Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Huup
Vandaag om 10:54:49
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:22:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 10:06:58
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11

Auteur Topic: Oude Piko br82 (50043) opknappen  (gelezen 9629 keer)

hooidonk

• Offline Offline
Oude Piko br82 (50043) opknappen
« Gepost op: 05 December 2014, 15:48:35 »
Hallo,

Ongeveer een half jaar geleden kwam ik een gehavende BR82 van Piko tegen op marktplaats. Ik was eigenlijk meteen gegrepen door de looks van deze relatief onbekende serie en vind het nog steeds een van de mooiste tenderlocs die de DB gehad heeft. Ik vind het altijd leuk om ouwe zooi weer op te lappen, zodat het weer paradepaardjes worden. Dus na een poosje twijfelen de verkoper gemaild en de deal rond gemaakt. Hij is toen zelfs al een keer op het forum voorgesteld: klik

In de zomer ligt de modelspoor redelijk op z'n gat bij mij, maar nu het weer kouder wordt en ik door een griepje aan huis gebonden ben, vond ik het een goede gelegenheid dit beestje weer eens uit de kast te pakken.

De eerste indruk van het model is goed, Piko heeft de vorm en uitstraling goed geraakt. Ik dacht een tenderlokje in huis te halen, maar naast een v200 is het toch nog een hele lummel!

Maar als je het model beter bestudeerd, valt toch het hoge plastic-fantastic gehalte in negatieve zin op. Vooral het onderstel heeft echt een plastic glans en het model voelt broos aan. Het model had onder andere last van kromme koppelstangen en toen ik die weer in model wilde buigen, kwam ik er achter dat het hele drijfwerk van kunststof is..

Ik had van Erwin al een keer de onderdelenlijst gekregen en heb die eens doorgespit om te zien wat er allemaal mist aan deze machine. Het meest in het oog springt het gedeelte onder de rookkamer, waar nog twee trappetjes horen te zitten. Maar rondom missen nog een hoop frutsels en ik wil er ook een ander machinistenhuis op zetten. De br82 heeft twee types gehad en ik vind de andere mooier..

Toen was het tijd voor een testrondje en dat viel me toch wel tegen. Het model rijdt erg schokkend, maar vooral een bocht komt hij bijna niet door. Ik vermoed dat de oorzaak in het drijfwerk ligt, wat gewoon niet helemaal lekker zit, maar als ik voel hoeveel speling daar in zit, kan ik me bijna niet voorstellen dat dat zo in de weg zit en als je met de hand aan het vliegwiel draait, voel je nergens een zwaar punt.
Zijn er misschien mensen met dit zelfde model die deze zelfde ervaring hebben?

Het onderstel bestaat uit twee delen, die in verticale richting ten opzichte van elkaar kunnen scharnieren. Het wormwiel sluit aan op as 3 en 4 en via tandwielen worden as 1 en 2 aangedreven. De laatste as wordt aangedreven via de koppelstangen. De voorste koppelstang zitten enkel vast aan as 1 en 3, de achterste aan as 3 en 5. As 2 en 4 zitten niet vast aan het drijfwerk.

De bovenbouw zorgt voor zowel het gewicht als de stevigheid in het frame. Toen ik een testrondje maakte zonder bovenbouw, waggelde hij echt als een dronken eend over de rails, zo erg dat zelfs de loodplaatjes die ik er voor het gewicht op had liggen, er af vielen.

Ik zit nog met de gedachte zitten spelen al die plastic onderdelen van loop- en drijfwerk er af te halen en te vervangen voor wielen en het drijfwerk van Roco.  En dan ook de aandrijving op dezelfde manier als Roco; 1 as met een worm aandrijven en de rest via de koppelstangen. Ik heb er eens een Roco BR43 bij gepakt en de wielen en grote delen van het drijfwerk komen overeen. Alleen de radstand is anders, waardoor de koppelstangen niet bruikbaar zijn. De radstand van een br50 heb ik ook opgezocht, maar die komt nagenoeg overeen met die van de 43.

drijfwerk Piko br82

drijfwerk Roco br43

Mochten mensen hier nog tips over hebben, houdt ik mij aanbevolen. Ik ga nu eerst nog wat proberen of ik wat kan testrijden zonder drijfwerk, benieuwd of hij daar beter van gaat lopen. Ik houd jullie op de hoogte! Waar het mij om gaat is of het wel de moeite is om hem op te knappen of dat hij beroerd blijft rijden. De onderdelen van Piko zijn niet duur, maar alles bij elkaar loopt het toch nog aardig op.

