Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:59:20
Modelwensen 2026 door Alewijn
Vandaag om 12:57:31
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:52:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 12:46:36
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:40:56
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door bellejt
Vandaag om 12:15:29
herrmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:52:36
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
Vandaag om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:37:11
kerstbaan thuis door Keska
Vandaag om 10:26:48
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 10:26:20
Lima 149757 set Erasmus door eichddraig
Vandaag om 10:20:52
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Keska
Vandaag om 10:20:48
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door martijnhaman
Vandaag om 08:40:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
  

Auteur Topic: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!  (gelezen 23222 keer)

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #75 Gepost op: 12 November 2014, 10:30:01 »
Er werd afgelopen weekend in de Telegraaf nog aandacht besteed aan het opheffen van de nachttrein. Ondanks wat nadelen die genoemd worden geeft het artikel veel positieve punten van de nachttrein. Zelf vind ik het ook erg jammer dat de verbinding wordt opgeheven  :'( . Al menige trips vanuit Nederland gemaakt naar o.a. Praag, Kopenhagen en Boedapest met de nachttrein en is mij altijd goed bevallen. Als herinnering heb ik gelukkig nog wel de nachttrein in model  ;D






Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #76 Gepost op: 15 November 2014, 06:43:30 »
Het is natuurlijk ook afhankelijk hoe het product verkocht wordt, en natuurlijk de wil van de spoorweg.

De nacht/slaaptrein van Poznan naar Krakow in Polen komt om 6:15 hrs in Krakow aan.

Wordt verkocht aan de zakelijke reiziger als uitgeslapen en vroeg in Krakow kunnen beginnen.

Groeten, Alexander

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #77 Gepost op: 15 November 2014, 10:01:56 »
Overigens : op de site van Deutsche Bahn kun je deze reis (hoewel het dus alleen met EC / CNL is) niet boeken... de site geeft aan dat het de kosten niet kan berekenen waardoor online boeken niet mogelijk is.
Bij DB kun je online alleen reizen boeken die beginnen of eindigen in Duitsland, geen reizen die van buitenland naar buitenland gaan, dwars door Duitsland heen.
Maar: daarop is minimaal 1 uitzondering en dat zijn de nachttreinen, SparNight Arnhem-Praag moet gewoon werken.

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #78 Gepost op: 15 November 2014, 10:26:06 »
Zou het wegvallen van de nachttreinen geen gat in de markt voor EETC zijn? Dagelijks of een paar keer per week met een paar rijtuigen Amsterdam - Ruhrgebied en aanhaken aan de EN naar Warschau/Praag en de EN naar Wenen?  Die treinen hebben volgens mij ruimte voor een paar extra rijtuigen. Of is dit te gek gedacht?

Cornelis

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2965
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #79 Gepost op: 15 November 2014, 16:56:18 »
Zonder letterlijk iedere post gelezen te hebben: wat een merkwaardig draadje dit! Volgens mij is de enige manier om het wegvallen van een verbinding te voorkomen gewoon (blijven) kaartjes kopen. Een spoorwegmaatschappij is nu eenmaal geen filantropische instelling, dus het is gewoon een simpel rekensommetje met omzet en winst. Daar helpen geen 100.000 handtekeningen aan lijkt me...

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #80 Gepost op: 15 November 2014, 23:32:23 »
Inmiddels aangekomen in Praag. En ik weet nu al : ik ga dit niet vaker doen. Sorry maar als ik moet kiezen tot circa 14 uur onderweg zijn in oud slecht onderhouden spoormaterieel of comfortabel voor minder geld in amper 1.5 uur vliegen met een discounter als Wizzair vanaf een goed bereikbaar vliegveld als Eindhoven dan wint het vliegtuig het toch echt... overigens biedt een alternatieve treinroute ook al circa 3 uur winst, helaas wel tegen nog hogere kosten (direct IC naar Berlin, daar IC/ICE Dresden en dan EC naar Praag)

Als men een product als CNL aantrekkelijker wil maken zou ik in elk geval
- beter materieel inzetten : veel rijtuigen zijn oud en niet bepaald schoon
- rijtijden flink verkorten : waarom gaat het ding over grote stukken trager dan een gewone IC en zijn er veel extreem lange stops? Met wat slimmer planwerk moet er volgens mij eenvoudig 2-3 uur te winnen zijn, als het niet meer is... Indien met lokwissel laat vervallen mogelijk nog meer...

Tot zover de observaties
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #81 Gepost op: 16 November 2014, 01:09:08 »
De WLABmz826 (rijtuig 171) slaaprijtuigen stammen uit 2006-2007, dat noem ik niet bepaald oud? Of mocht het weer niets kosten en was je per couchette - of zitrijtuig?  ;)
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #82 Gepost op: 16 November 2014, 08:35:26 »
Zitrijtuig ; anders is het qua prijs al helemaal niet meer concurrerend.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9175
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #83 Gepost op: 17 November 2014, 09:57:23 »
Tja, dat je dat niet comfortabel vindt, vind ik geen wonder. Moet er niet aan denken, 14 uur alleen een stoel en een gangpad...
Uiteraard maak je je eigen keuze ten aanzien van je reis. Wij kozen indertijd bewust voor de nachttrein. Couchette en veel genieten van wat voorbij komt.
een eventueel volgende keer een slaaprijtuig. Slaapt wat rustiger.... ;)


de nachttrein bij binnenkomst te Utrecht


tijdens de lokwissel in Berlijn even de benen strekken

Groet
Huibert



ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #84 Gepost op: 17 November 2014, 11:37:50 »
Zitrijtuig ; anders is het qua prijs al helemaal niet meer concurrerend.

Wat kost dat nou?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #85 Gepost op: 17 November 2014, 11:57:29 »
Bijna het dubbele...
Ik was nu 173 kwijt voor een retour, slaapplaats was iets van 305 euro
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8968
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #86 Gepost op: 17 November 2014, 12:05:49 »
Hmm. Afgelopen zomer kochten we twee enkeltjes Praag-Arnhem incl 2 fietsen voor ongeveer 220 (2 persoonscabine). Geen gedoe met fietsen inpakken, banden leeg laten lopen, 2 uur van te voren inchecken (nu waren we 2 uur van te voren treinen aan het kijken ::) ;)) en opgesloten zijn in een ruimte met alleen airco.
Tevens waren we vanaf Arnhem binnen een uur thuis (was sneller geweest als we vanaf daar de trein hadden genomen). Prima ervaring gehad, geen benen in de nek hoeven te leggen omdat je voorbuurman zijn leuning naar achteren zet. Schone bedden, leuk ontbijtje, prima service.

Groet,
Michel

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9175
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #87 Gepost op: 17 November 2014, 12:08:09 »
Dat is wel erg veel. Wij hebben rond de 150€ betaald voor een couchette, geboekt via Die Bahn. Was 2009.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8968
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #88 Gepost op: 17 November 2014, 12:15:07 »
Ondertussen is het 5 jaar later ;) en we waren wat laat vanwege deze reden.
Gedoe :-\

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 17 November 2014, 12:29:57 door tothebeach »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #89 Gepost op: 17 November 2014, 13:03:52 »
Hmm ik had heen alleen een overstap in Dresden vanwege werkzaamheden op het baanvak Dresden - Decin (van te voren bekend, alleen uitgerekend op die dag ook) , terugreis was non-stop.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden