Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Haagse PCC Tram in n-spoor!  (gelezen 46056 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #60 Gepost op: 30 september 2007, 22:19:10 »
Ziet er leuk uit dat PCCtje, die, die link van jeroen is ook intresant( net ff door zitten lezen).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #61 Gepost op: 30 september 2007, 22:34:06 »
Enneh... Stig, past een baantje met PCC in oorspronkelijk biotoop niet in jouw straatje? Leuke interurban lijn in stijl van de jaren '60?  ;)

Als jij een voorbeeld in de buurt van Chicago kunt vinden, waarom niet. Maar ondertussen liepen er zoveel echte sporen ( ;)) van en naar Chicago dat een trammetje niet echt nodig was daaro... :)

Bovendien hebben ze de CTA.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chicago_%27L%27
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #62 Gepost op: 30 september 2007, 23:13:03 »
Als jij een voorbeeld in de buurt van Chicago kunt vinden, waarom niet.

Aha, op dezelfde Wikipedia dit artikel gevonden;

Verder hier een website over de Green Hornets (PCC's van Chicago), compleet met info over een ongeval en over de metrostellen die later met onderdelen van de Hornets zijn opgebouwd.

En in het wild heeft dat er zo uitgezien.

Al inspiratie om te gaan bouwen?  ;D

Grtz,

E_V

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #63 Gepost op: 01 oktober 2007, 00:56:34 »
Leuk draadje is dit! Ik ben zelf geen N-spoorrijder, maar heb wel wat met die Amerikaanse Hagenezen. Al is het maar omdat ik in mijn jeugd daar vaak genoeg in gezeten heb. Een aantal H0-versies daarvan konden bij mij thuis dus niet uitblijven :)

Succes Ries. Het nu getoonde ziet er al veelbelovend uit; ik blijf 't volgen!

grtz
Marc
Grt
Marc

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #64 Gepost op: 01 oktober 2007, 01:42:11 »
'T ziet er hartstikke leuk uit EV, (ik dacht nog, daar vind ie nooit wat van, wist ik veel dat het er wel was) maar ik heb nog zat andere dingen te doen. ;)

Fraaie brug trouwens en leuke kleurstelling van die pcc.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #65 Gepost op: 01 oktober 2007, 10:54:30 »
Hoi,
Even een specifiek vraagje over de PCC in Den Haag. Kwam het volgende tegen op een Amerikaanse site:

Citaat
Delivered to Den Haag in July 1949, HTM 1001-1002 were very much like American all-electric PCCs. Their 2.54 meter width proved a bit too wide for clearances and in 1950 they were split down the middle and narrowed to 2.20 meter. In 1952 they were reconfigured for one-man operation.

Weet iemand of dit verhaal klopt en of de 1001 & 1002 inderdaad doormidden zijn gezaagd en er 34 cm van de breedte vanaf is gehaald?

Mocht het kloppen, dan herhaalt de geschiedenis zich met de ombouw van Ries  ;D

Groet,

Jeroen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #66 Gepost op: 01 oktober 2007, 10:59:28 »
Dat verhaal klopt, maar niet helemaal. De  1001 en 1002 zijn grotendeels als bouwpakket van de U.S.A. naar licentie-bouwer BN in Brugge verscheept. Bij de assemblage is toen de zaag cq. slijptol al gehanteerd. Het is dus niet zo dat ze naderhand zijn versmald. Ze hebben dus zelfs nooit in de brede uitvoering bestaan.
No dress rehearsel, this is our life.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #67 Gepost op: 01 oktober 2007, 13:39:39 »
Hoi Ries en of andere,

ik volg dit draadje al vanaf het begin met veel belangstelling, ook al ben ik geen N rijder maar een H0 hobbyist. :P
Ik heb zelf ook zo'n PCC in model maar dan het grotere schaal broertje, nu vind ik het idee om er zelf een afgietsel van te maken erg leuk.
Kan ik ergens op het internet iets vinden over hoe dit in z'n werk gaat?

Groeten,

Christoph

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #68 Gepost op: 01 oktober 2007, 13:44:33 »
De kogel is door de tram!

Wat voor mij begon als "even een Bachman tram verbouwen, paar kapjes gieten voor geinteresseerde mede hobbyisten en wat zakgeld ermee verdienen", groeit nu uit tot een draadje met allerlei wetenswaardigheden over de PCC.

Gaaf, bedankt voor alle reakties  :)

Ik zelf vind het modelletje nog steeds een Amerikaanse PCC in Haagse kleuren, vandaar dat de kogel door de kerk is, oftewel door de tram ;D

Ik had kunnen kiezen om het zo te laten en dat er geen kapjes "op de markt" kwamen, maar die oplossing vind ik te saai  ;)

Het volgende staat op de planning.

De tot nu toe gegoten modellen gaan dienst doen als onderdelen leverancier.
Het ene kapje zal z'n zijkanten afstaan, terwijl een ander kapje de voor en achterkant gaat leveren.
Van het dak wordt een nieuw afgietsel gemaakt, daar zaten toch wat beginnersfautjes in.
Ik heb er niemand over gehoord, maar er zit in het originele model een naad aan de achterzijde :o
Zoiets valt pas op als je je eerste gietsel kritisch bekijkt  ;D
Dat gaan we dus ook wegpoetsen  ;)

https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09342.jpg[/img]]https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09342.jpg


Als alle onderdelen dan "bewerkt" zijn gaat het nieuwe model, net als de echte 1001 en 1002 in elkaar gezet worden en worden daarvan de mallen gemaakt en kunnen de kapjes aan geinteresseerden geleverd gaan worden, mits ik tevreden ben over het resultaat.