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

hooidonk

• Offline Offline
Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
« Reactie #1 Gepost op: 05 December 2014, 16:38:32 »
Alvast een update:

Het drijfwerk er af gesloopt en het ding rijdt als een spreekwoordelijke trein..  (y)

Zag met loshalen dat de geleidestang waar de schuif van het ventiel overheen loopt naast z'n opname zat, maar dat bleek niet het probleem.

Groetjes,
Marten

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #2 Gepost op: 05 December 2014, 18:03:59 »
alle assen worden via tandwielen aangedreven bij dit ding toch? Op zich een prima systeem, maar als er een as uit is geweest en die is 1 tandje versprongen teruggezet loopt t voor geen meter, kijk daar eens heel goed naar, op de foto's waar het drijfwerk er nog op zit oogt t niet helemaal fris. OOk zit t achterste deel van de koppelstang onderstebopven (links en rechts verwisseld denk ik)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2014, 19:13:13 »
Ik vind de 82 ook een heel mooie loc en heb er zo eentje gehad. Probleem was bij mijn exemplaar de stroomafname. Die was heel slecht. Kan aan mijn exemplaar hebben gelegen, maar ook aan de constructie. De wielen zitten nl allemaal star in het frame, kunnen niet verticaal bewegen en daardoor zijn niet steeds alle wielen in contact met de rails. Dat wreekt zich. Ik hoop al jarenlang op een fabrikant die wel een model met 'verende' assen maakt, zoals Flm, Roco, Trix of Brawa.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 December 2014, 19:46:23 »
Nou, ik heb dan weliswaar niet de BR 82 van Piko, maar wel de BR 94 van Fleischmann (eerste levering), en als ik één lok heb waar alle vijf (5) assen star in het frame liggen (in de verticale as), dan is het die wel. En die loopt als een zonnetje over alles heen, knikken in de rails, wissels, krappe bochten al dan niet met verkanting, mijn BR 94 vertrekt er geen spier om.
Aan starre assen (verticaal) hoeft het dus niet te liggen. Misschien wel aan de stroomafnamebasis (hoewel die bij mijn 94er ook niet zo uitgebreid is).
Maar ik ben wel benieuwd naar wat nog anderen voor ervaringen met de Piko BR 82 hebben.  ;) :D

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #5 Gepost op: 05 December 2014, 19:55:05 »
Ik heb er twee rijden en die doen het, ook met kunststof drijfwerk, uitstekend.
Inbouwen van LED's in de frontseinen, machinistenhuis en drijfwerkverlichting moet ik nog eens doen. En dan natuurlijk de modellen ultiem weathering, maar of dat zo fraai wordt als dit spoor 1 model dat is behandeld door Becasse http://becasse-weathering.blogspot.nl ? ::)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #6 Gepost op: 05 December 2014, 20:07:18 »
Ik Heb een Piko BR 82, de huidige productie. Geweldige rijeigenschappen.
Ook op onze winterbaan met veel te krappe bogen.
Jammer dat ze van die slappe plastic drijfstangen heeft en ook nog glimmende zilver.
Vr. groeten,
Bob

brutus1

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 December 2014, 01:20:20 »
Toen de 82 van Piko uitkwam heb ik die gelijk al aangeschaft ergens halverwege de jaren '90. Stevig en kittig model.
Het plastic rood was toen voor mij de aanleiding om de kwast ter hand te nemen. Een iets donkerder rood en matter gaf al een behoorlijk resultaat.
Ben best tevreden met het model en de rijeigenschappen zijn ook oke.

Foto nog op mijn vorige baan. De stoom  is natuurlijk een Photoshop bijdrage.

gr.

