Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco
door
wob
Vandaag
om 22:11:59
Train o Matic smart power pack
door
maartenvdb
Vandaag
om 22:07:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 22:05:54
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 22:00:45
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Frank 123
Vandaag
om 21:58:27
Roco 42616
door
johan george
Vandaag
om 21:51:16
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 21:45:50
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 21:38:11
Raadplaatje
door
Sikko
Vandaag
om 21:36:57
Au bord de la Cèze
door
Frank 123
Vandaag
om 21:17:03
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren
door
San-Markos
Vandaag
om 20:15:31
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:53:34
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
Vandaag
om 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
Vandaag
om 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV
door
sncf231e
Vandaag
om 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
RetroJack
Vandaag
om 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte
door
NS264
Vandaag
om 18:45:05
herrmann
door
Eric B
Vandaag
om 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Daan!
Vandaag
om 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
RdJ
Vandaag
om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:52:51
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 15:46:46
Mijn geweatherde modellen
door
Paulus
Vandaag
om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
minilocomaster
Vandaag
om 15:43:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
Vandaag
om 15:10:57
Probleem met Trix wagon
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 15:09:54
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:51:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Electrisch ombouwen DC AC
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Electrisch ombouwen DC AC (gelezen 1540 keer)
Antonio23
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Electrisch ombouwen DC AC
«
Gepost op:
02 November 2014, 14:46:14 »
Ik ben Antonio23, roepnaam Ton en sinds een paar maanden weer lid van deze site. Vroeger ook lid geweest maar een jaar of acht niet meer actief geweest met spoor. Nu weer dit gebeuren opgepakt.
Ik heb de verhalen gelezen over ombouw van DC locs en treinstellen naar AC maar dit was alleen maar het wielen gebeuren. Ik wil namelijk graag weten hoe electrisch een loc of treinstel om te bouwen. Ik heb naast mijn Maerklin digitaal materieel ook wel wat locs en treinstellen die zuiver analoog DC zijn en die wil ik naar AC digitaal brengen. Wat is daarvoor nodig? Uiteraard is een decoder nodig en led verlichting en daarin ben ik wel thuis. Maar verder graag wat tips voor wat betreft het motorische.
Groeten van
Ton (Antonio23)
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27069
Re: Electrisch ombouwen DC AC
«
Reactie #1 Gepost op:
02 November 2014, 15:02:47 »
Motorisch hoef je niks te veranderen. Het verschil zit in de stroomafname.
Bij 2-rail neem je de ene pool af van de wielen rechts, de andere pool van de wielen links.
Als je 3-rail gaat rijden, dan moet de ene pool aan de sleper, de andere pool aan alle wielen. Dus wielafname links en rechts koppelen.
Wel zorgen dat er geen directe verbinding meer is tussen stroomafname en motor.
En er moet natuurlijk ruimte zijn voor een sleper. Bij sommige modellen is daarin voorzien, daar kun je zo een sleper onder schroeven. Maar er zijn ook modellen waar niet genoeg ruimte is. Die ruimte moet je dan maken, en soms moet je zelfs een deel van de aandrijftandwielen opofferen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Antonio23
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Re: Electrisch ombouwen DC AC
«
Reactie #2 Gepost op:
03 November 2014, 19:01:05 »
Beste Klaas,
Hartelijk dank voor de heldere uitleg. Hier kan ik mee verder. De sleper zit er al onder en een ESU decoder ga ik aanschaffen. Nogmaals bedankt van on.
«
Laatst bewerkt op: 03 November 2014, 20:24:27 door guest7823. Reden: gebruik "reageer" ipv "citaat" bij directe antwoorden ajb
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Electrisch ombouwen DC AC