Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 07:05:23
3 januari NVBS oliebollenrit door Seinhuis
Vandaag om 00:25:28
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
04 December 2025, 23:38:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
04 December 2025, 23:17:21
Eindstation Daarhuizen door HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
04 December 2025, 22:51:42
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 December 2025, 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
04 December 2025, 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
Wat is dit voor component door 008200
04 December 2025, 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
04 December 2025, 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
04 December 2025, 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
04 December 2025, 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
04 December 2025, 14:22:34
Rail away door Eric v C
04 December 2025, 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
04 December 2025, 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
04 December 2025, 13:45:21
US diorama in H0 door Wim Vink
04 December 2025, 11:05:22
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 176899 keer)

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1551
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #150 Gepost op: 04 April 2022, 23:12:24 »
Ik heb een ander idee.... Misschien schop ik nu ergens tegenaan, dat is niet de bedoeling....

Optie 1, eerste serie, maar dan MET de hijssteun onder de rookkast.  Ik heb het idee dat de originele SS foto van Beyer Peacock niet helemaal klopt, in die zin, dat hij nog niet af was.. Volgens het boek over de 6000, hadden de eerste serie geen hijsbakken onder de rookkast, maar er zijn toch een aantal foto's waar die wel op staan.
Bewijs , behalve enkele foto's , kan ik niet vinden. Rond 1930 zijn er andere, grotere , luchtpompen op gekomen, doordat die door de voetplaat heen staken, moesten de hijsbakken verwijderd worden.

ALs iemand meer weet, laat maar weten, zou mooi zijn!!
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #151 Gepost op: 04 April 2022, 23:15:02 »
Staats met lange waterbak is dus niet mogelijk?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11579
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #152 Gepost op: 04 April 2022, 23:19:01 »
Alles is mogelijk, maar achteraf niet

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #153 Gepost op: 04 April 2022, 23:23:17 »
Staats met lange waterbak in 0   (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11579
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #154 Gepost op: 04 April 2022, 23:28:55 »
Ik heb een ander idee.... Misschien schop ik nu ergens tegenaan, dat is niet de bedoeling....

Optie 1, eerste serie, maar dan MET de hijssteun onder de rookkast.  Ik heb het idee dat de originele SS foto van Beyer Peacock niet helemaal klopt, in die zin, dat hij nog niet af was.. Volgens het boek over de 6000, hadden de eerste serie geen hijsbakken onder de rookkast, maar er zijn toch een aantal foto's waar die wel op staan.
Bewijs , behalve enkele foto's , kan ik niet vinden. Rond 1930 zijn er andere, grotere , luchtpompen op gekomen, doordat die door de voetplaat heen staken, moesten de hijsbakken verwijderd worden.

ALs iemand meer weet, laat maar weten, zou mooi zijn!!

Er is een foto van de 1201 in bedrijf (ik moet nog zoeken naar een datum)...ZONDER
Er is een foto van de 1205 (blz 87 Paul Henken) 1913, Tilburg:  ZONDER, maar nog niet in dienst.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11579
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #155 Gepost op: 04 April 2022, 23:56:26 »
september 1924, de 6002 (dus 1e serie)

hier duidelijk MET steun en kleine luchtpomp.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2022, 00:05:15 door FritsT »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6054
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #156 Gepost op: 05 April 2022, 12:18:13 »
1 x Staatsspoorwegen met korte waterbakken in 0

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #157 Gepost op: 05 April 2022, 13:59:57 »
Interesse in spoor 0 optie  2. NS 6015 met lange waterbak   

Grt Rolf

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11579
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #158 Gepost op: 05 April 2022, 14:57:51 »
Het gaat dus niet alleen om die steun, maar ook om het smeergat en een later aangebracht hijsoog en ga zo maar door.
Hier een voorbeeld van de "korte waterbak" (om het zo maar even te noemen). Dat hebben de locs op onderstaande foto's dan weer wel gemeen

1. 1204 in 1913
Eén smeergat rechts van bogiewiel
Geen steun
15 moeren (midden van de foto)
 

2. 1201-1206 tussen 1921 en 1923
MET steun.


3. 6005 in 1930
Smeergat is links van het bogiewiel gekomen
MET hijsbeugel en dus een gat in de voetplaat. (geel)
10 moeren


Hoeveel frame- en voetplaat-varianten moeten we maken in model?
Hoe duur gaan etsplaten worden met alle varianten er op?
Alemaal dilemma's.

