Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden  (gelezen 319051 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #975 Gepost op: 13 februari 2018, 18:07:18 »
Hans,

prima als je de procedure volgt, maar eigenlijk is het een overbodige procedure. Ik denk dat er niemand is die de centrale slecht vind, daar draait het niet om, maar een product dat op de markt komt en waarvan er al van in den beginne problemen gemeld worden over een "freeze" zou toch iets vlotter opgevolgd mogen worden. Dat er problemen zijn met andere hard en/of software OK, daar gebeuren geen ongelukken mee, maar een freeze is wel heel drastisch als er meerdere locs op de baan staan. Dan zou een ingebouwde veiligheids check wel nuttig zijn. Ik heb liever dat er bij een freeze ook een echte freeze ontstaat en dat de baan ermee stopt dan dat mijn locs er vandoor gaan.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #976 Gepost op: 13 februari 2018, 21:23:45 »
@Dirk,

Karst heeft vorig jaar een opmerking gemaakt over de opstart- en afsluitvolgorde. Het gaat erom dat de PC, de centrale, het gekozen besturingsprogramma (Traincontroller e.d.) alsmede nu de Z21 App goed met elkaar communiceren. De juiste volgorde is klaarblijkelijk van belang. Ik rijd sedert de aanwijzing van Karst probleemloos. In alle update versies tot nu toe.

Ook de recentelijk toegevoegde Z21 App geeft geen probleem. Al vergeet ik soms mijn WiFi op de iPhone in te stellen op DR5000-Serial ipv mijn thuisnetwerk.

Naar het voorbeeld van een van de Duitse vrienden zijn mijn PC én de DR5000 met een LAN kabel via een repeater aan het internet verbonden. De PC is daarnaast met de USB kabel verbonden met de DR5000.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2018, 21:33:02 door Hans van de Burgt »

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #977 Gepost op: 13 februari 2018, 21:34:04 »
Aha dus als ik het goed begrepen heb al die freeze momenten komt dus door verkeerd opstarten en afsluiten?

Als ik in de toekomst deze centrale wil aanschaffen moet ik alles in de juiste volgorde opstarten en afsluiten om de freeze momenten te vermijden.

Mvg
Erik

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #978 Gepost op: 13 februari 2018, 21:57:16 »
Nee, ik denk dat jij hem ook in de toekomst niet moet gaan aanschaffen ;D.

Tot die tijd dat de DR5000 wel helemaal goed loopt is dit de workaround. Zo heet dat in de techniek nu eenmaal bij bekende problemen waar nog geen definitieve oplossing voor gevonden is en waar hard naar een oplossing gezocht wordt.
Neem vooral geen Windows, IOS of Linux of wat dan ook. Komen elke dinsdag nieuwe updates van uit om vele kleine en soms hele grote onhebbelijkheden voor op te lossen. De grootste fout zit momenteel zelfs in de processor. Er heeft mij nog niemand gebeld om die te komen uit wisselen.... of toch wel, was iemand van Microsoft die het op afstand ff wilde verhelpen. Zo te horen vanuit een negerhut van oom Tom in Nigeria. Daar weten ze wel precies hoe ze al die gaten kunnen patchen ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #979 Gepost op: 13 februari 2018, 22:59:12 »
...Neem vooral geen Windows, IOS of Linux of wat dan ook. Komen elke dinsdag nieuwe updates van uit om vele kleine en soms hele grote onhebbelijkheden voor op te lossen.

@Ruud,

Ik ben benieuwd naar het “wat dan ook”? Android, OSX?
We zijn min of meer wereldwijd veroordeeld tot al deze computers en netwerken. Dat heet vitale infrastructuur. Gelukkig gaat er geweldig veel goed, en worden er mooie dingen mee gedaan. Een Tesla bijvoorbeeld in de ruimte schieten met een herbruikbare raket.

Als ik jouw zo hoor, kun je eigenlijk beter met een stand alone modeltreinsysteem werken. Digitrax of zo?

Ik ga dan toch liever voor de innovatievere mogelijkheden.

