Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11

Auteur Topic: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle  (gelezen 41069 keer)

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
  • Sölbëringen en Hülzemühle (Zuid Duitsland)
Re: Zuid-Duitse modelspoorbaan Sölbëringen en Hülzemühle
« Reactie #15 Gepost op: 31 October 2014, 22:40:55 »
Nou dat valt best mee. Ik wil een mooie modelbaan neerzetten waar ik trots op kan zijn. Omdat het een oud stadje is, ga ik juist voor een motief van een weg die past bij het karakter van het stadje. Steentjes dus. Daarom klei en idd, het is behoorlijk dun uit te rollen!  ;-)
De Box met treinen nostalgie (Facebook)
Rondom het Spoor (YouTube)
klik
Flickr
klik

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 01 November 2014, 20:08:39 »
Vanavond eens een beginnetje gemaakt met kliederen  ;D
Pakje DAS klei voor € 1,99 gekocht bij de Intertoys (500 gram), toen kon ik weer terug wat ik had witte klei ipv Terracotta.....

Nou goed, na het eten houtlijm zoeken, niet gevonden, dus doe het even zonder. Hoe gaat men te werk?
Men pakt een beetje klei, niet te weinig, niet te veel. Dat rolt men uit tot een pannenkoek, en probeert het een beetje recht te maken, (dus een soort rechte pannenkoek) en maakt met 2 vingers beide kanten van de klei plak vochtig. Daarna legt men de plak klei op de plaats waar men het hebben wil en met een stanleymesje snijd je de plak klei tot een rechthoek.  Daarna drukt men met bijvoorbeeld een liniaal gleufjes over de breedte van de kleiplak. En met de punt van het stanleymes ongelijke gleufjes tussen twee dwarsgleuven.

Dit is dan ongeveer het resultaat van 10 minuten prutsen

In werkelijkheid is de kleur van de klei lichter, maar door licht inval en de vochtigheid lijkt het donkerder.

De klei droogt relatief snel op, maar is natuurlijk nog goed bewerkbaar

Raadzaam bij het werken met klei:
- nagels kort en schoon! Bij lange nagels blijven er allemaal kleirestjes achter en dat voelt zo vervelend.
- kleiresten met lauwwarm zacht stromend water en een washandje of nagelborsteltje van je handen halen

Steentjesprofiel indrukken

Dit is slechts een proefje, en ik moet zeggen, het bevalt best goed. Het is wel een langdurig werkje, maar ja, de dagen zijn kort en het weer (schijnt) te veranderen, dus een goede reden om eens lekker hiermee aan de slag te gaan  (y)
Voordeel is ook, het hoeft niet in 1 keer. Rome is ook niet op 1 dag gebouwd, dus waarom een modelbaan wel?
klik
Flickr
klik

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #17 Gepost op: 01 November 2014, 21:19:50 »
Ipv met lineaal kun je ook een goedkope kwast gebruiken. Trek daar de haren uit. Dan hou je een open metalen gat over als het goed is.
Als je dit een beetje vormt als een straatsteen op schaal dan kun je dit steeltje als stempel gebruiken.

Dan ben je op weg modelbouwer te worden. (y)

Zet de plakken klei wel vast een dunne laag houtlijm.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 01 November 2014, 21:49:31 »
Hee, zo had ik het nog niet bekeken! Ik zal dat ding wel es effe in de haren vliegen  ;D

De plakken klei vastzetten met dunne laag houtlijm? Das niet eens nodig (om eigenwijs te zijn  :P ) Ze plakken zo al aan de plaat, wel irri, want het geeft een hoop troep, maar ach, huisje erover heen niks van te zien

Bedankt voor de tips!

Groetzels
klik
Flickr
klik

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #19 Gepost op: 01 November 2014, 23:14:14 »
Op termijn laat de klei los.
Daarom toch houtlijm gebruiken.

De stenen zijn nog te groot.
En kinderkopjes (ja, zo heten die kleine straatstenen!) liggen vaak in een waaiervorm.
Diverse fabrikanten leveren dit soort motiefjes op karton.
Gebruik ze als voorbeeld voor je eigen steenmotief, dan krijg je zeker iets moois.

Ook ligt een straat nooit vlak: het midden ligt hoger dan de randen.
De straat staat een klein beetje "bol". Zo loopt het regenwater mooi af en blijven de straatstenen ook nog beter in verband liggen.

Ja, er komt best nog wat kijken bij een simpel straatje.

