Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15

Auteur Topic: Baanplan "Steventer" (H0)  (gelezen 8720 keer)

Steem

• Offline Offline
    • Astronomie blog
Baanplan "Steventer" (H0)
« Gepost op: 07 November 2014, 21:43:37 »
Een goedenavond allemaal. In het (her)beginner's deel had ik mij al even voorgesteld maar hier nogmaals even in het kort: Mijn naam is Steven en ik kom uit Deventer, vandaar Steventer. Ik ben 30 jaar en webdeveloper van beroep.

Afgelopen maandag weer een nieuwe start gemaakt in deze fantastische hobby en al heel erg genoten van de vele informatie, topics en banen op dit forum. Heb o.a. alle 110 pagina's van Echthoven doorgespit (wat een prachtige baan en details). Dus ook helemaal warm gemaakt!

Mijn ruimte is enigzins beperkt. Ik woon op mezelf in een tussenwoning, en heb eigenlijk 2 kamers tot mijn beschikking. Toch kies ik ervoor de kleinere van de 2 ruimtes te gebruiken (het moet ook niet meteen te gek worden). Deze ruimte meet 285x210cm met een deur in 1 hoek op de korte kant. Ik kan dus prima een L-vormige tafel maken en kwam uit op een breedte van 112,5cm. Ik heb even gekeken in de kamer qua reikwijdte van mijn armen en ik zou dan overal bij kunnen zonder speciale mangaten.

Het idee is om digitaal te gaan rijden, in een combinatie van Nederlandse en Duitse treinen. Eigenlijk voornamelijk Nederlands en de scenery moet dan ook Nederlands aanvoelen. De Duitse treinen zijn "op bezoek". Zelf zat ik te denken aan een NS lok met 4 ICM's erachter, een hondenkop (tweetje), 2 NS goederentreinen, een DB passagierstrein, een DB goederentrein en 1 of 2 stoomlocomotieven voor toerisme. Tijdperk V-a. Ik rij Märklin in H0.

Het baanplan bezit een stad met groot station met rangeerterrein en industrie en wat platteland en een meer/rivier die de stad scheidt van een dorpje (hiertussen zal de stoomlocomotief pendelen). Het dorpje wordt weer omringd door een bosgebied met een sterrenwacht (ik heb ook amateur astronomie als hobby) en aan de rand van het bos vinden spoorwerkzaamheden plaats.

De 3 passagierstreinen en 2 goederentreinen (1 NS en 1 DB) gebruiken het dubbelspoor wat bijna de hele baan omcirkelt. Zij doen of het station aan, of de industrie en het rangeerterrein. De 2de NS goederentrein zal pendelen tussen de bouwwerkzaamheden en het industrieterrein. En zoals eerder vermeld dus een stoomlocomotief die pendelt tussen het dorp en de stad als toeristische attractie.

Het dubbelspoor verdwijnt op 2 plaatsen en komt dan uit bij een schaduwstation. Aan de ene kant verdwijnt deze in een tunnel die onder het water doorloopt, en de ander verdwijnt in een heuvel onder het bos.

Ik ben nog wat aan het stoeien met software (ben er nog niet helemaal achter welke freeware het fijnst werkt) maar ik ben al wel wat aan het schetsen geslagen met potlood. Hopelijk is het duidelijk en kunnen jullie mij eventueel helpen met advies. Zien jullie bijvoorbeeld onmogelijkheden of hebben jullie andere ideeën? Of hebben jullie een beter uitgewerkte schets nodig?

« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 21:45:37 door Steem. Reden: Vraagteken toegevoegd »

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: Baanplan "Steventer" (H0)
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2014, 21:58:32 »
Welkom, stadgenoot!
 Ik heb zelf geen baan (ik bouw alleen maar Nederlandse gebouwen e.d.), dus over jouw baanplan doe ik (nog) geen uitspraak, maar ik ga je wel volgen! Succes met de bouw  (y)
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Marinus

• Offline Offline
  • save our planet - it's the only one with chocolate
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2014, 23:02:29 »
Citaat
Ik rij Märklin in H0.

Welk systeem rij je ? want dan kan ik aan het stoeien gaan met anyrail (payware) en kijken of het zo haalbaar is :)

grz marinus
« Laatst bewerkt op: 08 November 2014, 05:54:45 door Marinus »

Steem

• Offline Offline
    • Astronomie blog
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2014, 05:15:55 »
Bedoel je dan welk type rails? In dat geval is mijn antwoord dat ik C-rails rij.

En leuk hier een stadsgenoot tegen te komen!  :)

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #4 Gepost op: 08 November 2014, 07:28:09 »
Ik geef mijn mening, dus wijk er vooral van af. Persoonlijk vind ik een traject met veel (scherpe) bochten niet zo geschikt voor grote rijtuigen. Het ziet er vrij onnatuurlijk uit. Dan zou ik liever kiezen voor kleinere rijtuigen en wagons (tweeassers) bij voorkeur op enkelspoor, of anders de bochten wegwerken in de scenery resp. een iets ander baanplan. Kan bijvoorbeeld de bocht in het midden op de voorgrond niet rechtgetrokken worden?

