Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Stootjuk
Vandaag
om 11:47:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:35:06
Lenz Standard+ V2 doet gek
door
maartenvdb
Vandaag
om 11:34:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:30:03
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 11:28:43
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
maartenvdb
Vandaag
om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:20:44
Bahnstrecke 5867
door
william_2
Vandaag
om 11:13:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
william_2
Vandaag
om 11:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Tinus Trein
Vandaag
om 11:07:51
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 11:02:17
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor?
door
3Dbuildr
Vandaag
om 10:59:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar?
door
Pauldg
Vandaag
om 10:32:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 10:25:51
W.V. Kalender 2026
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:25:53
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 08:14:59
Minibaan Visserskaai H0
door
Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom
door
Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen
door
phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan
door
R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Electrisch ombouwen DC AC
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Electrisch ombouwen DC AC (gelezen 1509 keer)
Antonio23
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Electrisch ombouwen DC AC
«
Gepost op:
02 November 2014, 14:46:14 »
Ik ben Antonio23, roepnaam Ton en sinds een paar maanden weer lid van deze site. Vroeger ook lid geweest maar een jaar of acht niet meer actief geweest met spoor. Nu weer dit gebeuren opgepakt.
Ik heb de verhalen gelezen over ombouw van DC locs en treinstellen naar AC maar dit was alleen maar het wielen gebeuren. Ik wil namelijk graag weten hoe electrisch een loc of treinstel om te bouwen. Ik heb naast mijn Maerklin digitaal materieel ook wel wat locs en treinstellen die zuiver analoog DC zijn en die wil ik naar AC digitaal brengen. Wat is daarvoor nodig? Uiteraard is een decoder nodig en led verlichting en daarin ben ik wel thuis. Maar verder graag wat tips voor wat betreft het motorische.
Groeten van
Ton (Antonio23)
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26889
Re: Electrisch ombouwen DC AC
«
Reactie #1 Gepost op:
02 November 2014, 15:02:47 »
Motorisch hoef je niks te veranderen. Het verschil zit in de stroomafname.
Bij 2-rail neem je de ene pool af van de wielen rechts, de andere pool van de wielen links.
Als je 3-rail gaat rijden, dan moet de ene pool aan de sleper, de andere pool aan alle wielen. Dus wielafname links en rechts koppelen.
Wel zorgen dat er geen directe verbinding meer is tussen stroomafname en motor.
En er moet natuurlijk ruimte zijn voor een sleper. Bij sommige modellen is daarin voorzien, daar kun je zo een sleper onder schroeven. Maar er zijn ook modellen waar niet genoeg ruimte is. Die ruimte moet je dan maken, en soms moet je zelfs een deel van de aandrijftandwielen opofferen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Antonio23
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Re: Electrisch ombouwen DC AC
«
Reactie #2 Gepost op:
03 November 2014, 19:01:05 »
Beste Klaas,
Hartelijk dank voor de heldere uitleg. Hier kan ik mee verder. De sleper zit er al onder en een ESU decoder ga ik aanschaffen. Nogmaals bedankt van on.
«
Laatst bewerkt op: 03 November 2014, 20:24:27 door guest7823. Reden: gebruik "reageer" ipv "citaat" bij directe antwoorden ajb
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Electrisch ombouwen DC AC