Gr, Hans

Paul_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #980 Gepost op: 13 februari 2018, 23:53:45 »

Beste Hans,

Lees vooral de licht cynische (of zelfs sarcastische?) ondertoon van Ruud. Die zegt veel meer dan de lettertjes alleen.

Dat er mooie en goede dingen met ICT worden gedaan ben ik helemaal met je eens, al kan ik het mooie en zeker het nuttige van je voorbeeld niet zo zien. Maar dat zou waarschijnlijk een heel erg off topic discussie worden.

De boodschap van Ruud is vooral dat er geen (digitaal) systeem foutloos is en als je een foutloos systeem zoekt, kun je dus niets kopen.
Als je toch iets wilt kopen, moet je dus voor jezelf bepalen hoeveel en welke fouten je accepteert. En welke prijs je daarvoor wenst te betalen. Wel mag je natuurlijk verwachten dat onderkende problemen worden opgelost, maar ook hier geldt weer dat de prijs-pret-verhouding een rol speelt. Een groot ontwikkelteam levert waarschijnlijk (!) snel een oplossing, maar dat houdt ook een hogere productprijs in.

Met vriendelijke groet,
Paul  ;)
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2018, 12:32:18 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #981 Gepost op: 14 februari 2018, 07:10:40 »
Aha dus als ik het goed begrepen heb al die freeze momenten komt dus door verkeerd opstarten en afsluiten?
Als ik in de toekomst deze centrale wil aanschaffen moet ik alles in de juiste volgorde opstarten en afsluiten om de freeze momenten te vermijden.
Ik ben deze freeze problemen met mijn DR5000 nog nooit tegengekomen. Het zegt me ook werkelijk niks.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #982 Gepost op: 14 februari 2018, 07:59:30 »
Hoe lang is de centrale nu op de markt? Twee jaar?
Naar mijn bescheiden mening mag het stadium waarin nieuwe versies fouten oplossen en tegelijk weer nieuwe fouten introduceren, dan toch wel voorbij zijn. Een digitale centrale voor een modelspoorbaan is nu ook weer geen high tech maar nogal rechtoe rechtaan. En het is niet alsof er een paarhonderduizend hackers op de wereld bezig zijn met het saboteren van de DR5000, zoals bij Windows. Staat die startsequence al in de flight manual, sorry handleiding?

Gebruik toch liever één knop om de boel op gang te krijgen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5760
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #983 Gepost op: 14 februari 2018, 08:29:01 »

Karst heeft vorig jaar een opmerking gemaakt over de opstart- en afsluitvolgorde. Het gaat erom dat de PC, de centrale, het gekozen besturingsprogramma (Traincontroller e.d.) alsmede nu de Z21 App goed met elkaar communiceren. De juiste volgorde is klaarblijkelijk van belang. Ik rijd sedert de aanwijzing van Karst probleemloos. In alle update versies tot nu toe.


Dan denk ik toch dat je de opmerking verkeerd hebt geïnterpreteerd.

Bij een "freeze" valt op enig moment kennelijk de communicatie weg. Dat heeft naar mijn mening niets van doen met de opstartprocedure.

Mijn "procedure", ik rij over LocoNet USB:

* PC/Laptop aan
* DR5000 aan (start altijd op zonder dat de baanspanning live wordt, zie control / instellingen, vinkje weghalen)
* Koploper opstarten
* Groene spiegelei (start communicatie): centrale gaat op "groen".
* Rijden maar

Afsluiten is niet anders, Koploper op Stop (einde communicatie), DR5000 uit.

Alles wat ik aan protocollen en terugmelding niet gebruik in de DR5000 staat uit (XpressNet, Railcom, S88 bus, RS bus, geen LAN/Wifi ingesteld).

Volgens mij is het zo ook bedoeld, het kan niet waar zijn dat je de DR5000 App elke keer moet opstarten om van alles te controleren.

Over de "freeze": hoewel ik het met de DR5000 niet (nooit) heb herken ik het wel van vroeger met de Intellibox over LocoNet, zo af en toe had ik daar ook wel last van. Ik heb nooit kunnen ontdekken wat de oorzaak was.

