Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 00:04:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
18 November 2025, 23:41:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door VictorPM
18 November 2025, 23:37:24
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Joz
18 November 2025, 23:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
18 November 2025, 23:21:49
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Sikko
18 November 2025, 23:14:59
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Schachbrett
18 November 2025, 23:02:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 November 2025, 23:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
18 November 2025, 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
18 November 2025, 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 November 2025, 22:04:15
Aachenau West door wob
18 November 2025, 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
18 November 2025, 21:51:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
18 November 2025, 21:06:58
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
18 November 2025, 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
18 November 2025, 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
18 November 2025, 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
18 November 2025, 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
18 November 2025, 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
18 November 2025, 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
18 November 2025, 16:44:55
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
18 November 2025, 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
18 November 2025, 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
18 November 2025, 15:15:16
  

Auteur Topic: vreemd gedrag ESU LokPilot standard  (gelezen 6840 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: vreemd gedrag ESU LokPilot standard
« Reactie #15 Gepost op: 04 December 2014, 20:04:38 »
Ik heb die software er net opgezet maar ik vrees dat daar een stukje (of meer stukjes) hardware bij nodig is.

Voor het gebruik van de programmersoftware wel ja.



Groet Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: vreemd gedrag ESU LokPilot standard
« Reactie #16 Gepost op: 04 December 2014, 20:15:07 »
Maar met de software kan je wel kijken welke instellingen je kan/moet veranderen om de rijeigenschappen te veranderen.
Wil je dat ook daadwerkelijk doen dan heb je ook d elokprogrammer nodig.
Ga je in de toekomst nog veel meer met ESU decoders werken dan is die eigenlijk onmisbaar en reuze handig  8)

Even twee screenshots uit de software
Motorsetting:

Hier kan je een specifiek merk/motortype kiezen waarna je de gewijzigde instellingen ziet.

Met de optie Show changed CV's:

kan je een lijstje maken welke CV's je moet aanpassen.
Gr.
Eric

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6388
  • ***
Re: vreemd gedrag ESU LokPilot standard
« Reactie #17 Gepost op: 04 December 2014, 22:00:00 »
In navolging van Eric's uitleg, nog maar eens een keer de link naar "Hulp bij functiemappen" in de eens door mij gemaakte simpele handleiding mbt het gebruik van de ESU LokProgrammersoftware  ;). Met dit principe kun je alle veranderingen die je maakt mbv de LokProgrammer eenvoudig om toveren in "de aan te passen CV's en hun nieuwe waarde". Deze kun je dan bv mbv de Multimaus programmeren, bij gebrek aan de ESU LokProgrammer hardware.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2014, 22:03:44 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1315
Re: vreemd gedrag ESU LokPilot standard
« Reactie #18 Gepost op: 04 December 2014, 22:32:57 »
Dank iedereen, ik ga hier morgen mee aan de slag.
Groet van Ben

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1315
Re: vreemd gedrag ESU LokPilot standard
« Reactie #19 Gepost op: 05 December 2014, 08:23:39 »
Ik ben even teruggegaan naar het advies van Ruud, de vraag had je het voor het veranderen van de CV's ook.
Dat wist ik niet zeker.
Heb de loc een half uurtje voor en achteruit laten inrijden zonder aanhang en zonder iets aan de decoder af te stellen.
Daarna met een sleepje goederenwagons en nagenoeg gelijktijdig de decoder afgesteld. Dus waar komt het probleem dan van...

Nu heb ik eerst de decoder gereset door 8 in CV8 te schrijven, daarna even wat rondjes laten lopen en dat leek goed te gaan.
Daarna opnieuw de snelheid ingesteld, 24 in CV5 en 13 in CV6.
Het draait nu een kwartiertje en ik hoor en zie eigenlijk geen rare dingen meer.
Resetten doet soms wonderen   8)

Lijkt op vroeger; een klap op de tv geven, had je weer even goed beeld  ;D
Groet van Ben

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6388
  • ***
Re: vreemd gedrag ESU LokPilot standard
« Reactie #20 Gepost op: 05 December 2014, 09:41:31 »
 (y). ............als je nu nog in het buizen-tijdperk had gezeten, hadden we never nooit decoders gehad ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1315
Re: vreemd gedrag ESU LokPilot standard
« Reactie #21 Gepost op: 05 December 2014, 10:27:31 »
Of we reden allemaal met LGB tjes daar past wel een buizenversterker in.
heb je meteen natuurlijke rook als het fout gaat  ;D
Groet van Ben

