Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden  (gelezen 319061 keer)

Crenwick

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #825 Gepost op: 25 oktober 2017, 11:57:50 »
Ik heb de Z21 app op mijn smartphone geladen en dus ook via de Wifi van de DR5000 aangesloten evenals de protocol op Z21 gezet maar helaas ook geen reactie van de DR5000 :(

Blijkt of de seriële communicatie (UART) van de HLK-RM04 module niet doorkomt. Ik vraag me af of de UART instellingen 115200,8,n,1 en framing wel juist zijn ...

Ik heb net een ticket opengemaakt bij Digikeijs met al deze vragen :)




De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #826 Gepost op: 25 oktober 2017, 19:12:44 »
Hallo Crenwick,

Ik heb afgelopen zondag zitten stoeien en is uiteindelijk gelukt met hulp van Karst en anderen. Wat ik gedaan heb (Ik heb een IPhone en mijn pc zit via USB aan de central)
- Op IPhone via settings, wifi telefoon aan centrale gekoppeld. Password 12345678. Vinkje voor DR5000SERIAL als dit lukt
- In de DR5000 software, bij LAN eigenschappen, communicatieprotocol op Z21 gezet
- Het IP adres dat in die tab bij DR5000@ gekopieerd
- In de Z21 app , settings, app settings bovenin het genoemde iP adres gekopieerd.
- daarna op reconnect gedrukt in dit scherm
- vervolgens ga je in de z21 app vanuit het hoofdmenu naar het control panel
- rechts boven in, in het vierkantje op GO drukken.

Dan zou e.e.a. moeten werken

Ivo

Crenwick

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #827 Gepost op: 25 oktober 2017, 20:12:47 »
Hoi Ivo,

Ik zal dit even zo proberen ;)

Hoog tijd dat de handleiding bijgewerkt wordt :)

Bernard

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #828 Gepost op: 25 oktober 2017, 20:55:08 »
Hoi Bernard, maar als die er is, wat moeten we dan nog op dit forum 🤣🤣🤣

Crenwick

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #829 Gepost op: 25 oktober 2017, 21:06:04 »
 (y)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #830 Gepost op: 25 oktober 2017, 22:09:26 »
Kan deze set CVs uitlezen en opslaan?

Dus je hebt een DE-2 van Artitec vol instellingen je wilt deze instellelingen uitlezen en programmeren in een blanco DE-2, kan dat?
Heb nu MultiMaus systeem, kan niet echt lekker programmeren  :-\
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #831 Gepost op: 26 oktober 2017, 16:42:56 »
Heeft iemand de Z21 wifi maus al werkend gekregen?

Kan het zijn dat de DR5000 NIET met de LAN kabel aan het netwerk mag hangen ofzo als je via wifi werkt?
Of moet de DR5000 wel of niet in bridge ofzo staan?
Ik zie die hele DR5000 op wifi niet als ik met mijn phone, of mac of laptop naar wifi netwerken zoek?
Volgens de settings staat wifi wel aan... ik kan er ook bedraad bij via de browser op ip adres 192.168.1.43.
Heb de laatste (beta) firmware en protocol staat op Z21/Wifimaus.





« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2017, 17:21:48 door jowi »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #832 Gepost op: 26 oktober 2017, 19:30:40 »
Volgens Karst (op facebook) moet ik in mijn geval de wifi maus verbinden met mijn eigen huis-wifi met bijbehorend password, en in de wifimaus bij Z21 dan het ip adres van de DR5000 opgeven.

Helaas werkt het dan nog steeds niet...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #833 Gepost op: 26 oktober 2017, 22:14:36 »
Ik zie die hele DR5000 op wifi niet als ik met mijn phone, of mac of laptop naar wifi netwerken zoek?


Geen wonder.... je hebt zowel de radio als de wifi uit staan....  :-X :-X :-X  Dat wat jij ziet als 'Radio On' en 'Wifi On' zijn knoppen om deze aan te zetten. Staan ze ook daadwerkelijk af fabriek beide op 'Radio Off' en 'Wifi Off', de radio en WiFi staan dan dus aan... . Ik neem maar aan dat je hiermee hebt zitten spelen en beide op 'Off' hebt geklikt, nu recent of veel eerder al....

Geef je WiFi module eerst maar eens een Factory Reset, dikke rode knop hieronder:

« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2017, 22:16:42 door Karst Drenth »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #834 Gepost op: 26 oktober 2017, 23:23:00 »
Dat was het inderdaad... het werkt meteen. Ik zie nu ook de DR5000 meteen in de wifimaus als ie naar de SSID zoekt.

Toch... je doet wel een beetje lacherig over dat ik die 2 knoppen verkeerd gebruik, maar je moet toch echt eens serieus nadenken over hoe jullie met user-interfaces omgaan, want ik vind dit nou niet bepaald mijn fout. Een status pagina hoort de actuele status weer te geven. Een knop waarop staat dat de wifi UIT staat geeft mij aan dat... de wifi UIT staat. Als ik op de knop druk, hee! Wifi staat nu AAN. Maar het werkt dus net andersom.... Jullie hebben bij Digikeijs wel een handje van nogal onlogische, tegendraadse interfaces en beschrijvingen...

Desondanks... het werkt ;)

Hier nog wat leesvoer over knopjes en gui's  ;D :
https://ux.stackexchange.com/questions/1318/should-a-toggle-button-show-its-current-state-or-the-state-to-which-it-will-chan
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2017, 23:32:38 door jowi »

Crenwick

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #835 Gepost op: 28 oktober 2017, 10:56:06 »
Hallo,

Ik zou een 2dehands Roco multimaus willen kopen en ik vroeg me af of ik deze via de DR5000 zou kunnen updaten of niet ?