Gr, Ben.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #984 Gepost op: 14 februari 2018, 09:32:59 »
Misschien een andere kijk op de storingen, als ik een klein vergelijk mag trekken naar Industriële communicatie netwerken waarom soms ook rare dingen gebeuren voor 90% te verklaren aan bekabeling.
Nu weet ik wel dat er bij ons geen 3-fase kabels lopen of kabels naar motoren die frequentie geregeld zijn. Maar kan soms ook iets zijn wat je totaal niet verwacht.

Een industrieel praktijk voorbeeld van 10 tallen jaren terug een tweetal tanken parken naast elkaar, omgeven door een dijk dat mocht er lekkage zijn het medium niet vrij kwam, had mijn werkgever niveaumetingen geleverd, anders gezegd metingen die de inhoud van de tanks weergaven. Alles was identiek, maar een paar dagen na de inbedrijfname kwam de melding dat een  van de twee tanken park om even na middernacht meer ging aangeven om 's morgens vroeg weer minder te gaan aangeven. We hebben daar echt alles vervangen, onderling gewisseld maar de fout bleef bij het ene tanken park. Uiteindelijk de oorzaak gevonden in de steunzender van Radio 2, die gingen destijds 's nachts uit en door de dijken had het ene park er wel last van en het andere niet. De kabels anders gelegd en het probleem was opgelost.

Dit is natuurlijk extreem en nog uit het analoge tijdperk, ik wil alleen maar zeggen concentreer je niet alleen op Wintendo of de DR5000, maar kijk ook om je heen, als je dat al niet deed. Misschien had de buurjongen wel zijn 3 Watt Josti-Kit FM zender aangezet  ;D ;D ;D, maar dat is een ander verhaal

Ik weet niet of Karst genegen is om een keer bij  een van jullie te gaan meten, ik ga er een beetje vanuit dat hij de bus kan bewaken.

Zelf heb ik nog geen ervaring want hier rijdt nog geen trein  :'(

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #985 Gepost op: 14 februari 2018, 16:08:15 »
 (y) Paul_V snapt mijn strekking geheel ;).

Citaat
En het is niet alsof er een paarhonderduizend hackers op de wereld bezig zijn met het saboteren van de DR5000, zoals bij Windows.
@Henk: Ben je daar wel zeker van? Bij vele hangt de DR5000 via een netwerkkabel aan de thuis-router en dus aan het internet..............en is dus net als die router ook een potentieel hack-baar item die net als je koelkast met wifi gebruikt kan worden voor een DDOS en andere ongein. De NSA, MIVD, MI16, FSB, Mosad en nog vele andere zullenl ook jouw treintje zien rondrijden via je wifi camera. Hoeven ze zelf al dat moois niet te kopen om er toch van te genieten ;D ;) 8).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #986 Gepost op: 14 februari 2018, 19:30:38 »
 ;D
Weinig kans. Zelfs mijn baancomputer is niet op het netwerk aangesloten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mark been

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #987 Gepost op: 18 februari 2018, 11:26:34 »
Vandaag was ik handmatig aan het rijden, dus zonder koploper, met de multimuis en zelfs toen had ik zo'n freeze moment. de loc reageert niet op commando's van de regelaar en ook de rode knop van de centrale indrukken werkt niet. De loc blijft gewoon rijden dan. Alleen de voedingsspanning van de centrale halen werkt dan nog meer.
Het begint nu wel vervelend te worden :(

M.v.g. Mark
H0, digitaal, dr5000, koploper

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #988 Gepost op: 18 februari 2018, 12:37:50 »
Mark,

Had je de DR5000 op dat moment ook nog via de USB op de PC aangesloten?
En was de DR5000 Config Software ook actief op de PC?

Groeten,
Bert

Mark been

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #989 Gepost op: 18 februari 2018, 20:38:44 »
Hoi Bert.

Ja ik had de USB kabel aangesloten en nee ik had de Config Software niet actief open staan.

M.v.g. Mark
H0, digitaal, dr5000, koploper