Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 16:34:54
Rondom Charlois door TonM
Vandaag om 16:28:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 16:23:26
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 15:49:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Roco modellen op aliexpress door Remco vM
Vandaag om 15:21:37
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:22:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
  

Auteur Topic: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100  (gelezen 8772 keer)

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Gepost op: 28 November 2014, 16:41:49 »
Voor wie weinig ruimte voor lange (internationale) treinen heeft, is lengteschaal 1:100 nog steeds erg interessant. Komt bij dat de rijtuigen daarvoor op eBay (veel) minder dan de helft kosten van dezelfde rijtuigen in schaal 1:87 (toegeven: de detaillering van de 1:87 rijtuigen is beter). Het is alleen een hele puzzel om uit te vinden welke treinen in model nagemaakt kunnen worden. Ik heb daarom onderstaand overzicht gemaakt. Criteria om treinen op te namen: 1) internationale trein, 2) in het echt niet meer dan 8 rijtuigen, 3) niet alleen blauw-beige Duitse rijtuigen.

Ik heb uitsluitend gebruik gemaakt van Märklin en Roco rijtuigen omdat 1:100 rijtuigen van andere leveranciers vaak van veel mindere kwaliteit zijn, waarbij ik geen Märklin en Roco zitrijtuigen door elkaar wil vanwege verschillen in raamindeling. Omdat ik zelf geen ruimte heb voor treinen van meer dan 5 rijtuigen, heb ik alle treinen beperkt tot 5 rijtuigen,  de meeste zijn gemakkelijk tot de realistische lengte uit te breiden door 1 of 2 Duitse zitrijtuigen toe te voegen.



De plaatjes komen trouwens van verschillende sites, zoals vagonweb.cz.

Opmerkingen en suggesties zijn natuurlijk welkom.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2014, 07:45:22 »
Leuke overzicht zo! Tip/wens: plaatjes van locs toevoegen! Uiteraard omdat je dan een compleet treinbeeld krijgt, maar ook omdat dat de rijrichting van de trein aangeeft.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2014, 09:21:53 »
Leuke overzicht zo! Tip/wens: plaatjes van locs toevoegen! Uiteraard omdat je dan een compleet treinbeeld krijgt, maar ook omdat dat de rijrichting van de trein aangeeft.

Korte treinen zijn lichte treinen, dus een 1100 past volgens mij het beste bij deze treinen, hoewel 1200, 1300 of zelfs 1600 ook wel voorgekomen zal zijn. Van de Britannia Express heb ik trouwens weleens een foto gezien met een 1500 er voor. Rijrichting is van rechts naar links (de voorkant van de trein staat links), maar vaak reed zo'n trein vanuit Nederland precies in omgekeerde volgorde als naar Nederland, zodat de locomotief eigenlijk aan beide kanten kan staan.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2934
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2014, 17:15:01 »
Ingeval van de Nord-West Express, Noordzee Express en HvH - Berlijn werd zelfs kopgemaakt in Utrecht, dus ging 'ie achterstevoren verder.

Waar heb je die samenstellingen trouwens vandaan? Ik ben bijzonder geïnteresseerd in de samenstellingen van bovengenoemde treinen.
De Nord-West zoals jij 'm laat zien met Post èn bagage èn een Nederlands slaaprijtuig heb ik zo gauw niet kunnen vinden. Welk jaar precies verbeeldt dit?

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2014, 11:42:33 »
Ingeval van de Nord-West Express, Noordzee Express en HvH - Berlijn werd zelfs kopgemaakt in Utrecht, dus ging 'ie achterstevoren verder.

Waar heb je die samenstellingen trouwens vandaan? Ik ben bijzonder geïnteresseerd in de samenstellingen van bovengenoemde treinen.
De Nord-West zoals jij 'm laat zien met Post èn bagage èn een Nederlands slaaprijtuig heb ik zo gauw niet kunnen vinden. Welk jaar precies verbeeldt dit?

Die samenstelling komt van deze site: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36903.0.html

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2934
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2014, 11:58:07 »
Ah, ik was even op het verkeerde been gezet. Je had het over de jaren '80, dus daar had ik in mijn documentatie gekeken. De jaren '70 had ik uitgezocht tot 1975 (en hier gepubliceerd: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60364.msg3221499114.html#msg3221499114). Uit 1978 lijkt 'ie idd correct voor D237 als je uitgaat van de samenstelling tussen Utrecht en Hengelo met weglating van een aantal optionele rijtuigen en een ABm van DB.