Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bahn-AG
Vandaag om 11:03:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Alweer is de Weller soldeerbout defect door hervé
Vandaag om 11:00:43
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
4 oktober modelspoorbeurs Houten door thevandijks
Vandaag om 10:47:59
Ketelwagens, welke hebben jullie? door odaoda
Vandaag om 10:45:11
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 10:39:06
Arlbergbahn.. ? door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:18
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Leubachtalbahn door Eric v C
Vandaag om 10:08:16
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:02:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 09:45:00
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door R1954
Vandaag om 09:32:52
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
  

Auteur Topic: Maximum snelheid digitale lok wijzigen?  (gelezen 7255 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Maximum snelheid digitale lok wijzigen?
« Reactie #15 Gepost op: 03 December 2014, 10:45:22 »
Dat kan je niet uitlezen met een MMaus, dus als je er geen verstand van hebt geef dan geen advies.
zeg ik ook niet
alleen dat je die wel eerst moet lezen
dan kan je advies geven
en de rest
kwee niet ::)
heb nog maar een paar locjes 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26804
    • Pagina van klaas
Re: Maximum snelheid digitale lok wijzigen?
« Reactie #16 Gepost op: 03 December 2014, 10:51:24 »
Terwijl het allemaal zo simpel is. Alle CV's zijn beschreven in de NMRA norm. Daarin staat dat CV5 en CV6 bedoeld zijn voor resp. de hoge en de middensnelheid. Maar staat ook een O achter van Optional. Dat betekent dat een fabrikant zelf mag weten of hij deze CV's daarvoor gebruikt.
CV63 zit in de reeks CV47-64, en daarvan zegt de norm dat een fabrikant die naar eigen inzicht mag gebruiken.
Dus een advies over zowel CV5, CV6 als CV63 is alleen zinvol als je weet over welke decoder het gaat. Dan kan je in de CV lijst van de fabrikant zien welke je moet hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Maximum snelheid digitale lok wijzigen?
« Reactie #17 Gepost op: 03 December 2014, 10:59:37 »
Ik zie in dit interessante overzicht van Klaas dat CV5 en CV6 (max. snelheid, middensnelheid) volgens die normen optioneel zijn. Dat wist ik niet, omdat alle decoders die ik in gebruik heb (Esu, Lenz, Kuehn, Roco) bij CV5 en CV6 de snelheidsinstellingen zijn. Je zit dus vrijwel altijd goed daarmee. Misschien dat marginale merken decoders andere CV's hiervoor gebruiken.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 03 December 2014, 11:15:51 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Maximum snelheid digitale lok wijzigen?
« Reactie #18 Gepost op: 03 December 2014, 11:07:10 »
Nou nee Klaas, het mag optioneel zijn, maar ik ken geen DCC decoders waarbij cv5 niet wordt gebruikt voor het instellen van de maximum snelheid. De suggestie eens naar cv5 te kijken blijft een goed advies bij deze vraag. Welke waarden cv5 kan krijgen verschilt wel, maar ook dan kom je een heel eind als je de ranges 1-63 en 1-255 probeert.

Het blijft overigens om allerlei redenen bijzonder handig te weten welke decoder er in een loc huist.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26804
    • Pagina van klaas
Re: Maximum snelheid digitale lok wijzigen?
« Reactie #19 Gepost op: 03 December 2014, 11:10:17 »
Ik denk ook wel dat vrijwel elke fabrikant de CV's 5 en 6 voor het beoogde doel gebruikt. Maar het feit dat ze optioneel zijn laat de mogelijkheid open dat het anders is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Maximum snelheid digitale lok wijzigen?
« Reactie #20 Gepost op: 03 December 2014, 11:23:08 »
Maar die decoders zijn er natuurlijk wel ook al staat erbij dat ze aan de NMRA norm voldoen.
http://www.lenzusa.com/1newsite1/Manuals/le1025jst.pdf

CV 6 heeft hier een andere functie ;)

Groetjes

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Maximum snelheid digitale lok wijzigen?
« Reactie #21 Gepost op: 03 December 2014, 11:23:48 »
Formeel voldoet deze decoder kennelijk aan de norm Wim, weten we nu dankzij Klaas.

