Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56

Auteur Topic: vele vragen  (gelezen 11919 keer)

Remco vM

• Offline Offline
Re: vele vragen
« Reactie #15 Gepost op: 19 September 2007, 21:54:20 »
KLaas

dat is duidelijk, dus voor analoog zijn de termen nog bruikbaar.

Dus een marklin trafo kan niet voor bijv roco/fleischmann e.d. gebruikt worden en vice versa

ps

't is Rail4Rem
R4C bekostigd wel m'n hobby  ;D

Rocodil

• Offline Offline
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
« Reactie #16 Gepost op: 19 September 2007, 22:16:20 »
Als je dat "dus" weg laat dan klopt het wel. Je kunt een Märklin trafo niet gebruiken omdat deze (analoog) een functie heeft om de trein van richting te laten veranderen door middel van een 24V spanningspiek. Bij 2-rail kan je door de knop naar links of rechts te draaien vanuit de 0 positie de loc van richting laten veranderen. Daardoor zijn ze niet uitwisselbaar. Maar dezelfde Marklin trafo kan ook voor digitaal (gelijkstroom dus) gebruikt worden.
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #17 Gepost op: 19 September 2007, 23:47:15 »
Dus een marklin trafo kan niet voor bijv roco/fleischmann e.d. gebruikt worden en vice versa
Vice versa kan nou juist wel. Als je een Roco/Fleischmann trafo aansluit aan een analoge Märklin baan, dan gaat die trein gewoon rijden. Alleen mist zo'n trafo de mogelijkheid om de overspanningspuls te geven, dus je kunt de rijrichting niet omkeren.

Maar dezelfde Marklin trafo kan ook voor digitaal (gelijkstroom dus) gebruikt worden.
Hans, hier zeg je: digitaal = gelijkstroom. Hoe kom je daar nou weer bij? Zo'n opmerking werkt niet echt verhelderend voor de nieuwkomers.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 20 September 2007, 10:09:55 »

1. Ik kom er niet goed uit welk merk ik zal nemen. Aan de ene kant is Märklin het topmerk, maar wel duur, aan de andere kant kunnen vrijwel alle andere merken samenwerken wat dus een groot voordeel is. Ik wil eigenlijk kwaliteit voor een redelijke prijs en veel keus. Wat zouden jullie me adviseren?

2. Ik krijg zoveel tegengestelde antwoorden omtrent wisselstroom en gelijkstroom. Kan iemand mij hier definitief uitsluitsel over geven?

3. Wat kan nou precies wel en wat niet samen met gelijkstroom en wisselstroom. Ik heb wel eens gehoord dat de wagons van Fleichmann weer wel bij Märklinspoor gebruikt konden worden, maar niet andersom.
Ik denk dat Klaas de verschillen wel heeft behandeld, al blijft het in de winkel dan nog wel eens lastig omdat daar toch vaak nog over gelijk en wisselstroom wordt gesproken.
welke je zou moeten nemen is er persoonlijk. Ik kies nooit voor 3rail systeem omdat je dat in het echt ook niet ziet. en het maakte te veel lawaai, maar dat is nu niet meer echt nodig, maar toen de keus er voor mij was nog wel.

4. Ik wil gelijk redelijk groot beginnen (1,5 bij 3). Ik ben niet al te technisch, maar wil wel graag digitaal rijden. Is het verstandig om een startset te kopen en de rest b.v. op marktplaats of is dat helemaal niet aan te raden.
Ik zou dit wel aanraden, je hebt dan gelijk een set waar alles in zit om te rijden, je hoeft je dan niet druk te maken om wat je allemaal nodig hebt, en of het op elkaar past of niet. Gewoon 1 doos, uitpakken, en rijden, en die dan vervolgens uitbreiden.

5. Heb je ergens op internet een tekenprogramma om een baan te ontwerpen?
zie link van anderen

6. Wat zijn goede sites om spullen te kopen?
Persoonlijk zou ik niet zo snel via internet kopen, maar naar de winkel gaan, en naar een beurs. Je ziet dan wat je koopt, je kunt het vast pakken, en er is een bepaalde form van garantie mogelijk.
Als je een beetje thuis bent in het geheel kun je via internet altijd nog wat bijkopen. Als je niet goed weet waar je het over hebt is er naar mijn idee via internet een grotere kans op miskoop.

7. Ik wil een Oostenrijks dorpje maken. De huisjes e.d. heb ik al, maar ik kan niet echt Oostenrijkse locs vinden, het is meestal Zwitsers. Weet iemand hier een site voor?
Haal hiervoor b.v. eens de roco catalogus, is dit jaar gratis, daarin staan in elk geval wel enkele loks, en kijk eens rond op een beurs zoals b.v. in Houten.

8. Is dat digitale systeem wel een beetje te doen voor mij? Hoe werkt het precies?
Ik ken jouw verder niet, en weet dus niet wat voor jouw te doen is en wat niet. Digitale systemen heb je in vele uitvoeringen, van heel simpel met beperkte mogelijkheden tot een volledig computergestuurd iets.
In princiepe zou een digitaal systeem voor iedereen te doen zijn. En lok selecteren, en dan vervolgens normaal rijden. Bij een kleine baan met beperkt aantal loks zelfs makkelijker dan analoog omdat je niet met gescheiden stroomkringen moet werken, of onderbrekingen moet aanbrengen om 1 trein te laten stoppen en de ander te laten rijden.
Als je met een startset begint kun je kijken wat de mogelijkheden zijn en kun je langzaam in de digitale wereld komen.
ga eens naar een winkel om je een demonstratie te laten zien van de verschillende systemen, en kijk wat bij je past.
Hoe werkt het precies is wel wat veel om dat hier uit te leggen, kijk b.v. eens op deze site voor een goede uitleg van de grondbeginselen:
http://www.floodland.nl/aim/info_grondbeginselen_1.htm

9. Aan welke uitgave moet je denken als je een goede kwaliteit dubbele baan wilt van 1,5 bij 3 meter met 2 locs en wat wagonnetjes
wat je hier bedoeld is mij helaas niet duidelijk.

10. Hoe kan je het beste je baan onderhouden. Ik heb wel eens gehoord van een wagon met een bepaald soort vloeistof, klopt dat?

met onderhoud bedoel je dus het schoonhouden van de baan. er zijn inderdaad wagens ( en als ik het goed heb ook loks ) te koop om de rails schoon te houden. Roco heeft hiervoor een wagen met een sleepblokje er onder, die op zich goed werkt, Er zijn ook wagens waar je een vloeistof in kunt doen voor extra werking, en je kunt ook nog een stofzuiger wagen krijgen.  In het begin bij een niet al te grote baan is het alleen ook nog wel mogelijk dit met de hand te doen, b.v. met een oude doek, of met speciale schoonmaak blokjes.

11. Wat voor soort plaat gebruiken jullie als ondergrond en hoe kan je die construktie eronder maken? (site?)
Hier zijn verschillende platen voor te gebruiken, spaanplaat, MDF,...
de construktie er onder hangt natuurlijk van de ruimte af, je kunt er een houten paal construktie ondermaken. Als je langs een muur zit kun je ook alleen 1 balk aan de muur bevestigen. Veel wordt er ook met een open construktie gewerkt en dus alleen plaatmateriaal onder de rails, de rest zo open mogelijk om er bij te kunnen.  voor wat plaatjes hierover kijk b.v. eens op deze site:
http://www.floodland.nl/aim/lzij_foto_1.htm

12. Gebruiken jullie strooisel of wat anders als bodembedekker?

13. Hebben jullie nog bepaalde adviezen waar ik nog aan moet denken?

Nogmaals bedankt!

Ook dit is weer persoonlijk, ik gebruik zelf strooisel in combinatie met kant en klaar matten. Die kant en klaar matten geeft al een mooie basis waar je op verder kunt gaan. Dit werkt voor wat grotere vlake oppervlakten. Als het bergachter wordt werk ik uitsluitend met strooisel.

Ik snap dat als je gaat zoeken op internet, zowel op deze site als op anderen dat je heel veel informatie kunt vinden, met als resultaat dat je door de bomen en bos niet meer ziet.

Wel is het goed om je te laten informeren natuurlijk maar veel is toch eigensmaak. welk digitaal systeem vindt jij handig, een simpele muis waar je via een draaiknop de trein bestuurd, of een hightech systeem met bediening op een scherm.
Vergeet niet, jij moet er uiteindelijk mee werken. En al zeggen 100 mensen dat A handig is, als jij fijner met B werkt moet je daar toch voor gaan.
En daarom is het handig om er zelf even mee gewerkt te hebben, en in de betere modelspoor winkels zijn daar mogelijkheden voor. Op internet niet, en ook op een beurs als Houten hebben de handelaren daar vaak geen tijd voor. Een beurs als eurospoor in Utrecht is hier wel beter voor geschikt omdat je dan bij mede hobiesten kunt vragen hoe zij werken, en die hebben meestal alle tijd om je het een en ander uit te leggen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, zijn er nog vragen stel ze gerust, ook al wordt je 10 keer verwezen naar de zoekmachines. Ik zelf kan ook nooit vinden wat ik zoek op die dingen en gebruik ze dus ook bijna nooit.

Rens

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 20 September 2007, 12:48:43 »
Bedankt! Ik ga zaterdag nog naar een winkel waar ze het één en ander op gezet hebben en ik ga zeker naar Eurospoor. Voor die tijd wil ik toch voor alle zekerheid een digitale startset in de winkel kopen, om vervolgens de uitbreidingen in Utrecht te kopen.

vraag 9 is gewoon hoeveel ik er minimaal aan kwijt ben. Ik snap wel dat je het zo gek kan maken als je wil, maar het gaat om het bedrag waar ik minimaal op moet rekenen als ik de startset nieuw koop en de rest tweedehands.

Nog een aanvullende vraag: Ik wil Oostenrijkse locs en wagonnetjes, maar hoe weet ik nou of het ook daadwerkelijk bij elkaar past, dus dat ik straks niet een loc heb die al jaren niet meer gebruikt wordt en een heel nieuw model? Er staat op internet hier en daar wel wat informatie, maar niet exact de tijd.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 20 September 2007, 14:00:29 »
Hoeveel je er aan kwijt bent durf ik je niet te zeggen.
Hangt van zo veel factoren af, wil je 2 of 3 rail, wil je rails met bedding of zonder, welk railprofiel ( hoogte van railstaven )
ik doe zelf veel met roco, en de laatste set electrische wissels die ik gekocht heb waren rond de 7 euro stuk. andere rails koop ik altijd per meter en was ik iets van 1.20 per meten kwijt of zo. En heb ook al eens een doosje vol gekocht voor 50 cent inclusief 2 wissels en 2 ontkoppel rails ( allemaal tweede hands. )
Dit is alleen allemaal zonder bedding, en het hogere railprofiel.
En gemiddelde prijzen op beursen zullen toch wel wat hoger liggen.
En ach, je blijft toch willen uitbreiden, dus als je eenmaal met dit virus besmet bent dan zit er geen limiet meer aan wat je max zult uitgeven.

Wat tijdperk betreft, ik ga daar zo me overweg.
als ik het mooi vindt dan koop ik het en laat ik het samen rijden. en dan is het niet mijn probleem dat de werkelijkheid zich niet aan mijn regels houd.

Aan de andere kant zijn er heel veel die wel tijdperk gebonden rijden. De meeste modelen hebben een tijdperk waar ze in thuis horen. Tweede hands is dat niet altijd even makelijk te achterhalen. en het vergt wat uitzoek werk. In de catalogus wordt er meestal wel een tijdperk bij gezet.

Rens

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 22 September 2007, 20:26:36 »
Ik ben vandaag weer bij een modelspoorwinkel geweest. Klopt het dat alleen Fleischmann een laag beddingspoor heeft?

Nog een ander vraagje. Je kan een stootblok toevoegen, maar dat heeft toch zeker alleen zin bij wisselstroom?

Als laatste, weten jullie een site met alle oostenrijkse locs op een rijtje? Ik kan niets vinden voor een echt goed overzicht.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #22 Gepost op: 22 September 2007, 21:24:24 »
Je kan een stootblok toevoegen, maar dat heeft toch zeker alleen zin bij wisselstroom?

Een stootblok dient om een doodlopend spoor af te sluiten. Dit om te voorkomen dat een trein van het spoor af rijdt.
Mijn "les" over wisselstroom en gelijkstroom is kennelijk niet helemaal overgekomen. Dus, wat bedoel je eigenlijk met deze vraag?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rens

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 22 September 2007, 22:32:54 »
Nou 2-rail dan. Met 2-rail kan je toch niet van richting veanderen, dus heeft een stootblok geen zin, omdat je dan niet meer terug kan, of zit ik er weer helemaal naast?

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #24 Gepost op: 22 September 2007, 22:43:13 »
Ja, je zit er weer helemaal naast, het beste is om eens naar een winkel te gaan of naar een modelspoorvereninging en je daar eens voor te laten doen hoe het nu echt in zijn werk gaat. Verder zal ik me beperken te zeggen, ieder ander antwoord van wie dan ook zal nog meer vragen bij je oproepen, want je kennis op dit moment is niet toereikend om het te begrijpen wat wij je allemaal schrijven, dit is niet erg, maar ga naar een plaats waar je het met je eige ogen kunt zien, en misschien mag je dan zelf ook nog aan de knop draaien.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Rens

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 22 September 2007, 22:49:19 »
O, ik dacht dat dit de beginnersvraagbaak was. Ik zal jullie niet meer lastig vallen met mijn leekvragen.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #26 Gepost op: 22 September 2007, 22:52:07 »
Lees anders dit draadje nog eens goed door want het antwoord op je laatste vraag is echt al een keer gegeven.

Groeten Stephan.

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #27 Gepost op: 23 September 2007, 04:37:41 »
O, ik dacht dat dit de beginnersvraagbaak was. Ik zal jullie niet meer lastig vallen met mijn leekvragen.

Nou, dat lijkt me niet de bedoeling. Ik denk dat je hier gerust al je vragen kunt stellen. Ondanks mijn 'enorme' verzameling ben ik ook absoluut een beginner op digtaal gebied. Daarom probeer ik alle draadjes die hierover gaan te lezen en te begrijpen. Maar het advies wat hier gegeven wordt "ga eens bij een modelspoorclub of een baan kijken" is echt zo gek nog niet. Er is altijd wel iemand aanwezig die het leuk vind om uitleg te geven. Tenminste, dat is mijn ervaring. Zowel in de winkel als bij een club. En stel de rest van je vragen gewoon hier. Leer ik er misschien ook nog iets van  ;)
« Laatst bewerkt op: 24 September 2007, 18:23:07 door Peter Korsten. Reden: Citaat gerepareerd. »

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #28 Gepost op: 23 September 2007, 10:01:34 »
Wim, we kunnen natuurlijk niet allemaal zo slim zijn als jij.  ::)

Ik ben het wel er wel mee eens dat het goed is om, voordat je iets gaat kopen, eerst op Eurospoor rond te kijken en te praten met de deelnemers. Dit kan heel verhelderend werken.

Als laatste, weten jullie een site met alle oostenrijkse locs op een rijtje? Ik kan niets vinden voor een echt goed overzicht.

Dit zijn die van Roco
(ps. het zijn meerdere pagina's)

Mvg,
Werner

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #29 Gepost op: 23 September 2007, 13:13:04 »
Laten we voorop stellen dat Fireworks in deze rubriek zoveel vragen mag stellen als hij wil.
Dat enkele vragen lachwekkend kunnen overkomen op oude rotten in het vakgebied, geeft hen nog niet het recht een beginner zodanig neer te zetten dat hij zijn vragen niet meer durft te stellen.