Je kan natuurlijk ook zelf die gaten gaan boren. ;D
Maar dit is nog maar 1 voorbeeld van de vele varianten.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2022, 15:10:02 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #159 Gepost op: 05 April 2022, 22:38:45 »
ik denk dat je idd niet te moeilijk moet gaan doen.
Jij hebt jaren die 6000 met een loep bekeken.
De steun is idd een opvallend detail dus versie met en zonder steun zal volgens mij voor de meeste bestellers wel voldoende zijn.( Ivo uitgezonderd maar die gaat voor 1  (y))
Persoonlijk vind ik de steun lelijk  :o
« Laatst bewerkt op: 05 April 2022, 22:42:05 door roadster36 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11579
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #160 Gepost op: 06 April 2022, 10:56:48 »
De oplossing van het vraagstuk is te vinden op foto's in het boek van Paul Henken.

Het gaat om de SS uitvoering van de 1204, dus 1e levering, korte waterbak.
blz.   14: statiefoto van de 1204 uit 1913. Zonder steun
blz.  163: Foto na een ongeval van de 1204 in 1920. MET steun

Daarbij komt de foto van de 1201 in 1915 (blz 155), ZONDER steun
We kunnen dus stellen dat 1201-1206 met korte waterbakken geleverd zijn zonder de steunen en dat bij de order voor de 2e levering (1207 ev. ,
lange waterbakken) besloten is dat de 1201-1206 van steunen moesten worden voorzien. Zie daartoe ook het zinnetje in het boek op blz 46 rechts onderaan.

En nee, ik ga niet zoals bij de Maffei alle varianten bouwen. Zoals Ivo ook schrijft, je moet je bij het bestuderen/maken van een model beperken in mogelijkheden en het liefst afgaan op de beschikbaarheid van foto's van het origineel vanaf alle kanten op alle tijdstippen. Maar tja......als die er niet zijn. ??? Grote lijnen moeten bekend zijn maar details (zoals de steunen) ga je alleen uitwerken na de beslissende keuze over welk model je gaat maken. Op mijn lijstje staat o.a. een 1200, 1e levering in feitelijke dienst. En hoe het zat is nu duidelijk. Mijn voorkeur gaat uit naar een doorleefd (gewheaterd) model, dus verder in de tijd en dus de versie met steun.
Next. ;D

Volgend "leuk" ïtem zijn de luchtpompen in de loop van de tijd. Die hangen weer samen met het verwijderen van de steunen in de jaren 20. Maar dat heb ik al helemaal uitgezocht en die keuze is al gemaakt.


« Laatst bewerkt op: 06 April 2022, 11:10:32 door FritsT »

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #161 Gepost op: 06 April 2022, 23:44:05 »
Optie 2 in schaal 1 is geen optie?

Ik heb ook interesse in een spoor 1 NS versie met lange waterbak (zonder steun).
Als ik door het 6000 boek blader lijkt me de 6013 een interessante uitvoering gezien het aantal beschikbare foto’s.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1551
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #162 Gepost op: 07 April 2022, 10:44:56 »
in principe kun je alle versies maken. Alleen zul je dan zelf de aanpassingen, voor zover die er zijn, moeten uitzoeken/maken.
De basis is , zoals 1:1 , de "oerversie" , de Staatsspoor, die komt er dan met korte en lange waterbakken.
Enige grote verschil, is de versie met korte of lange waterbakken.(dat zijn 2 verschillende etsplaten) Alle andere latere aanpassingen zijn ook mogelijk, zoals 1:1 ook gedaan is.
of in spoor 1 beide versies er komen, zal van de bestellingen af hangen.. (tot nu toe, alleen lange waterbakken dus)

Enige keuze die je hoeft te maken, is korte of lange waterbakken.

Daarna moet je zelf bepalen welke tijdperiode je wilt bouwen.
Grofweg
staatsspoor  1913-1920
NS 1920-1930
NS 1930-1945
NS 1945-1956

Waarbij de laatste versie wel echt afwijkend is, de loks zijn toen geschikt gemaakt om ook 3700 ketels te gebruiken, dan zit er een aanpassing bij/onder de rookkast.

Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11579
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #163 Gepost op: 07 April 2022, 11:15:58 »
Pas op, er zijn best wat varianten. Ik vond er zojuist nog eentje  ;D De teller staat nu op 10.
En dan heb ik het alleen nog maar over de voor-oorlogse.


19220
« Laatst bewerkt op: 07 April 2022, 11:29:30 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #164 Gepost op: 07 April 2022, 23:16:36 »
Tja de steunen?
Dus vanaf de 1207 lange waterbak met steun en die in de jaren 20 weer verwijderd is. ::)
Ook krijg je de discussie wanneer hebben ze hun appelgroene jas gewisseld met het ns groen .
En zijn ze tussendoor ook nog grasgroen geweest?
 ;D