Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
  

Auteur Topic: LTM 51 Garratt  (gelezen 6383 keer)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
LTM 51 Garratt
« Gepost op: 27 November 2014, 13:57:13 »
Met zoveel getoond leuks van de LTM moet m'n Garratt LTM 51 er ook maar aan geloven:




Al in november 1970 heb ik de wieltjes gekocht, Rokal TT van een van hun toenmalige locs. Die waren 10 mm diameter en hadden een tandkrans aan de achterzijde. Die heb ik er af gedraaid en ze voorzien van H0 assen. De aandrijving is dubbel, in beide wagens ligt een Triang X.500, allemaal precies pas. Op de koppelingen na zijn beide wagens volstrekt identiek en uiteraard andersom gepoold zodat er maar 2 draadjes viceversa moeten. De ketel is van electriciteitspijp maar is binnen gevuld met messing soldeerkoppelingen die voor het benodigde gewicht zorgen. Omdat door de koppelstangen alle wielen zijn aangedreven is de trekkracht behoorlijk, 12 x plan E Lima of een sloot twee-assers waarbij ik uiteindelijk geen zin meer had er nog meer op de baan te zetten.
Mvrgr
Koopmans
« Laatst bewerkt op: 27 November 2014, 15:05:10 door guest7823. Reden: spatiering afbeelding aangepast »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3500
    • modulebaan.nl
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2014, 15:05:03 »
Prachtig! (y)

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6397
  • ***
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2014, 15:09:25 »
 (y) Mooi stukje techniek, dat schreeuwt om meer foto's mnv de bouw ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

zofman

  • stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2014, 17:22:44 »
En nu nog de brug over het gulpdal......
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2014, 18:50:50 »
Prachtig. Zeer apart.
Gr. Bert.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2014, 19:28:32 »
Wat een mooie loc zeg! Fantastisch!
Spoor 0 adept

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2014, 19:35:32 »
Prachtig, dat ik emotioneel van wordt :'(. Ook erg knap gemaakt!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8398
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #7 Gepost op: 29 November 2014, 01:43:00 »
Begrijp ik dat nou goed dat je daar al 44 jaar mee bezig bent? Ik ga toch maar eens wat bouwpakketten afmaken...
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #8 Gepost op: 29 November 2014, 21:45:51 »
Nou nee hoor! Ooit onderdelen gekocht, veertig jaar nagedacht hoe het zou moeten en 6 jaar geleden eindelijk begonnen, onderbroken door 3 stuks 3,5 in. livesteam locomotieven waaronder het eerder getoonde Backertje.
Mvrgr
Koopmans

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2016, 14:11:08 »
Intussen heb ik een vraag gekregen naar de aandrijving. Ik heb dus een poging gedaan om wat foto's te maken, dat lukt slecht door al dat geglim, maar hier is een min of meer bruikbare:

De Triang motor drijft de middelste as aan. De motor zit vast op een dwarssteun in het frame, onder het moertje daarvan is de uitvalbeveiliging van de rechtse as ook vastgemaakt. Die as zelf rust tegen het motorhuis, dat is rond en de as kan dus rotoren in de sleufjes(schenen) in het frame. In het midden zit het schroefje dat de "grendel" vastzet die in het plastic haakje van de motor wordt geschoven. De afstelling van de motor tov de worm heb ik gedaan met papier/messing van verschillende dikte. De as met worm en de meest linkse as worden door het gemeenschappelijke plaatje tegen uitval beveiligd. Op de foto is helemaal links het in het frame gesoldeerde stukje rond te zien waaromheen de linkse as draait. De hele zaak draait nu goed.
De grootste fout die ik heb gemaakt is de frameplaatjes te frezen met een 2,5 mm frees, de assen zijn 2 mm en ik had dus de illusie dat dat wel samen zou gaan. Alle sleufjes heb ik moeten aanpassen om het goed te krijgen en om de koppelstangen niet te laten vastslaan, daar zit het probleem.
Ik heb even in de GM&S catalogus (nr 5) gekeken of eea nu te reproduceren zou zijn:
Wielen : nr 4835, 11 mm met 10 spaken, anders is er niet, 12 stuks met 6 assen
Wormsetjes: een van de modellen 38SL, 38ML (WL wordt te breed) essentie is wormwiel van 9,7 mm.
Motoren : twee stuks Mashima 10x24, past tussen frameplaten
Het kan dus nog,
Mvrgr
Koopmans