Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:26:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:57:18
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30

Auteur Topic: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!  (gelezen 22359 keer)

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #90 Gepost op: 17 November 2014, 13:40:22 »
Michel, ik bedoelde ten aanzien van JAB, beetje tegelijkertijd gepost. Jullie prijs lijkt mij alleszins redelijk (y)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #91 Gepost op: 17 November 2014, 13:42:38 »
  ;D

EN446

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 18 November 2014, 19:26:05 »
Bijna het dubbele...
Ik was nu 173 kwijt voor een retour, slaapplaats was iets van 305 euro
Voor 1 retour in het zitrijtuig is dat erg veel. Voor CNL zijn er voor reizen met begin- en eindpunt buiten Duitsland zgn. Globalpreise te koop, de goedkope variant daarvan heet SparNight en begint voor het zitrijtuig bij 29 euro. Ter vergelijk: ligrijtuig (Bc6) is vanaf 49 te krijgen, slaaprijtuig 2e klas (T2) vanaf 79.
Als je begin- of eindpunt in Duitsland ligt en je de kaarten bij NS of DB koopt, krijg je Europa Spezial met reserveringstoeslag, prijzen kunnen dan afhankelijk van afstand en evt. kortingen waar je recht op hebt hoger of lager uitpakken dan de Globalpreise.

Het zitrijtuig is dus duidelijk de goedkoopste categorie, en het is in mijn ogen niet realistisch om de nachttrein alleen daarop af te rekenen. Als je er bewust voor kiest om 's nachts 14 uur in het zitrijtuig door te brengen, kan het geen verrassing zijn dat je niet met de rode loper wordt onthaald.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #93 Gepost op: 18 November 2014, 21:16:13 »
Allemaal heel leuk ; maar als je de luxere optie kiest trek je de vergelijking met de grootste concurrenten nog schever (bus en vliegtuig) Die hebben ook alleen zitplaatsen, zijn beide dan helemaal goedkoper en het vliegtuig bovendien vele malen sneller. Ik boekte circa 1 week van tevoren.

Het was leuk en interessant om een keer mee te maken, maar ik zal het zeker niet nog eens doen. Voor trips als naar Berlijn is de trein best handig, of zeg Frankfurt, maar de route vanuit Amsterdam of Arnhem naar Praag is gewoon idioot. Het zou naar mijn idee veel zinvoller zijn de CNL naar Praag in te korten tot aan Berlijn en deze een goede overstap te geven op de Amsterdam-Berlijn IC. Met een enkele overstap is er dan zo enkele uren reistijd te besparen; op die manier verjaag je echt niet zoveel klanten... Desnoods de EC Dresden-Budapest doortrekken naar Berlijn en de CNL naar Praag helemaal opheffen, zou ik ook prima vinden. Als je dan de CNL naar Warshawa in Berlijn laat beginnen en die naar Kopenhagen in Hannover komt het weer redelijk uit.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2014, 21:23:47 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #94 Gepost op: 18 November 2014, 22:00:40 »
Een nachttrein vanuit Praag naar Berlijn is net zo zinloos als een nachttrein vanuit Hengelo naar Berlijn. Beide reistijden zijn ruim 4 uur.
Als ik morgenavond de nachttrein neem omdat ik overmorgenochtend een vergadering (ofzo) heb in Praag, kan ik de nachttrein nemen. Het alternatief is het vliegtuig (qua reis goedkoper) en zal ik de nacht moeten doorbrengen in een hotel/hostel. Ik denk dat ik goedkoper uit ben met de nachttrein, zelfs als ik een couchette neem. De nachttrein is juist zo handig omdat je hotel en vervoer in één hebt. Als het je alleen maar gaat om het vervoer, neem dan overdag de ICE/TGV of equivalenten, of het vliegtuig.

Groet,
michel

Martijnstein

• Online Online
« Reactie #95 Gepost op: 18 November 2014, 23:20:57 »
Tsja Michel, ik denk dat het heel persoonlijk is. Ik heb zowel redelijk positieve als negatieve ervaringen met de nachttrein. Het hotel+reis in 1 werkt misschien voor sommige mensen, maar ik ben een vaste slaper, maar ik slaap in de nachttrein toch minder fijn dan in een stilstaand bed. Als ik met een nachttrein op mijn bestemming kom ben ik vaak toch nog moe, en zeker niet uitgeslapen. Ik denk dat het vliegtuig veel voordelen heeft: Meer keuze uit bestemmingen, meerdere vluchten per dag, de reisduur is veel korter, de reis is vaak goedkoper, er zijn minder vertragingen en als je irritante buren naast of voor je hebt ben je er in minder dan 2 uur vanaf. Het vliegtuig heeft natuurlijk ook wel vergelijkbare nadelen zoals vroeg opstaan voor de vlucht en de bijkomende vermoeidheid. Als ik een reis boek kijk ik vaak ook naar de nachttreinen, maar de keuze valt toch vaak op vliegen. Toch jammer, want ik vind het idee van een nachttrein leuk, alleen valt het in de praktijk nog wel eens tegen terwijl het vliegtuig veel zekerder is in de zin dat het voorspelbaarder is. En blijkbaar speelt dit voor veel mensen: Ze zijn wel uitgekeken op Warschau (touristen bestemming #1 in Polen. :-X. Niet dus), Praag, Munchen, Kopenhagen en het altijd sprankelende Bazel (ook niet echt). Je kan natuurlijk overstappen, maar dan wordt de reis nog langer en duurder. Het is een leuke reiservaring, maar niet echt praktisch vervoer.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2014, 23:23:42 door Martijnstein »

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #96 Gepost op: 19 November 2014, 11:13:48 »
Dat is precies wat ik ook bedoelde Martijnstein. Het hele idee achter 'nachttrein' is gewoon achterhaald. Vooral in Duitsland zie je ook dat DB met hele andere concepten bezig is : bijna alle grote knooppunten hebben een eigen DB hotel direct naast het station. Dus wat ik als nieuwe CNL bedoelde zou je meer als EC moeten zien, en dan het liefst ook met een bijpassende hogere frequentie.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #97 Gepost op: 19 November 2014, 11:20:54 »
Doe mij dan maar een SnelleSlaper, SpeedSleeper, SchnellSchlafer, DormiRapido. Ik hoef niet zo nodig met vliegtuig of, nog erger, bus van Hier naar Praag, Bilbao Nice, Moskou of Leningrad.
En overstappen wil ik al helemaal niet.

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 19 November 2014, 14:13:08 »
Paar jaar geleden waren we Lübeck; dik halve dag treinen vanuit Arnhem. Concert gehoord. Met de laatste trein naar Hamburg. Daar CNL naar Basel om 0.30. heerlijk geslapen. Douche toilet inde 2 persoonscabine. Dubbledekker. Ja niet goedkoop maar een hotel kost ook wat. Om 9.30 geloof ik in Basel. Hele dag geweest. 's Avonds terug naar Arnhem per CNL. Dacht in een 4 persoons couchette. Mooie ervaring om zo slapend van de ene naar de andere kant van een land te komen.

Ben groot voorstander van slaaptreinen. De modernste manier van reizen.  En nog romantisch ook.....

Gr, Arnold
« Laatst bewerkt op: 19 November 2014, 14:14:45 door Arnold »

Euronight Jeroen

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 01 December 2014, 18:32:14 »
Hieronder nog een citaat van de site "NS International" over dienstregeling 2015:

City Night Line / Euronight
De verbinding met CNL vanuit Amsterdam Centraal naar Kopenhagen is per 2 november vervallen.
City Night Line naar Praag en Warschau rijdt vanaf Duisburg. U kunt met ICE International naar Duisburg of Oberhausen en daar overstappen op CNL.
City Night Line naar München en Zürich rijdt nog wel vanaf Amsterdam Centraal.

Rond 2002 werden ook al veel nachttreinen opgeheven waaronder de "Schweiz Express", "Donauwalzer" en de nachtrein naar Praag/Berlijn.
Tussen 2002 en 2007 was alleen de Citynightline naar Munchen/Zurich nog de enige trein die overbleef.
Na 2007 kwamen er weer veel nieuwe nachttreinen bij. Het al was kort maar na 2009 verdween alweer de Citynightline naar Wenen/Miliaan
Nu in 2014 zijn we dus weer terug bij af sinds 2002. Jammer...............
Misschien gaat de geschiedenis zich wel weer herhalen en komen de nachtverbindingen ooit wel weer terug  :P

Gr, Jeroen

Euronight Jeroen

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 25 June 2015, 13:07:58 »
Voor wie er interesse in heeft in het tijdschrift Spoorweg Journaal van juni-juli staat een uitgebreide en interessante reportage over het einde van de Citynightline (maar liefst 14 pagina's met veel foto's). Aan bod komen o.a EN Jan Kiepura, CNL Pegasus / pollux naar Zürich / München en CNL Aurora.

Arjen B.

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 25 June 2015, 15:55:36 »
Gaan de CNL's die nu nog Nederland aandoen, ook stoppen dan?

Groeten,
Arjen

Euronight Jeroen

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 25 June 2015, 16:55:17 »
Of de CNL die NL nu nog aandoet ook gaat stoppen daar wordt in het artikel geen uitspraak over gedaan.  Wel staat erin dat er in de toekomst nog meer versoberd kan gaan worden. Het artikel beschrijft de geschiedenis en wat er allemaal is versoberd ingaande de dienstregeling van 2014/2015. De oorzaken van de versobering worden benoemd. Er staat ook in dat de DB in 2017 al het autotreinverkeer wil stopzetten. Het enige positieve is dat de OBB eerder kijkt naar reizigers aantallen ipv winstgevend. Voor de CNL in NL is het dus afwachten wat er gaat gebeuren.

Gr, Jeroen

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #103 Gepost op: 25 June 2015, 19:53:28 »
Geprobeerd om de nachttrein naar Zwitserland te boeken deze zomer.
Op mijn vertrekdatum bleek ie al helemaal vol te zitten.
Op de terugweg is nog wel plaats.

In het vakantieseizoen zit het ding goed vol, zo weet ik, ook uit eerdere ervaring.
Het probleem zal wel zijn, dat er buiten het seizoen te weinig mensen gebruik van maken.

Ik ben blij, dat ik straks mijn kinderen nogmaals de unieke ervaring van het reizen per nachttrein kan geven. Want ik vrees met grote vreze dat mijn kleinkinderen dit later niet meer kunnen. Althans, niet in dit deel van de wereld. :(

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

EN446

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 26 June 2015, 10:44:57 »
Gaan de CNL's die nu nog Nederland aandoen, ook stoppen dan?
Naar verluid rijdt CNL 418/419 ook volgend jaar en komen er IC-rijtuigen Köln-Amsterdam v.v. in de trein.
Geprobeerd om de nachttrein naar Zwitserland te boeken deze zomer.
Op mijn vertrekdatum bleek ie al helemaal vol te zitten.
Op de terugweg is nog wel plaats.
Helemaal vol, of misschien tijdelijk niet boekbaar vanwege werkzaamheden en daardoor onzekere vertrek-/aankomsttijden? Afhankelijk van je bestemming in Zwitserland, zou je nog via München Hbf kunnen reizen als je absoluut met de nachttrein wilt (en geen haast hebt...). Ook boeken tot Basel SBB kan het proberen waard zijn: tegenwoordig gaan een lig- en een slaaprijtuig uit Amsterdam er daar af. Wel vroeg: 06.47.
« Laatst bewerkt op: 26 June 2015, 10:49:41 door EN446 »