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: vreemd gedrag ESU LokPilot standard
« Reactie #22 Gepost op: 05 December 2014, 10:29:30 »
Goed bericht dat het nu gelukt is en je trein naar behoren rijdt. De verhouding max snelheid en middensnelheid komt soms vrij nauw. Bij de instellingen af fabriek staat de middensnelheid nogal eens op een derde van de maxsnelheid (bij Esu bijvoorbeeld, bij Lenz zelfs een kwart). Als je gaat veranderen, kun je daar rekening mee houden. Je hebt gekozen van een middensnelheid op de helft van de maxsnelheid. Dat is vrij hoog. Maar als het nu naar behoren werkt, is het natuurlijk goed.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1315
Re: vreemd gedrag ESU LokPilot standard
« Reactie #23 Gepost op: 05 December 2014, 10:39:43 »
Dat is inderdaad goed om rekening mee te houden.
Ik dacht dat je dat willekeurig kon instellen.
Nou ja wel altijd de middensnelheid lager dan de topsnelheid dan  ;)
Groet van Ben

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: vreemd gedrag ESU LokPilot standard
« Reactie #24 Gepost op: 05 December 2014, 12:37:15 »
De snelheden kan je ook willekeurig instellen. Maar om meer regelbereik te hebben met langzaam rijden (rangeren maar ook het optrekken) is het gebruikelijk de mid snelheid oop 1/3 of 1/4 van de snelheid te leggen. Je hebt dan de helft van de stappen op je centrale om tot 1/3 (of 1/4) van de snelheid te komen en dan de andere helft voor de overige 2/3 (of 3/4).

Maar kijk je niet vast op de software. Vooral erg nuttig bij het instellen van de complexe functies (maar dat is nu eigenlijk juist wat ontbreekt op de LoPi Standaard). Het afregelen van de motor gebeurd met CV53, CV54 en CV55. Het blijft altijd een beetje prutsen  ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: vreemd gedrag ESU LokPilot standard
« Reactie #25 Gepost op: 05 December 2014, 12:45:19 »
Maar kijk je niet vast op de software. Vooral erg nuttig bij het instellen van de complexe functies (maar dat is nu eigenlijk juist wat ontbreekt op de LoPi Standaard).
Verkijk je niet op de mogelijkheden van de Lopi Standaard.
De handleiding die op de ESU site staat is al hopeloos verouderd  :'(
De huidige FW versie kan al veel meer.
Wil je met de standaard gaan functiemappen, dan kom je ook al weer in het hogere CV bereik terecht met gebruik van CV31 en CV32 als index. gelijk aan de Lopi4.
Gr.
Eric

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: vreemd gedrag ESU LokPilot standard
« Reactie #26 Gepost op: 05 December 2014, 12:55:14 »
Dat klopt, kan al een stuk meer, hele vooruitgang met de LoPi Basic  ;D Maar doelde vooral op het afstellen van de motor. Hier biedt de software niet echt een voordeel mee.

Valt me wel wat raars op aan de standaard mapping. F0 en F1 kan je richting afhankelijk maken, F2 en F3 weer niet, en dan F4 tm F7 dan weer wel... Maar buiten dat is met de standaard mapping de rangeersnelheid optrekvertraging alleen vooruit in te schakelen met F4. F4 reverse is blanko  ::) Kan natuurlijk zijn dat dit een fout is van de LokProgrammer software. Maar misschien wel iets om rekening mee te houden als je die stand wilt gebruiken.


Timo
« Laatst bewerkt op: 05 December 2014, 13:27:09 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: vreemd gedrag ESU LokPilot standard
« Reactie #27 Gepost op: 05 December 2014, 13:03:16 »
Maar doelde vooral op het afstellen van de motor. Hier biedt de software niet echt een voordeel mee.
Dat klopt, daar is ie wat beperkter in.

Valt me wel wat raars op aan de standaard mapping. F0 en F1 kan je richting afhankelijk maken, F2 en F3 weer niet, en dan F4 tm F7 dan weer wel... Maar buiten dat is met de standaard mapping de rangeersnelheid alleen vooruit in te schakelen met F4. F4 reverse is blanko  ::) Kan natuurlijk zijn dat dit een fout is van de LokProgrammer software. Maar misschien wel iets om rekening mee te houden als je die stand wilt gebruiken.
Volgens mij zit de rangeerstand op F3 (richtingsonafhakelijk). Tenminste in FW 1.3.1387
Maar kan je natuurlijk altijd ommappen naar een functietoets die je wel richtingsafhankelijk kunt gebruiken.
Gr.
Eric

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: vreemd gedrag ESU LokPilot standard
« Reactie #28 Gepost op: 05 December 2014, 13:27:52 »
Foutje van mijn kant, doelde op de optrekvertraging onder F4  ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: vreemd gedrag ESU LokPilot standard
« Reactie #29 Gepost op: 05 December 2014, 13:34:58 »
Ik ben toevallig net bezig met die oudere Lopi Basic waarvan ik er nog een paar had liggen uit een aanbieding, bij een loc in te stellen. Inderdaad een vervelende, lastige decoder om de boel goed te krijgen. De fabrieksinstellingen zijn echt een ramp: de loc schiet vooruit als je maar een beetje gas geeft en de max snelheid is verschrikkelijk hoog.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus