Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
16 June 2025, 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: Haagse PCC Tram in n-spoor!  (gelezen 50529 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #60 Gepost op: 30 September 2007, 22:19:10 »
Ziet er leuk uit dat PCCtje, die, die link van jeroen is ook intresant( net ff door zitten lezen).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #61 Gepost op: 30 September 2007, 22:34:06 »
Enneh... Stig, past een baantje met PCC in oorspronkelijk biotoop niet in jouw straatje? Leuke interurban lijn in stijl van de jaren '60?  ;)

Als jij een voorbeeld in de buurt van Chicago kunt vinden, waarom niet. Maar ondertussen liepen er zoveel echte sporen ( ;)) van en naar Chicago dat een trammetje niet echt nodig was daaro... :)

Bovendien hebben ze de CTA.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chicago_%27L%27
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #62 Gepost op: 30 September 2007, 23:13:03 »
Als jij een voorbeeld in de buurt van Chicago kunt vinden, waarom niet.

Aha, op dezelfde Wikipedia dit artikel gevonden;

Verder hier een website over de Green Hornets (PCC's van Chicago), compleet met info over een ongeval en over de metrostellen die later met onderdelen van de Hornets zijn opgebouwd.

En in het wild heeft dat er zo uitgezien.

Al inspiratie om te gaan bouwen?  ;D

Grtz,

E_V

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 506
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #63 Gepost op: 01 October 2007, 00:56:34 »
Leuk draadje is dit! Ik ben zelf geen N-spoorrijder, maar heb wel wat met die Amerikaanse Hagenezen. Al is het maar omdat ik in mijn jeugd daar vaak genoeg in gezeten heb. Een aantal H0-versies daarvan konden bij mij thuis dus niet uitblijven :)

Succes Ries. Het nu getoonde ziet er al veelbelovend uit; ik blijf 't volgen!

grtz
Marc
Grt
Marc

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #64 Gepost op: 01 October 2007, 01:42:11 »
'T ziet er hartstikke leuk uit EV, (ik dacht nog, daar vind ie nooit wat van, wist ik veel dat het er wel was) maar ik heb nog zat andere dingen te doen. ;)

Fraaie brug trouwens en leuke kleurstelling van die pcc.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #65 Gepost op: 01 October 2007, 10:54:30 »
Hoi,
Even een specifiek vraagje over de PCC in Den Haag. Kwam het volgende tegen op een Amerikaanse site:

Citaat
Delivered to Den Haag in July 1949, HTM 1001-1002 were very much like American all-electric PCCs. Their 2.54 meter width proved a bit too wide for clearances and in 1950 they were split down the middle and narrowed to 2.20 meter. In 1952 they were reconfigured for one-man operation.

Weet iemand of dit verhaal klopt en of de 1001 & 1002 inderdaad doormidden zijn gezaagd en er 34 cm van de breedte vanaf is gehaald?

Mocht het kloppen, dan herhaalt de geschiedenis zich met de ombouw van Ries  ;D

Groet,

Jeroen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #66 Gepost op: 01 October 2007, 10:59:28 »
Dat verhaal klopt, maar niet helemaal. De  1001 en 1002 zijn grotendeels als bouwpakket van de U.S.A. naar licentie-bouwer BN in Brugge verscheept. Bij de assemblage is toen de zaag cq. slijptol al gehanteerd. Het is dus niet zo dat ze naderhand zijn versmald. Ze hebben dus zelfs nooit in de brede uitvoering bestaan.
No dress rehearsel, this is our life.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #67 Gepost op: 01 October 2007, 13:39:39 »
Hoi Ries en of andere,

ik volg dit draadje al vanaf het begin met veel belangstelling, ook al ben ik geen N rijder maar een H0 hobbyist. :P
Ik heb zelf ook zo'n PCC in model maar dan het grotere schaal broertje, nu vind ik het idee om er zelf een afgietsel van te maken erg leuk.
Kan ik ergens op het internet iets vinden over hoe dit in z'n werk gaat?

Groeten,

Christoph

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #68 Gepost op: 01 October 2007, 13:44:33 »
De kogel is door de tram!

Wat voor mij begon als "even een Bachman tram verbouwen, paar kapjes gieten voor geinteresseerde mede hobbyisten en wat zakgeld ermee verdienen", groeit nu uit tot een draadje met allerlei wetenswaardigheden over de PCC.

Gaaf, bedankt voor alle reakties  :)

Ik zelf vind het modelletje nog steeds een Amerikaanse PCC in Haagse kleuren, vandaar dat de kogel door de kerk is, oftewel door de tram ;D

Ik had kunnen kiezen om het zo te laten en dat er geen kapjes "op de markt" kwamen, maar die oplossing vind ik te saai  ;)

Het volgende staat op de planning.

De tot nu toe gegoten modellen gaan dienst doen als onderdelen leverancier.
Het ene kapje zal z'n zijkanten afstaan, terwijl een ander kapje de voor en achterkant gaat leveren.
Van het dak wordt een nieuw afgietsel gemaakt, daar zaten toch wat beginnersfautjes in.
Ik heb er niemand over gehoord, maar er zit in het originele model een naad aan de achterzijde :o
Zoiets valt pas op als je je eerste gietsel kritisch bekijkt  ;D
Dat gaan we dus ook wegpoetsen  ;)

https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09342.jpg[/img]]https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09342.jpg


Als alle onderdelen dan "bewerkt" zijn gaat het nieuwe model, net als de echte 1001 en 1002 in elkaar gezet worden en worden daarvan de mallen gemaakt en kunnen de kapjes aan geinteresseerden geleverd gaan worden, mits ik tevreden ben over het resultaat.

