Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door lrrw
Vandaag om 16:10:09
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 16:09:01
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:57:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Gewoon wat busfoto's door Ronald69
Vandaag om 15:38:03
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 15:28:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle  (gelezen 39311 keer)

Sölbëringen

  • Ik spoor niet......
  • Offline Offline
  • Berichten: 961
  • Sölbëringen en Hülzemühle (Zuid Duitsland)
Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Gepost op: 30 oktober 2014, 16:01:16 »
Na minstens 10 dagen stofzuigen, dweilen, hoesten en proesten in dit topic ben ik weer bovengekomen.  ;D

Ik heb de modelbaan iets veranderd, hoewel, zeg maar gerust BEHOORLIJK, want ik ben zoals het er nu naar uit ziet helemaal overgestapt op Märklin treinen. Mijn gelijkstroom treinen wilden maar niet rijden. Ik ben wel van plan om er nog naar te kijken, maar voor nu: Märklin. Ik heb mijn DB idee weer opgepakt. 1 stadje met de naam Sölbëringen (net als mijn naam) en 1 heel ieniemienie dorpje Hülzemühle, gelegen in de Steiffelbergen.

Sölbëringen is een fictief stadje, gelegen tussen Beieren en München. Er rijden een paar treinen, zoals 2 lokale treintjes, waarvan de dieselloc een ex NS locje is, met het logo er nog op. Een stoomtreintje. Een railbus naar Hülzemühle (wordt nog gerealiseerd). Ook zal er 1x per uur een intercity stoppen die rijdt tussen Beieren en Saksen. Deze trein zal bestaan uit een V100 met 3 Silberlingen. Deze moet de DB nog kopen

Hier een filmpje van hoe het er uit ziet:
https://www.youtube.com/watch?v=mgue_awYMzo

Wat ik nog ga realiseren is een berg met een bergtrajectje. Hoe ik dit ga aanpakken, dat weet ik nog niet.
Als men tips hebben, deze zijn welkom

Groetzels Marten
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2014, 14:45:29 door Sölbëringen »
De Box met treinen nostalgie (Facebook)
Rondom het Spoor (YouTube)
klik
Flickr
klik

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2014, 23:26:00 »
Mijn gelijkstroom treinen wilden maar niet rijden.
Groetzels Marten
Dan heb je toch stoptreinen ? (duik)

Sölbëringen

  • Ik spoor niet......
  • Offline Offline
  • Berichten: 961
  • Sölbëringen en Hülzemühle (Zuid Duitsland)
Re: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2014, 08:59:19 »
 >:( MEP MEP MEP!  ;D Neen, ik werd het zat dat ze alleen maar stof stonden te vangen, dus heb ze netjes opgeborgen en de ouwe Märklin te voorschijn gehaald die ik kreeg toen ik nog niet eens zo gek lang in mijn pleeggezin zat  :D

Jullie zijn naast het filmpje (als jullie het bekeken hebben) ook benieuwd naar foto's, dus ik zal wat posten hoe het er nu uit ziet. Ik ben nog van plan om een berg te maken voor Hülzemühle, hoe ik dit ga aanpakken..... daar ga ik vanmiddag mijn hoofd over breken.......


// Ik wilde foto's uploaden, maar die heb ik natuurlijk weer niet bij de hand hier op school...... Deze houden jullie tegoed voor vanmiddag ;-)

Groetzels

Marten
De Box met treinen nostalgie (Facebook)
Rondom het Spoor (YouTube)
klik
Flickr
klik

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2014, 09:08:17 »
Heb jij niet "alles" in je smartphone zitten dan?

(Als een hedendaagse jongere zijn phone even kwijt is, raakt hij doorgaans vreselijk in paniek... ;) )
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2014, 09:28:14 »
Leuk filmpje! ©2012? Is dat dan wel actueel?

Aangezien het geheel opklapbaar is lijkt me een berg niet zo handig, of maak je daarvoor een gat in de muur?  ;D

Maarre... leuk locje dat gele ding. Dat is voor mij jeugdsentiment, al was 'ie bij mij blauw. Ik heb 'm nog steeds trouwens, en af en toe rijdt 'ie ook nog een stukje.