Maar dan is dit toch wat stevig geformuleerd als het gaat om cv5 en cv6

Dus een advies over zowel CV5, CV6 als CV63 is alleen zinvol als je weet over welke decoder het gaat. Dan kan je in de CV lijst van de fabrikant zien welke je moet hebben.

Met een kans van minstens 99 procent dat het klopt, vind ik het toch een zinnig advies. De adviezen van je dokter hebben in de regel een heel wat wankeler basis.  ;D
« Laatst bewerkt op: 03 December 2014, 11:25:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Maximum snelheid digitale lok wijzigen?
« Reactie #22 Gepost op: 03 December 2014, 11:26:22 »
Remunj, je maakt het steeds erger! Ik verklaar niemand voor gek! Dat zijn toch echt jouw woorden. Je moet toch oppassen met deze woorden. Dat kan bij mensen in het verkeerde keelgat schieten.
Maar om terug te komen op de maximale snelheid, dit blijkt dus discutabel te zijn. Ik ging er van uit dat veel van die CV's standaard waren bij decoders met uitzondering van de geluidsdecoders. Ik geef toe dat ik dit niet goed had. Maar ik gaf tegelijkertijd aan dat ik dat niet zeker wist.
André
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Maximum snelheid digitale lok wijzigen?
« Reactie #23 Gepost op: 03 December 2014, 11:36:03 »
Zoek even een boksring op jongens.

Formeel voldoet deze decoder kennelijk aan de norm Wim, weten we nu dankzij Klaas.

Oh nee, misschien toch niet. Het zal wel niet de bedoeling zijn cv6 ergens anders voor te gebruiken. Onverwacht leerzaam draadje dit.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26804
    • Pagina van klaas
Re: Maximum snelheid digitale lok wijzigen?
« Reactie #24 Gepost op: 03 December 2014, 11:50:08 »
Het zal wel niet de bedoeling zijn cv6 ergens anders voor te gebruiken.
Uit de tekst in de norm begrijp ik toch dat het een fabrikant vrij staat hier mee te doen wat hij wil. Maar misschien is er iemand wiens Engels beter is dan van mij. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Maximum snelheid digitale lok wijzigen?
« Reactie #25 Gepost op: 03 December 2014, 11:50:32 »
Remunj, je maakt het steeds erger!
Andre ik maak niets erger. Jij wilt alleen niet begrijpen dat jij in eerste instantie het verkeerde advies ga. Daar reageerde ik op, niets meer of minder.  8)

En je mag gewoon Eric zeggen hoor  ;D

@Wim,
Sterker nog de LE1025 heeft geeneens een CV6. Wel een register 6.
Naar mijn idee heeft CV6 in dit geval helemaal geen functie.
Neem als voorbeeld maar eens CV5, die heeft een hele andere functie dan register 5.
Register 5 neemt in registermode de functie van CV29 over.
Voldoet de decoder toch aan de NMRA norm  8)
Gr.
Eric

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Maximum snelheid digitale lok wijzigen?
« Reactie #26 Gepost op: 03 December 2014, 11:53:36 »
Eric,
Maar jij gaf toch ook het verkeerde advies? Want het blijkt niet standaard te zijn! En dan doe je net alsof ik je voor gek uitgemaakt heb. Dat vind ik niet een handige uitspraak.
Andre
« Laatst bewerkt op: 03 December 2014, 11:55:15 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Maximum snelheid digitale lok wijzigen?
« Reactie #27 Gepost op: 03 December 2014, 11:56:53 »
De door Win genoemde LE130XF kan prima aan de NMRA voldoen (wat betreft CV's tm 8 iig). CV5 is netjes de max snelheid en CV6 bestaat gewoon niet  ;D En omdat CV6 optioneel is mag hij weggelaten worden.