Brutus

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 December 2014, 11:45:50 »
@hooidonk

Hallo Marten,

Ik lees met interesse je bijdrage hier. De Baureihe 82 is inderdaad een prachtige naoorlogse loc. Ik ben in het gelukkige bezit van een weliswaar oude bouwdoos en heb bij Holger Gräler andere wielen besteld. Vanzelfsprekend wordt ook de aandrijving en uitrusting (Led's) aangepast. Het artikel inspireert mij wel om ook dit model te gaan bouwen.

Klopt het trouwens dat op één van de foto's een drijfstang verkeerd gemonteerd zit?

Groet, Rob

hooidonk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 06 December 2014, 18:10:18 »
Hallo allemaal, bedankt voor jullie goede bijdragen!

Ik vind het fijn om te lezen van Bob en Sneek dat het model wel goed kan rijden, dat geeft me weer moed met hem door te gaan.  (y)

@Floris,
Je kan nog wel eens een punt hebben. Alleen as 1 en 3 zitten met zowel tandwielen als koppelstangen aan elkaar vast en vooral op de foto zonder drijfwerk valt op dat die niet dezelfde stand lijken te hebben. En inderdaad zitten de achterste koppelstangen op z'n kop...zo loopt de olie er uit..  ;D

@Ruud en 44
Even los van wat beter is, de assen zitten wel vast in het frame, maar het frame zelf kan iets knikken tussen de 2e en 3e as. Daartoe zit een veer onder de ketel, die zorgt dat de middelste wielen druk houden. Alleen de constructie zit zo stroef in elkaar, dat het effect compleet in het water valt..  ;D
Met de hand is dit voor elkaar te krijgen, maar daarvoor moet je veel meer kracht zetten dan de lok met z'n gewicht en z'n veertje voor elkaar kan krijgen.
Deze lok pakt stroom van de buitenste vier assen, de middelste heeft een antislipbandje. Onderin het doosje van deze lok vond ik een bonnetje uit 2002. Volgens mij is de constructie van het onderstel door de jaren heen hetzelfde gebleven. De onderdelensite van Roco geeft tenminste voor de oude en jongere modellen dezelfde artikelnummers voor de framedelen weer. Als ik het model weer eens uit elkaar heb, zal ik er nog eens een plaatje van schieten.
Ohja, dat bonnetje.. Waar ik het locje van kocht, kwam hier een heel eindje vandaan. Maar het bonnetje onderin het doosje van van de speelgoedwinkel hier uit het dorp.. Zo is het wereldje maar weer klein..  ;D Helaas wist de man niet meer van wie hij hem toen gekocht had.

@Sneek en Brutus1
Prachtig he, die werkjes van Michiel (Becasse). Voor je gevoel kun je er zo heen lopen, maar dat is natuurlijk wel spoor1..
En ik moet zeggen dat ik de loc van Brutus ook goed geslaagd vind! Zeker de moeite om de rode delen op deze wijze aan te pakken. Weet je nog welke kleur rood je hier voor gebruikt hebt? Het enige is dat de witte letters op de bufferbalk wegvallen, maar als je de grootbedrijffoto's ziet, zijn die toch niet meer te zien..
Jouw loc heeft ook het machinistenhuis wat ik bedoel. Met een iets terugvallende deur, een ander dak en niet die rare ronde buis er voor langs.

@Rob,
Leuk om te lezen dat dit je weer inspireert het model te gaan bouwen! Ik wist helemaal niet dat hier ook ooit bouwdozen van gemaakt waren. Heb jij bij  Holger Gräler Weinert wielen besteld? Ik ben eerlijk gezegd best benieuwd naar je model en vorderingen daarmee. ;-)

Vwb de koppelstangen, inderdaad zitten de achterste ondersteboven...scherp gezien!  (y)

Ik probeer er van het weekend nog wat tijd aan te besteden.

Groetjes,
Marten

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 December 2014, 18:29:03 »
Nu ik hier de ervaringen lees van anderen met deze Br 82, begin ik toch weer te twijfelen. Zal ik het toch nog eens proberen met dit model? Dank voor het delen van jullie ervaringen.

