Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door NS264
Vandaag om 19:37:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 19:29:10
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:26:38
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronaldk
Vandaag om 19:25:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 19:25:02
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 19:22:24
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 19:09:07
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
Yamorc 7001 dood door Menno
Vandaag om 18:57:09
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
Aansluiting Bezetmelding door Ronaldk
Vandaag om 17:47:08
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 16:28:38
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 16:20:58
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 16:04:13
Klein baantje om de Kerstboom heen door Keska
Vandaag om 16:01:34
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 15:59:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:42:40
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:59
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:20:26
  

Auteur Topic: Ketelfront NS 5500  (gelezen 18174 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Ketelfront NS 5500
« Gepost op: 17 November 2014, 21:02:57 »
Het kan zijn dat het hier al ergens staat, maar heeft er iemand een foto van het ketelfront van een NS 5500? Ik ben een model aan het bouwen van DJH en er zit een bewerkt gietdeel in met allerlei details van een ketelfront, maar ik kan niet goed thuisbrengen hoe het er nu eigenlijk uit moet zien. Een foto of goede tekening zou heel erg helpen!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #1 Gepost op: 17 November 2014, 23:34:47 »
mocht er geen 5500-foto opduiken, maak dan iets gelijkaardigs aan de rhijnboog die je nog wel in t echt kan bekijken, het is min of meer de tenderlocversie van dat ding.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3083
  • Duitsland TP III/IV
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #2 Gepost op: 17 November 2014, 23:53:40 »
Niet echt het front maar hoop dat je hier iets mee kunt.
HSM 745, NS 5545.

©Het UtrechtsArchief.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2014, 00:07:04 »
Da's dus de verkeerde kant... ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2014, 00:40:55 »
Het ketelfront zit in het machinistenhuis. De machinist staat/zit ernaast en de stoker probeert via de vuurdeur in het ketelfront het vuur aan de praat te houden, het waterpeil in de ketel voldoende te houden en de ketel op druk.

De 1600 is wel een goed idee. Maar kun je daar bij komen? Volgens mij wordt dat een aardige klimpartij.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2014, 00:56:00 »
Is goed te zien hoor vanaf de bordessen. Heb wel ergens foto's denk ik.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5561
  • Team Mitropa
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2014, 08:19:01 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11627
    • nulpunt
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2014, 08:41:29 »
Ivo, mag ik hier even doorborduren op dit onderwerp?

zelfde vraag, andere loc...de 6000.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 533
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2014, 09:06:16 »
Hallo Ivo ,
Heb je hier wat aan?











Wanneer je meer wilt weten moet je dat maar aangeven.Ik heb nog wel een paar honderd MB aan plaatjes van de NRS 107 en HSM 700/NS5500 ,maar dan maak ik de beheerder van deze site niet blij.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2014, 09:09:55 »
Allemaal handig voor mijn te bouwen NS5500. (y)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2014, 09:43:55 »
Jan en anderen, heel erg bedankt. Hier heb ik voldoende aan voor een ketelfront in H0 in een afgesloten ruimte. Het ketelfront van DJH dat bij de kit wordt geleverd lijkt op het eerste gezicht nergens naar. Dit is met wat moeite wel na te maken. Het eerste wat mij opvalt op de foto's in vergelijking tot de tekening is dat de bediening van de blazer, Knorr pomp en luchtpomp ontbreekt. Ook een peilglas ontbreekt. Hoe langer je naar de foto's kijkt hoe meer ontdek je dat hier nog wel iets aan te restaureren is aan deze Rhijnboog  ;)

Ik wist niet dat er zo'n mooie messing kap over de ketel heen zat. Voor de bling bling liefhebbers is er zo best iets te maken in een donker afgesloten machinistenhuis van de 5500.

Die paar honderd plaatjes maken we natuurlijk wel nieuwsgierig, maar dat is dan voor een andere keer.

mvg,
Ivo

P.S., Frits, het 6000 ketelfront ben ik ook wel nieuwsgierig naar, maar zou dat niet heel erg lijken op een 3700 ketelfront. Tenslotte wordt dezelfde ketel gebruikt.
mvg,
Ivo

*

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #11 Gepost op: 18 November 2014, 10:35:59 »
Frits en Jan,
effe wachten tot het voorjaar. Er is een tekening en een foto. Paul Henken en ik beginnen nu aan de onderschriften van de foto's van het 6000 boek. De tekst is al klaar.
gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11627
    • nulpunt
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2014, 11:08:15 »
@Ivo, John,

Overeenkomsten met de 3700... zou kunnen, maar ik wil zekerheid en met name over een constructiewijziging van de stoomverwarmingsleiding (en die wijziging zit niet op de 3700)
Voor het schaal 0 model heb ik de originele fabriekstekeningen gebruikt (en die ook naar Paul gestuurd), maar daarin ontbreekt het ketelfront. Foto's heb ik tot nu toe ook niet kunnen vinden.
Dus de reactie van John maakt me wel ineens heeeeeel erg nieuwsgierig.

« Laatst bewerkt op: 18 November 2014, 11:10:24 door FritsT »

Huibert

  • Offline Offline
  • Berichten: 9176
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2014, 11:19:08 »
Super: ik haal de mijne ook weer uit de kast :)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #14 Gepost op: 18 November 2014, 11:35:40 »
Mmmm, klinkt goed. Een 6000 boek! Wordt vast een mooi boekenjaar dan in 2015: Oersik boek, 1600 (II) boek en nu ook een 6000 boek.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*