Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 22:13:43
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 22:07:06
viessmann 4500 door Kees van der knijff
Vandaag om 21:46:44
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:44:08
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
  

Auteur Topic: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100  (gelezen 8781 keer)

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Gepost op: 28 November 2014, 16:41:49 »
Voor wie weinig ruimte voor lange (internationale) treinen heeft, is lengteschaal 1:100 nog steeds erg interessant. Komt bij dat de rijtuigen daarvoor op eBay (veel) minder dan de helft kosten van dezelfde rijtuigen in schaal 1:87 (toegeven: de detaillering van de 1:87 rijtuigen is beter). Het is alleen een hele puzzel om uit te vinden welke treinen in model nagemaakt kunnen worden. Ik heb daarom onderstaand overzicht gemaakt. Criteria om treinen op te namen: 1) internationale trein, 2) in het echt niet meer dan 8 rijtuigen, 3) niet alleen blauw-beige Duitse rijtuigen.

Ik heb uitsluitend gebruik gemaakt van Märklin en Roco rijtuigen omdat 1:100 rijtuigen van andere leveranciers vaak van veel mindere kwaliteit zijn, waarbij ik geen Märklin en Roco zitrijtuigen door elkaar wil vanwege verschillen in raamindeling. Omdat ik zelf geen ruimte heb voor treinen van meer dan 5 rijtuigen, heb ik alle treinen beperkt tot 5 rijtuigen,  de meeste zijn gemakkelijk tot de realistische lengte uit te breiden door 1 of 2 Duitse zitrijtuigen toe te voegen.



De plaatjes komen trouwens van verschillende sites, zoals vagonweb.cz.

Opmerkingen en suggesties zijn natuurlijk welkom.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2014, 07:45:22 »
Leuke overzicht zo! Tip/wens: plaatjes van locs toevoegen! Uiteraard omdat je dan een compleet treinbeeld krijgt, maar ook omdat dat de rijrichting van de trein aangeeft.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2014, 09:21:53 »
Leuke overzicht zo! Tip/wens: plaatjes van locs toevoegen! Uiteraard omdat je dan een compleet treinbeeld krijgt, maar ook omdat dat de rijrichting van de trein aangeeft.

Korte treinen zijn lichte treinen, dus een 1100 past volgens mij het beste bij deze treinen, hoewel 1200, 1300 of zelfs 1600 ook wel voorgekomen zal zijn. Van de Britannia Express heb ik trouwens weleens een foto gezien met een 1500 er voor. Rijrichting is van rechts naar links (de voorkant van de trein staat links), maar vaak reed zo'n trein vanuit Nederland precies in omgekeerde volgorde als naar Nederland, zodat de locomotief eigenlijk aan beide kanten kan staan.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2934
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2014, 17:15:01 »
Ingeval van de Nord-West Express, Noordzee Express en HvH - Berlijn werd zelfs kopgemaakt in Utrecht, dus ging 'ie achterstevoren verder.

Waar heb je die samenstellingen trouwens vandaan? Ik ben bijzonder geïnteresseerd in de samenstellingen van bovengenoemde treinen.
De Nord-West zoals jij 'm laat zien met Post èn bagage èn een Nederlands slaaprijtuig heb ik zo gauw niet kunnen vinden. Welk jaar precies verbeeldt dit?

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2014, 11:42:33 »
Ingeval van de Nord-West Express, Noordzee Express en HvH - Berlijn werd zelfs kopgemaakt in Utrecht, dus ging 'ie achterstevoren verder.

Waar heb je die samenstellingen trouwens vandaan? Ik ben bijzonder geïnteresseerd in de samenstellingen van bovengenoemde treinen.
De Nord-West zoals jij 'm laat zien met Post èn bagage èn een Nederlands slaaprijtuig heb ik zo gauw niet kunnen vinden. Welk jaar precies verbeeldt dit?

Die samenstelling komt van deze site: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36903.0.html

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2934
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2014, 11:58:07 »
Ah, ik was even op het verkeerde been gezet. Je had het over de jaren '80, dus daar had ik in mijn documentatie gekeken. De jaren '70 had ik uitgezocht tot 1975 (en hier gepubliceerd: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60364.msg3221499114.html#msg3221499114). Uit 1978 lijkt 'ie idd correct voor D237 als je uitgaat van de samenstelling tussen Utrecht en Hengelo met weglating van een aantal optionele rijtuigen en een ABm van DB.