Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door marco
Vandaag om 09:21:21
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 09:17:32
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:05:52
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:13:09
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
  

Auteur Topic: Treinen rijden 1 kant op...  (gelezen 5353 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #15 Gepost op: 08 November 2014, 13:31:01 »
Lijkt me een goed plan. Die mechanische omschakelrelais zijn inderdaad ondingen.
Maar bij analoog rijden met decoders is het verstandig om met een nieuw type Märklin trafo te werken. Zoals ik al eerder heb aangegeven heeft dat niks te maken met de verhoging van de netspanning, maar met het feit dat de oudere trafo's van zichzelf al een hogere omschakelspanning gaven dan op het typeplaatje staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Leekie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #16 Gepost op: 09 November 2014, 15:58:00 »
thnx jongens. even voor de duidelijkheid, met de hierboven afgebeelde Marklin Travo gaat het wel lukken? Er zullen idd wel een aantal kapotte lampjes bij zitten. maar aangezien geen 1 vd lampjes of wissels werkt zou dit mss ook aan de trafo liggen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22638
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #17 Gepost op: 09 November 2014, 17:24:38 »
Die witte trafo is ervoor bedoeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #18 Gepost op: 09 November 2014, 17:34:26 »
Ik vind die mechanische omschakelrelais geen ondingen genoeg om er per loc nog eens een paar tientjes voor een decoder tegenaan te gooien. Je kunt ze in mijn beleving vrij goed afstellen. Mocht je er problemen mee hebben, dan laat maar weten. Bovendien kunnen sommige decoders, mn die van ESU, slecht tegen omschakelpulsen, ongeacht welke Märklin-trafo (oud of nieuw) je gebruikt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #19 Gepost op: 09 November 2014, 19:40:40 »
Het afstellen is het probleem niet. Meestal als ik zo'n ding in mijn handen gedrukt krijg zijn het de contacten die ingebrand zijn. Ze liggen tegen elkaar, maar maken geen elektrisch contact. En je kan er bijna niet tussen komen om ze schoon te poetsen.
Als je zo'n ding er onverhoopt uit moet solderen, dan ben je helemaal in de aap gelogeerd. De contactjes zitten in een stukje doorzichtig plastic wat niet bestand is tegen de hitte van een soldeerbout. Typisch geval van: leuk bedacht, maar gammel uitgevoerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #20 Gepost op: 09 November 2014, 20:30:29 »
Dan zijn ze dus echt defect. Waar ik het over heb is niet omschakelen maar er met felle verlichting vandoor gaan, of juist blijven staan of omschakelen als de loc topsnelheid zou moeten rijden. Dat verschijnsel komt wel eens voor, zeker nu de netspanning door de jaren wat is verhoogd en is eenvoudig te verhelpen.

Ingeval een omschakelrelais defect is kun je vervangen door een decoder overwegen, hoewel vervangen door een dito omschakelrelais ook een optie is (iedereen die digitaal gaat houdt zo'n ding over en geeft ze vaak gratis weg). In ieder geval raad ik zomaar vervangen door een decoder terwijl het relais gewoon functioneert af. Vervangen door een ESU-decoder zou ik dus helemaal nooit doen als je analoog rijdt. ESU-decoders houden niet van omschakelpulsen. Daarmee heb ik helaas wat ervaring.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #21 Gepost op: 09 November 2014, 20:42:48 »
Met die trafo gaat het lukken. En waarschijnlijk gaan er dan ook wat lampjes branden. De lampjes in wissels zitten aangesloten aan de gele draad en aan de railstaven. Normaal wordt die aan de ground (bruine aansluiting) van de Marklin trafo gehangen. De verlichtingsuitgang en de rijuitgang van de trafo delen deze massa. Bij de trafo die je nu hebt is dat waarschijnlijk niet het geval.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #22 Gepost op: 09 November 2014, 23:47:55 »
De verlichtingsuitgang en de rijuitgang van de trafo delen deze massa. Bij de trafo die je nu hebt is dat waarschijnlijk niet het geval.
Klopt, bij Märklin trafo's komen de 0-16V rijspanning, de 24V omschakelpuls en de 16V voor accessoires van een en dezelfde secundaire wikkeling. De twee bruine klemmen (massa) zitten dan ook aan hetzelfde punt.
In "gelijkstroom" trafo's zitten altijd 2 secundaire wikkelingen, een voor de rijspanning, die gelijkgericht wordt, en een voor de accessoires.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.