Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 14:05:55
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: TT-baan Heinenoord  (gelezen 94645 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #405 Gepost op: 25 november 2018, 16:19:57 »
Zo die zien er geweldig uit Almar  (y)
En natuurlijk ook heel erg origineel. Niemand die deze heeft  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #406 Gepost op: 10 december 2018, 00:28:37 »
Hallo allemaal,

@ Wim, sorry dat ik niet even gereageerd heb op je laatste berichtje :-[ Ik ging ervan uit dat ik eerder al wel wat te melden zou hebben maar inmiddels zijn we alweer twee weken verder...

De afgelopen periode is de tijd vooral besteed aan veel kleine klusjes. Zo moesten er nog bij een stuk of twaalf locs decoders worden ingebouwd die vervolgens ook allemaal hun proefrondjes moesten rijden. Een van de laatste aanwinsten is gelijk flink onder handen genomen. Het gaat om de E94 van Tillig die niet zo lang geleden geheel opnieuw geconstrueerd is. Een pracht loc maar Jan mijn TT-vriend uit de buurgemeente had gemerkt dat de bovenste lantaarns veel te weinig licht gaven...
Zijn oplossing was prachtig, "gewoon" even de lantaarn vervangen. Likkebaardend gekeken naar zijn resultaat en na wat over en weer mailen bood Jan aan ook mijn E94 te doen. Zelf zag ik echt niet over deze klus heen en ik ben dan ook super blij met deze helpende hand  (y)

Onderstaande foto's heb ik even geleend van Jan; ze zijn van zijn E94 op zijn baan zowel voor als na de aanpassing;





Een priegelklus waar ik zelf aan begonnen ben is het plaatsten van messing asbussen in oude BTTB wagonnetjes. Deze wagonnetjes werden geleverd met plastic wieltjes. Nadat ik via E-bay (D) jaren terug behoorlijk wat wagonnetjes had aangeschaft had ik ze al wel voorzien van metalen wielen maar aan de asbussen was ik nog niet toegekomen. De afgelopen weken heb ik een stuk of vijfentwintig wagonnetjes onderhanden genomen.



Eerst voorzichtig met de hand de ruimte voor de asbusjes uitboren.....



.... en vervolgens de busjes vast lijmen. Een hele klus maar het resultaat is prima.

Tijdens het proefrijden heb ik besloten dat ik de sporen die straks niet meer zichtbaar zullen zijn niet alleen van onderaf maar ook langs de voorzijde wil kunnen benaderen. De bouw van het landschap wordt wat complexer omdat ik delen moet kunnen uitnemen. In de stad ga ik werken met blokken huizen in halfprofiel die uitneembaar worden. Het mes snijd hier aan twee kanten want ik win hier gelijk ruimte mee en die kan ik in de stad goed gebruiken om voldoende dieptewerking te creëren.
De eerste halfprofiel huizen zijn gebouwd en de proefopstelling op een basis van foamboard staat sinds vanavond op de baan.





Ik ben tevreden met de eerste indruk en de gewonnen diepte en ga dus lekker door op de ingeslagen weg ;D

Wordt vervolgd...

 

Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #407 Gepost op: 17 december 2018, 23:50:48 »
Hallo allemaal,

De afgelopen week heeft in het teken gestaan van de "halve huizen". Al met al begint het een aardig straatje te worden;



Er ligt nog één half huis in de werkkamer en dan dan ben ik voorlopig even klaar met schilderen en bouwen. De verdere verwering doe ik later. Eerst ga ik aan de strook met rotsen beginnen die er achter komt.

Wordt vervolgd !
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #408 Gepost op: 18 december 2018, 09:25:15 »
Zo, dat is onderhand een halve stad! Maakt wel indruk zo.
Ben benieuwd naar de rotsen die je nu gaat bouwen. Ik houd je nauwwlettend in de gaten  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #409 Gepost op: 10 januari 2019, 00:14:31 »
Hallo allemaal,

Het is alweer een week of drie geleden dus de hoogste tijd voor een nieuw bericht. Door alle feestdagen heb ik veel minder kunnen doen dan gepland maar er is toch wel weer één en ander gebeurd. En ditmaal ben ik begonnen met wat sloopwerk....

De wisselstraat aan de rechterzijde van het station beviel me niet helemaal. Het meest naar binnen gelegen spoor kwam te ver naar binnen waardoor de vloeiende lijn die ik voor ogen had niet uit de verf kwam



De oorzaak was de V-wissel, en ik heb besloten deze wissel te vervangen door een naar links afbuigend exemplaar.



Een behoorlijk ingrijpende operatie, alles demonteren en weer opnieuw beginnen...



Na de nodige uurtjes lag de wisselstraat weer en heb ik gelijk maar alle stationsporen gelegd. Ze liggen nu nog niet vast maar het geeft wel een goed beeld. Ik ben zeer tevreden over de vloeiende lijn van de sporen, het was de aanpassing meer dan waard.

Nu ik toch bezig was heb ik gelijk een slinger uit het spoor gehaald. Destijds is deze erin gekomen toen ik besloot langere bruggen te gaan gebruiken en ruimte tekort kwam. Tijdens het proefrijden werd echter wel duidelijk dat het wel een potentieel riskant stukje was. Door de slinger werden de kortkoppelingen maximaal uitgetrokken en af en toe hielden de koppelingen het niet, met losse wagens op het spoor als gevolg. Daarom de zaag maar tevoorschijn gehaald om ook hier wat te verbouwen ;D



"De slinger"



Het oude tracé



Het nieuwe tracé



De slinger is er uit! De laag kurk is inmiddels ook gelegd en als morgen alles lekker droog is komen de sporen er weer op en is een tweede klus gereed gekomen. Al met al is het me meegevallen en ben ik blij dat ik het gedaan heb. Het laat het belang van uitvoerig, en met zoveel mogelijk materieel, proefrijden maar weer eens zien.

Nu deze klussen gedaan zijn kan ik eindelijk verder met een stukje landschap. Tussendoor al wat rotsen gegoten en bedacht hoe ik het ga doen... ook niet onbelangrijk ;)

Wordt vervolgd!
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2019, 06:30:59 door Almar »
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #410 Gepost op: 10 januari 2019, 09:54:57 »
Wanneer je jezelf er aan irriteert, vervangen.
Anders blij je jezelf er aan storen.

De wisselstraat ziet er veel beter uit zo.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #411 Gepost op: 10 januari 2019, 10:20:32 »
Hoi Almar,

Mooie vloeiende lijnen, ziet er veel beter uit.

Groeten.

Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #412 Gepost op: 10 januari 2019, 11:09:43 »
Hallo allemaal,

@Dave en Jan, ben blij met jullie instemming ;). Het zijn echt van die dingen waar ik altijd een tijdje omheen loop te draaien maar als de knoop dan eenmaal is doorgehakt dan ben ik zoals nu meestal tevreden met de ingreep.

Vanmorgen gelijk doorgegaan met het tracé waar ik gisteren "de slinger" uitgehaald heb. Eerst de rails vastgelijmd en toen wat proefrondjes om het resultaat te beoordelen.



Deze kleine lijmklemmen blijf ik ideaal vinden om de rails vast te houden gedurende de droogtijd van de houtlijm



Je ziet er straks niets meer van maar deze vloeiende lijn ziet er een stuk beter uit en zal de bedrijfszekerheid ten goede komen.



Ik ben tevreden met het resultaat ;D

Wordt vervolgd..
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #413 Gepost op: 10 januari 2019, 11:47:15 »
Hoi Almar.
Je kunt ZEKER tevreden zijn met het resultaat  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #414 Gepost op: 10 januari 2019, 12:43:38 »
Hoi Almar,

Die slinger er uit perfect, mooie strakke lijnen, minder kans op ontsporingen en los laten
van koppelingen, goed werk  (y) (y)

Groeten Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #415 Gepost op: 12 januari 2019, 00:49:41 »
Hallo allemaal

@ Wim en Jan, leuk weer jullie reacties ik ben inderdaad blij dat ik de aanpassingen doorgevoerd heb ;)

Vanavond nog druk bezig geweest met het landschap "achter de stad". Aangezien ik wat extra toegangsmogelijkheden tot de verborgen sporen wilde zijn een aantal toch wel ingrijpende veranderingen in het ontwerp doorgevoerd. Ik wil de achterste onzichtbare opstelsporen in geval van nood van bovenaf kunnen bereiken. Twee landschapsdelen op het hoogste niveau achter de stad worden daarom straks "lichtgewicht" uitgevoerd. De basis wordt van 5 mm dik foamboard met hierop spanten van eveneens foamboard. Daaroverheen wat laagjes papier met gips. Vanavond heb ik het frame wat deze delen t.z.t. moet gaan dragen gemaakt.