Al met al ben je leuk bezig (y)
groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #20 Gepost op: 02 November 2014, 10:34:12 »
Probeer ook naar de verhoudingen te kijken. Als je een voeg gaat maken met een driehoek, is de dikte van de driehoek al gauw minimaal 1 mm, dat houdt in, dat je voeg 8,7 cm is (als je werkt in H0).
Ga naar buiten, neem rolmaat, camera en pen en papiertje mee en kijk en noteer. En ja, gebruik verdunde houtlijm om zeker te zijn dat het blijf zitten. Succes verder  (y)
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 02 November 2014, 16:01:46 »
bedankt voor de tips. Gelukkig kan ik het er nog afhalen en overnieuw beginnen.  (y)
Ik ga eens denken of ik het anders kan aanpakken

Groetzels

Marten
klik
Flickr
klik

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 02 November 2014, 18:50:07 »
Sölbëringen Bahnhof heeft vandaag een nieuwe omroepster in dienst genomen. De oude omroeper is met pensioen gegaan. Hij zal genieten van zijn rust. Hij is dan ook al wel 89 jaar!
Paul Einzelhauwer, we gaan u missen bij de DB!

©opyright: MaSt Productions®
Datum: 2-11-2014

Dan hier even een kort filmpje van de nieuwe omroepster die de trein naar Benzbroek laat vertrekken
https://www.youtube.com/watch?v=xYKsjlWRm1Q&feature=youtu.be

Groetzels

Marten
klik
Flickr
klik

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 03 November 2014, 22:22:47 »
Het weer verslechterd weer, de zin in modelbouwavonden met warme choco terwijl de wind buiten giert, de regen tegen het raam aantikt, de donder rolt, nemen toe. Maaarr..... Ik ben iemand die van zin-opbouwen is, dus vandaag niet veel gedaan aan de baan. En ja, ik ben toch ook wel weer iemand die wat moet doen, dus klooien met de fotocamera maar!
Diafragma op 11, iso op 8 seconden en dan tover je dit uit je klikkastje  ;D :

Vanwege werkzaamheden was er vandaag geen treinverkeer mogelijk, maar deze cargo had het geluk voor het sluiten van de baanvakken langs te rijden.

En dit was hoe het er vorige week nog uit zag

Aanpassing

Ik heb zonet het topic over Heußenstein doorgespit want ik zag dat daar ook kinderkopjes gebruikt werden. Dan snap ik toch niet wat ik zelf fout heb gedaan, kijkende naar resultaten van gister. Wie kan mij uitleg geven, of een link met een filmpje? Ik zoek zelf uiteraard ook, maar er zijn natuurlijk altijd mensen die nét effe dat ene stukje ervaring meer hebben

Groetzels

Marten
« Laatst bewerkt op: 03 November 2014, 23:22:06 door Sölbëringen. Reden: vraag gevraagd »
klik
Flickr
klik

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 09 November 2014, 17:05:41 »
Veel treinverkeer in Sölbëringen

Het eigenlijk altijd zo rustige Sölbëringen Bahnhof was vandaag toch niet zo rustig als normaal het geval is. Zeker voor een zondagmiddag is het een drukte van belang op het Bahnhof. De DB heeft namelijk 4 rijtuigen gekregen van de NS, waarvan 1 rijtuig al DB is. Loc 218 218-6 trok de stam rijtuigen net het Bahnhof binnen toen een luide knal klonk, gevolgd door ontzettend veel rook.

loc 218 met nieuwe rijtuigen voor de DB

De nieuwe rijtuigen

De ex-NS rijtuigen, toekomstige DB rijtuigen

'Scheiße' klonk het 'Verdammt nochmal Ich hoffe nicht,der Motor ist kaputt!'
Elias gooide de cabine deur open en stapte de koele lucht in. 'Dus wel de motor. Und verdammt nochmal! 'Ich habe hier keine Zeit für' Hij stampte het stationsgebouw van Sölbëringen binnen en vroeg om de telefoon. Die kreeg hij. Hij draaide aan de schijf en werd verbonden met het dichtstbijzijnde seinhuis van de DB. 'Mit Elias' riep hij. 'Mijn motor heeft het begeven en ik sta hier met een sleep nieuwe rijtuigen voor jullie klaar. Kunnen jullie een loc sturen om mij op te pikken?' 'Ach mann, das ist nicht so gut! Er is een locomotief onderweg, deze zal er met een uurtje zijn,' antwoordde de telefonist uit het seinhuis. 'Danke dich,' antwoordde Elias. Hij hing op en draaide een shagje. 'Rommel,' zei hij tegen de stationsbeambte. Franse rommel, deze shag. 'Hier neem een Duitse. Je bent tenslotte weer in Duitsland,'
Elias nam een Duitse sigaret en stak deze aan. Hij inhaleerde diep en liep naar buiten, waar een V200 met een lange sleep goederenwagons zojuist passeerde.

V200 met goederenwagons davert door Sölbëringen Bahnhof

De machinist toeterde en Elias stak zijn hand op. Nadat de laatste wagon passeerde stak hij over en liep terug naar zijn trein, waar hij wachtte op de locomotief die hem uit de brand zou helpen.

Na een klein uurtje en 4 Duitse sigaretten later kwam er een oude BR17 stoomlocomotief knarsend tot stilstand.
Een zwarte kop verscheen uit het raam. 'So, das ist der patiënt?' grapte Klaus. 'Jazeker, dit is haar. Helemaal kaputt. Klaus lachte een brede rand parelwitte tanden bloot en zei: 'Die ouwe beestjes doen het nog goed,' vol trots klopte hij op het machinistenhuis en stak een Havana sigaar aan en zei: 'Hup! Opschieten, ik wil voor het eten thuis zijn!' Hij reed met zijn locomotief naar voren en koppelde aan de diesellocomotief. Hij klauterde uit zijn machinistenhuis en koppelde de 2 locomotieven aan elkaar. 'Nou instappen! Und schnell!' Elias stapte snel in en Klaus liet de stoomlocomotief fluiten en spoot een grote rookwolk de lucht in. Langzaam, piepend en kreunend zette het gevaarte zich in beweging

Aankoppelen, voor vertrek

Tender vooruit, ketel aan de neus van de 218

Analoog fotograferen is best moeilijk, zeker als je het resultaat pas ziet nadat je rolletje gedrukt is :P

Neusjes tegen elkander aan, koppelen geslaagd; klaar voor vertrek!

Morgen komt Baum BV kijken voor gras en bomen plaatsen. Ook nog maar even de spoorbeheerder contacteren omdat er een stukje rails niet past in het station. 1 passtukje te weinig!  :'(

Word vervolgd......
« Laatst bewerkt op: 09 November 2014, 17:10:45 door Sölbëringen »
klik
Flickr
klik

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #25 Gepost op: 09 November 2014, 17:46:02 »
Hé, een Märklin 4049 mèt en een 4049 zonder NS-logo. Vooral die eerste in goede staat is of was voor verzamelaars wel wat geld waard.
Ik zie ook dat je een stel DB-rijtuigen op de kop hebt getikt. Die staan prima achter een V160 of V200. Leuk bezig!

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 09 November 2014, 17:52:54 »
Märklin 4049 met NS logo en Märklin 4049 zonder NS logo?! 1 rijtuig is een DB rijtuig. Verder hebben er 2 rijtuigen een NS logo en 1 niet. Zijn in goede staat. Gekregen van David gisteren toen ik daar was. V160 en V200 heb ik dus al (zij het gelijkstroom... Misschien in den toekomst de Märklin versies er van kopen.
DB rijtuigen had ik al een poosje in de collectie. Maar die is zo ontzettend gegroeid dat de huidige kist te klein geworden is, een deel opgeborgen staat in mijn bedlade, een deel in mijn secretaire en een deel op mijn baan, dat ik soms heb: 'Hee deze rijtuigen had ik ook nog!'  ;D

Groetzels

Marten
klik
Flickr
klik

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #27 Gepost op: 09 November 2014, 18:51:29 »
Hoe is het met je klinkerstaatje???
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Sölbëringen

• Ik spoor niet......
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 09 November 2014, 20:24:29 »
Nog niet veel verder Koen. Ik wil dit toch anders gaan doen. Hoe weet ik nog niet.

Wel vandaag/vanavond een begin gemaakt met begrassen en bomen planten, moet zeggen dat dat goed gaat en ik schiet al lekker op. Hier wat foto's alvast. Morgen een relaxte dag op school (11.45u al uit  8) ) Dus dan ga ik rustig an verder. 

Boompjes op de strook gras. En ja, ik moet eerlijk bekennen; ik ben geen Superman met scharen (ik kan niet fatsoenlijk met die krengen overweg, maar dat komt vanwege een verdraaid slechte motoriek  :-X ), dus dat betekend dat ik de randjes nog apart ga behandelen. Maar deze foto's geven wel een idee hoe het er nu voorstaat!

Diertjes. Deze krijgen nog een weiland. Hek wil ik maken van satéprikkers en dan wit verven. Leuk klusje voor het slechtere weer  ;D

Bovenaanzicht in vogel-perspectief

Hee! De NS infiltreert stiekem met een trein die wij in 1970 niet kennen!  8) ;D

Dit was hem voor vanavond, fijne avond en tot morgen!

Groetzels

Marten
klik
Flickr
klik

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #29 Gepost op: 09 November 2014, 20:39:00 »
Märklin 4049 met NS logo en Märklin 4049 zonder NS logo?! 1 rijtuig is een DB rijtuig.
Ik doelde op deze foto:

Beiden werden door Märklin onder artikelnummer 4049 op de markt gebracht, het voorste in de jaren '60 en het achterste in de jaren ´70-'80. Het voorste rijtuig was een aantal jaren geleden een gewild model. Hoe dat nu ligt weet ik niet.