Dus een marklin trafo kan niet voor bijv roco/fleischmann e.d. gebruikt worden en vice versa
Maar dezelfde Marklin trafo kan ook voor digitaal (gelijkstroom dus) gebruikt worden.
1. Ik kom er niet goed uit welk merk ik zal nemen. Aan de ene kant is Märklin het topmerk, maar wel duur, aan de andere kant kunnen vrijwel alle andere merken samenwerken wat dus een groot voordeel is. Ik wil eigenlijk kwaliteit voor een redelijke prijs en veel keus. Wat zouden jullie me adviseren?2. Ik krijg zoveel tegengestelde antwoorden omtrent wisselstroom en gelijkstroom. Kan iemand mij hier definitief uitsluitsel over geven?3. Wat kan nou precies wel en wat niet samen met gelijkstroom en wisselstroom. Ik heb wel eens gehoord dat de wagons van Fleichmann weer wel bij Märklinspoor gebruikt konden worden, maar niet andersom.
4. Ik wil gelijk redelijk groot beginnen (1,5 bij 3). Ik ben niet al te technisch, maar wil wel graag digitaal rijden. Is het verstandig om een startset te kopen en de rest b.v. op marktplaats of is dat helemaal niet aan te raden.
5. Heb je ergens op internet een tekenprogramma om een baan te ontwerpen?
6. Wat zijn goede sites om spullen te kopen?
7. Ik wil een Oostenrijks dorpje maken. De huisjes e.d. heb ik al, maar ik kan niet echt Oostenrijkse locs vinden, het is meestal Zwitsers. Weet iemand hier een site voor?
8. Is dat digitale systeem wel een beetje te doen voor mij? Hoe werkt het precies?
9. Aan welke uitgave moet je denken als je een goede kwaliteit dubbele baan wilt van 1,5 bij 3 meter met 2 locs en wat wagonnetjes
10. Hoe kan je het beste je baan onderhouden. Ik heb wel eens gehoord van een wagon met een bepaald soort vloeistof, klopt dat?
11. Wat voor soort plaat gebruiken jullie als ondergrond en hoe kan je die construktie eronder maken? (site?)
12. Gebruiken jullie strooisel of wat anders als bodembedekker?13. Hebben jullie nog bepaalde adviezen waar ik nog aan moet denken?Nogmaals bedankt!
Je kan een stootblok toevoegen, maar dat heeft toch zeker alleen zin bij wisselstroom?
O, ik dacht dat dit de beginnersvraagbaak was. Ik zal jullie niet meer lastig vallen met mijn leekvragen.
Als laatste, weten jullie een site met alle oostenrijkse locs op een rijtje? Ik kan niets vinden voor een echt goed overzicht.