Aan de voorzijde van het frame komt een wandje wat deels gaat bestaan uit keermuren voor het voorliggende spoor en deels uit rotsen. De basis is hier ook foamboard en de voorgegoten gips-rotsen worden er met houtlijm opgeplakt. Vanavond het eerste deel gedaan. Is een prima werkende methode, ik moet nu alleen mijn voorraadje gipsrotsen snel aanvullen ;D



Zoals je kan zien volg ik grofweg de contouren van het landschap zoals deze op de achtergrond zichtbaar zijn. Je krijgt op deze manier een soort van coulissen werking die de overgang naar de demontabele landschapsdelen tevens mooi kan camoufleren.

Vervolgend heb ik de achtergrondpanelen achter de huizenrij geplaatst. Hierin is een brede opening uitgespaard zodat ik na het uitnemen van de demontabele huizenrij ook de daar achterliggende sporen kan bereiken. Nu nog kaal MDF maar ook deze worden "bekleed" met gips-rotsen om een wat natuurlijker beeld te creëren.





Ik heb er wel vertrouwen in en ben blij met de "halve-huizen" oplossing.

Zoals gezegd moet ik nu eerst gips gaan gieten en als ik tijd heb ga ik beginnen aan de aanhechting tussen het landschap wat al klaar was en de nieuwe landschapsdelen. In dit deel gelukkig geen demontabele delen maar nog wel wat uitdagingen bij de vormgeving van het landschap. Op onderstaande foto is te zien om welk stuk het gaat.



Aangezien ik zondag ook een kijkje ga nemen in Rijswijk zullen de bouwactiviteiten dit weekend wat beperkter zijn ;)

Wordt vervolgd...
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #416 Gepost op: 12 januari 2019, 05:19:25 »
Hoi Almar.
De rotsen/bergen beginnen er nu al mooi uit te zien! Dat belooft wat  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #417 Gepost op: 20 januari 2019, 22:39:23 »
Hallo allemaal,

Echt hard gaan de ontwikkelingen op dit moment niet. Vorig weekend Rijswijk en dit weekend mijn verjaardag gevierd. In Rijswijk heb ik diverse dingen gekocht waaronder landschapsfolie van Heki. Op onderstaande foto is de folie met behulp van wat knijpklemmen geplaatst achter de huizenrij.



De folie moet nog geschilderd worden, ik vind 'm nu te grijs, maar het geeft al wel een goed beeld van hoe het gaat worden.

Dit weekend heb ik mijn verjaardag gevierd en mocht ik wat mooie cadeaus uitpakken waaronder de BR01 van Tillig en een setje railbussen van Kres. Erg fraaie modellen waar ik erg mee in mijn nopjes ben ;D



Zo uit de doos, alle los op te zetten onderdelen moeten er nog op.



Met behulp van mede-TT-er Jan is de, door de fabriek ingebouwde, FlexDec decoder geprogrammeerd, het resultaat ronduit prachtig; de verlichting bij de bestuurders cabine schakelt uit als de railbus gaat rijden en het licht in de toiletten gaat "random" aan en uit, helemaal top (y)



Nu alleen de passagiers nog plaatsen..

Deze week hoop ik weer verder te kunnen met het landschap.
Wordt vervolgd...
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #418 Gepost op: 20 januari 2019, 22:55:59 »
Nog gefeliciteerd Almar  (y)
En ze waren je verjaardag duidelijk niet vergeten gezien de fraaie cadeaus. Fraaie aanwinsten!
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #419 Gepost op: 21 januari 2019, 23:01:19 »
Hallo allemaal,

@ Wim; dank voor de felicitaties, en ja er is ook in TT veel moois verkrijgbaar ;)

Vanavond ben ik begonnen met het eerste uitneembare segment wat hoog boven de stad geplaatst zal worden. Direct onder deze landschapselementen ligt een niet zichtbaar inhaalspoor wat ik in geval van nood ook van bovenaf wil kunnen bereiken. Daarom heb ik ervoor gekozen om te werken met foamboard van 5 mm dik. De onderplaat rust op twee steunlatten en de achter- en voorwand volgen het profiel van het landschap.



Een groot voordeel is dat ik deze delen gewoon zittend aan mijn werktafel kan maken.



Passen is een fluitje van een cent want door het gebruik van foamboard weegt het heel weinig.



Morgen verder met deze module. Ik ben van plan om de spanten te verbinden met schilderstape met daarover een paar laagjes gipsverband. Heb hier geen ervaring mee dus gaan we maar weer eens lekker experimenteren  ;D

Wordt vervolgd...
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5