Welke bogen gebruik je? Zijn dat 5100's of 5200's?
Misschien kun je proberen er nog een boog binnenin te leggen, dan kunnen de stomer en het gele locje tegelijk rijden. Als de huidige bogen 5100 zijn, dan past daar nog industrieboog 5120 binnenin, maar dan kun je daar alleen met korte wagens rijden. Vierassige rijtuigen zoals de Plan D die ik zag passen niet in een 5120 bocht. Als je nu al 5200 hebt liggen, dan past daar 5100 binnenin en dan zal langere rijtuigen geen probleem zijn (alleen 1:100 hoor! - de 1:87 rijtuigen passen alleen op 5200).
Veel huisjes heb je trouwens. heb je die zelf allemaal gebouwd? Het ziet er al heel Duits uit zo.

O ja: wel opletten op school hè, niet constant hier op het forum rondhangen!  ;)  :P
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2014, 09:30:13 door 1200blauw »

Sölbëringen

  • Ik spoor niet......
  • Offline Offline
  • Berichten: 961
  • Sölbëringen en Hülzemühle (Zuid Duitsland)
Re: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2014, 10:06:25 »
Copyright 2012.... Dat was toen ik "MaSt Productions" oprichtte. MaSt staat uiteraard voor Marten Steenman (hoe verrassend)

De berg..... Ja leuk verhaaltje. Dat wordt een (let op: Tromgeroffel)............... afneembare berg  ;D
De baan klap ik niet dicht, simpelweg omdat de rails niet vastligt en ik kan zo ook prima leven in mijn kamer. Ik gebruik hem alleen om te hobby'en en om te snurken. Ik heb inmiddels de kat geleerd dat ze alléén met haar voorpootjes op de rand van de plant mag staan om te loeren. Dit had ze na 3 keer waarschuwen en dorp 'terroriseren' al door!

Ja dat locje. Leuk ding en lekker koffiemolen geluidje. Over de kleur blauw, hij was er in het geel, rood en blauw. Op de doos staat ie namelijk als rode versie.

Welk boogradius ik gebruik? Geen flauw idee. Even meer peper en zout er op doen dus....  ;D
Ik heb 2 slanke bochten en de rest is kort. De korte bochten gaan er in de toekomst nog uit, want langere rijtuigen kunnen de radius niet aan. Rijdt je met 50 km/h (op schaal) door de bocht is het: BOEM = HO!)
Boog binnen in leggen is misschien wel een idee, maar eerst maar de andere rails hebben. Dat hangt overigens ook af van of ik dan nog genoeg ruimte over heb.... Ik heb weinig ruimte, dus ik dacht om maar de hoogte in te gaan en dan een interessant bergtrajectje te maken dus.

Huisjes? Hehehehe bijna allemaal gekocht in een inbrengwinkel voor €3,-. Was niks mis mee. Het raadshuis, dat kreeg ik van onze grote vriend Marc Riswick. Een deel is zelfgebouwd en een deel is zelf gekocht. Hoe ik aan het overgrote deel kom heb ik geen flauw benul van...

Opletten op school? Wat is dat? Ik doe bijna niks! Straks even een toetsje en om 12.30u weer klaar....
(te laag niveau he?)

Groetzels;

Marten

PS: de fantasie (waar ik bekend om sta) is in grote getalen nog aanwezig, maar wordt wel ingedamd door medicijngebruik. Deze fantasie zal ik alleen nog gebruiken voor leuke verhalen op de modelspoorbaan  ;-) Hij is wel aardig afgenomen eigenlijk....

---------- Nog meer leesvoer ---------------------

Over Sölbëringen en Hülzemühle:

Sölbëringen is een fictief Duits stadje gelegen tussen Beieren en München. Sölbëringen is een klein stadje in de vroege jaren '70 in opbouw. Even gelegen buiten Sölbëringen in de Steiffelbergen ligt een klein dorpje Hülzemühle dat alleen bereikbaar is met het lokale treintje.

Sölbëringen is een stadje wat afhankelijk is van producten uit de eigen omgeving. Het stadje ligt hemelsbreed 100 k/m van Beieren. De enige mogelijkheid om er naar toe te komen is per auto en per trein. De trein vanuit München rijdt 1x per uur naar Beieren en 1x per uur van München naar Beieren. Per dag kent het stadje dus 2 intercity treinstops op het station. De huizen in Sölbëringen zijn allemaal kleine vakwerkhuisjes. Het stadje kent relatief veel toerisme vanwege de schitterende omgeving en heerlijke gerechten en dranken. Daarom staat er sinds 1955 een groot hotel. Een van de inkomsten van het stadje. Veel bewoners zijn arbeiders of boer. Ze zijn vaak werkzaam in de bouw in de grotere steden of werken op het land. Het is dus echt een arbeiders stad. Het stadje Sölbëringen kent nog een kleine serie actieve stoomlocomotieven. Momenteel is een grote stoomlocomotief in Berlijn voor een treinshow.