Lastiger in dit geval is, zeker omdat er niet uitgelezen kan worden, is dat je niet weet in welke range je moet denken. De door Win genoemde decoder kan je CV5 instellen met een waarde tussen 0 en 10. Maar een LoPi kan je de volle range gebruiken, van 0 tot 255. Wordt lastig gokken dan. Maar er vanuit gaande dat de decoder aan NMRA voldoet (en ook al zijn er decoders die dit niet doen ga ik er toch gewoon vanuit  8) ) kan het geen kwaad CV5 te proberen (en is het dus mijn inziens geen fout advies). Of hij doet iets of hij doet niets. Maar je stelt er in ieder geval niets anders mee in. Maar zelfs bij decoders waar het CV bestaat hoeft het nog niet te werken als er gebruik gemaakt wordt van een lange snelheidscurve in de hoge CV's.

Conclusie, zoek gewoon uit welke decoder in je loc zit als je hem tweedehands koopt en schrijf dit op! De boel instellen is dan een stuk makkelijker.

@Klaas, ik heb de norm altijd zo gelezen dat als je een CV nummer wilt gebruiken die in de norm staat dat hij dan die functie moet hebben. Dat maak ik in ieder geval van
Citaat van: NMRA
Note. While all Digital Decoders need not implement all variables, it is required that if a function is provided, that the all of the relevant CV information be adhered to.


Timo
« Laatst bewerkt op: 03 December 2014, 12:04:37 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Maximum snelheid digitale lok wijzigen?
« Reactie #28 Gepost op: 03 December 2014, 13:18:48 »
Uit de tekst in de norm begrijp ik toch dat het een fabrikant vrij staat hier mee te doen wat hij wil.

De vraag aan de NMRA is wat ze bedoelen met Optioneel.
Mogelijkheid 1: de invulling die de norm geeft aan de betreffende CV is optioneel. Met andere woorden, je mag hem ook voor wat anders gebruiken.
Mogelijkheid 2: het wel of niet implementeren van de betreffende CV met zijn definitie is optioneel. Met andere woorden, je mag hem implementeren volgens de norm, of je implementeert hem niet en dan dien je de CV ongebruikt te laten.
In het eerste geval mag je de betreffende CV ook voor wat anders gebruiken en tegelijk zeggen dat de decoder aan de norm voldoet.
In het tweede geval heb je de keuze om òf de CV te gebruiken zoals omschreven in de norm, òf de CV helemaal niet te gebruiken.

In het eerste geval wordt naar mijn mening het nut van de norm best wel beperkt en is het voor dat deel niet meer dan een suggestie. Het lijkt mij daarom voor de hand liggend dat het het tweede is: als je beweert dat de decoder voldoet aan de norm, is een optionele CV òf afwezig òf geïmplementeerd zoals voorgeschreven. Maar ja, dat is mijn mening en ik heb geen NMRA normen opgesteld. Het citaat dat Timo geeft sterkt mij echter in mijn mening.

Misschien kan de NMRA in een volgende revisie expliciet  aangeven wat er met optioneel bedoeld wordt.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Maximum snelheid digitale lok wijzigen?
« Reactie #29 Gepost op: 03 December 2014, 13:50:20 »
Als ik de volgende teksten lees:
"In Tables 1 and 2 each Configuration Variable (CV) is identified by name and number"
en
"A "Y" in the Uniform Spec column indicates a CV which requires implementation by manufacturers according to a common specification. A blank in the Uniform Specification means that the CV must be used for its designated purpose, but the action taken by the decoder for a specific value can vary from manufacturer to manufacturer."
laat dat geen ruimte om een CV voor iets anders te gebruiken dan is beschreven, mogelijkheid 2 dus.

Huub