Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd  (gelezen 11612 keer)

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Gepost op: 04 december 2014, 20:11:51 »
Allen,
Graag jullie commentaar op bijgevoegd plan. Ik ga over een paar maanden verhuizen en heb dan wederom de beschikking over een forse ruimte om een grote layout te bouwen. Zoals het er nu voorstaat wil ik een layout bouwen die aan de volgende eisen voldoet:
- Voldoende operationeel potentieel. Niet alleen maar rondjes draaien
- Een flink terminus station
- een grote engine shed voor het stallen van locomotieven
- een branch-line
- een fiddle-yard met flink wat capaciteit (komt onder de tafel, via een tunnel bereikbaar).
- één volledig rond lopend spoor om ook rondjes te kunnen rijden.
Het resultaat is bijgevoegd plan, waar een (vrije interpretatie) model van Kings Cross station op moet komen.
Willen jullie hier eens op 'schieten'. Heb ik nog zaken over het hoofd gezien?
Ed


Overigens, mijn huidige layout staat, als het goed is, in het komende Februari nummer van British Railway Modelling (BRM Magazine) bij de readers layouts.  ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 06 december 2014, 02:11:37 door Bert van Gelder. Reden: Nieuw topic »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Re:
« Reactie #1 Gepost op: 05 december 2014, 11:02:25 »
Allen,
Graag jullie commentaar op bijgevoegd plan. Ik ga over een paar maanden verhuizen en heb dan wederom de beschikking over een forse ruimte om een grote layout te bouwen.

Hallo Ed,

Het baanplan komt op mij nogal 'railgeometie' over. Veel kaarsrechte sporen en krappe bogen. Ik probeer er zelf altijd wat meer swung in te krijgen door sporen in een lichte boog te leggen. Daarnaast heb ik het nooit op keerlussen die om een schaduwstation heen lopen. Maar ieder kan zijn eigen wensen in hun baanplan verwerken natuurlijk.

Gisteren kwam ik toevallig online de Model railway design manual van CJ Freezer tegen. Mogelijk
http://issuu.com/paolozambianchi/docs/model_railway_design_manual

Ook deze is misschien interessant:
http://issuu.com/paolozambianchi/docs/track_layouts

Groeten,
Werner

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Re:
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2014, 11:15:37 »
Graag jullie commentaar op bijgevoegd plan.
je krijgt denk ik meer commentaar als je deze in een apart topic zet. Nu sneeuwt hij een beetje onder in het Britse geweld.

En qua opmerkingen:  8)
- Ik mis wat maatvoering, hoe breed en lang wordt het allemaal.
- Landschap ontbreekt in de schets. Vind ik belangrijk en noodzakelijk om iets over een baanplan te kunnen roepen.
- Perrons lijken me aan de korte kant.
- Wat is nou de hoofdlijn? Is me niet duidelijk
« Laatst bewerkt op: 05 december 2014, 11:18:25 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Re:
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2014, 13:18:25 »
@Ed
Marc heeft wel een punt.
Ik vind het natuurlijk altijd heel fijn als mensen hier laten zien wat ze van plan zijn, maar voor de echte serieuze input van de banenplannenexperts op dit forum is er nu eenmaal een aparte banenplannenrubriek.

Aangenomen dat de perrons  voor een rijtuig of 6 - 8 zijn denk ik dat er genoeg ruimte voor zaken als landschap zal zijn.
Ben heel benieuwd hoe het eruit zal gaan zien.

Leen.

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 09 december 2014, 09:15:30 »
Dank voor jullie input,
De maatvoering is inderdaad niet meegenomen maar is zo ongeveer 6,10 bij 4,80mtr.
Verder heb ik de scenery bewust weggelaten omdat ik mij eerst wil concentreren op het rijden zelf. Heb er uiteraard wel ideen over. Zo komt het kopstation in een stadslandschap (uiteraard), komt er dan een 'scenic break' (Gasworks tunnel) die overgaat in een meer landelijke omgeving waarin de engine shed is opgenomen. Voorbij de engine shed wordt het echt countryside waar het tweede station en de creamery staan.
Ik wilde beslist één ronde kunnen rijdenen heb dus een loop voor Kings Cross langs liggen. Misschien werk ik die nog wel weg onder de tafel. Ben er nog niet helemaal uit.
Of zou ik volledig met twee niveaus moeten gaan werken.
Mijn maximale treinlengte is overigens vijf wagons.
Ed

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 09 december 2014, 18:19:20 »
Ed, heb je al eens naar Copenhagen Fields gekeken?:
https://www.youtube.com/watch?v=4ax0wBayOSo

Er staan wel een paar video's van op Youtube.

Leen.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 09 december 2014, 18:21:29 »
Ed, kun je het in de aparte lagen tonen. Station is wel knap
druk, je houd zo weinig ruimte voor bebouwing over.
Mvh Steef

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 09 december 2014, 19:13:51 »
Leen,
Copenhagen Fields is een van mijn inspiratiebronnen. Het voordeel is alleen dat die in N gauge is. Daarnaast heb ik ook goed gekeken naar The Gresley Beat. Ik zal nog eens de tekening in twee lagen uitwerken (voor zover van toepassing). Kijken wat dat oplevert.
Ed

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 09 december 2014, 19:24:41 »
Citaat
Copenhagen Fields is een van mijn inspiratiebronnen.
Ja, dat kon ook haast niet anders.

Leen.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 09 december 2014, 19:42:44 »
Eerdere reacties bevatten al interessante boeken / artikelen over design. Hier is nog een artikel over met name 'yard' design, wat wel aansluit bij het lijstje van design uitgangspunten en wat een 'vloeiende' operatie kan bevorderen:

http://www.housatonicrr.com/yard_des.html

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 09 december 2014, 20:49:45 »
Dat ziet er interressant uit! In welk tijdperk ga je het plaatsen? Ik ga de BRM in de gaten houden. ;)

Het lijkt me dat Kings X een beetje te ambitieus is. De buitenste sporen in het station zijn te kort voor een lange express trein terwijl het mooie van zo'n terminus is dat je een aantal lange express treinen met een stomer voorop onder de stationskap kan zetten. Kan je niet een iets kleiner kopstation maken (Marylebone, Charing X, Canon Street, Fenchurch St, Brighton, Scarborough, allemaal met stationskap)? Als je de keerlus die nu voor het station ligt naar beneden laat gaan a la de York Road curve, dan kan je ook de perrons wat langer maken en een klein stationsplein maken. Kijk ook een naar New York Grand Central station, daar lagen twee keerlussen onder de grond.

De bogen tussen de terminus en het depot liggen er een beetje raar bij. Als je de terminus en het depot beiden iets schuin naar elkaar toelegt, dan wordt de boog minder scherp en creer je ook iets meer ruimte om langere perrons aan te leggen. Bij een terminus moet er ruimte zijn om een twee locomotieven plus rijtuigen langs het perron te zetten zonder de wissel te blokkeren.

Over Engelse depots kan ik geen zinnig woord zeggen. ;)

Ik ga dit in de gaten houden!

PS die laatste link van Rudy is voornamelijk voor de VS, maar veel regels zijn universeel lijkt me. De links van Werner staan een paar goede ideeen in. (y)
« Laatst bewerkt op: 09 december 2014, 20:51:59 door Martijnstein »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 10 december 2014, 09:18:52 »
Toch even snel wat zitten knippen/plakken/tekenen:

- Het hele stationsgedeelte is iets naar links verschoven zodat je meer perronlengte krijgt.
- De sporen tussen de halte en het kopstation dubbelsporig uitvoeren als hoofdbaan.
- De hoofdbaan in het midden op het station aan laten sluiten zodat meer perronsporen bereikbaar zijn.
- Spoor aan onderzijde station wordt dan een zijlijntje
- Keerlus van het hoofdspoor maken, aftakking naar zijlijntje boven in maken geeft veel mogelijkheden.

