Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
  

Auteur Topic: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)  (gelezen 23407 keer)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3195
    • SpoorObjecten
Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Gepost op: 30 October 2014, 10:46:06 »
Citaat
Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) nadert afronding
NS is wegens de behoefte aan nieuwe Sprinters bezig met de aanbesteding van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Na een uitgebreide aanbesteding met erkende en grote treinenbouwers is duidelijk geworden dat CAF in de laatste fase van de aanbesteding het beste bod heeft neergelegd. Met deze partij wordt dan ook voorlopig eerst verder onderhandeld zoals gebruikelijk in dit soort procedures.

De circa 120 nieuwe Sprinter-treinstellen die NS voornemens is aan te schaffen bij CAF zijn volledig gebaseerd op treinen die nu al rijden in diverse landen en die zich al bewezen hebben in alle situaties. Ze moeten vanaf 2018 in dienst komen en worden -net als de huidige Sprinters- transparant (zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar plek is en voor de sociale veiligheid), energiezuinig, toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. rolstoeltoegankelijk toilet), kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt om te rijden onder ERTMS. NS heeft verder de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.

Bron: NS.nl


Deze treinen dus binnenkort in NL?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #1 Gepost op: 30 October 2014, 10:59:24 »
Nou ik ga er niet vanuit dat we die trein in dezelfde hoedanigheid gaan zien, maar je mag er wel vanuit gaan dat het de basis wordt voor de nieuwe sprinters. CAF civity heet de basis. Als je googlet, zie je dat er meer varianten zijn op hetzelfde onderstel. Dit is ook bij SLT zo gegaan.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #2 Gepost op: 30 October 2014, 11:18:39 »
Even afwachten maar, in de tussentijd hebben we er op de werkvloer nog niets van gezien.

Wel grappig, in het gehele artikel op NS.nl staat dat er ook wordt gekeken naar het opnieuw in dienst stellen van oude dubbeldekkers, buiten de 18 stellen dd-ar. Aan internet te zien lijkt spoorminnend Nederland nog niet te hebben gezien dat het opnieuw in dienst stellen van DDM1 serieus wordt overwogen  8)

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #3 Gepost op: 30 October 2014, 11:21:32 »
Dat laatste zou me icm de huidige DDAR stammetjes niet meer dan normaal. Het zou toch kapitaal vernietiging zijn als je materieel wat nog goed is weg doet?

De SNG zal in eerste instantie de resterende mat 64 en SGM stellen gaan vervangen.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #4 Gepost op: 30 October 2014, 11:24:49 »
@AlfArjen, Ben je anders gewend dan? De buitenwacht weet over het algemeen meer en zaken eerder dan de betrokken medewerkers (lees rijdend personeel)  ;D ;D

DD-AR is niet zo'n probleem om weer snel in dienst te krijgen, we hoeven niet opnieuw materieel instructie te krijgen. Voor die ouwe troep met rode bankjes, DDM-1, schijnt er wel weer (her)instructie te moeten komen. ;)

Om maar weer even on topic te gaan. Die nieuwe sprinter, als het plaatje klopt, ziet er wel stoer uit.  (y) Als het net zo lekker rijd als SLT, helemaal goed :)
Groeten Joop, machinist Lls

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #5 Gepost op: 30 October 2014, 11:35:08 »
Ik zou het bestek wel een willen lezen waarop deze treinen zijn aangeboden.
Maar dat zal wel vertrouwelijk zijn?
Weet iemand of die bestekken ergens - legaal - op internet staan?

Zo lijkt het bestek van de Fyra me ook bere-interessant... ;D
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #6 Gepost op: 30 October 2014, 11:41:20 »
Ik zag gister een memo op de standplaats dat de ddar stammen weer gaan rijden vanaf December.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #7 Gepost op: 30 October 2014, 11:52:44 »
Beetje saai wel......
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #8 Gepost op: 30 October 2014, 11:56:44 »
Wat is saai?
Groeten Joop, machinist Lls

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #9 Gepost op: 30 October 2014, 12:14:49 »
De mogelijke terugkeer van DDM-1 is wel degelijk bekend, is in het septembernummer van Op de Rails al genoemd (en het circuleert ook elders wel). Binnenkort meer nieuws!

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #10 Gepost op: 30 October 2014, 12:36:26 »
Op het Ierse eiland hebben ze al wat CAF spul rondrijden. Echter alles diesel.
De CIE 29000 Class draait het langst diensten.
Het Noord-Ierse NIR heeft met de 3000 serie héél wat kinderziektes moeten slikken.
De vervolgserie 4000 doet het wat beter.
Ook de trek-duw 7 rijtuigstammen, die een uurdienst rijden op de Dublin - Cork route (getrokken/geduwd door de 201 Class, een zusterloc van de Bombardier Class 66) zijn van het Spaanse CAF. Modern, voorzien van moderne snufjes & degelijk.

Véél hangt af van het lastenboek!

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #11 Gepost op: 30 October 2014, 12:47:11 »
Alleen jammer dat net als bij de SLT de ramen 'te laag' zitten. Heeft natuurlijk alles met de lagere instap te maken.

Hopelijk wordt het ontwerp (kleuren) ook weer eens wat mooier. De laatste jaren slaan ze wat mij betreft een beetje de plank mis (SLT, SGM, DDZ, BR186). Terwijl ik het bij de Fyra wel mooi vind. Maar dat is natuurlijk allemaal smaak gebonden  ;D

thijsdekok

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
  • dyslectie
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #12 Gepost op: 30 October 2014, 12:48:46 »
komt er ook weer een ns tintje aan zoals bij de slt ?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #13 Gepost op: 30 October 2014, 12:52:21 »
NS voert op dit moment twee/drie producten Sprinter en Intercity (Direct). De sprinters worden allemaal wit met een blauwe band om de ramen en gele deuren, de intercity's worden allemaal geel met een blauwe band om de ramen. Van de rood/roze kleurstelling wordt helemaal afscheid genomen. Of de nieuwe sprinter een eigen kop krijgt, is afwachten.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #14 Gepost op: 30 October 2014, 12:53:09 »
Lijkt mij toch niet, zijn toch allemaal weer extra kosten...