Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:51:08
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 18:42:35
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 18:41:49
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
RobVille
Vandaag
om 18:32:07
Dat overkomt mij niet.
door
Harryku
Vandaag
om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bellejt
Vandaag
om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan
door
Stieven76
Vandaag
om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Ronald69
Vandaag
om 17:10:54
Roco Plan T
door
008200
Vandaag
om 16:56:37
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
Vandaag
om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:30:55
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
GD
Vandaag
om 11:21:39
Camp 3
door
GD
Vandaag
om 11:19:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: Fleischmann 4010 T3 aandrijving (gelezen 12337 keer)
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8850
low-budget modelbouwer
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
«
Reactie #45 Gepost op:
26 November 2014, 23:58:49 »
Voor alle duidelijkheid, de lok maakt al kortsluiting zonder stroomafnemers. Het kale chassis met de wielen en het drijfwerk er aan maakt kortsluiting, maak ik het drijfwerk aan 1 kant los, dan is de sluiting ook weg. In combinatie met Tjallings aanname (die klopt), denk ik dat de koppelstang (de stang tussen de 3 wielen) correct gemonteerd is. Deze is de onderste van alle stangen en heeft dezelfde polariteit als de wielen.
Onder de kruktap (kunststof), tegen de koppelstang aan zit de drijfstang, de stang naar de schuifbeweging, onderste cilinder. Deze heeft dus de zelfde polariteit als de koppelstang, als de wielen.
Aan de linkerzijde van de lok zijn de wielen niet geïsoleerd. Dat betekent ook dat de as van het wiel niet geïsoleerd is. De as is gemonteerd in een metalen frame en kan dus de spanning over brengen naar de centrale bevestigingsstang van het drijfwerk. Dus bij goed functioneren heeft het frame een bepaalde spanning, inclusief het drijfwerk. Dat moet ook, want het licht dat voor de front verlichting zorgt wordt voor een deel gevoed door het frame waar het lichtje in ligt.
Aan de rechterzijde is het drijfwerk iets verbogen en schuurde tegen de drijfstang aan. Dit is de zijde met waarvan de wielen geïsoleerd zijn van het frame door middel van rode hulsjes. De stroom van de wielen aan de rechterkant loopt dus van de wielen naar de koppelstang, naar de drijfstang, via het verbogen deel van het drijfwerk naar de centrale bevestigingsstang van het frame.
Ik heb het even recht gebogen en even gemeten. Ik geloof dat we er zijn
Morgenavond laat ik weer van me horen. Iedereen ontzettend bedankt voor het denkwerk en redeneren. Ik ben heel blij met de hulp van de laatste dagen, zonder jullie was ik nooit zover gekomen. Super bedankt!
Groet,
michel
ps. Misschien komt nog de volgende
uitdaging
, maar eerst gaat nu de aandacht naar de
Tigerli
, want ik denk dat ook daar de oplossing niet lang op zich laat wachten.
«
Laatst bewerkt op: 27 November 2014, 00:00:27 door tothebeach
»
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Tjalling
Offline
Berichten: 3480
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
«
Reactie #46 Gepost op:
27 November 2014, 08:21:15 »
Mooi!
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8850
low-budget modelbouwer
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
«
Reactie #47 Gepost op:
27 November 2014, 17:18:19 »
Nog even de plaatjes. Van bovenaf was er weinig te zien. Het drijfwerk liep naar behoren. Weliswaar iets zwaarder dan de Tigerli, maar ik kon het onderstel zonder al te veel moeite voortduwen.
Op de foto zie je de lok van onderaf. Het verbogen deel is al weer teruggebogen en vrij van de drijfstang. De tweede foto laat zien welk deel van het drijfwerk tegen de drijfstang aanschuurde (gele pijl).
Het grappige is, dat je van achteren heel goed kan zien dat het drijfwerk verbogen is. Dat is me de hele tijd niet opgevallen
. Had ik dat eerder opgemerkt, dan was de kortsluiting allang verholpen.
Aan de andere kant had ik dan ook niet geweten hoe de isolatie van het onderstel werkte. Pas toen ik dat door had, werd me duidelijk dat de drijfstang vrij moest lopen van het drijfwerk.
Vanavond wordt de lok in elkaar gezet en volgt de eerste proefrit.
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
jerrytrein
Offline
Berichten: 5918
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
«
Reactie #48 Gepost op:
27 November 2014, 17:46:18 »
Gelogd
TheovW
Offline
Berichten: 20
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
«
Reactie #49 Gepost op:
27 November 2014, 19:44:03 »
Michel,
Je maakt weer een denkfout, drijfwerk en drijfstang aan 1 zijde mag gewoon tegen elkaar lopen, dus samengevat: het drijfwerk aan de zijde met de niet geisoleerde wielen is min evenals de wielen aan die zijde alsmede het hele frame .Andere kant is dan de geisoleerde wielen alsmede het hele drijfwerk aan die zijde. Waar kan het enigste probleem ontstaan dat bijde zijden de zelfde polariteit heeft dus Ksluiting!
Dat is boven op het frame waar bijde delen van het drijfwerk met 1 schroef en de bijbehorende isolatie plaatjes vast zit. Zit het daar goed, niet per ongelijk isolatiedelen verdwenen tijdens je gesleutel?
Alleen daar kan de Ksluiting ontstaan en nergens anders!!!!!!!!
Mvg Theo
Gelogd
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8850
low-budget modelbouwer
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
«
Reactie #50 Gepost op:
27 November 2014, 20:30:41 »
Hoi Theo,
Bovenlangs is een gesloten systeem. Van de linkerkant tot de rechterkant is het één metalen strip. Aan beide zijden is deze metalen strip bevestigd met een metalen nageltje aan het fijne drijfwerk (ik weet de juiste benaming niet.waar is kapitein kniesoor als je hem nodig hebt
). Het punt van isolatie zit aan de rechterzijde (schoorsteen voorop)op de kruktap.
Bovenaanzicht van de metalen strip waaraan het drijfwerk gemonteerd is (gele pijlen):
Zij aanzicht. Rode pijlen geven de metalen pinnen aan waarmee het drijfwerk gemonteerd is. De gele pijl duidt de kunststof kruktap aan:
Want het lokje doet het (zonder flits):
Met flits (let op het gloeilampje voorin):
Ik kan de kap erop gaan zetten. Mijn eerste 'zelf' gerepareerde lok is een feit. Nogmaals: Dank jullie wel.
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8850
low-budget modelbouwer
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
«
Reactie #51 Gepost op:
27 November 2014, 20:43:25 »
T3 compleet:
Rijdend, natuurlijk
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Tjalling
Offline
Berichten: 3480
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
«
Reactie #52 Gepost op:
27 November 2014, 21:26:30 »
Helemaal geweldig!
Op naar de volgende
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
TheovW
Offline
Berichten: 20
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
«
Reactie #53 Gepost op:
27 November 2014, 23:36:17 »
Ik heb me inderdaad vergist dacht dat de T3 ook een gescheiden ( veel voorkomende bovenbalk) had.
Maar super dat je probleem is opgelost.
Mvg Theo
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Fleischmann 4010 T3 aandrijving