Bovenstaande zijn uiteraard suggesties, doe ermee wat je wil.
No dress rehearsel, this is our life.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2014, 12:36:07 »
Hallo Ed,

Zoals Werner ook schrijft liggen de sporen allemaal wel erg recht.Wat ik zelf aan Engelse emplacementen erg mooi vind zijn de zwierige bogen waarin vaak ingewikkelde wisselstraten liggen.Op een Ordnance Survey kaart van 1874 is dit ook op het emplacement van Kings Cross mooi te zien. http://d240vprofozpi.cloudfront.net/co/GNR/kingsx_map1874.png Bovendien zie je hier duidelijk hoe aan beide zijden van de sporen die naar de perrons leiden niet alleen de York Road Curve maar ook de Maiden Lane Curve (die later verwijderd is) afbuigen naar het Kings Cross station van de Metropolitan Line (in 1874 nog de Metropolitan Railway), op deze kaart in de rechter bovenhoek.Deze twee Curves kan je natuurlijk gemakkelijk verbinden tot een keerlus.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 10 december 2014, 18:27:58 »
Pfjoew! Wat een goede reacties en suggesties! Dank alvast. Ben zelf een weekje aan het genieten in de UK maar kan nu al niet wachten om weer achter de tekentafel te gaan zitten thuis. De keerlus voor het station gaat naar beneden, onder de tafel, dat staat nu vast. Verder ben ik natuurlijk wel 'beperkt' door de beschikbare ruimte  ;D
De verplaatsing van de hoofdsporen moet ik nog eens goed bekijken. Moet even zien of dit technisch uitvoerbaar zal zijn.
Zal volgende week een update van de tekening posten.
Ed

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 10 december 2014, 20:34:33 »
Hier mijn poging:


Het hoofdstation naar links, het rondgaande spoor laten zakken, zodat rechts ruimte vrijkomt voor een grootstedelijk stationsplein. Hoewel: je kunt de keerlus en de stationssporen ook op dezelfde hoogte houden, als je vervolgens het landschap subtiel omhoog brengt.
vergelijk St.Pancras Station. De Eurostar komt daar ook in de kelder aan.
Ik zou zelfs allebei doen: de keerlus 4cm zakken, het landschap 4cm omhoog en "Bob's your uncle."
in de keerlus een paar schaduwsporen, anders komt je trein meteen weer tevoorschijn.

Achter het station is ruimte voor een duister stukje stad. Caledonian road was jarenlang het domein van landlopers en hoeren. tegenwoordig is de buurt helemaal hot hip and happening.

de halte verschoven en verdiept aangelegd, na de halte duikt de hoofdlijn een tunnel in.
De lijn mondt onder de baan uit in een ruim schaduwstation.

Er zijn fraaie en vriendelijk geprijsde halfmodellen verkrijgbaar van "terraced houses", Britse rijtjeshuizen uit de Victoriaanse tijd voor arbeidersgezinnen.
Deze halfmodellen vind je ondermeer bij Metcalfe. Zowel van de voorkant als de achterkant!
En om die achterkant gaat het me: die wordt namelijk links tegen de wand gebruikt.
De staging yard loopt in een boog weg (very British! ook in het echt moesten ze vaak woekeren met de ruimte. Als je de bogen ruim legt, geeft dit een realistisch beeld)
Rechtsboven heb ik maar even ingevuld met een raccordement.

Gevolg:
een rondlopende baan met in het midden van de lus een groot kopstation.
Aan de zijkant een staging yard en locdepot.
en wat meer nadruk op de context. Tenslotte gaat modelspoor niet alleen over treinen, maar ook over de omgeving waarin ze rijden. Dat maakt onze hobby juist zo veel mooier dan andere vormen van modelbouw. ;)

het zijn maar ideeën.
cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly