Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 12:35:42
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door Wijbe
Vandaag om 12:32:50
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 12:30:35
Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 12:26:18
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door Eric B
Vandaag om 12:13:42
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 11:58:11
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door stoombr38
Vandaag om 11:49:54
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rick
Vandaag om 11:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:40:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:29:52
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 11:27:01
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 11:25:23
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:16:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 11:15:40
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 11:15:22
Led schakeling ed. door john26
Vandaag om 11:12:28
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 11:08:21
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 10:56:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 10:43:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 10:40:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 10:29:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 10:26:40
Had de NS4903 rangeerlicht? door Gerke
Vandaag om 09:14:45
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 09:07:27
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:18:01
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 08:17:30
Au bord de la Cèze door tothebeach
Vandaag om 08:11:21
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 07:58:56
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door ArjanB
Vandaag om 02:50:52
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 00:32:49
  

Auteur Topic: Fleischmann 4010 T3 aandrijving  (gelezen 12853 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8947
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #45 Gepost op: 26 November 2014, 23:58:49 »
Voor alle duidelijkheid, de lok maakt al kortsluiting zonder stroomafnemers. Het kale chassis met de wielen en het drijfwerk er aan maakt kortsluiting, maak ik het drijfwerk aan 1 kant los, dan is de sluiting ook weg. In combinatie met Tjallings aanname (die klopt),  denk ik dat de koppelstang (de stang tussen de 3 wielen) correct gemonteerd is. Deze is de onderste van alle stangen en heeft dezelfde polariteit als de wielen.
Onder de kruktap (kunststof), tegen de koppelstang aan zit de drijfstang, de stang naar de schuifbeweging, onderste cilinder. Deze heeft dus de zelfde polariteit als de koppelstang, als de wielen.
Aan de linkerzijde van de lok zijn de wielen niet geïsoleerd. Dat betekent ook dat de as van het wiel niet geïsoleerd is. De as is gemonteerd in een metalen frame en kan dus de spanning over brengen naar de centrale bevestigingsstang van het drijfwerk. Dus bij goed functioneren heeft het frame een bepaalde spanning, inclusief het drijfwerk. Dat moet ook, want het licht dat voor de front verlichting zorgt wordt voor een deel gevoed door het frame waar het lichtje in ligt.
Aan de rechterzijde is het drijfwerk iets verbogen en schuurde tegen de drijfstang aan. Dit is de zijde met waarvan de wielen geïsoleerd zijn van het frame door middel van rode hulsjes.  De stroom van de wielen aan de rechterkant loopt dus van de wielen naar de koppelstang, naar de drijfstang, via het verbogen deel van het drijfwerk naar de centrale bevestigingsstang van het frame.

Ik heb het even recht gebogen en even gemeten. Ik geloof dat we er zijn (y)
Morgenavond laat ik weer van me horen. Iedereen ontzettend bedankt voor het denkwerk en redeneren. Ik ben heel blij met de hulp van de laatste dagen, zonder jullie was ik nooit zover gekomen. Super bedankt!

Groet,
michel


ps. Misschien komt nog de volgende uitdaging ;D ;D, maar eerst gaat nu de aandacht naar de Tigerli, want ik denk dat ook daar de oplossing niet lang op zich laat wachten.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2014, 00:00:27 door tothebeach »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3492
    • modulebaan.nl
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #46 Gepost op: 27 November 2014, 08:21:15 »
Mooi!

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8947
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #47 Gepost op: 27 November 2014, 17:18:19 »
Nog even de plaatjes. Van bovenaf was er weinig te zien. Het drijfwerk liep naar behoren. Weliswaar iets zwaarder dan de Tigerli, maar ik kon het onderstel zonder al te veel moeite voortduwen.
Op de foto zie je de lok van onderaf. Het verbogen deel is al weer teruggebogen en vrij van de drijfstang. De tweede foto laat zien welk deel van het drijfwerk tegen de drijfstang aanschuurde (gele pijl).




Het grappige is, dat je van achteren heel goed kan zien dat het drijfwerk verbogen is. Dat is me de hele tijd niet opgevallen ::) :-\. Had ik dat eerder opgemerkt, dan was de kortsluiting allang verholpen.


Aan de andere kant had ik dan ook niet geweten hoe de isolatie van het onderstel werkte. Pas toen ik dat door had, werd me duidelijk dat de drijfstang vrij moest lopen van het drijfwerk.
Vanavond wordt de lok in elkaar gezet en volgt de eerste proefrit.

Groet,
Michel





jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #48 Gepost op: 27 November 2014, 17:46:18 »
 (y)

TheovW

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #49 Gepost op: 27 November 2014, 19:44:03 »
Michel,

 Je maakt weer een denkfout, drijfwerk en drijfstang aan 1 zijde mag gewoon tegen elkaar lopen, dus samengevat: het drijfwerk aan de zijde met de niet geisoleerde wielen is min evenals de wielen aan die zijde alsmede het hele frame .Andere kant is dan de geisoleerde wielen alsmede het hele drijfwerk aan die zijde. Waar kan het enigste probleem ontstaan dat bijde zijden de zelfde polariteit heeft dus Ksluiting!
Dat is boven op het frame waar bijde delen van het drijfwerk met 1 schroef en de bijbehorende isolatie plaatjes vast zit. Zit het daar goed, niet per ongelijk isolatiedelen verdwenen tijdens je gesleutel?
Alleen daar kan de Ksluiting ontstaan en nergens anders!!!!!!!!

Mvg Theo

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8947
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #50 Gepost op: 27 November 2014, 20:30:41 »
Hoi Theo,

Bovenlangs is een gesloten systeem. Van de linkerkant tot de rechterkant is het één metalen strip. Aan beide zijden is deze metalen strip bevestigd met een metalen nageltje aan het fijne drijfwerk (ik weet de juiste benaming niet.waar is kapitein kniesoor als je hem nodig hebt :-\). Het punt van isolatie zit aan de rechterzijde (schoorsteen voorop)op de kruktap.
Bovenaanzicht van de metalen strip waaraan het drijfwerk gemonteerd is (gele pijlen):


Zij aanzicht. Rode pijlen geven de metalen pinnen aan waarmee het drijfwerk gemonteerd is. De gele pijl duidt de kunststof kruktap aan:


Want het lokje doet het (zonder flits):


Met flits (let op het gloeilampje voorin):


Ik kan de kap erop gaan zetten. Mijn eerste 'zelf' gerepareerde lok is een feit. Nogmaals: Dank jullie wel.

Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8947
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #51 Gepost op: 27 November 2014, 20:43:25 »
T3 compleet:

Rijdend, natuurlijk ;)

Groet,
Michel

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3492
    • modulebaan.nl
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #52 Gepost op: 27 November 2014, 21:26:30 »
Helemaal geweldig!
Op naar de volgende   ;D

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

TheovW

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #53 Gepost op: 27 November 2014, 23:36:17 »
Ik heb me inderdaad vergist dacht dat de T3 ook een gescheiden ( veel voorkomende bovenbalk) had.
Maar super dat je probleem is opgelost.

Mvg Theo