Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"  (gelezen 42120 keer)

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Gepost op: 02 december 2014, 11:28:43 »
Hallo allemaal
In dit draadje wil ik de vorderingen vastleggen van de bouw van mijn bijdrage aan de BNLS modulebaan.
Ik heb pas kortgeleden besloten om actief te beginnen met de modelspoor hobby en een module maken lijkt mij een goede manier om te starten. Klein, overzichtelijk en enkele beperkende randvoorwaarden.
Dat maakt de kans dat ik ook werkelijk iets afmaak een pietsje groter...  ::)
Ik heb nog geen bak en was eigenlijk te laat met aanmelden, maar dankzij een snelle actie van Edsko en Marty kan ik in Houten toch nog een bouwpakket ophalen. Top!  (y)
Voorlopig zal het bouwen virtueel zijn, ook omdat ik in mijn kamer eerst nog wat ruimte moet maken.

Degenen die mijn introductie hebben gelezen zal het niet verbazen dat ik als onderwerp mijn favoriete spoorlijn langs Sliedrecht en Hardinxveld als onderwerp heb gekozen.
Nu loop ik daarbij wel tegen een paar ernstige problemen aan: Deze lijn is tot op de huidige dag voor het grootste deel enkelspoors, en de modulebak vereist dubbelspoor...
Ook is het onbegonnen werk om dit wijdse landschap op schaal in een bakje van 120 bij 60 te proppen.
Ik zal dus zware concessies moeten doen.
Maar wellicht is het mogelijk toch een vermoeden van de sfeer die daar heerst in mijn module weer te geven.
Gelukkig is het traject altijd al wel voorbereid voor dubbelspoor. Ik hoef dus alleen maar een railsje extra bij te leggen.
In ieder geval kan ik het werk aan deze module mooi gebruiken om mijn modelbouw-vaardigheden te oefenen, want daarin heb ik geen enkele ervaring.

De titel van mijn draadje verwijst naar het oerhollandse landschap met hoge dijken en lage polders, en ik ben van plan een viertal elementen uit de boog bij Baankhoek in mijn bak te modelleren:
  • een stukje Baanhoekbrug met Merwede-oever, natuurstenen peilers, de rivierdijk, dijkbebouwing.
  • de (oude) halte Baanhoek.
  • rijksweg A15 met onderdoorgangen, viaduct, landweggetjes etc.
  • Polders met polderbegroeiing.
Mmm... nogal ambitieus.
Eerst maar eens en volumestudie, kijken of ik alles wel kwijt kan.



Tja, daar was ik al bang voor. Ik hou zo heel weinig polder over.
Je ziet hier trouwens van links naar rechts het grondlichaam van de A15, de spoordijk, de pijlers en de aanbrug van de baanhoekbrug, de Rivierdijk en helemaal rechts een stukje Merwede. Alles bij de aanbrug op de juiste hoogteschaal. Bij de rijksweg (die op schaal veel verder weg ligt) zijn de hoogtes te groot. Dat is omdat in het model BS horizontaal moet lopen en in werkelijkheid het spoor op een helling van baanhoekbrug tot maaiveld afloopt.
De kruinhoogte van de spoordijk ter hoogte van RW15 is daar dan minstens 1/3 minder.
Als ik die maat nou eens als uitgangspunt neem komt de gehele constructie een stuk lager uit en daardoor neemt de breedte aan de bodem af en daardoor krijg ik meer polder tot mijn beschikking.
En als ik dan ook nog wat speel met de lengte van de aanbrug, dan krijg ik ook nog wat meer ruimte in lengterichting.
Als ik dat dan teken ziet het er zo uit:



Misschien op deze plaatjes niet zo duidelijk zichtbaar, maar als je er omheen draait ziet het er allemaal een stuk luchtiger uit.
Ik ga dit maar eens verder uitwerken.

Bye
Jan
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2015, 22:43:00 door Bert van Gelder. Reden: Titel conform overige forumbaan titels. »
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #1 Gepost op: 02 december 2014, 11:40:08 »
En dan mag ik aannemen dat je voor de oude brug gaat, en
niet voor dat lelijke Hollandia ding. En het pandje van Drinkwaard  ;)
Mvh Steef

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #2 Gepost op: 02 december 2014, 11:58:20 »
@Jan,

Dit lijkt inderdaad een ingewikkelde constructie. Wel slim om eerst een virtueel model te maken.
Met welk programma heb je deze gemaakt?

Grzz, Hans

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2014, 12:25:37 »
Hi Jan,

leuk dat je je ideeen hier al ontvouwt!  (y)
Waarom niet gewoon twee bakken? Kun je je idee sowieso in kwijt.

Gr.

Edsko

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #4 Gepost op: 02 december 2014, 13:10:47 »
Leuk plan ! Jan, hoever wil je zakken, dit ivm de bak die ik moet zagen..

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #5 Gepost op: 02 december 2014, 15:14:44 »
Ha Martin
Ik had 20 cm als eerste schatting, maar aangezien ik nog even aan het schuiven ben met de objecten kan ik waarschijnlijk met wat minder toe. Morgenmiddag geef ik de definitieve zakking door, ok?

@ Edsko: ik heb maar een kleine auto  :) maar zonder gekheid: ik denk dat extra lengte niet zoveel toevoegt. Alleen het stuk tussen de aanbrug en de rijksweg wordt dan langer, en daar is niet zoveel te zien. Ik kom vooral in de breedte wat tekort, maar daar kan ik denk ik nog wel wat aan doen.

@ Hans
Ik heb mij beroepsmatig jarenlang met het concept 'virtueel bouwen' bezig gehouden. Wel leuk dat ik dat nu ook eens in de praktijk kan toepassen. Wij gebruikten verschillende programma's hiervoor, maar van 3DSmax heb ik nog een geldige licentie lopen. Dus die heb ik hiervoor gebruikt.

