our life.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 24 December 2014, 17:33:38 »
@Ed,

Ik volg dit draadje nu een tijdje. Je gaat in het nieuwe huis (weer) veel plek krijgen.
Je beide ontwerpen kenmerken zich vooral door veel rails. Maar veel rails is niet gelijk aan veel rij- en rangeer plezier...
In je laatste tekening staat Sheffield Park ingetekend. Als ik met Sierd Jan niet zoveel energie had gestoken in Wateringbury en de Medway line, had ik daar waarschijnlijk ook voor gekozen. Met name voor de enorme variatie aan materieel.
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om uit te gaan van het prototype van SP en dat verder uit te bouwen naar merdere stations of haltes. Zoals Sierd Jan veel research heeft gedaan voor mij, wil ik je ook wel helpen. En hoe je het wendt of keert als je protypisch bouwt, wint je baanplan enorm aan kwaliteit.
En dan nog gelden alle opmerkingen die door andere gebruikers hier geopperd zijn.

Grzz, Hans


Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 24 December 2014, 19:57:38 »
Hans,
Ik begrijp je punt. Echter Sheffield Park heb ik slechts toegevoegd omdat ik het gehele station nu eenmaal compleet heb en het niet wilde missen op deze baan. Het focal point hier moet het station van York worden met de Engine Shed er achter. Verder houd ik (nog) niet zo van exact prototypen. Dus daat gaat hem nog even niet worden. Ik ben erg gek op Modellers License.  ;D
York station moet ik nog wat verder uitwerken maar dat komt wel goed. Misschien nog ideeën?
Ik weet dat ik behoorlijk ruimte heb en die ga ik benutten ook. Ik ben niet iemand van voorzichtig en kleinschalig beginnen dus het wordt sowieso groot. Mocht ik er na een paar jaar op uitgekeken zijn dan begin ik gewoon overrnieuw met een nieuwe uitdaging. De baan die ik net deze week heb afgebroken heeft drie jaar gestaan. In verband met de aanstaande verhuizing moest die er aan geloven, maar niet dan nadat ik een flinke serie foto's en wat filmpjes had gemaakt.
De hoeveelheid rails is vooral ingegeven door de wensen/eisen die ik heb en het operationeel potentieel dat ik graag wil terugzien in mijn opntwerp. Zo wilde ik een groot station, een flinke engine shed met draaischijf, een branch line, twee goederenlijnen (creamery en mine pit) en een flinke fiddle yard. Ja, het zijn veel wensen en dat resulteert in flink wat rails. Leuk toch?  ;)
Ed

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #26 Gepost op: 24 December 2014, 20:05:33 »
Ed

Vind dit een beter plan dan de vorige, het is overzichtelijker.
De voorzijde doet een beetje (even je fantasie aanzetten) aan
"The Gresley Beat" het sporen verloop denken. Al zou ik persoonlijk
Chipping Claghorn laten vervallen, en daar scenery invoegen.
Hoeveel maaivelden heb je in het plan (spoor hoogten)
Mvh Steef

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #27 Gepost op: 24 December 2014, 20:25:41 »
Steef,
Had er nog niet bij stil gestaan maar het heeft inderdaad wel iets van The Gresley Beat. Wow, als ik het niveau van die baan ook maar kon benaderen....  :P
In totaal zijn er drie niveau's; onder de tafel komt de fiddle yard, die ga ik trouwens nog ietsje naar links opschuiven of uitbreiden. Dan komt het tafelniveau en Chipping Cleghorn komt op de heuvel aan de linkerkant te liggen. De creamery iets verderop ligt op dezelfde hoogte.
Moet zeggen dat de vloeiende lijnen, waar Jowi het over had, hier wel tot uiting komen.
Chipping Cleghorn weghalen ligt wat gevoelig maar ik denk dat daar in de buurt wel voldoende ruimte is voor een klein dorpje/gehucht.  ;)
Ik heb aan de rechterkant van York station nog niet veel gedaan. Heb je daar nog ideeën over?
Ed

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #28 Gepost op: 24 December 2014, 20:35:01 »
Aan de voorzijde een stukje stad nabootsen, en bij de mine pit
wat met groen spelen. Het daar zo neutraal mogelijk houden.
Maar wel met de bekende Britse vette bende  ;)
Mvh Steef

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #29 Gepost op: 24 December 2014, 22:36:37 »
Klinkt goed Steef!
Ed