Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronaldk
Vandaag om 07:20:55
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 06:46:34
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 02:32:51
Bahnstrecke 5867 door DJV
Vandaag om 02:19:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Albert.H0
Vandaag om 00:02:20
Goede wensen voor 2026 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:54:07
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
24 December 2025, 23:33:36
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
24 December 2025, 23:32:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:29:11
Modelwensen 2026 door marco
24 December 2025, 23:22:03
Aachenau West door Jelmer
24 December 2025, 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
24 December 2025, 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
24 December 2025, 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
24 December 2025, 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
24 December 2025, 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn door wob
24 December 2025, 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
24 December 2025, 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
24 December 2025, 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
24 December 2025, 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
24 December 2025, 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
24 December 2025, 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 December 2025, 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
24 December 2025, 17:38:41
  

Auteur Topic: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100  (gelezen 8927 keer)

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Gepost op: 28 November 2014, 16:41:49 »
Voor wie weinig ruimte voor lange (internationale) treinen heeft, is lengteschaal 1:100 nog steeds erg interessant. Komt bij dat de rijtuigen daarvoor op eBay (veel) minder dan de helft kosten van dezelfde rijtuigen in schaal 1:87 (toegeven: de detaillering van de 1:87 rijtuigen is beter). Het is alleen een hele puzzel om uit te vinden welke treinen in model nagemaakt kunnen worden. Ik heb daarom onderstaand overzicht gemaakt. Criteria om treinen op te namen: 1) internationale trein, 2) in het echt niet meer dan 8 rijtuigen, 3) niet alleen blauw-beige Duitse rijtuigen.

Ik heb uitsluitend gebruik gemaakt van Märklin en Roco rijtuigen omdat 1:100 rijtuigen van andere leveranciers vaak van veel mindere kwaliteit zijn, waarbij ik geen Märklin en Roco zitrijtuigen door elkaar wil vanwege verschillen in raamindeling. Omdat ik zelf geen ruimte heb voor treinen van meer dan 5 rijtuigen, heb ik alle treinen beperkt tot 5 rijtuigen,  de meeste zijn gemakkelijk tot de realistische lengte uit te breiden door 1 of 2 Duitse zitrijtuigen toe te voegen.



De plaatjes komen trouwens van verschillende sites, zoals vagonweb.cz.

Opmerkingen en suggesties zijn natuurlijk welkom.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2014, 07:45:22 »
Leuke overzicht zo! Tip/wens: plaatjes van locs toevoegen! Uiteraard omdat je dan een compleet treinbeeld krijgt, maar ook omdat dat de rijrichting van de trein aangeeft.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2014, 09:21:53 »
Leuke overzicht zo! Tip/wens: plaatjes van locs toevoegen! Uiteraard omdat je dan een compleet treinbeeld krijgt, maar ook omdat dat de rijrichting van de trein aangeeft.

Korte treinen zijn lichte treinen, dus een 1100 past volgens mij het beste bij deze treinen, hoewel 1200, 1300 of zelfs 1600 ook wel voorgekomen zal zijn. Van de Britannia Express heb ik trouwens weleens een foto gezien met een 1500 er voor. Rijrichting is van rechts naar links (de voorkant van de trein staat links), maar vaak reed zo'n trein vanuit Nederland precies in omgekeerde volgorde als naar Nederland, zodat de locomotief eigenlijk aan beide kanten kan staan.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2967
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2014, 17:15:01 »
Ingeval van de Nord-West Express, Noordzee Express en HvH - Berlijn werd zelfs kopgemaakt in Utrecht, dus ging 'ie achterstevoren verder.

Waar heb je die samenstellingen trouwens vandaan? Ik ben bijzonder geïnteresseerd in de samenstellingen van bovengenoemde treinen.
De Nord-West zoals jij 'm laat zien met Post èn bagage èn een Nederlands slaaprijtuig heb ik zo gauw niet kunnen vinden. Welk jaar precies verbeeldt dit?

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2014, 11:42:33 »
Ingeval van de Nord-West Express, Noordzee Express en HvH - Berlijn werd zelfs kopgemaakt in Utrecht, dus ging 'ie achterstevoren verder.

Waar heb je die samenstellingen trouwens vandaan? Ik ben bijzonder geïnteresseerd in de samenstellingen van bovengenoemde treinen.
De Nord-West zoals jij 'm laat zien met Post èn bagage èn een Nederlands slaaprijtuig heb ik zo gauw niet kunnen vinden. Welk jaar precies verbeeldt dit?

Die samenstelling komt van deze site: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36903.0.html

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2967
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2014, 11:58:07 »
Ah, ik was even op het verkeerde been gezet. Je had het over de jaren '80, dus daar had ik in mijn documentatie gekeken. De jaren '70 had ik uitgezocht tot 1975 (en hier gepubliceerd: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60364.msg3221499114.html#msg3221499114). Uit 1978 lijkt 'ie idd correct voor D237 als je uitgaat van de samenstelling tussen Utrecht en Hengelo met weglating van een aantal optionele rijtuigen en een ABm van DB.