Het voordeel van deze werkwijze is dat ook een 1100, 1300 en 2100 dan sneller "modulair" te construeren zijn.
Want dat willen jullie toch ook wel??? een compleet Haags tramparruk.

Ik heb verder nog een berg aan ideeen, die vertel ik nu nog niet anders wordt dit stuk te lang en heb ik over een aantal bladzijdes verder niks meer te melden (ras ouweho*r dat ik ben lijkt het me sterk, maar goed ;D)

Verder wil ik per PCC project (1000/1100/1200) steeds een stukje vertellen over de echte PCC, inhakend op wat jullie al her en der hadden geschreven, gebaseerd op "de feiten" in onderstaand boek op mijn eige manier verteld dus.
(Bron is het boek "HAAGSE TRAMS Het haagse trammaterieel van 1864 tot heden. van Johan Blok isbn 90 389 00627, aanradertje)

Nogmaals bedankt voor alle aangedragen tips en wetenswaardigheden.

Groetjes,
Ries


@ Christoph en andere reeds reagerende leden over het mallen maken, volg dit draadje en ik ga tijdens het mallen maken en gieten ook een ander draadje daarover starten, stay tuned  :)
« Laatst bewerkt op: 01 October 2007, 14:17:43 door Ries »

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #69 Gepost op: 01 October 2007, 13:56:10 »
Ries,

ik blijf het draadje volgen, ook al ben ik geen hagenees :-[. Toch blijf ik iedere dag weer in het genoemde gebied komen. ;D

Groeten,

Christoph

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #70 Gepost op: 01 October 2007, 14:13:13 »
Den historie van den PCC tramwagen Des GravenHaagens

In november 1946 had de belgische ACEC (Ateliers de Constructions Electriques de Charleroi) een order geplaatst van drie PCC-cars bij de St. Louis Car Company te St. Louis.
Er is 1 PCC-car compleet geleverd en twee in bouwpakket aan La Brugeoise et Nivelles te Brugge.
De complete wagen werd gereed gemaakt voor de NMVB (Nationale Maatschappij voor Buurtspoorwegen) en werd daar uitgebreid getest.
Door zijn grote breedte was de wagen beperkt inzetbaar en belande 1952 buiten dienst en werd in 1959 gesloopt.

In 1947 gaf de HTM opdracht aan Werkspoor om in samenwerking met
La Brugeoise (LB) uit de twee bouwpaketten, twee PCC te bouwen, welke geschikt waren voor De Haag.
De breedte werd 2200mm tegen 2540mm amerikaans ontwerp en de lengte werd 13865mm tegen 14660mm oorspronkelijk.

In juli 1949 kwam de eerste PCC in de gele grondverf en zonder nummer per spoor aan op de Delfstelaan.
Hij werd in de bekende Creme met grijsgroene strepen geschilderd en genummerd 199. Twee dagen later was dit veranderd in nummer 1001.
De 1002 kwam december 1949 aan in de gele grondverf en werd op 14 januari 1950 in dienst gesteld.
Zo begon in De Haag een lange en mooie periode voor deze prachtige tramserie.
De wagens hadden voor en achter twee dubbele deuren. Er waren geen middendeuren zoals bij de vervolgserie 1003 - 1024 welke in juni 1950 werden besteld bij LB.

Tot de verbouwing tot eenmanswagen in 1952, reden de 1001 en 1002 in een afwijkend kleuren schema, zij bezaten niet de twee groene banden op de voorzijde, met de tekst vooraan instappen.

Tot zover 1001-1002.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2007, 14:19:21 door Ries »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #71 Gepost op: 01 October 2007, 14:20:14 »
Citaat
Mocht het kloppen, dan herhaalt de geschiedenis zich met de ombouw van Ries 

En zo kwam ik op het idee, de geschiedenis maar te gaan volgen, begin ik toch gewoon met de 1001-1002 in de gele grondverf, thanks Jeroen  ;)

Moet ik aleen nog een platte wagen zien te regelen, eh Jeroen???
« Laatst bewerkt op: 01 October 2007, 14:34:11 door Ries »

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #72 Gepost op: 01 October 2007, 14:44:48 »
Hmmm ... laat ik er daar nou net geen van hebben, zeker niet eentje waar een PCC op past. Moet maar eens wat gaan zoeken ...  :-X

Groet,

Jeroen

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #73 Gepost op: 01 October 2007, 15:47:30 »
Tot zover 1001-1002.

Hoezo tot zover? Zijn ze nooit meer verbouwd, of buitendienst gesteld? ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Haagse PCC Tram in n-spoor!
« Reactie #74 Gepost op: 01 October 2007, 16:24:59 »
in dit boekje staat vrij veel, bovendien netjes op een rij.
2e hands vast nog wel te krijgen;



dank aan de site van
'dik t. winter, cwi, kruislaan 413, 1098 sj amsterdam, nederland, +31205924131 '
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.