Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 11:14:07
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:07:21
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Module vliegveld Jan van Mourik door Jelmer
Vandaag om 09:59:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:30:42
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:18:53
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
09 September 2025, 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
09 September 2025, 16:52:55
  

Auteur Topic: Fleischmann 4010 T3 aandrijving  (gelezen 12511 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #45 Gepost op: 26 November 2014, 23:58:49 »
Voor alle duidelijkheid, de lok maakt al kortsluiting zonder stroomafnemers. Het kale chassis met de wielen en het drijfwerk er aan maakt kortsluiting, maak ik het drijfwerk aan 1 kant los, dan is de sluiting ook weg. In combinatie met Tjallings aanname (die klopt),  denk ik dat de koppelstang (de stang tussen de 3 wielen) correct gemonteerd is. Deze is de onderste van alle stangen en heeft dezelfde polariteit als de wielen.
Onder de kruktap (kunststof), tegen de koppelstang aan zit de drijfstang, de stang naar de schuifbeweging, onderste cilinder. Deze heeft dus de zelfde polariteit als de koppelstang, als de wielen.
Aan de linkerzijde van de lok zijn de wielen niet geïsoleerd. Dat betekent ook dat de as van het wiel niet geïsoleerd is. De as is gemonteerd in een metalen frame en kan dus de spanning over brengen naar de centrale bevestigingsstang van het drijfwerk. Dus bij goed functioneren heeft het frame een bepaalde spanning, inclusief het drijfwerk. Dat moet ook, want het licht dat voor de front verlichting zorgt wordt voor een deel gevoed door het frame waar het lichtje in ligt.
Aan de rechterzijde is het drijfwerk iets verbogen en schuurde tegen de drijfstang aan. Dit is de zijde met waarvan de wielen geïsoleerd zijn van het frame door middel van rode hulsjes.  De stroom van de wielen aan de rechterkant loopt dus van de wielen naar de koppelstang, naar de drijfstang, via het verbogen deel van het drijfwerk naar de centrale bevestigingsstang van het frame.

Ik heb het even recht gebogen en even gemeten. Ik geloof dat we er zijn (y)
Morgenavond laat ik weer van me horen. Iedereen ontzettend bedankt voor het denkwerk en redeneren. Ik ben heel blij met de hulp van de laatste dagen, zonder jullie was ik nooit zover gekomen. Super bedankt!

Groet,
michel


ps. Misschien komt nog de volgende uitdaging ;D ;D, maar eerst gaat nu de aandacht naar de Tigerli, want ik denk dat ook daar de oplossing niet lang op zich laat wachten.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2014, 00:00:27 door tothebeach »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #46 Gepost op: 27 November 2014, 08:21:15 »
Mooi!

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #47 Gepost op: 27 November 2014, 17:18:19 »
Nog even de plaatjes. Van bovenaf was er weinig te zien. Het drijfwerk liep naar behoren. Weliswaar iets zwaarder dan de Tigerli, maar ik kon het onderstel zonder al te veel moeite voortduwen.
Op de foto zie je de lok van onderaf. Het verbogen deel is al weer teruggebogen en vrij van de drijfstang. De tweede foto laat zien welk deel van het drijfwerk tegen de drijfstang aanschuurde (gele pijl).




Het grappige is, dat je van achteren heel goed kan zien dat het drijfwerk verbogen is. Dat is me de hele tijd niet opgevallen ::) :-\. Had ik dat eerder opgemerkt, dan was de kortsluiting allang verholpen.


Aan de andere kant had ik dan ook niet geweten hoe de isolatie van het onderstel werkte. Pas toen ik dat door had, werd me duidelijk dat de drijfstang vrij moest lopen van het drijfwerk.
Vanavond wordt de lok in elkaar gezet en volgt de eerste proefrit.

Groet,
Michel





jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #48 Gepost op: 27 November 2014, 17:46:18 »
 (y)

TheovW

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #49 Gepost op: 27 November 2014, 19:44:03 »
Michel,

 Je maakt weer een denkfout, drijfwerk en drijfstang aan 1 zijde mag gewoon tegen elkaar lopen, dus samengevat: het drijfwerk aan de zijde met de niet geisoleerde wielen is min evenals de wielen aan die zijde alsmede het hele frame .Andere kant is dan de geisoleerde wielen alsmede het hele drijfwerk aan die zijde. Waar kan het enigste probleem ontstaan dat bijde zijden de zelfde polariteit heeft dus Ksluiting!
Dat is boven op het frame waar bijde delen van het drijfwerk met 1 schroef en de bijbehorende isolatie plaatjes vast zit. Zit het daar goed, niet per ongelijk isolatiedelen verdwenen tijdens je gesleutel?
Alleen daar kan de Ksluiting ontstaan en nergens anders!!!!!!!!

Mvg Theo

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #50 Gepost op: 27 November 2014, 20:30:41 »
Hoi Theo,

Bovenlangs is een gesloten systeem. Van de linkerkant tot de rechterkant is het één metalen strip. Aan beide zijden is deze metalen strip bevestigd met een metalen nageltje aan het fijne drijfwerk (ik weet de juiste benaming niet.waar is kapitein kniesoor als je hem nodig hebt :-\). Het punt van isolatie zit aan de rechterzijde (schoorsteen voorop)op de kruktap.
Bovenaanzicht van de metalen strip waaraan het drijfwerk gemonteerd is (gele pijlen):


Zij aanzicht. Rode pijlen geven de metalen pinnen aan waarmee het drijfwerk gemonteerd is. De gele pijl duidt de kunststof kruktap aan:


Want het lokje doet het (zonder flits):


Met flits (let op het gloeilampje voorin):


Ik kan de kap erop gaan zetten. Mijn eerste 'zelf' gerepareerde lok is een feit. Nogmaals: Dank jullie wel.

Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #51 Gepost op: 27 November 2014, 20:43:25 »
T3 compleet:

Rijdend, natuurlijk ;)

Groet,
Michel

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #52 Gepost op: 27 November 2014, 21:26:30 »
Helemaal geweldig!
Op naar de volgende   ;D

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

TheovW

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #53 Gepost op: 27 November 2014, 23:36:17 »
Ik heb me inderdaad vergist dacht dat de T3 ook een gescheiden ( veel voorkomende bovenbalk) had.
Maar super dat je probleem is opgelost.

Mvg Theo