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #5 Gepost op: 08 November 2014, 11:58:47 »
Hallo Steven,

Citaat: "Ik heb even gekeken in de kamer qua reikwijdte van mijn armen en ik zou dan overal bij kunnen zonder speciale mangaten."

Volgens mij ga je dit bij deze zwarte lijn niet redden.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2014, 12:28:51 »
Hoi,

112cm is echt te diep om overal goed bij te kunnen. Mijn vorige baan was 90cm en dat was al te diep. En dan ben ik zelf nog vrij lang ook (1,90 meter). Zonder mangaten zou ik niet veel verder gaan dan 60cm diep. (allemaal eigen ervaring en om voor jou teleurstellingen te voorkomen).

Daarnaast lijken je bochten vrij optimistisch getekend, ik vraag of je zoveel sporen redt rechts bovenin in de ruimte die je nu getekend hebt. Maar dat kun je wel testen in een tekenprogramma (anyrail bv).

Groet,
Chris
« Laatst bewerkt op: 08 November 2014, 14:55:13 door Chris80 »

Deka

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2014, 14:18:43 »
Dit ga je, op zeker, niet redden. Zoals Chris al aangeeft: zes sporen (of nog meer?) naast elkaar vergt al een breedte van minstens 50 cm i.v.m. profiel vrije ruimte. En dan nog een brug en een tunnel, die hellingen vragen van aanzienlijk meer lengte dan je ter beschikking hebt.
Kom maar eens langs (Nijmegenstraat 9D), dan zie je wat allemaal onmogelijk is. En lees de Encyclopedie.
Groet,
Dick

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #8 Gepost op: 08 November 2014, 16:28:50 »
Ik kan dus prima een L-vormige tafel maken en kwam uit op een breedte van 112,5cm. Ik heb even gekeken in de kamer qua reikwijdte van mijn armen en ik zou dan overal bij kunnen zonder speciale mangaten.

Ik dacht ook zulke lange armen te hebben... ;) Resultaat: Na 2 jaar bouwen de boel afgebroken en opnieuw begonnen.... Zie ook dit artikel: Beschikbare Ruimte Anders eens in mijn bouwdraadje... Zie je de opbouw en afbraak.

Op zich zijn de plannen wel lekker ambiteus :D  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #9 Gepost op: 08 November 2014, 17:45:36 »
Grappig is dat eigenlijk, iedereen denkt in het begin dat die een meter diepte makkelijk redt..  En komt daar later weer op terug :).

Groet,
Chris

Steem

• Offline Offline
    • Astronomie blog
« Reactie #10 Gepost op: 09 November 2014, 00:59:06 »
Bedankt voor de vlotte en behulpzame reacties. Ik zal maandagavond even een nieuwe en betere schets maken waarin ik deze zoveel mogelijk probeer te verwerken. En ik zal dan toch maar ter harte nemen dat 1 meter te breed is zonder extra oplossingen. ;)

Dominique

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 09 November 2014, 01:49:45 »
Met deze ruimte zou het dan niet makkelijker om een
N-spoorbaan te creeeren?

Denk dat je daar meer mee gaat bereiken kwa sporen plan.
En langere treinen.

In ho is een ns1700 loc met 4 icm rijtuigen meer dan meter lang....   

Denk er even over na  ;)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #12 Gepost op: 09 November 2014, 10:05:45 »
Die meter kan wel,maar dan moet je baan te verrijden zijn om aan de achterkant te kunnen komen.
Of dat dat kan/iets is wat mogelijk is dat weet enkel jij zelf  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 November 2014, 10:55:22 »
Om eerlijk te zijn zie ik op de schets niet echt goed hoe het baanplan in elkaar zit, maar ik heb even een paar hoofdvormen in Anyrail gegooid:

Ik denk dat dat al een heel ander licht werpt op de verhoudingen, en dan heb ik alleen nog maar een enkelspoortje getekend. Ik denk dus dat je plannen veel te groot zijn voor de beschikbare ruimte.
Reinier

Steem

• Offline Offline
    • Astronomie blog
« Reactie #14 Gepost op: 09 November 2014, 21:42:34 »
Bedankt. Het is me duidelijk dat ik mijn plannen wat bij moet stellen. Ik zat ook al te denken om er gewoon een rechthoek van te maken die dan verrijdbaar is. Ik zat dan te denken aan een oppervlakte van 140x280 (hij komt dan iets voorbij het kozijn). Dat is misschien ook een wat haalbaarder plan om mee te beginnen. Ik zal me ook even wat verder inlezen in de Encyclopedie en zal binnenkort met een nieuwe idee komen.

Ik heb al wel even nagedacht over N-spoor, maar ik ben toch meer fan van H0...