@ Steef
Inderdaad, ik heb de oudste versie van de aanbrug in mijn gedachten. en zonder lelijke tussenpijlers  >:(
Ik heb slechts ruimte voor één à twee dijkhuisjes. Of die van Drinkwaard daar bij zit weet ik niet.
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #6 Gepost op: 02 december 2014, 15:20:27 »
Yep, stuur maar een PB met wat je hebben wilt, verwacht de vrachtwagen met extra platen vandaag..

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #7 Gepost op: 02 december 2014, 15:23:52 »
Wat ben je van plan Martin met al die extra platen? Bootje bouwen?  ;)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #8 Gepost op: 02 december 2014, 15:29:17 »
Fly-over  ;D

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #9 Gepost op: 02 december 2014, 15:46:17 »
@Jan,

Ik gebruik verschillende programma's. 3DSmax gebruik ik dan niet, maar ik weet dat  Mitchell Jetten er bij zweert. Hij maakt er die fantastische 3D-ontwerpen mee. Ik heb lang gewerkt met 123D, maar ben sinds deze zomer overgestapt op Autocad 2015. Mijn zoon zweert echter bij SketchUp, en ik moet zeggen dat is voor het tekenen van interieurs e.d. erg gemakkelijk.

Grzz, Hans

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #10 Gepost op: 02 december 2014, 16:21:33 »
Al je de snelweg weglaat heb je meer ruimte voor de brug....
Scheelt meteen een hoop stilstaande autootjes.
Hoewel, dat laatste is natuurlijk dagelijkse kost ;)
Het is jouw bak.
Jij mag het zeggen ;)
(dus filevrij kan ook, in jouw wereld)

Welkom bij de modulisten en heel veel plezier met planning en bouw
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #11 Gepost op: 02 december 2014, 21:08:47 »
Fly-over  ;D
Ah! Een vliegtuig! Kunnen we de BNLS baan mee naar Engeland nemen.

Maar euh, volgens mij vervuilen we Jan's draadje...  :-\

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #12 Gepost op: 03 december 2014, 14:00:47 »
@ Edsko:  ;D

@ Hendrik Jan
Tja... dat is iets waar ik ook steeds aan denk. Een soort van knipperlichtgedachte. Dan wel, dan niet...
Maar ik blijft toch proberen de RW er in te houden. Zonder files  :) (zie mijn volgende post).
Het is daar juist zo'n leuke constructie op drie niveaus. Daar kan ik heel wat details in kwijt.

@Hans
Ja, er zijn verschillende mogelijkheden, elk met hun eigen leercurve. SketchUp heb ik ook wel eens geprobeerd, maar ik moet ontzettend wennen aan de user-interface.
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #13 Gepost op: 03 december 2014, 14:57:06 »
Weer een stukje verder.
Eerst wat achtergronden.
Ik ben nogal gecharmeerd van het stationsgebouwtje van de oude Halte Baanhoek, maar dat stationnetje is al in 1935 opgeheven.
Rijksweg 15 heeft pas het licht gezien in 1939, dus samen op één plaatje is nooit gelukt.
Maar ik ben toch al bezig de realiteit naar mijn hand te zetten, dus dat kan er ook nog wel bij.
Daarom houd ik aan dat mijn landschap er uit gaat zien zoals in de jaren 1935-1940 (tp.II) en dat zowel de RW als de halte al/nog bestaan.
Dat heeft als aardige bijkomstigheid dat de RW uit nog maar twee rijbanen bestond (een heen en een terug) zonder middenbermbeveiliging, maar dat er wel ruimte was gereserveerd voor uitbreiding. Op die loze ruimte lag toen een ruim fietspad. En de RW bestond toen voor een deel nog uit straatklinkers...
Ook is de kruising van de RW met het spoor op die plek een interessante constructie: op drie niveaus en een 'brunneltje' als doorsteek voor het langzaam verkeer. Als het lukt om dat na te bouwen wordt dat ook een leuk hoekje met veel details. En, niet geheel onbelangrijk voor de portemonnee: geen files!
O ja, en nu ik toch bezig ben met tijd en plaats te verwringen: het stationsgebouwtje staat aan de verkeerde kant: dan zie je het beter :)

Ik ben wat verder gegaan met detailleren
Ik heb de verhoudingen van het laatste plaatje aangehouden en geprobeerd een aantrekkelijkere vorm te krijgen.
Ik moet daarbij ook rekening houden met eisen van de BNLS bak voor wat betreft de aansluiting van de rails.
Dus eerst de lijn van de rails gevormd, zodanig dat die in de blackboxen op de juiste positie uitkomt.
Ik kan dan ook een flauwe bocht maken waarmee de werkelijke boog een beetje wordt geïmiteerd.
Toen de doorsnijdingen van de grondlichamen gemaakt en daarbij rekening gehouden met een minimale doorrijhoogte van ca. 4 m. en alle objecten afgesneden tot de randen van de bak.
Even voor de lol een paar (virtuele) huisjes neergezet en dan krijg je dit:



en uit een iets andere hoek:



Verder ga ik niet met detailleren, want ik heb nu voldoende 3D objecten waarvan ik snijmallen kan maken om straks netjes de dijklichamen uit hardschuim te kunnen snijden.




Dit was het weer even.

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

guest7822

  • Gast
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #14 Gepost op: 03 december 2014, 15:07:15 »
Dat ziet er al heel wat beter uit, pas vooral op dat je het niet te druk en te vol maakt, ten eerste omdat dat er niet goed uitziet, en ten tweede omdat je het voor jezelf nodeloos complex maakt.
Wel fraai, 3d modelleren!

Walter