Een andere vraag, de protocol instelling op de LAN/WIFI is afhankelijk van de USB aansluiting.

Dus als ik bvb Traincontroller wil gebruiken samen met de Z21 app of de WLAN-Mause moet de Traincontroller dan via USB neem ik aan ?

Mvg

Bernard

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #836 Gepost op: 28 oktober 2017, 11:56:07 »
Citaat van: Crenwick
Ik zou een 2dehands Roco multimaus willen kopen en ik vroeg me af of ik deze via de DR5000 zou kunnen updaten of niet ?

Nee, aansluiten en bedienen wel, updaten niet. De MAUS-update zit 'verpakt' in de Z21 Maintenance Tool. En die werkt (uiteraard) niet met de DR5000.

Citaat van: Crenwick
Een andere vraag, de protocol instelling op de LAN/WIFI is afhankelijk van de USB aansluiting.

Nee, de instelling van het protocol is onafhankelijk van USB. USB stelt op 2 afzonderlijke poorten XpressNet en LocoNet ter beschikking. Op het netwerkInterface is het protocol instelbaar, waarbij er voor het complete interface (LAN en WiFi) slechts 1 protocol tegelijkertijd actief kan zijn.
(voor het instellen van het LAN/WiFi protocol moet de DR5000 via USB *en* het netwerk aan de PC aangesloten zijn)

Citaat van: Crenwick
Dus als ik bvb Traincontroller wil gebruiken samen met de Z21 app of de WLAN-Mause moet de Traincontroller dan via USB neem ik aan ?

Advies: Bij gebruik van PC software zo mogelijk de USB aansluiting gebruiken. En dan ook nog bij voorkeur LocoNet. Reden: 100% zeker datatransport en LocoNet biedt veruit de meeste mogelijkheden voor de besturende software. Verder, doordat het Z21 protocol gebruikt maakt van UDP, is het aankomen van data uit en naar de DR5000 niet 100% gegarandeerd (ligt in de aard van het UDP protocol). Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen, dat b.v. terugmeldings berichten van de DR5000 bestemd voor de besturingssoftware, worden 'weggesnoept' door de Z21 App of een WLANmaus. Dus... bij gelijktijdig gebruik van besturingssoftware en Z21 App of WLANmaus, alstijd de besturingssoftware via een eige, 100% betrouwbare verbinding (USB) aansluiten.


Citaat van: jowi
Toch... je doet wel een beetje lacherig over dat ik die 2 knoppen verkeerd gebruik, maar je moet toch echt eens serieus nadenken over hoe jullie met user-interfaces omgaan, want ik vind dit nou niet bepaald mijn fout.

Johan, er zijn inmiddels meer dan 2000 DR5000 gebruikers, jij bent werkelijk de eerste die een probleem heeft gecreeerd door op de bovengenoemde knoppen te drukken...

Citaat van: jowi
Jullie hebben bij Digikeijs wel een handje van nogal onlogische, tegendraadse interfaces en beschrijvingen...

Thnx voor de tip ;) Dat we met het UI van de ingekochte NetwerkModule niet tevreden waren, mag blijken uit het feit dat er vanaf 1.4.x een aanmerkelijke verandring aan de LAN en WiFi schermen heeft plaatsgevonden. Op deze pagina's vind je nu alle instellingen die door een 'normale' gebruiker ingesteld moeten kunnen worden. Het originele UI zit nu achter de 'Geavanceerd' tab.  En... staat in de nieuwe handleiding de volgende disclaimer:

"...Sollten Sie keine ausreichenden Kenntnisse der Netzwerktechnik haben, sollten die erweiterten Standardeinstellungen nicht verändert werden. Falsche Änderungen können dazu führen, dass der interne Router nicht mehr funktioniert..."

Voorlopig alleen in de duitse versie, NL en EN volgen nog ;)

Citaat van: jowi
Hier nog wat leesvoer over knopjes en gui's  ;D :
https://ux.stackexchange.com/questions/1318/should-a-toggle-button-show-its-current-state-or-the-state-to-which-it-will-chan

En wat staat daar ? Er wordt de vergelijking getrokken met Play/Pause buttons... en wat staat daar op ? Het 'Pause' symbool als 'Play' actief is, het 'Play' symbool als 'Pause' actief is.  Wat staat er op de bovenstaande knoppen ? Juist: 'Radio Off' als de radio actief is en 'Radio On' als de radio uit is.... m.a.w. op de knop staat wat hij doet als je er op klikt....


Grtzz en veel plezier met de Z21 App en WLANmaus,

Karst

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #837 Gepost op: 28 oktober 2017, 14:20:06 »
zal ik het doen of zal ik het niet doen ...

ik doe het toch .... en het is goed bedoelt ....

Ik zou net als bij AP Isolation en Broadcast SSID ook 2 radio buttons zetten voor Radio (on/off) en Wifi (on/off)

Persoonlijk zou ik hier ook de mist mee in gaan denk ik ....

Volgens mij was het ooit (oude gui richtlijnen) : als er 2 keuzes zijn een checkbox en als er meer dan 2 keuzes zijn radio buttons), en knoppen alleen voor ok, cancel en eventueel apply

Guus
OpenDCC fan

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #838 Gepost op: 28 oktober 2017, 15:01:00 »
vandaag mijn DR500 geupdate naar versie 1.4.4
als ik in het setupprogramma de WIFI of LAN open
bliept de computer om elke seconden..blijkbaar dat er iets fout is

wat kan dit zijn?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
« Reactie #839 Gepost op: 28 oktober 2017, 15:01:50 »
Volgens mij was het ooit (oude gui richtlijnen) : als er 2 keuzes zijn een checkbox en als er meer dan 2 keuzes zijn radio buttons), en knoppen alleen voor ok, cancel en eventueel apply

100% eens !