Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 09:12:03
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)  (gelezen 21713 keer)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3101
    • SpoorObjecten
Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Gepost op: 30 oktober 2014, 10:46:06 »
Citaat
Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) nadert afronding
NS is wegens de behoefte aan nieuwe Sprinters bezig met de aanbesteding van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Na een uitgebreide aanbesteding met erkende en grote treinenbouwers is duidelijk geworden dat CAF in de laatste fase van de aanbesteding het beste bod heeft neergelegd. Met deze partij wordt dan ook voorlopig eerst verder onderhandeld zoals gebruikelijk in dit soort procedures.

De circa 120 nieuwe Sprinter-treinstellen die NS voornemens is aan te schaffen bij CAF zijn volledig gebaseerd op treinen die nu al rijden in diverse landen en die zich al bewezen hebben in alle situaties. Ze moeten vanaf 2018 in dienst komen en worden -net als de huidige Sprinters- transparant (zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar plek is en voor de sociale veiligheid), energiezuinig, toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. rolstoeltoegankelijk toilet), kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt om te rijden onder ERTMS. NS heeft verder de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.

Bron: NS.nl


Deze treinen dus binnenkort in NL?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2014, 10:59:24 »
Nou ik ga er niet vanuit dat we die trein in dezelfde hoedanigheid gaan zien, maar je mag er wel vanuit gaan dat het de basis wordt voor de nieuwe sprinters. CAF civity heet de basis. Als je googlet, zie je dat er meer varianten zijn op hetzelfde onderstel. Dit is ook bij SLT zo gegaan.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2014, 11:18:39 »
Even afwachten maar, in de tussentijd hebben we er op de werkvloer nog niets van gezien.

Wel grappig, in het gehele artikel op NS.nl staat dat er ook wordt gekeken naar het opnieuw in dienst stellen van oude dubbeldekkers, buiten de 18 stellen dd-ar. Aan internet te zien lijkt spoorminnend Nederland nog niet te hebben gezien dat het opnieuw in dienst stellen van DDM1 serieus wordt overwogen  8)

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2014, 11:21:32 »
Dat laatste zou me icm de huidige DDAR stammetjes niet meer dan normaal. Het zou toch kapitaal vernietiging zijn als je materieel wat nog goed is weg doet?

De SNG zal in eerste instantie de resterende mat 64 en SGM stellen gaan vervangen.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2014, 11:24:49 »
@AlfArjen, Ben je anders gewend dan? De buitenwacht weet over het algemeen meer en zaken eerder dan de betrokken medewerkers (lees rijdend personeel)  ;D ;D

DD-AR is niet zo'n probleem om weer snel in dienst te krijgen, we hoeven niet opnieuw materieel instructie te krijgen. Voor die ouwe troep met rode bankjes, DDM-1, schijnt er wel weer (her)instructie te moeten komen. ;)

Om maar weer even on topic te gaan. Die nieuwe sprinter, als het plaatje klopt, ziet er wel stoer uit.  (y) Als het net zo lekker rijd als SLT, helemaal goed :)
Groeten Joop, machinist Lls

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2014, 11:35:08 »
Ik zou het bestek wel een willen lezen waarop deze treinen zijn aangeboden.
Maar dat zal wel vertrouwelijk zijn?
Weet iemand of die bestekken ergens - legaal - op internet staan?

Zo lijkt het bestek van de Fyra me ook bere-interessant... ;D
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2014, 11:41:20 »
Ik zag gister een memo op de standplaats dat de ddar stammen weer gaan rijden vanaf December.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2014, 11:52:44 »
Beetje saai wel......
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2014, 11:56:44 »
Wat is saai?
Groeten Joop, machinist Lls

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2014, 12:14:49 »
De mogelijke terugkeer van DDM-1 is wel degelijk bekend, is in het septembernummer van Op de Rails al genoemd (en het circuleert ook elders wel). Binnenkort meer nieuws!

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2014, 12:36:26 »
Op het Ierse eiland hebben ze al wat CAF spul rondrijden. Echter alles diesel.
De CIE 29000 Class draait het langst diensten.
Het Noord-Ierse NIR heeft met de 3000 serie héél wat kinderziektes moeten slikken.
De vervolgserie 4000 doet het wat beter.
Ook de trek-duw 7 rijtuigstammen, die een uurdienst rijden op de Dublin - Cork route (getrokken/geduwd door de 201 Class, een zusterloc van de Bombardier Class 66) zijn van het Spaanse CAF. Modern, voorzien van moderne snufjes & degelijk.

Véél hangt af van het lastenboek!

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2014, 12:47:11 »
Alleen jammer dat net als bij de SLT de ramen 'te laag' zitten. Heeft natuurlijk alles met de lagere instap te maken.

Hopelijk wordt het ontwerp (kleuren) ook weer eens wat mooier. De laatste jaren slaan ze wat mij betreft een beetje de plank mis (SLT, SGM, DDZ, BR186). Terwijl ik het bij de Fyra wel mooi vind. Maar dat is natuurlijk allemaal smaak gebonden  ;D

thijsdekok

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • dyslectie
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2014, 12:48:46 »
komt er ook weer een ns tintje aan zoals bij de slt ?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2014, 12:52:21 »
NS voert op dit moment twee/drie producten Sprinter en Intercity (Direct). De sprinters worden allemaal wit met een blauwe band om de ramen en gele deuren, de intercity's worden allemaal geel met een blauwe band om de ramen. Van de rood/roze kleurstelling wordt helemaal afscheid genomen. Of de nieuwe sprinter een eigen kop krijgt, is afwachten.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
« Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2014, 12:53:09 »
Lijkt mij toch niet, zijn toch allemaal weer extra kosten...