Groet,
Ruud

brutus1

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 December 2014, 22:05:45 »
@Sneek en Brutus1
Prachtig he, die werkjes van Michiel (Becasse). Voor je gevoel kun je er zo heen lopen, maar dat is natuurlijk wel spoor1..
En ik moet zeggen dat ik de loc van Brutus ook goed geslaagd vind! Zeker de moeite om de rode delen op deze wijze aan te pakken. Weet je nog welke kleur rood je hier voor gebruikt hebt? Het enige is dat de witte letters op de bufferbalk wegvallen, maar als je de grootbedrijffoto's ziet, zijn die toch niet meer te zien..
Jouw loc heeft ook het machinistenhuis wat ik bedoel. Met een iets terugvallende deur, een ander dak en niet die rare ronde buis er voor langs.

Beste Marten,

Voor de rode kleur is het een mengsel van mat en zijde-mat rood en een minimaal snufje mat zwart van Humbrol . Dit laatst om de kleur dieper te krijgen. Ligt mengen met wat terpentine voor het vloeien. De tekst op de bufferbalk kun je weer vrij krijgen door direct met wat terpentine de verf weer weg te halen. Of afplakken met een plakbandje. Wel na het verven direct verwijderen om verkleving te voorkomen. Het mengen vraagt wel wat tijd om uit te proberen.....en op het juiste mengsel te komen. Voorbeeldfoto' s helpen hierbij ongeacht het type loc. Was een standaard rood bij de DB.
Je zult zien dat de plastic glans verdwenen is. Een probleem waar de meest stoomlocs, ongeacht het merk,  mee te maken hebben.
Opgezette leidingen hebben vaak hetzelfde probleem maar dan in zwart. Met matzwarte verf is hier ook een realistischer beeld te verkrijgen evenals bij eventuele opgezette remleidingen en stoomverwarmingsleiding die bij dit model dacht ik niet aanwezig waren. Deze loc werd uitsluitend voor rangeerdiensten gebruikt.

Succes en groet,

Brutus

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 December 2014, 22:57:51 »
@Marten

Allereerst een klein stukje geschiedenis omtrent M+F. De al lang ter ziele zijnde Duitse firma Merker  & Fischer  (M+F) heeft  ‘aan het eind van de vorige eeuw’ het model van de BR82 als messing bouwpakket (en compleet gebouwd model) in h0 uitgebracht. Exacte verschijning weet ik even niet omdat ik op dit moment niet thuis ben. M+F was een kleinserie fabrikant uit Fürstenfeldbruck, Zuid-Duitsland, die naast kleinserie modellen op schaal N, h0e, h0m en h0 ook het huistijdschrift M+F Journal uitbracht. Hierin werden vanzelfsprekende de eigen modellen en het origineel besproken alsmede de modellen van de grootserie fabrikanten.  Nadat M+F haar activiteiten als kleinserie fabrikant in Duitsland had beëindigd zijn de h0 activiteiten deels naar Grandspot/DJH onder de naam M+F/UK overgegaan; enkele smalspoormodellen (V22 dieselloc en de Wismarbus) zijn door Bemo overgenomen terwijl het M+F Journal in het Eisenbahn Journal omgedoopt werd.

Het merendeel van de M+F modellen is qua detaillering uitermate goed voor de vitrine, de rijeigenschappen veelal bedroevend. Voor het grootste deel is dit veroorzaakt door de keuze voor witmetalen wielen. De relatieve zachtheid van het materiaal – een tin/antimoon legering – en het centrifugaal gietprincipe resulteerde in maatafwijkingen die vooral bij locs met drijfstangen problemen gaven. Daarnaast was de legering gevoelig voor vuil wat de stroomafname negatief beïnvloedde. En kreeg je kortsluiting dan konden de wielen ‘vierkant’ worden.  Niet alleen de NS is daar in de herfst mee behept….