Het voordeel van deze werkwijze is dat ook een 1100, 1300 en 2100 dan sneller "modulair" te construeren zijn.
Want dat willen jullie toch ook wel??? een compleet Haags tramparruk.

Ik heb verder nog een berg aan ideeen, die vertel ik nu nog niet anders wordt dit stuk te lang en heb ik over een aantal bladzijdes verder niks meer te melden (ras ouweho*r dat ik ben lijkt het me sterk, maar goed ;D)

Verder wil ik per PCC project (1000/1100/1200) steeds een stukje vertellen over de echte PCC, inhakend op wat jullie al her en der hadden geschreven, gebaseerd op "de feiten" in onderstaand boek op mijn eige manier verteld dus.
(Bron is het boek "HAAGSE TRAMS Het haagse trammaterieel van 1864 tot heden. van Johan Blok isbn 90 389 00627, aanradertje)

Nogmaals bedankt voor alle aangedragen tips en wetenswaardigheden.

Groetjes,
Ries


@ Christoph en andere reeds reagerende leden over het mallen maken, volg dit draadje en ik ga tijdens het mallen maken en gieten ook een ander draadje daarover starten, stay tuned  :)
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2007, 14:17:43 door Ries »

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #69 Gepost op: 01 oktober 2007, 13:56:10 »
Ries,

ik blijf het draadje volgen, ook al ben ik geen hagenees :-[. Toch blijf ik iedere dag weer in het genoemde gebied komen. ;D

Groeten,

Christoph

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #70 Gepost op: 01 oktober 2007, 14:13:13 »
Den historie van den PCC tramwagen Des GravenHaagens

In november 1946 had de belgische ACEC (Ateliers de Constructions Electriques de Charleroi) een order geplaatst van drie PCC-cars bij de St. Louis Car Company te St. Louis.
Er is 1 PCC-car compleet geleverd en twee in bouwpakket aan La Brugeoise et Nivelles te Brugge.
De complete wagen werd gereed gemaakt voor de NMVB (Nationale Maatschappij voor Buurtspoorwegen) en werd daar uitgebreid getest.
Door zijn grote breedte was de wagen beperkt inzetbaar en belande 1952 buiten dienst en werd in 1959 gesloopt.

In 1947 gaf de HTM opdracht aan Werkspoor om in samenwerking met
La Brugeoise (LB) uit de twee bouwpaketten, twee PCC te bouwen, welke geschikt waren voor De Haag.
De breedte werd 2200mm tegen 2540mm amerikaans ontwerp en de lengte werd 13865mm tegen 14660mm oorspronkelijk.

In juli 1949 kwam de eerste PCC in de gele grondverf en zonder nummer per spoor aan op de Delfstelaan.
Hij werd in de bekende Creme met grijsgroene strepen geschilderd en genummerd 199. Twee dagen later was dit veranderd in nummer 1001.
De 1002 kwam december 1949 aan in de gele grondverf en werd op 14 januari 1950 in dienst gesteld.
Zo begon in De Haag een lange en mooie periode voor deze prachtige tramserie.
De wagens hadden voor en achter twee dubbele deuren. Er waren geen middendeuren zoals bij de vervolgserie 1003 - 1024 welke in juni 1950 werden besteld bij LB.

Tot de verbouwing tot eenmanswagen in 1952, reden de 1001 en 1002 in een afwijkend kleuren schema, zij bezaten niet de twee groene banden op de voorzijde, met de tekst vooraan instappen.

Tot zover 1001-1002.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2007, 14:19:21 door Ries »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #71 Gepost op: 01 oktober 2007, 14:20:14 »
Citaat
Mocht het kloppen, dan herhaalt de geschiedenis zich met de ombouw van Ries 

En zo kwam ik op het idee, de geschiedenis maar te gaan volgen, begin ik toch gewoon met de 1001-1002 in de gele grondverf, thanks Jeroen  ;)

Moet ik aleen nog een platte wagen zien te regelen, eh Jeroen???
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2007, 14:34:11 door Ries »

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #72 Gepost op: 01 oktober 2007, 14:44:48 »
Hmmm ... laat ik er daar nou net geen van hebben, zeker niet eentje waar een PCC op past. Moet maar eens wat gaan zoeken ...  :-X

Groet,

Jeroen

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #73 Gepost op: 01 oktober 2007, 15:47:30 »
Tot zover 1001-1002.

Hoezo tot zover? Zijn ze nooit meer verbouwd, of buitendienst gesteld? ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #74 Gepost op: 01 oktober 2007, 16:24:59 »
in dit boekje staat vrij veel, bovendien netjes op een rij.
2e hands vast nog wel te krijgen;



dank aan de site van
'dik t. winter, cwi, kruislaan 413, 1098 sj amsterdam, nederland, +31205924131 '
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.