Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Misha
Vandaag om 08:29:49
Ronald doet de Fork Challenge! door 741230
Vandaag om 08:05:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 07:45:12
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
  

Auteur Topic: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'  (gelezen 20118 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #45 Gepost op: 17 December 2014, 20:10:36 »
Een losse uitneembare plank met code 100, waardoor 'thuis' met BH en 'uit'
met conventionele tracks gereden kan worden, is misschien de oplossing.

Duidelijk genoeg lijkt mij.
Mvh Steef

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6499
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #46 Gepost op: 17 December 2014, 20:13:45 »
@Tjalling,

In #35 staat toch dat we code 100 uit, en BH code 75 thuis gebruiken.

Grzz, Hans

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #47 Gepost op: 17 December 2014, 20:19:35 »
Hallo Hans,

Duidelijk. Dit is dus een stuk spoor voor jullie thuisbaan  (y) Ben benieuwd naar je ervaringen.

De verwijzing naar het berichtnummer blijkt niet betrouwbaar te zijn:
Als ik het forum op mń tablet bekijk zie ik dit bericht als nummer 35. De verwijzing naar berichtnummers binnen een draadje is dus niet eenduidig.
Vandaar mijn voorgaande reactie.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #48 Gepost op: 17 December 2014, 21:47:21 »
Filmpje gezien. Mooi werk, hoor Hans, top.  (y)

Ja, butanone is inderdaad troep, het is een oplosmiddel.
Maar ja, je kan het wel gewoon kopen hoor.
Dus raam open of gewoon een gasmasker op:

(foto van animalactors.net)

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6499
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #49 Gepost op: 20 December 2014, 12:18:59 »
Wellicht is de commotie deze week over het verplichte gebruik van code 100 overbodig geweest.
Ik heb nu het eerste stukje rail gemaakt van SMP Bull Head railstaven code 75 en chairs van C&L.
De chairs zijn plastic klemmetjes in de vorm van railijzers.

Door het gebruik van deze losse chairs komt de railstaaf wat hoger te liggen dan bij het RTR spoor van de bekende merken gebruikelijk is.
Hierdoor wordt het verschil in hoogte tussen code 75 en code 100 al voor een belangrijk deel gecompenseerd.
Daarnaast zijn de chairs zo gevormd dat wielen met een extreem hoge flenshoogte toch vrij kunnen rollen.
Een van mijn oudste rijtuigen, een Jouef, blijkt er zonder enig probleem over heen te kunnen rijden.

Heel plezierig om te weten, want daarmee is vastgesteld dat al het andere oude materieel er ook zonder problemen over kan rijden.
Omdat e.e.a. waarschijnlijk niet zal gelden voor wissels met code 75, heb ik een Roco code 100 wissel ingevoegd.
(Voor mij een testcase om tracks van verschillende maatvoeringen te combineren).

Betekent dit nu dat we deze outfit ook zullen toepassen op de BNLS module? Na ampel overleg hebben we besloten dat niet te doen.
We zullen toch een aparte module maken met standaard maten (en standaard rail). Wat korter dan eerder gedacht en wat eenvoudiger dan B&BH op de thuisbaan. Een aantal sfeerbepalende onderdelen (m.n. bebouwing) zal zo gemaakt worden dat deze zowel thuis als 'uit' kan worden gebruikt.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #50 Gepost op: 20 December 2014, 12:31:35 »
Ik gebruik mijn modulebak ook niet thuis, Hans.
Het heeft voor- en nadelen en ik heb gewoon het besluit genomen.

Mooi dat je geen problemen hebt met hoge flenzen.
Ik heb hier code 75 rails met Exactoscale fastrack bielzen/chais en mijn Hornby Gresley van de laatste versie ratelt er overheen.
Dat betekent dat ik nu moet gaan leren om met een hete soldeerbout over de binnenkant van de rails heen te gaan om het bovenste stukje chair te laten smelten.  :-\

Leen.


Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #51 Gepost op: 20 December 2014, 12:51:10 »
Hans,

Code 100 en Code 75 kunnen tussen grondplaat en bovenkantrailstaaf best de zelfde hoogte hebben, maar dat zegt helemaal niets over de vrije flenshoogte. Dat bepaalt puur de railstaafhoogte.

