Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 09:34:49
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:28:51
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 09:28:41
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:26:37
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:20:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:19:12
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 09:02:12
Goede wensen voor 2026 door Jelmer
Vandaag om 08:56:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 08:55:09
Railion 1606 Harderwijk. door spoorijzer
Vandaag om 08:45:34
Modellbau Lingen 2026 door mass am see
Vandaag om 08:37:34
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 08:25:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:21:05
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
Vandaag om 08:19:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:02:52
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 December 2025, 23:34:55
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
16 December 2025, 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
16 December 2025, 23:29:46
ESU V5 Decoder setting door NS2408
16 December 2025, 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
16 December 2025, 22:41:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
16 December 2025, 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 December 2025, 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
16 December 2025, 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
16 December 2025, 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
16 December 2025, 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
16 December 2025, 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
16 December 2025, 20:38:46
Zee. Land. door Huup
16 December 2025, 19:59:34
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 December 2025, 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
16 December 2025, 18:01:59
  

Auteur Topic: LTM 51 Garratt  (gelezen 6379 keer)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
LTM 51 Garratt
« Gepost op: 27 November 2014, 13:57:13 »
Met zoveel getoond leuks van de LTM moet m'n Garratt LTM 51 er ook maar aan geloven:




Al in november 1970 heb ik de wieltjes gekocht, Rokal TT van een van hun toenmalige locs. Die waren 10 mm diameter en hadden een tandkrans aan de achterzijde. Die heb ik er af gedraaid en ze voorzien van H0 assen. De aandrijving is dubbel, in beide wagens ligt een Triang X.500, allemaal precies pas. Op de koppelingen na zijn beide wagens volstrekt identiek en uiteraard andersom gepoold zodat er maar 2 draadjes viceversa moeten. De ketel is van electriciteitspijp maar is binnen gevuld met messing soldeerkoppelingen die voor het benodigde gewicht zorgen. Omdat door de koppelstangen alle wielen zijn aangedreven is de trekkracht behoorlijk, 12 x plan E Lima of een sloot twee-assers waarbij ik uiteindelijk geen zin meer had er nog meer op de baan te zetten.
Mvrgr
Koopmans
« Laatst bewerkt op: 27 November 2014, 15:05:10 door guest7823. Reden: spatiering afbeelding aangepast »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3500
    • modulebaan.nl
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2014, 15:05:03 »
Prachtig! (y)

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6397
  • ***
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2014, 15:09:25 »
 (y) Mooi stukje techniek, dat schreeuwt om meer foto's mnv de bouw ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

zofman

  • stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2014, 17:22:44 »
En nu nog de brug over het gulpdal......
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2014, 18:50:50 »
Prachtig. Zeer apart.
Gr. Bert.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2014, 19:28:32 »
Wat een mooie loc zeg! Fantastisch!
Spoor 0 adept

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2014, 19:35:32 »
Prachtig, dat ik emotioneel van wordt :'(. Ook erg knap gemaakt!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8398
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #7 Gepost op: 29 November 2014, 01:43:00 »
Begrijp ik dat nou goed dat je daar al 44 jaar mee bezig bent? Ik ga toch maar eens wat bouwpakketten afmaken...
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #8 Gepost op: 29 November 2014, 21:45:51 »
Nou nee hoor! Ooit onderdelen gekocht, veertig jaar nagedacht hoe het zou moeten en 6 jaar geleden eindelijk begonnen, onderbroken door 3 stuks 3,5 in. livesteam locomotieven waaronder het eerder getoonde Backertje.
Mvrgr
Koopmans

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2016, 14:11:08 »
Intussen heb ik een vraag gekregen naar de aandrijving. Ik heb dus een poging gedaan om wat foto's te maken, dat lukt slecht door al dat geglim, maar hier is een min of meer bruikbare:

De Triang motor drijft de middelste as aan. De motor zit vast op een dwarssteun in het frame, onder het moertje daarvan is de uitvalbeveiliging van de rechtse as ook vastgemaakt. Die as zelf rust tegen het motorhuis, dat is rond en de as kan dus rotoren in de sleufjes(schenen) in het frame. In het midden zit het schroefje dat de "grendel" vastzet die in het plastic haakje van de motor wordt geschoven. De afstelling van de motor tov de worm heb ik gedaan met papier/messing van verschillende dikte. De as met worm en de meest linkse as worden door het gemeenschappelijke plaatje tegen uitval beveiligd. Op de foto is helemaal links het in het frame gesoldeerde stukje rond te zien waaromheen de linkse as draait. De hele zaak draait nu goed.
De grootste fout die ik heb gemaakt is de frameplaatjes te frezen met een 2,5 mm frees, de assen zijn 2 mm en ik had dus de illusie dat dat wel samen zou gaan. Alle sleufjes heb ik moeten aanpassen om het goed te krijgen en om de koppelstangen niet te laten vastslaan, daar zit het probleem.
Ik heb even in de GM&S catalogus (nr 5) gekeken of eea nu te reproduceren zou zijn:
Wielen : nr 4835, 11 mm met 10 spaken, anders is er niet, 12 stuks met 6 assen
Wormsetjes: een van de modellen 38SL, 38ML (WL wordt te breed) essentie is wormwiel van 9,7 mm.
Motoren : twee stuks Mashima 10x24, past tussen frameplaten
Het kan dus nog,
Mvrgr
Koopmans