Terug naar het M+F  bouwpakket.  Ik bouwde destijds voor een winkel gelijkstroom modellen om naar wisselstroom om en kreeg een slecht gemonteerd model van de BR82 toegeschoven. “Kun jij hier nog iets van maken” was de vraag. Doordat het model vrijwel volledig uit messing was vervaardigd en met seconden lijm was gemonteerd was de demontage niet moeilijk. Een pan kokend water, een scherp mesje en enig geduld deden wonderen.
Na de onderdelen gereinigd te hebben en heb ik de loc in elkaar gesoldeerd en uiteindelijk een prachtige zijdemat gespoten finish gegeven. Van de hierboven omschreven afwijkingen was bij dit model niets te merken. Daar bleef het echter bij. De bouwpakketten waren niet meer te krijgen of er werden astronomische prijzen voor gevraagd. M+F/UK heeft na de overname dit model ook nog in een sterk gewijzigde uitvoering als bouwpakket uitgebracht waarbij veel messing onderdelen in witmetaal uitgevoerd zijn. Daarna bleef het stil…
Kleinserie fabrikant Fulgurex heeft jaren daarna een fantastisch model met Canon klokankermotor uitgebracht wat mijn budget ruim oversteeg. Toen Piko de BR82 uitbracht stonden mijn modelbouw activiteiten op een laag pitje. Het bleef echter kriebelen….

Vrij snel nadat ik een BR65, één van de vijf andere nieuwbouw DB locs bemachtigde, kreeg ik de mogelijkheid om uit een nalatenschap  een M+F BR82 bouwpakket over te nemen. Ter vervanging van de originele witmetalen spaakwielen kwamen de volgende mogelijkheden in aanmerking:
1.   Verchromen/vernikkelen van de originele M+F wielen.
2.   Wielsets van Witteyer uit het Teichmann assortiment.
3.   Te rade gaan bij Holger Gräler.

Een oppervlaktebehandeling (harding) van de originele wielen geeft weliswaar een verbetering maar behoudt de voor vuil gevoelige oppervlakte structuur en verandert niets aan de eventuele gietafwijkingen van de drijfstangkrukken. De Teichmann BR82 Rohlingen zijn helaas niet meer beschikbaar zodat ook deze mogelijkheid weggestreept kan worden.
Holger Gräler kan als alternatief een RP25 wielset op basis van Weinert BR50 wielen leveren.  Ik heb derhalve voor de laatste optie gekozen.

Mijn plan is om de loc een uitnemende loopcultuur te geven, vanzelfsprekend met een kortkoppeling mechaniek & LED verlichting en als het kan met ‘sound’ uit te rusten. Rijeigenschappen zijn voor mij maatgevend. Omdat er geen BR82 meer rijvaardig is heeft het geluidsspectrum van zowel de BR23 en de BR65 als basis gediend.

Omdat de BR82 in een aantal verschillende uitvoeringen gereden heeft zijn foto’s onontbeerlijk. Eisenbahn Journal heeft destijds een BR82 / BR83.10 Sonder Journal uitgebracht. Daarnaast heb ik nog een aantal zwart/wit foto’s en een artikel uit de Miba. Mocht je hiervoor interesse hebben stuur dan even een PM.

Marten, ik ben benieuwd naar jouw vorderingen, mede naar aanleiding van de suggesties van onze forum collega's.

Groet, Rob

brutus1

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 December 2014, 13:51:41 »
Beste Marten,
nog een paar afbeeldingen gevonden van mijn verder opgepimpte 82.
Sinds midden jaren 90 is er inmiddels op internet (GOOGEL-afbeeldingen) alle info voor het grijpen.
Het blijkt dat de 82-008 nog steeds voorhanden is waarvan voldoende afbeeldingen je kunnen helpen met het verbeteren van het model.
Omdat ik niet zo' n mooi airbrush setje heb gebeurd alles nog met de kwast.

het aanbrengen van de slangen en deze goed op kleur brengen helpt al veel aan het realistischer beeld.

Gr.

Brutus

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 07 December 2014, 13:58:18 »
Als je nu alle rode onderdelen heel lichtjes met wat zwarte poeder aantipt/bewerkt, krijgt die loc een topuitstraling.

Groet,
Ruud