Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13

Auteur Topic: Voorstellen en vraag over onderhoud materieel  (gelezen 4315 keer)

Steem

• Offline Offline
    • Astronomie blog
Voorstellen en vraag over onderhoud materieel
« Gepost op: 30 October 2014, 22:14:01 »
Dag allen! Ik zal me eerst even kort voorstellen: Mijn naam is Steven, 30 jaar oud en ik woon in Deventer. Ik ben een soort van "herintreder" maar dat mag nauwelijks die naam hebben. In 1994 deden mijn ouders mij Märklin set 2905 cadeau voor mijn verjaardag. Dat ik daar heel erg blij mee was zei nogal wat, want een aantal jaar ervoor was ik op zijn zachts gezegd verdrietig toen ik een fiets kreeg in plaats van een lego kasteel (ik weet nog precies welk lego kasteel ik mis). Alleen als jochie van 10 was het een dure hobby (een mooi tweedehands rijtuig was rond de 25 gulden, een vermogen voor mij toen). Wel kwam er wat (tweedehands) rails bij en na een tijdje lag er dan toch een aardig spoor op zolder. Helaas ontdekte ik dat een lepeltje op de rails leggen voor kortsluiting zorgde, en dat vond ik grappig... Tot de loc het niet meer deed. Reparatie was ook veel te duur, waarop ik alles heb verkocht. Eeuwig spijt!

Maar sinds enkele jaren kriebelt het weer. Ik ben zo'n 4 jaar terug nog eens bij Bentink langs geweest in Apeldoorn en heb een catalogus meegenomen, maar het bleef slechts bij dromen. Tot ik van mijn tweelingzus 2 weken terug de catalogus voor 2014 kreeg (ze was bij de SpoorParade). Het waakvlammetje ontbrande en ik heb 2 dagen geleden de knoop doorgehakt en een leuke digitale startset gekocht van Märklin met de oude Mobile station en C rails. Tevens kwam ik geheel onverwacht exact dezelfde set tegen die ik in 1994 kreeg, en heb deze voor nostalgische reden meebesteld. Via Marktplaats heb ik er al meteen even wat extra wagonnetjes, rails en een digitaal locje bij gekocht. Als het goed is heb ik alles volgende week binnen. Ik zal tegen die tijd kijken of ik wat foto's kan plaatsen.

Maar nu heb ik meteen een vraag. Ik wil het spul goed behandelen (vroeger een wijze les geleerd ;)) en nu vroeg ik mij af of er nog speciale manieren zijn om het materiaal te behandelen (in de vorm van olie) en te verzorgen. Dan kan ik daar meteen van het begin af aan zorg voor dragen.

Ik kon geen zoekfunctionaliteit vinden op dit forum (misschien kijk ik verkeerd) maar via google zoeken leverde ook geen succes op.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2014, 22:16:36 door Steem »

B2

• Offline Offline
Re: Voorstellen en vraag over onderhoud materieel
« Reactie #1 Gepost op: 30 October 2014, 22:22:43 »
Dag Steem,

Je kunt over onderhoud heel veel vinden op de Marklin site waar een handboek is te downloaden met al in en outs van Marklin.
Mocht je meer willen weten kun je me mailen.

Gr Koos Wijmans

Ps Ik repareer hobbymatig Marklintreinen (analoog)

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 October 2014, 23:57:22 »
Zoekfunctionaliteit zit boven in de grijze menubalk (Je herkent 'm aan het woord 'zoek'  ;D)
Reinier

Steem

• Offline Offline
    • Astronomie blog
« Reactie #3 Gepost op: 31 October 2014, 10:39:56 »
Bedankt voor de vlotte reacties! Ik heb zowel wat aan de handleiding op de Marklin site (hoewel ik even moest zoeken aangezien hij onder brochures staat) als aan de zoekfunctionaliteit. Zo zie je maar weer hoe een mens geconditioneerd kan worden. Ik ben zelf webbouwer en was op zoek naar een invulveld of een vergrootglas...

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #4 Gepost op: 31 October 2014, 11:56:30 »
Hoi Steem,

Heb je al in de encyclopedie bij onderhoud gekeken?
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Steem

• Offline Offline
    • Astronomie blog
« Reactie #5 Gepost op: 31 October 2014, 12:17:59 »
Nee, ook nog niet. Super bedankt! Veel over te vinden dus. :)

Ik had eigenlijk gehoopt vandaag mijn setjes binnen te krijgen, maar ik heb nog geen verzendbevestiging ontvangen. Het gaat overigens naast de 2905 ook om de 29524 (Belgie start set). Ik heb daar een extra wissel links, 6 stuks rechte rails en een stootblok bij gekocht. Verder loc 3000 digitaal, 3 goederenwagons en een rijtuig met binnenverlichting. De laatste worden vandaag verzonden dus heb ik als het goed is maandag.

Steem

• Offline Offline
    • Astronomie blog
« Reactie #6 Gepost op: 03 November 2014, 22:13:55 »
Zo, de sets zijn inmiddels binnen en werkend. Hier wat beeldmateriaal:

Rechts de loc serie 260 uit de startset België (29524) met 3 onderlossers. Links een afzonderlijk aangeschafte 3000 omgebouwd naar digitaal met daarachter een open goederenwagon, lageboordwagen, rongenwagen en verlicht rijtuig (net buiten beeld).

Hier mijn volledige aankoop. De doos in het midden is set 2905, exact de set zoals ik hem als klein ventje ooit kreeg (compleet met gleisplanspiel, brug en boekjes). De doos van de België set staat niet op de foto maar is er ook bij. Ik heb de C rails baan gelijk uitgebreid met een rangeerspoor met stootblok.

Zonder doos. Ik had nog 2 extra rechte rails om de bochten wat minder extreem te maken, maar dat past niet op de tafel (dit pas nét zoals je ziet).

Auto's vervoeren we gewoon zo.

Nu nog bepalen wat ik wil qua setting, tijdperk en layout. Ik zat zelf te denken aan een combinatie van NS/DB maar dan is een Belgische startset niet de handigste keuze geweest. Tenzij ik die er ook in verwerk natuurlijk, de landen grenzen elkaar.

Maar eerst de boel nog maar wat verder uitbreiden in de toekomst en bedenken welke ruimte ik ga gebruiken. Ik heb nog een logeerkamer van 3 bij 2 die nauwelijks gebruikt wordt wat een mooie kandidaat is.
« Laatst bewerkt op: 03 November 2014, 22:15:59 door Steem »

Steem

• Offline Offline
    • Astronomie blog
« Reactie #7 Gepost op: 03 November 2014, 22:51:47 »
En een video: (was eigenlijk wat te donker dus iets teveel scherptediepte)