Hülzemühle is een heel klein bergdorpje dat alleen maar bereikbaar is per boemeltrein die 1x per uur rijdt. In het dorp wonen nog geen 140 mensen. Er is geen school, daarvoor moeten ze naar Sölbëringen. Op schooldagen rijdt het boemeltje om 07.00u naar de stad en om 15.00u weer terug. De Hülzemühlers werken voor het grootste deel in het stadje of verder in de omgeving. Hülzemühle is geliefd vanwege de schitterende omgeving en wandeltochten. Ook hier kent men gerechten en dranken die alleen daar geserveerd worden.

Het leven in het stadje en dorpje is eenvoudig, maar de bewoners zijn gelukkig met wat ze hebben. 80% van de inwoners is zeer tevreden over hoe de zaken er voorstaan. 15% van de inwoners is tevreden en 5% van de inwoners wil zo snel mogelijk weg uit het dorp. Maar waarheen? Dat weten ze niet.

Word vervolgd beste lezertjes
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2014, 10:26:50 door Sölbëringen »
De Box met treinen nostalgie (Facebook)
Rondom het Spoor (YouTube)
klik
Flickr
klik

Sölbëringen

  • Ik spoor niet......
  • Offline Offline
  • Berichten: 961
  • Sölbëringen en Hülzemühle (Zuid Duitsland)
Re: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2014, 14:01:51 »
Sölbëringer zeitung
Erste Jahrgang Nummer 1
1970

Vergadering in hotel Garni Europa

Hedenmorgen omstreeks de klok van 12.00u is een kleine stoet auto's aangekomen in het Garni Europa hotel. Uit de auto's stapten burgemeester Franz Baumgartner, Friedrich Üngestell, Dustin Commen en Alfonz Swartz.
Later voegden zich er nog enkele andere belangrijke leden van de Sölbëringse gemeenteraad aan het gezelschap.
Het gezelschap nuttigde om 12.30u een korte lunch, waarna het gezelschap zich terugtrok achter bewaakte deuren. Er wordt vergaderd over de toekomst van Sölbëringen en Hülzemühle (gem. Sölbëringen). Zo wordt er onder andere besproken over de bouw van het stadje Sölbëringen en Hülzemühle.
Bij de vergadering mocht de pers niet aanwezig zijn.

Omstreeks 15.30u Duitse tijd zal de vergadering gesloten worden en burgemeester Baumgarnter een korte toesprak houden op het balkon van het hotel. Vanwege de werkzaamheden in het raadshuis moest de vergadering verplaatst worden naar het hotel.


Bild: Josef Set

word vervolgd.....
De Box met treinen nostalgie (Facebook)
Rondom het Spoor (YouTube)
klik
Flickr
klik

Sölbëringen

  • Ik spoor niet......
  • Offline Offline
  • Berichten: 961
  • Sölbëringen en Hülzemühle (Zuid Duitsland)
Re: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2014, 14:47:50 »
Heb jij niet "alles" in je smartphone zitten dan?

(Als een hedendaagse jongere zijn phone even kwijt is, raakt hij doorgaans vreselijk in paniek... ;) )

Oeps: Berichtje over het hoofd gezien! Sorry! Neen, smartphone heb ik wel, maar die heb ik alleen voor:
- internet (zodat ik kan zien hoe laat ik op school moet zijn als ik in de stad ben en een les op uitvallen staat (en als ik niet op school ben, om goed te reizen met de NS)
- bellen en gebeld worden
- GPS....

Rest staat op laptop. Overigens kan ik prima zonder telefoon!
Ik ga nu maar eens op de thuis-computer mijn foto's uploaden, want ik heb ruzie met mijn Macbook (wanneer niet  :-X )
De Box met treinen nostalgie (Facebook)
Rondom het Spoor (YouTube)
klik
Flickr
klik

Sölbëringen

  • Ik spoor niet......
  • Offline Offline
  • Berichten: 961
  • Sölbëringen en Hülzemühle (Zuid Duitsland)
Re: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2014, 15:02:47 »
Onder het mom "Het volk wil foto's!!!" en mijn weekend is begonnen: "Het volk KRIJGT foto's!"