Zo zegt ook wiel back-to-back niets. Je moet wheel-1-back-to-wheel-2-front meten als universele maat. Zo pak je flensdikte ook mee, want die heeft evengoed een effect.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6499
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #52 Gepost op: 20 December 2014, 12:55:48 »
@Michel,

Kun je met een tekening uitleggen wat je met je laatste zin bedoelt?
Anyway... zonder berekenen; een rijtuig met wielflenzen van het formaat Jouef rolt vrij over dit stuk track.
Dat is voor mij voldoende. Overigens ik denk dat het feit dat de chair volledig binnen de inkeping van de BH rail valt, een belangrijk positief resultaat geeft.
Weinert doet dat overigens ook met haar 'Mein Gleis' systeem. Ook die rail code 75 is te gebruiken voor niet fine-scale materieel. 

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 20 December 2014, 12:58:55 door Hans van de Burgt »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #53 Gepost op: 20 December 2014, 13:07:47 »
Hans,
Maatvoering van wielen, flenzen, spoorbreedte, strijkregel speling, zijn allemaal genormeerd met toleranties.

Alle maximale maten bij elkaar optellen zal tot problemen leiden. Alle minimale maten idem.

Dan moet je ergens middelen.

Wheel back to back kan behoorlijk ruim genoeg staan om 2 strijkregels te kunnen passeren, maar als het wielen zijn met dikke flenzen, dan is de spoorbreedte te groot.

Als je de back-to-back op z'n krapst zet, maar de wielen zijn ze op de smalste maat, is de spoorbreedte buiten de flenzen misschien wel binnen tolleranties, maar zijn het de smalst mogelijke wielen dan vallen ze in gaten van kruisingen en wissels.

Wielbreedte heeft een tolerantie.
Flensbreedte heeft een tolerantie.
Spoorbreedte heeft een tolerantie.
Wheel back to back heeft een tolerantie.

Als je wheel back naar wheel front meet, middel je de 2 belangrijkste toleranties.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #54 Gepost op: 20 December 2014, 13:19:53 »
Ja, dat is de enige juiste maat.
Alleen is hij jammer genoeg niet gestandaardiseerd en werkt iedereen met back-to-back.
En daarvan zijn er variaties van 14,1mm tot 14,8mm. Als je het wat oudere Hornby materieel van vóór ca. 2001 meetelt zelfs nog 13,8mm.

De meest gangbare B-t-B gauges zijn die van 14,5mm. Voor finescale is het 14,8mm.
Het gevolg daarvan is dat het toch nog kan afwijken als je dikke resp. dunne flenzen hebt.
Ik houd aan 14,3 tot 14,5. Voor Gibson altijd 14,5mm of ietsje meer.

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6499
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #55 Gepost op: 20 December 2014, 14:38:21 »
Ik ben nog maar een beginneling op dit gebied.
Voor mij zijn de belangrijkste maten, de bovenzijde van de railstaaf, en de afstand tussen de beide railstaven.

Als mijn materieel daar netjes over heen cq. tussen door rolt, zonder de chairs of andere obstakels te raken, waarom moet ik dan die wiel- en flensmaten weten?

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #56 Gepost op: 20 December 2014, 15:40:43 »
Nee, bij RTR meet je alleen als het niet goed gaat.

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6499
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #57 Gepost op: 22 December 2014, 22:32:32 »
Ik heb een vraagje waar iemand vast een antwoord op heeft.

Lees in de Atelierbaan draad dat Karst stroken cell rubber onder zijn tracks legt. Wij gaan net als hij Roofmate platen als ondergrond gebruiken.

... Er komt eerst nog een strook celrubber van 3mm dik klik onder voor de geluiddemping. Rails direct op Roofmate geeft een prachtige klankkast ...

De suggestie van Karst lijkt ons een prima optie. Maar er zijn verschillende breedtes van dat cell rubber te verkrijgen. Mijn zelfgemaakte Britse bielzen zijn 3,2mm lang. De band van 1,5mm is derhalve te smal. Welke breedte zal ik aanhouden? 18x3mm, 20x3mm of nog iets breder?

Grzz, Hans

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #58 Gepost op: 23 December 2014, 14:58:53 »
Als je bielzen 32 mm lang zijn in plaats van 3,2 mm, dan zou ik 2 van 15x3 mm nemen.   ;D

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6499
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #59 Gepost op: 23 December 2014, 15:10:25 »
@Ed,

Stom, moest natuurlijk 32mm zijn. Maar 2x 15x3mm is te smal volgens mij.
We denken toch eerder aan 2x 20x3mm.

Grzz, Hans