Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-module: "Grasland" door Edsko Hekman
Vandaag om 19:51:53
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door phdirk
Vandaag om 19:47:12
Tillig DDR DR Bme 2de klasse rijtuig type Y/B 70 H0 door MathieuN
Vandaag om 19:46:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:45:56
Bouwproject Zolderspoorbaan DB epoche III Hoofdstation met zijlijn door phdirk
Vandaag om 19:45:00
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Noordernet
Vandaag om 19:42:42
Uitlezen decoder met Twin-Center door lokmuis
Vandaag om 19:41:50
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door ronald1956
Vandaag om 19:22:45
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen door EN446
Vandaag om 19:07:16
Zoekplaatje NS 3726 door ingenium secundus
Vandaag om 18:45:35
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 18:18:24
Projekt 083-338 door Sander Fondse
Vandaag om 18:08:53
SSN Mitropa rijtuig van Tillig HO door henk
Vandaag om 17:31:42
Roco Vectron DC voorzien van schijnwerpers en cabineverlichting door bellejt
Vandaag om 17:21:34
Beginner door 72sonett
Vandaag om 17:19:40
Zimo sounddecoder, instellen maximum snelheid door Falkenberg
Vandaag om 16:57:18
Openen Jouef BB67604 - HJ2340 door CC72067
Vandaag om 16:38:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:16:48
Welke manier van handbediening op wissels? door haes
Vandaag om 16:01:42
Omzetten bestanden van SQ13 mini camera naar iPhone. door gvandersel
Vandaag om 16:01:01
Live met video rijden door gvandersel
Vandaag om 16:00:14
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 15:15:51
StoomStichtingNederland organiseert de 1,5 Meter Express - za. 24 oktober 2020 door Rondje_HO
Vandaag om 15:01:27
De fabriek - Spoor 0 door Huib
Vandaag om 14:57:08
Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest" door Jelmer
Vandaag om 14:55:59
Mehano containerwagon blijft hangen in bocht door stefan88
Vandaag om 14:31:55
De Hondsrugbaan, H0 door Reinier Z.
Vandaag om 12:53:30
Bouw Br 03 001 Borsig door puntenglijder
Vandaag om 12:43:42
DR rijtuigen halberstadt, reko, Y/B 70 door stefan88
Vandaag om 12:31:36
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Sicco Dierdorp
Vandaag om 12:10:46
  

Auteur Topic: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving  (gelezen 209986 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9442
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #1155 Gepost op: 06 augustus 2020, 09:45:17 »
Hoi,


In dat geval zal de besturingssoftware een slot vrij moeten maken.

De DR5000 doet dat niet vanzelf. "Purging" is in de DR5000 niet geimplementeerd, omdat deze ontworpen is met automatisch, computergestuurd rijden in het achterhoofd. En daar is het besturingsprogramma verantwoordelijk voor het al dan niet "purgen" van slots die niet meer gebruikt worden.

Citaat van: DeepPurple
Als een typisch snelheid instructie (DCC packet) 80 bits lang is, de centrale kan maar 100 instructies per second naar de locomotieven sturen.

Nu is die dat niet, 80 bits lang. 14-20 bits preamble + start-bit  + 3 bytes a 9 bits + stopbit = 49 bits.

Citaat van: DeepPurple
een andere beperking is dat DCC werkt met een snelheid van 8000 bits

En dat is de grote bottleneck van DCC  :o nav bovenstaande 8000/50 = 160 commando's per seconde. (gemiddeld, als het z.g. "korte adressen" betreft). Anders is een speed-packet 4 bytes groot.

Citaat van: DeepPurple
...Nu, is de processor van de DR5000 krachtig genoeg om effectief die 119 locs te beheren, dat is minder zeker...

Interessant dat je dat in twijfel trekt... Het maakt voor de DR5000 DCC-generator niet uit of er 1 of 119 slots bezet zijn. De respons is altijd gelijk, zo ook de benodigde verwerkingstijd.
En aangezien er maar 160 commando's / seconde verstuurd kunnen worden, hoeft er slechts 160 maal per seconde een packet geconstrueerd te worden.
Voor een 48 MHz RISC processor een kwestie van twee vingers in de neus ;)

Overigens, een wijziging (lok of wissel commando) krijgt altijd voorrang via een uitgekiend prioriteits mechanisme ;) Zodat de decoders zo snel mogelijk hun veranderde gegevens krijgen.

Grtzz,
Karst






DeepPurple

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #1156 Gepost op: 06 augustus 2020, 12:03:25 »
Karst,

Hartelijk dank voor die verduidelijking. Nu, 160 commando's per seconde is niet veel als er heel veel treinen op het spoor rijden. Om DCC traffic zoveel mogelijk te beperken, moeten wij bij voorkeur korte adressen voor de locomotieven gebruiken ?  En moeten wij het aantal snelheid steppen beperken tot 14 of 28 ipv 128 ?

Philippe.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9442
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #1157 Gepost op: 06 augustus 2020, 12:07:47 »
Correct (y)

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
    • Modelbaan Den Akker
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #1158 Gepost op: 06 augustus 2020, 16:07:55 »
Hoi,


In dat geval zal de besturingssoftware een slot vrij moeten maken.

De DR5000 doet dat niet vanzelf. "Purging" is in de DR5000 niet geimplementeerd, omdat deze ontworpen is met automatisch, computergestuurd rijden in het achterhoofd. En daar is het besturingsprogramma verantwoordelijk voor het al dan niet "purgen" van slots die niet meer gebruikt worden.

Karst

Hoi Karst,
Bedankt voor je reactie. Voor mij is het duidelijk zo.
In Rocrail zijn een paar instellingen die daar betrekking op hebben.

Groeten,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1757
  • Roco Fccpps vriend
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #1159 Gepost op: 06 augustus 2020, 21:51:07 »
Overigens, een wijziging (lok of wissel commando) krijgt altijd voorrang via een uitgekiend prioriteits mechanisme ;) Zodat de decoders zo snel mogelijk hun veranderde gegevens krijgen.

Grtzz,
Karst

Nu, 160 commando's per seconde is niet veel als er heel veel treinen op het spoor rijden.
Valt dus eigenlijk wel mee. Met de voorrang tot 160 wijzigingen per seconde, de rest gebruikt gewoon z’n laatste commando(s). Maximaal 119 treinen die meer dan 160 wijzigingen per seconde nodig hebben, is m.i. wel heel dynamisch.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.