Op het station van Sölbëringen komt een ex - NS diesellocomotief met 2 donderbussen binnengereden. Er naast staat een oude stoomlocomotief met 2 donderbussen op het opstelspoortje naast het station


Bovenaanzicht van Sölbëringen. Met het station, het dorp en de spoorlijn.
Laatste auto onderweg naar het Garni Europa hotel
Bekende busjes overigens.....  :P


Kerkplein met een bril.......  ::)


Auto van Baumgartner onderweg naar het hotel


Bus van Oostnet (Dochter van het Nederlandse Oostnet) draait het stationsplein op


Kaiserstrasse


Stoptrein naar Weinzel


Een huisje

En nu...... Strasse BV bellen om wegen aan te leggen

Word vervolgd





De Box met treinen nostalgie (Facebook)
Rondom het Spoor (YouTube)
klik
Flickr
klik

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Online Online
  • Berichten: 2501
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2014, 16:51:47 »
Maarten
Bij dat hotel,kun je dat niet beter Hotel Ludolf noemen i.v.m. die auto,s
Maar voor de rest bouw lekker door.

Cor

Sölbëringen

  • Ik spoor niet......
  • Offline Offline
  • Berichten: 961
  • Sölbëringen en Hülzemühle (Zuid Duitsland)
Re: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2014, 17:25:02 »
Hotel Ludolf? Hoezo Cor? Ik ben er wel benieuwd naar.
Bedankt. Morgen ga ik weggetjes schilderen en Baum BV bellen voor de groenvoorziening.

Groetzels Marten
De Box met treinen nostalgie (Facebook)
Rondom het Spoor (YouTube)
klik
Flickr
klik

Sölbëringen

  • Ik spoor niet......
  • Offline Offline
  • Berichten: 961
  • Sölbëringen en Hülzemühle (Zuid Duitsland)
Re: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2014, 19:44:24 »
Morgen even langs Action om DAS klei te kopen voor mijn klinker wegen. Hoe maakt men klinkerwegen? Heel eenvoudig!

o Plak een plak natte DAS klei in een laagje witte houtlijm op de ondergrond. Daardoor zit het lekker vast.
o Als de klei nog nat is druk je met een liniaal zo de strepen erin. De dwarsstreepjes maak je met een stukje hout oi.d.
o Neem alleen de terracotta kleur. Breekt er een stukje af in de toekomst... maakt niet uit, de kleur is "door en door".

Op die manier hoef je niet alle steentjes erin te krassen en gaat het mega snel. De steentjes die je er droog in krast zijn plat, steentjes die je in de natte DAS drukt zijn bol. Met een schuurpapiertje maak je ze trouwens achteraf zo weer vlak, de kleur is toch "door en door".

Stoepen ga ik op de zelfde manier maken. Alleen die moeten iets hoger liggen dan de weg en putjes bevatten, hoe ik dat ga doen ga ik nog even over peinzen.

Groetzels

Marten
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2014, 19:45:58 door Sölbëringen »
De Box met treinen nostalgie (Facebook)
Rondom het Spoor (YouTube)
klik
Flickr
klik

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Reactie #12 Gepost op: 31 oktober 2014, 20:32:20 »
Met klei maak je je baan zeker permanent Marten, is dat wel wat je wilt? Misschien willen ze thuis wel dat het opklapbaar blijft? Klei is misschien ook wel te zwaar voor de scharnierconstructie. Ieder pakje DAS weegt ongeveer zoveel als een baksteen...
Je kunt ook heel eenvoudig wegen maken van gekleurd papier. Zwart of grijs papier leent zich bijv. best goed voor een asfaltweg, is goedkoper en veel lichter.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2014, 20:39:17 »
Ook veel lelijker.
Dasklei kun je heel dun uitrollen met een deegroller of een fles.
1mm is dik genoeg!
Houtlijm op de ondergrond, dunne plak klei erop, klaar.
Wil je asfalt aanleggen, druk dan schuurpapier op de klei.
de structuur is perfecte asfaltimitatie.
Vele malen mooier dan papier.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2014, 21:14:28 »
Ik probeer aan te sluiten bij wat ik zie...

We hebben het hier over Marten, niet over Karst, of Ruud, of Martin. Marten is denk ik gebaat bij eenvoudige, goedkope oplossingen en snelle resultaten.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2014, 21:18:57 door 1200blauw »